2018-10-06, 15:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du får väl helt enkelt anmäla dig som resurs till Stockholmspolisens förfogande tills nästa gång de behöver ingripa mot kinesiska ockupanter.
Jag tror inte att det behövs. Om polisen samarbetar med ambassaden så ska nog problemen gå att lösa. Precis som ambassadören sa i intervjun.
Citera
2018-10-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror inte att det behövs. Om polisen samarbetar med ambassaden så ska nog problemen gå att lösa. Precis som ambassadören sa i intervjun.
Det kommer inte att ske i det initiala skedet när man ingriper mot ordningsproblem av det här slaget. Kan svåreligen tänka mig att det existerar något land i hela världen som gör detta vid så triviala ingripanden och som inte resulterar i någon högre grad av påföljd.
Citera
2018-10-06, 15:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det kommer inte att ske i det initiala skedet när man ingriper mot ordningsproblem av det här slaget. Kan svåreligen tänka mig att det existerar något land i hela världen som gör detta vid så triviala ingripanden och som inte resulterar i någon högre grad av påföljd.

Kanske skulle Kina bli mer nöjda med situationen om vi tar reda på var turisterna är Nu, åker dit och kidnappar dem och för dem tillbaks till Sverige och åtalar dem för "något".
Citera
2018-10-06, 15:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Läste du inte artikeln i South China Morning Post igår?
Chinese draw Sweden parallels after police claim they helped foreign tourists
Citat:
Police in Luoyang city, a popular jumping off point for tourist attractions like the Longmen Caves and Shaolin Monastery, said they had received a call from a hotel employee yesterday morning reporting that a group of foreign tourists were still in the lobby after being told they could not check in.

The hotel was unable to accommodate the large group of foreigners due to over capacity, according to the police statement, but did not say whether they had a reservation.

The force said it had called in a translator and helped to take the group to another hotel.
https://www.scmp.com/news/china/society/article/2167133/chinese-internet-users-draw-sweden-parallels-after-police-claim

Så, polisen i Kina hjälpte turisterna att hitta ett annat hotell. Det är stor skillnad kan man tycka.
Citera
2018-10-06, 17:01
Medlem
Citat:

https://www.scmp.com/news/china/society/article/2167133/chinese-internet-users-draw-sweden-parallels-after-police-claim

Så, polisen i Kina hjälpte turisterna att hitta ett annat hotell. Det är stor skillnad kan man tycka.
Ja stor skillnad i turisternas beteende i alla fall. Det stod ingenting om att dessa, i det här fallet, levde djävulen och uttalade hotelser mot hotellpersonalen vad jag kan se.
Senast redigerad av pf10 2018-10-06 kl. 17:04.
Citera
2018-10-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kanske skulle Kina bli mer nöjda med situationen om vi tar reda på var turisterna är Nu, åker dit och kidnappar dem och för dem tillbaks till Sverige och åtalar dem för "något".
Ja det verkar nästan som att de hakar upp sig på att turisterna i fråga inte fick någon straffpåföljd. Ingen straffpåföljd, inget brott
Citera
2018-10-06, 17:37
Medlem
Citat:

Det första man tänker på är att läsa SCHM?
Du verkar vara totalt besatt.
Citera
2018-10-06, 17:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Det första man tänker på är att läsa SCHM?
Du verkar vara totalt besatt.
Jag är inte besatt. Jag brukar bara läsa en del tidningar från olika delar av världen där jag varit ganska mycket. Jag länkade till den igår och tänkte att du läste den då. Men du kanske inte läser det jag skriver – du kanske bara gillar att vara oförskämd. Nu tycker jag att vi släpper detta. Du vinner inget på att förolämpa mig, det blir bara tröttsamt.
Citera
2018-10-06, 17:54
Medlem
Citat:
Jag är inte besatt. Jag brukar bara läsa en del tidningar från olika delar av världen där jag varit ganska mycket. Jag länkade till den igår och tänkte att du läste den då. Men du kanske inte läser det jag skriver – du kanske bara gillar att vara oförskämd. Nu tycker jag att vi släpper detta. Du vinner inget på att förolämpa mig, det blir bara tröttsamt.

Förolämpa mig, du använde patetiskt juvenila ord t.ex.
Inte ett dugg oförskämd, syftade på real bild av händelsen vilket du inte kan svara konkret på.

Vad är din agenda?
Citera
2018-10-06, 18:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Ba en aktuell parallell: nu när Interpols chef Meng Hongwei 'försvunnit' i Kina, och Frankrike vill ha besked och har lämnat en formell förklaring från Kina. Hongwei är ju bosatt i Lyon där Interpols högkvarter ligger. Hongweis fru är ju också under polisens beskydd i Frankrike.

Har Kina lämnat besked? Är de öppna och svarar på frågor?
Citera
2018-10-06, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ba en aktuell parallell: nu när Interpols chef Meng Hongwei 'försvunnit' i Kina, och Frankrike vill ha besked och har lämnat en formell förklaring från Kina. Hongwei är ju bosatt i Lyon där Interpols högkvarter ligger. Hongweis fru är ju också under polisens beskydd i Frankrike.

Har Kina lämnat besked? Är de öppna och svarar på frågor?
Det är en berättigad fråga. Det förefaller som ett betydligt större problem att folk verkar försvinna lite titt som tätt när de besöker landet och/eller är kritiska mot regimen i fråga. Turistincidenten och dess diplomati bleknar i jämförelse. Ser det senare mer som en dimmridå i syfte att svartmåla andra länder för att försöka berättiga eller dölja sitt eget beteende.
Citera
2018-10-06, 18:25
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Nej, jag missförstod inte. Det är mer eller mindre omöjligt att förenkla kulturellt betingade frågor till enkla frågor om rätt eller fel. Det handlar om olika tankemönster. Svenskarna tycker att de har rätt och kineserna tycker att de har rätt. Vem har rätt? Kan bägge ha rätt på samma gång? Om bägge sidor tjurskalligt håller på sin ”rätt” uppstår konflikter. Som nu. Därför behövs kunskap och diplomati.

Alla som har erfarenhet av Asien förstår detta.
Jag råkar bo i Vietnam så jag har erfarenhet. Tror du polisen här bryr sig om hur jag blir behandlad av polisen i Sverige om jag åker fast för trafikbrott eller drogbrott? Nej. Borde dem? Nej. Jag är en gäst här och jag respekterar deras kultur och regler. Jag ber inte polisen att ringa ambassaden när jag åker fast för ett drogbrott och säger att jag vill ha det och det och det och sedan bli släppt, för det borde jag blivit i Sverige. Är du helt galen? When in rome. Hur svårt kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in