2018-10-04, 19:45
Medlem
Intressant att följa dina resor Podofil.
Funderar på en resa till Addis framöver och uppskattar några tips.
Tar du med kronor eller US$ och växlar där? Isåfall är det bäst på hotell eller bank?
Vad jag förstår går det inte att växla till Birr här.
Har du tips på ett bra hotell nära flygplatsen och på några bra massagesalonger och restauranger?
Är det bara gula feber vaccinering som behövs för att få visum?
Citera
2018-10-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffe69
Intressant att följa dina resor Podofil.
Funderar på en resa till Addis framöver och uppskattar några tips.
Tar du med kronor eller US$ och växlar där? Isåfall är det bäst på hotell eller bank?
Vad jag förstår går det inte att växla till Birr här.
Har du tips på ett bra hotell nära flygplatsen och på några bra massagesalonger och restauranger?
Är det bara gula feber vaccinering som behövs för att få visum?

Roligt att höra att du uppskattar mina resor

Jag brukar ha med mig 50 dollar till visumet du köper på flygplatsen.
För övrigt tar jag ut pengar i bankomat där. Se alltid till att ha med dig minst två bankkort, ifall det ena skulle försvinna.

Använd helst bankomater som sitter i eller intill en bank. Strömavbrott är väldigt vanligt, och händer det när ditt kort är inne i bankomaten så får du problem, men sitter bankomaten vid en bank så blir det enklare.

Lite dollar och euro kan vara bra att ha med sig i nödfall.

Nej som sagt, Birr kan man inte växla här i Sverige. Vill dessutom minnas att man max får ha med sig 200 birr när man lämnar landet.

Du behöver inga vaccinationer för att få visum, men vaccination mot hepatit a och b är att rekommendera. Stelkramp och likn är också bra.

Det finns mängder av hotell nära flygplatsen.

Jag brukar bo på hotell Lobelia på Bole sub city kebele 03/05.

Hyfsat hotell för pengarna man betalar.
Vill man bo dyrare finns både ett nytt Best Western och Golden tulip i närheten.

Det finns en bra resturang precis bredvid Lobelia som jag kan rekommendera.

Det finns många bra restauranger i Bole området.

Massagesalonger finns det tusentals av i Addis. Dom är precis överallt.
Vill du ha seriös massage är det dock kanske bättre att vända sig till ett större hotell, eftersom dom andra salongerna är bordeller mer eller mindre.
Citera
2018-10-05, 14:37
Medlem
Tack Podofil.
Står att Lobelia har egen uttagsautomat men den använder du alltså inte.
Ja tycker hotellet verkar bra med bra läge nära flygplatsen och Cameroon street som du skrivit om i tråden att det finns många salonger på.
Är det lugna gator som turist och gångavstånd från Lobelia till Mamas kitchen du skrivit om? Och till Ethnio china street med Pinks massage? Och Edna Mall?
Funderar att åka över jul och nyår.
Citera
2018-10-05, 19:02
Medlem
Citat:
Tack Podofil.
Står att Lobelia har egen uttagsautomat men den använder du alltså inte.
Ja tycker hotellet verkar bra med bra läge nära flygplatsen och Cameroon street som du skrivit om i tråden att det finns många salonger på.
Är det lugna gator som turist och gångavstånd från Lobelia till Mamas kitchen du skrivit om? Och till Ethnio china street med Pinks massage? Och Edna Mall?
Funderar att åka över jul och nyår.

Varsågod.

Hmm, den uttagsautomaten måste jag ha missat.
Vet att Golden tulip har en, och den har jag använt.

Gatorna är lugna på så sätt att du kan känna dig trygg, men det är gott om ficktjuvar och scammare. Dessutom får du vara väldigt försiktig med alla hål som finns i gatorna och trottoarerna. Du kan göra dig hemskt illa om du ramlar.

Mamas kitchen ligger väldigt nära Lobelia. Det ligger bredvid Edna mall. Precis bredvid Golden tulip.

En annan bra restaurang ligger längs Mickey Leland street. Har för mig att den heter Elsas restaurant. Bra Etiopisk mat. Intill Mickey Leland street har du också Caravan hotell som är ett populärt hotell.

Längs den gatan hittar du en mycket stor mängd med massagesalonger samt gatuprostituerade när mörkret faller.
Ja, dom finns ju dagtid också, men dom är kanske inte riktigt lika synliga.

Ethio china street ligger lite längre bort, men det går ju bra att gå iallafall. Pinks massage är ganska populärt, och jag fann det helt ok.
Du får prova dig fram helt enkelt. En av mina bättre upplevelser hade jag ju i närheten av Lobelia på en massagesalong med en jättemysig tjej.

Du får dock vara beredd på att ganska så få pratar Engelska.

Kondom är definitivt att rekommendera, eftersom HIV inte är helt ovanligt i Etiopien.

Ju och nyår ska vara bra vädermässigt. Det blir aldrig så varmt i Addis, men solen bränner extremt.
Jag har aldrig blivit så snabbt bränd så som jag blir i Addis.
Citera
2018-10-06, 08:37
Medlem
Tack för din hjälpsamhet Podofil.
Tror du det är samma pris att boka hotellet i förväg som att göra det på plats? Lobelias pris verkar vara ca 500 kr/natt om man bokar med booking.com
Köper du simkort och refill för Internet på flygplatsen eller är det bättre på stan?
Har sett att du skriver att ca pris på massage är 200-250 birr/timme. Vad är ca pris på fs på salongen eller vid hotellbesök?
Ja låter som en skön vintersemester. Men högt flygpris runt julen ca 10-12 000 med Ethiopian airlines.
Citera
2018-10-06, 11:07
Medlem
Citat:
Tack för din hjälpsamhet Podofil.
Tror du det är samma pris att boka hotellet i förväg som att göra det på plats? Lobelias pris verkar vara ca 500 kr/natt om man bokar med booking.com
Köper du simkort och refill för Internet på flygplatsen eller är det bättre på stan?
Har sett att du skriver att ca pris på massage är 200-250 birr/timme. Vad är ca pris på fs på salongen eller vid hotellbesök?
Ja låter som en skön vintersemester. Men högt flygpris runt julen ca 10-12 000 med Ethiopian airlines.

Inga problem, jag är bara glad om jag kan hjälpa till.

Jag har bara bokat via Hotels.com. Risken med att boka på plats är väl att det är fullt.
Du kanske får ett ännu bättre pris om du kontaktar Lobelia och bokar direkt via dom.

Vill du bo riktigt billigt så finns det små pensionat lite överallt. Jag har dock ingen erfarenhet alls av dessa.

Jag har inte köpt simkort eller internet, utan jag har hitintills enbart använt mig av exempelvis Viber och Facebook messenger via Wifi.

Det går att skaffa simkort förstås, men det ska vara en lite småkrånglig process har jag hört. Registrering, överlämnande av pass m.m.

Ja det är ungefär dom priser jag fått betala för massage. Ibland blir tiden lite kortare, så det är viktigt att komma överens om priset.
Någon s blir det nog inte, för väldigt få Etiopiska tjejer i Etiopien utför detta. F däremot, kyssar m.m går att få.
Oftast vill dom ha mer betalt av dig som utlänning, men det går att komma ner i pris. Många frågar dock efter 2000-2500.
1000 birr går nog att komma undan med om ni är på salongen.

Tjejen jag tog med på hotellet, och sedan vid andra besöket bodde med på hotellet betalade jag inget mer än hennes resa till och från Addis, samt stod för maten vi åt.

Vet faktiskt inte vad det kan tänkas kosta att ta med en tjej till hotellet. Det är väl något ni får komma överens om på plats.

Juletid kostar i regel resorna mer oavsett vart du åker.
Min billigaste resa till Addis med Ethiopian betalade jag 3800 kr för. Det är riktigt billigt
Citera
2018-10-07, 21:51
Medlem
Leibachs avatar
Hur är läget i Etiopien/Addis... nu? Man ser på nyheterna dels att gränsen till Eritrea öppnats, dels att det blommat upp etniska motsättningar på sina håll i landet. Lika säkert och trevligt i huvudstaden som innan?
Citera
2018-10-08, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Hur är läget i Etiopien/Addis... nu? Man ser på nyheterna dels att gränsen till Eritrea öppnats, dels att det blommat upp etniska motsättningar på sina håll i landet. Lika säkert och trevligt i huvudstaden som innan?

Det blev ju lite stök för några veckor sedan.
Hörde att tusentals hade flytt sina hem, och att då drygt 20 människor hade dödats. Även Addis drabbades av våldsamheter. Främst norra Addis om jag förstod det rätt.

Om jag ej minns fel var delvis på grund av protester mot att ledarna för Oromo liberation front återvände från Eritrea efter en inbjudan från den nya premiärministern.

Läste precis nyss också om en incident i Addis där fyra poliser blivit dödade. Runt Wollo Sefer.

Problemet med Etiopien, och Afrika i stort är att våldsamheter kan starta väldigt fort och få väldigt stora konsekvenser.

Jag skulle dock personligen inte låta detta hindra mig från att åka till Addis i dagsläget.
Man måste dock vara uppmärksam, och följa utvecklingen.

Tyvärr har Etiopien en vana av att censurera och blockera sociala medier, samt andra medier när dom inte vill att man ska vara så uppdaterad.
Senast redigerad av podofil1981 2018-10-08 kl. 03:53.
Citera
2018-10-08, 07:16
Medlem
Tack igen Podofil.
Låter som det får räcka med wifii.
Vilken del av året flög du för 3800? Blir nog ändå en resa runt jul för mig.
Får försöka plugga lite amarinja innan så man kan lite grann.
Citera
2018-10-09, 03:41
Medlem
Citat:
Tack igen Podofil.
Låter som det får räcka med wifii.
Vilken del av året flög du för 3800? Blir nog ändå en resa runt jul för mig.
Får försöka plugga lite amarinja innan så man kan lite grann.

Wifi räcker ganska långt, även om internetuppkopplingen inte alltid är 100 procentig.

Det var i början av juni som jag flög för 3800 kr.
Vill minnas att jag köpte biljetten i april.

Juni till augusti är det regnsäsong, så då är det ofta lite billigare.
Citera
2018-11-20, 21:08
Bannlyst
Tack för en väldigt intressant tråd Podofilen
Citera
2019-03-02, 06:50
Medlem
Hej igen Podofil.
Jag är i Addis nu och alla dina tips har hjälpt mig. Lobelia är bra och läget är toppen.
Har ätit juice lamb och fisk gulaschen på Mamas Kitchen och det var mycket gott.
Har hittat några bra massage ställen nära Edna Mall men inget närmare Lobelia som du skrivit om. Men du kanske menade vid Edna Mall. Om inte så i vilken riktning ligger stället?
Hälsningar från en tacksam Kaffe69
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in