Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det här är enligt min mening det viktigaste vittnesmålet som styrker varför mordplatsen är central. Det har länkats till det tidigare men är värt att slänga upp igen för dem som missat det. Detta är ett vittnesmål som aldrig fått den uppmärksamhet som det förtjänar men var alltså ett av många som MSM berörde 1986.

"Anna 33 år".
http://palmekartan.cloudno.de/observation?id=5994c0f8a77e001eb108e601

Expressen 1986-03-20 (bild 4)
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYV9ROG5ZamtfOG8/view

Detta kan vara den enda sprickan i den vattentäta planen.

Låter som snömos enligt mig. Varför skulle någon som planerar ett mord säga så. Är väl snarare någon som tycker att platsen är obehaglig och kanske skabbig. Ett halvskämt. Jag har nämnt liknande sak själv i en gränd i köpenhamn. När vi gick där mitt i natten och insåg att "här måste det ske mord ibland".
Citera
2018-11-05, 14:34
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Låter som snömos enligt mig. Varför skulle någon som planerar ett mord säga så. Är väl snarare någon som tycker att platsen är obehaglig och kanske skabbig. Ett halvskämt. Jag har nämnt liknande sak själv i en gränd i köpenhamn. När vi gick där mitt i natten och insåg att "här måste det ske mord ibland".

Det hade kunnat vara snömos men det finns som sagt andra företeelser som pekar på att mordplatsen och flyktvägen är central i själva utförandet av mordet. Detta är således den enda vittnesuppgiften, från dagen innan, som styrker det. "Anna 33" förhördes två gånger och sedan begravdes hela hennes vittnesmål tillsammans med många andra av HH. Eftersom minst två personer är inblandade och där det verkar som om ingen av dem i hennes vittnesmål är GM så blir det åtminstone tal om en konspiration och inte en ensam GM. Vad du uttalat i en gränd i Köpenhamn är helt irrelevant.
Citera
2018-11-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Varifrån kommer alla nincompoops till författare avseende MOP. Är det bara pengar det handlar om? Dvs att profitera på ett mord, dåligt polisarbete och mörkläggningar.

Tja det verkar inte bättre. Låtsas som att det är en teori från känd avliden författare men det är i själva verket en egen lös teori som dog snabbt när PU öppnade bankfack där denne drömt att det gömts ett mordvapen samt förhörde personen och där tog det slut.... Utnyttjar den döde författarens namn för att skapa internationellt intresse i marknadsföringen.
Citera
2018-11-05, 14:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Alla utländska stater är uteslutna. Som regel lämnar sådant spår som varit tydliga även om det saknas påtagliga bevis.

Möjligen kan det ha förekommit ideologisk och annan support bakom men allt faktiskt kring mordplatsen pekar mot en helsvensk
sk lösning med knutpunkt knarkspan och ev oidentifierade underrättelseresurser. Även det 30 åriga fulspelet kring utredningen leder däråt. Det är befängt att tro att KGB Pkk eller Sydafrika skulle kunnat manipulera utredningen. Att detta dessutom är det enda outredda spåret talar ju faktiskt för att det är det som är lösningen.
Varför skulle det vara uteslutet att starka svenska intressen, understödda av NATO och stay behind, anlitade erfarna sydafrikanska mördare?
Citera
2018-11-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle det vara uteslutet att starka svenska intressen, understödda av NATO och stay behind, anlitade erfarna sydafrikanska mördare?
Dina resonemang haltar redan vid begreppet erfarna mördare. Sydafrikanerna som pekas ut var brutala slaktare inte lönnmördare.

Men visst. Någonstans i bakgrunden kan olika intressen finnas med även om det inte finns något konkret som gör det troligt. Mer troligt är missnöjda underrättelsepersoner med en skev världsbild.
Citera
2018-11-05, 16:16
Medlem
junks avatar
Med den här nya palmehataren som dykt upp som en som var på Sveavägen just före mordet denna natt, hur många palmehatare fanns det vid den här tiden och ett antal verkar ju lyckats placera sig runt eller på Sveavägen just denna natt. Tänker främst på CP denna nya stjärna och skandiamannen fanns det fler? eller hatade alla Palme mer eller mindre?
Citera
2018-11-05, 16:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Dina resonemang haltar redan vid begreppet erfarna mördare. Sydafrikanerna som pekas ut var brutala slaktare inte lönnmördare.

Men visst. Någonstans i bakgrunden kan olika intressen finnas med även om det inte finns något konkret som gör det troligt. Mer troligt är missnöjda underrättelsepersoner med en skev världsbild.
Det var just momentet med människoslakt som var kritiskt. Slaktoffret levererades till slaktplatsen (men givetvis inte av Lisbet Palme).

I en konspiration får ingenting gå fel, för då slår det tillbaka på konspiratörerna.
Citera
2018-11-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var just momentet med människoslakt som var kritiskt. Slaktoffret levererades till slaktplatsen (men givetvis inte av Lisbet Palme).

I en konspiration får ingenting gå fel, för då slår det tillbaka på konspiratörerna.

Det finns inga jämförelser mellan de brutala "barberques" de sydafrikanska kronvraken iscensatte i Afrika och den precisa attacken på OP.

Allt talar för att OP sköts där i korsningen för att han valde den vägen inte för att han leddes dit.
Citera
2018-11-05, 18:54
Medlem
Hej.
Har läst här i tråden av och till under rätt många år.
Mycket intressant att se hur samma personer (oxå nya nick) envetet genom åren försöker få gärningsmannen till ”Ensam Galning” helt utan kontakt med andra i svenska/utländska samhället.
Ibland får jag ett ryck och börjar läsa bakåt intensivt ett tag.
Eftersom mitt läsande går i skov har jag lite svårt att komma ihåg namn och var uppgifterna kommer från.
Är dessutom dålig att söka på nätet.
Till frågan.
Läste här för något år sedan och kom vidare genom många nya sökningar på namn/titlar/platser vartefter men har ingen aning om var jag hittade boken/titeln/namnet.
Det var (tror) jag en del av en bok i pdf-form på engelska som handlade om terror-operationer styrda från Sydafrika.
Skriven av en lego-dräng som användes och var en berättelse om hur mordet gick till och flykten.
Var alltså inte yrkesverksamma disciplinerade underrättelseofficerare utan man hade valt lego-slaktare + lokal förstärkning.
Kommer bara ihåg delar av det jag läste och vill kolla igen.
Mordet började med att Olof Palme var för svår att mörda så de var här för att ta Mårten P istället vilket ansågs ge tillräcklig effekt.
Planeringen var klar och teamet på platsen när han anlände till en konferens (ANC?) på ett hotell i Stockholm.
Då var en dörr låst som enligt planen skulle vara olåst för att de skulle komma fram till Mårten P.
Jobbet fick ställas in.
När man sedan spanade för ett nytt tillfälle upptäckte man av en slump att Olof P skulle vara tillgänglig på Sveavägen.
Där hade de en man på var sida av gatan.
Sedan flykten till ett säkert hus och sedan flykten dagen efter med bil söderut från Stockholm till säkert hus på landet.
De var lego-slödder så mycket supa/droger som slutar med att en av de tre styckar en gruppmedlem i badkaret för paketering och dumpning.
Kommer inte ihåg om de flydde vidare till Norge/Finland.
Skulle alltså vilja ha hjälp av någon duktig webb-trålare att hitta denna pdf-bok igen. Mvh.
Citera
2018-11-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Kvarteren kring Adolf Fredriks kyrka är inte så mysiga, särskilt inte en februarikväll. Kanske använde Lisbeth förevändningen att titta in i skyltfönstret för att hon kände ett obehag när de passerade kiosken? Även om andra sidan Sveavägen inte eller direkt kryllade av människor just den här kvällen är området ändå mer upplyst än motsatt sida där kyrkogårdens mörker säkerligen bredde på obehaget.
Obehaget av kyrkogårdens mörker var ju redan överståndet när LOP korsade Sveavägen
vid Adolf Fredriks kyrkogata. Då är väl ieshos teori troligare; att några män längre fram
på den västra trottoaren såg till att verka hotfulla så att Lisbeth påverkades att byta sida.
Citera
2018-11-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Obehaget av kyrkogårdens mörker var ju redan överståndet när LOP korsade Sveavägen
vid Adolf Fredriks kyrkogata. Då är väl ieshos teori troligare; att några män längre fram
på den västra trottoaren såg till att verka hotfulla så att Lisbeth påverkades att byta sida.

Eller så är det så att det är som hon säger att hon fick lust att kolla i Saris skyltfönster. Kan väl identifiera mig med det. Finner hela idén med att försöka manipulera dem att ta en viss väg ganska vanskligt otrolig. Om så varit fallet borde väl LP ha sagt något om det.
Citera
2018-11-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Ja, det var med största sannolikhet obehagligare på östsidan, vi vet ju att det befann sig en del folk på västsidan. Busshållplats, korvkö biobesökare.
Möjligen ville dom gå mer enskilt och av den anledningen korsade vägen.
Men varför sneddade över korsningen?
Kan det vara som LN tyckte sig se, att några verkade ”bilda ring” runt Palmes?
Då kan de ha känt ett hot och därför gjort en hastig omplanering av promenaden?

Eller ett mötesscenario?
En teori man kan bygga på just denna irrationella manöver, (utan att dra in NF och tidsdifferensen)

Varför inte LP berättat om anledningen kan därmed ha för oss okända orsaker.

Kanske är ändå den simplaste förklaringen att hon faktiskt ville titta i skyltfönstret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in