2018-10-03, 10:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är bara en del i den helhet som måste beaktas (och verbet ”vråla” är överdrivet). Det går inte att få en rättvisande bild genom att bara plocka ut fragment. Poängen (det som LuluBrooksie tyckte var helt onödig information) med satirbilderna ovan är att beteendet kan vara kulturellt betingat. Om kineserna hade fått ett annat bemötande så hade de sannolikt inte börjat agera hysteriskt. Det betyder inte att jag försvarar beteendet – det betyder att jag accepterar att det finns andra kulturer och tankemönster.

Det är också uppenbart att det är omöjligt att få ett civiliserat och sakligt svar på frågan om VARFÖR polisen inte hjälpte kineserna att hitta ett annat boende eller kontakta ambassaden. (Titta i tråden; det är bara tölpaktiga personangrepp.) Det finns ingen anledning att acceptera ett sådant hånfullt bemötande.

Men du mr Rundgång. Det är fortfarande inte polisens jobb att agera turistvärdar. Du menar att de ska ta tid från deras uppgift att upprätthålla ordning, förhindra brott och utreda brottslighet ÄVEN ska köra runt bråkiga turister till hotell som inte ens tar emot walk-ins kl 2 på natten.

Polisen behöver inte heller höra av sig till ambassader så fort de avvisat en utlänning. Inte under kontorstid och sannerligen inte mitt i natten.
Citera
2018-10-03, 11:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du mr Rundgång. Det är fortfarande inte polisens jobb att agera turistvärdar. Du menar att de ska ta tid från deras uppgift att upprätthålla ordning, förhindra brott och utreda brottslighet ÄVEN ska köra runt bråkiga turister till hotell som inte ens tar emot walk-ins kl 2 på natten.

Polisen behöver inte heller höra av sig till ambassader så fort de avvisat en utlänning. Inte under kontorstid och sannerligen inte mitt i natten.
Precis, och det är ju just detta som Kina gått ut och varnat sina medborgare för. Dels tycks brottsligheten ha ökat i Sverige och fler kinesiska turister har utsatts för brott och dels riskerar kineser att bemötas dåligt. Kinas varning är helt adekvat – det har jag försökt att säga länge nu. Kan vi enas om det?
Citera
2018-10-03, 11:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Precis, och det är ju just detta som Kina gått ut och varnat sina medborgare för. Dels tycks brottsligheten ha ökat i Sverige och fler kinesiska turister har utsatts för brott och dels riskerar kineser att bemötas dåligt. Kinas varning är helt adekvat – det har jag försökt att säga länge nu. Kan vi enas om det?

Verkligen inte. Jag är ytterst skeptisk till att kinesiska turister utsätts för brottslighet i nivå med att en varning behöver utfärdas.

Och sen är delen av varningen som rör hur polisen behandlade dessa personer helt bisarr. De avlägsnades - vrålande - ut ur lobbyn till trottoaren. Eftersom de inte gav upp vrålandet kördes de till en plats några kilometer bort. Inget frihetsbrövande, inget strafföreläggande. Carry on.

Det finns inte heller några rapporter om andra kineser i Sverige som varit i kontakt med polisen.

Varningen helt obefogad vad gäller svensk polis.
Varningen troligen obefogad vad gäller kriminalitet mot kineser i Sverige.
Citera
2018-10-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är i vilket fall mycket märkligt att just dom här kineserna fick ögonen på sig med tanke på allt dumt som pågår i dygnet runt och där dom som arbetar får bita ihop och tänka bort eländet för inte kommer det någon polis för skitsaker och knappt för stora saker heller och dessutom är det väldigt lätt för den som väcker upp ett hallå att hamna i onåd hos chef.
De politiska konsekvenserna kommer att ske på det ekonomiska planet och till vår nackdel.

Det du tar upp är proportionaliteten i polisens agerande, just i belysning av vad polsen inte agerar på.

Det är just på det ekonomiska planet Sverige kan drabbas. Kineserna börjar bli en ekonomisk maktfaktor, även i Sverige. Kineser köper fastigheter, det handlar inte bara om Volvo och turism.

Det är UD som ska sköta alla angelägenheter med främmande makt. Stora som små incidenter är deras uppgift att släta över, just för att se till att Sverige har bra relationer med andra länder. Det är märkligt att det alltid blir prestige när svensk mynndtghetsutövning ifrågasätts.
Citera
2018-10-03, 13:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Verkligen inte. […]
Bra, då är vi eniga om att vi är oeniga. Låt oss då lägga den delen av diskussionen bakom oss och blicka framåt. Frågan är vilka de politiska och ekonomiska konsekvenserna kan bli. Bollen är satt i rullning och världen har ögonen på oss. En dagsfärsk ledare i South China Morning Post:
Idag 2018-10-03: Chinese tourists and Swedish hostel staff could have avoided an ugly incident by thinking globally
Citat:
[...] The tourists who were booted out of a Swedish hostel behaved hysterically, but the staff and police could have diffused the situation by understanding the Chinese mindset and customs.
[...]
So far, the Swedes are becoming more defensive and Chinese are getting angry. No one is willing to yield and conspiracy theories abound. A minor matter that could have been easily resolved has grown to become an international incident. However, if both sides understand each other’s culture better, the outcome could be very different.
[...]
In principle, the hostel staff could tell them to come back the next day, and if they created a public nuisance, the police would be called. This was what happened and it was done by the book. But doing things by the book is not always the best policy in a multicultural world.
https://www.scmp.com/comment/insight-opinion/world/article/2166671/chinese-tourists-and-swedish-hostel-staff-could-have

Bilden av den Mångkulturella Humanitära Stormakten har fått sig en rejäl törn.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är märkligt att det alltid blir prestige när svensk mynndtghetsutövning ifrågasätts.
Det tycks som att kritik av svensk myndighetsutövning ligger väldigt nära vad som är tillåtet inom ramen för ”Sverigebilden”. Viss kritik som gäller sådant som absolut inte går att förneka måste tillåtas av nödvändighet (när det uppenbart INTE går att förneka). Men all annan kritik tigs ihjäl eller motarbetas. Det är mycket märkligt.
Senast redigerad av Totius 2018-10-03 kl. 13:25. Anledning: Korr.
Citera
2018-10-03, 13:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Bra, då är vi eniga om att vi är oeniga. Låt oss då lägga den delen av diskussionen bakom oss och blicka framåt. Frågan är vilka de politiska och ekonomiska konsekvenserna kan bli. Bollen är satt i rullning och världen har ögonen på oss. En dagsfärsk ledare i South China Morning Post:
Idag 2018-01-03: Chinese tourists and Swedish hostel staff could have avoided an ugly incident by thinking globally
[...]

This will pass too.
Citera
2018-10-03, 14:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det är bara en del i den helhet som måste beaktas (och verbet ”vråla” är överdrivet). Det går inte att få en rättvisande bild genom att bara plocka ut fragment. Poängen (det som LuluBrooksie tyckte var helt onödig information) med satirbilderna ovan är att beteendet kan vara kulturellt betingat. Om kineserna hade fått ett annat bemötande så hade de sannolikt inte börjat agera hysteriskt. Det betyder inte att jag försvarar beteendet – det betyder att jag accepterar att det finns andra kulturer och tankemönster.

Det är också uppenbart att det är omöjligt att få ett civiliserat och sakligt svar på frågan om VARFÖR polisen inte hjälpte kineserna att hitta ett annat boende eller kontakta ambassaden. (Titta i tråden; det är bara tölpaktiga personangrepp.) Det finns ingen anledning att acceptera ett sådant hånfullt bemötande.
Rättshaverist. Du tänker så dumt att jag inte ens har ord för det.
Keep it up, Toticki, Keep. It. Up.
Citera
2018-10-03, 15:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
This will pass too.
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Rättshaverist. Du tänker så dumt att jag inte ens har ord för det.
Keep it up, Toticki, Keep. It. Up.
Jag tror att detta är bra exempel på den svenska attityden i politiska sammanhang. Även om UD givetvis använder ett mer formellt korrekt språk kan budskapet vara detsamma. Det är klart att Kina blir irriterade då. Attityden kan få oönskade konsekvenser allteftersom Kinas ekonomiska närvaro ökar i Sverige:

Igår 2018-10-02: Kinaexpert: Sverige behöver en Kinastrategi
Citat:
Under första halvan av 2018 uppgick Kinas investeringar i Sverige till cirka 32 miljarder kronor, vilket främst kan härledas till Geelys investeringar i Volvo. Det innebär att Kina investerade mer i Sverige än i någon annan marknadsekonomi i väst under samma period.
[...]
– Det är en postkommunistisk transitionsekonomi där det finns tydliga inslag av planekonomi. Partiets skugga vilar också över mycket av näringslivet, säger hon.

Enligt rapporten skiljer sig kinesiska utlandsinvesteringar från investeringar i väst på flera sätt. Den kinesiska staten är en viktig aktör inom näringslivet och utlandsinvesteringar styrs till stor del av kommunistpartiets strategiska planer.
[...]
– Vi måste bli mycket bättre på att förstå vad som händer i Kina. Vi borde ha en Kinastrategi där vi bestämmer oss för vad vi vill med Kina.
https://www.svd.se/kinaexpert-sverige-behover-en-kinastrategi
Citera
2018-10-03, 17:12
Medlem
Citat:
Sådana här saker händer hela tiden och vad jag kan undra över är varför just dom här kineserna blev så intressanta?
Svenskar som besökt Kina har under många år straffats genom att måsta söka ett ytterligare visum för att besöka Tibet tack vare glappande politiker som inte har en susning om vad de talar om men ser billiga politisk poäng att vinna på hemma plan.
Relationerna med Kina har vart under många år ansträngda på det politiska planet.
Kinesiska ambassaden ville få svar vad som hänt med dessa Kineser men fick inte det, Dalai lama kom hit på besök och det blev för mycket.
Taiwan frågan tror jag någon svensk uttalat sig om, vi har en Kines i arrest i Sverige som blåst den Kinesiska staten på mångmiljon belopp, författaren som sitter i Kina den ständiga kritiken över ditt o datt.
Sen kom förnedringen av Kineser i satiren som verkligen tog skruv och ställde till det, sen ynkliga ursäkter som inte förbättra relationerna.

Kina beblandar sig normalt sett inte i andra länders angelägenheter men det är liksom Svenska politikernas paradgren, att tala om hur dåliga andra är och duktiga vi är.
Till slut lessnar även ett land som Kina.
Och hur straffas vi, jo författaren kommer få sitta inne än längre, resevarningar har utfärdats till Sverige, med motivering, av de brott som Kineser utsatts för i Sverige har inte ETT klarats upp av vår polis enligt Kinesiska myndigheter, Sverige är rape capital of the west, dödsskjutningarna i vårt lilla land ligger i nivå med riktiga bananrepubliker o.s.v.
Så vi kan inte ens avfärda deras varningar för de är sant.
Det kan ske mer bakom kulisserna, de brukar i tysthet straffa på det sättet.
Bilden av Sverige som nu målas upp av Sverige i Kinesisk media är lika felaktig som bilden av Kina vi fått av Svensk i årtionden.
Citera
2018-10-03, 18:41
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Svenskar som besökt Kina har under många år straffats genom att måsta söka ett ytterligare visum för att besöka Tibet tack vare glappande politiker som inte har en susning om vad de talar om men ser billiga politisk poäng att vinna på hemma plan.
Relationerna med Kina har vart under många år ansträngda på det politiska planet.
Kinesiska ambassaden ville få svar vad som hänt med dessa Kineser men fick inte det, Dalai lama kom hit på besök och det blev för mycket.
Taiwan frågan tror jag någon svensk uttalat sig om, vi har en Kines i arrest i Sverige som blåst den Kinesiska staten på mångmiljon belopp, författaren som sitter i Kina den ständiga kritiken över ditt o datt.
Sen kom förnedringen av Kineser i satiren som verkligen tog skruv och ställde till det, sen ynkliga ursäkter som inte förbättra relationerna.

Kina beblandar sig normalt sett inte i andra länders angelägenheter men det är liksom Svenska politikernas paradgren, att tala om hur dåliga andra är och duktiga vi är.
Till slut lessnar även ett land som Kina.
Och hur straffas vi, jo författaren kommer få sitta inne än längre, resevarningar har utfärdats till Sverige, med motivering, av de brott som Kineser utsatts för i Sverige har inte ETT klarats upp av vår polis enligt Kinesiska myndigheter, Sverige är rape capital of the west, dödsskjutningarna i vårt lilla land ligger i nivå med riktiga bananrepubliker o.s.v.
Så vi kan inte ens avfärda deras varningar för de är sant.
Det kan ske mer bakom kulisserna, de brukar i tysthet straffa på det sättet.
Bilden av Sverige som nu målas upp av Sverige i Kinesisk media är lika felaktig som bilden av Kina vi fått av Svensk i årtionden.

Man får tyvärr den bilden att den politik som förs här i Sverige enbart handlar om skuldfrågor, rena tramsbyxerier som folk hugger på och strider vidare i som här på Flashback.
Det är som jag ser en maktstrategi, ett förtryck av folket som splittas upp och drivs in i svartvita känsloengagemang, ett rent djävla nonsens där svensken tillåts att ösa ur sig.

Jag har rest en del och inte mött på något liknande, visst att andra folk är mindre kunniga om sin omvärld men vad fan vet vi? Mest skit bara, skit på en tonårings sinnesnivå.

Drabbade länder följer till slut upp med den samma mynt och dom vet att det låga och enkla är vad som biter bäst på Sverige.
Citera
2018-10-03, 19:05
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
På sikt tror jag även såna här händelser är till kinesernas nackdel när allt fler länder får upp ögonen för hur, en tyvärr allt för stor del av deras turister, beter sig illa på resande fot. Den kraftiga överreaktionen i inledningen av ärendet gör inte heller saken bättre för deras trovärdighet i stort.

När i helvete skulle kineser ha missköt sig?
Man kan tycka mycket om andra folk och att alla gör det.
Mycket dåligt kommer av dom som vi väljer att låta komma hit och leva här i Sverige men det är också folk som inte hör hemma någonstans, folk på drift och avfällingar.

Japaner kineser och koreaner har jag träffat på många gånger och dom är undantaget koreanerna närmst löjligt ihop sig, lågmälda och alltid nyktra.

Japaner om några kan vara lite jobbiga då dom rusar fram med kameran i högsta hugg och då är dom framfusiga men att dom är ju på den nivån att dom halvspringer igenom livet.

Grejen är den att vi vill inte ha några turister alls, erkänn det.

Men att vi behöver turismen allt mer och ska vara glada för alla dem som vill besöka oss.
Citera
2018-10-03, 19:58
Medlem
Citat:
När i helvete skulle kineser ha missköt sig?
Man kan tycka mycket om andra folk och att alla gör det.
Mycket dåligt kommer av dom som vi väljer att låta komma hit och leva här i Sverige men det är också folk som inte hör hemma någonstans, folk på drift och avfällingar.

Japaner kineser och koreaner har jag träffat på många gånger och dom är undantaget koreanerna närmst löjligt ihop sig, lågmälda och alltid nyktra.

Japaner om några kan vara lite jobbiga då dom rusar fram med kameran i högsta hugg och då är dom framfusiga men att dom är ju på den nivån att dom halvspringer igenom livet.

Grejen är den att vi vill inte ha några turister alls, erkänn det.

Men att vi behöver turismen allt mer och ska vara glada för alla dem som vill besöka oss.
Har du legat gömd under en sten de senaste åren? Det finns hur mycket exempel som helst runt om i världen där kinesiska turister beter sig illa. Nu gör naturligtvis inte alla detta men det är tillräckligt många för att det ska kunna ge Kina dåligt rykte och det finns naturligtvis en anledning till att kinesiska myndigheter redan 2013 gav ut reseriktlinjer till sina medborgare för hur man inte ska bete sig när man är på resande fot.

Jag har ingenting emot turister eller andra människor som kommer hit, men man måste kunna bete sig som folk, annars kan man stanna hemma.
Senast redigerad av pf10 2018-10-03 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in