2018-10-06, 19:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag råkar bo i Vietnam så jag har erfarenhet. Tror du polisen här bryr sig om hur jag blir behandlad av polisen i Sverige om jag åker fast för trafikbrott eller drogbrott? Nej. Borde dem? Nej. Jag är en gäst här och jag respekterar deras kultur och regler. Jag ber inte polisen att ringa ambassaden när jag åker fast för ett drogbrott och säger att jag vill ha det och det och det och sedan bli släppt, för det borde jag blivit i Sverige. Är du helt galen? When in rome. Hur svårt kan det vara.
Återigen: Turisterna har inte begått något brott. Ambassaden har frågat om varför polisen inte kontaktade dem för att försöka lösa problemet istället för att bara köra iväg dem och lämna dem vind för våg. Det är usel diplomati att inte svara ambassaden.

Ambassaden har utfärdat en varning dels för att turister som utsätts för brott har ökat och dels för att den officiella bilden av Sverige kan ifrågasättas. Ökad brottslighet och minskad trygghet i Sverige är ett väl känt problem som diskuteras i många olika trådar här på Flashback.

Jag förstår inte upprördheten över varningen eller varför du jämför hjälpsökande kinesiska turister (med oklar resvana) med drogbrott av en svensk bosatt i Vietnam.
Citera
2018-10-06, 19:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Återigen: Turisterna har inte begått något brott. Ambassaden har frågat om varför polisen inte kontaktade dem för att försöka lösa problemet istället för att bara köra iväg dem och lämna dem vind för våg. Det är usel diplomati att inte svara ambassaden.

Ambassaden har utfärdat en varning dels för att turister som utsätts för brott har ökat och dels för att den officiella bilden av Sverige kan ifrågasättas. Ökad brottslighet och minskad trygghet i Sverige är ett väl känt problem som diskuteras i många olika trådar här på Flashback.

Jag förstår inte upprördheten över varningen eller varför du jämför hjälpsökande kinesiska turister (med oklar resvana) med drogbrott av en svensk bosatt i Vietnam.

Men för i helvete. Svensk polis ska inte behöva fråga utlänningars ambassader om 'hjälp' när de tar hand om problem dessa utlänningar orsakar. Det fungerar inte så någonstans, det kan inte funka så och det är verkligen inget vi eftersträvar.
Citera
2018-10-06, 19:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror inte att det behövs. Om polisen samarbetar med ambassaden så ska nog problemen gå att lösa. Precis som ambassadören sa i intervjun.

Ambassadören krävde även kompensation, ursäkt och att poliserna skulle bestraffas.

Är detta rimligt tycker du?
Senast redigerad av Clay Allison 2018-10-06 kl. 19:35.
Citera
2018-10-06, 19:19
Medlem
Citat:

Sök hjälp, är seriös.
Citera
2018-10-06, 19:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men för i helvete. Svensk polis ska inte behöva fråga utlänningars ambassader om 'hjälp' när de tar hand om problem dessa utlänningar orsakar. Det fungerar inte så någonstans, det kan inte funka så och det är verkligen inget vi eftersträvar.
Citat:
Ambassadören krävde även kompensation, ursäkt och att poliserna skulle bestraffas.

Är detta rimligt tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Sök hjälp, är seriös.
Vad håller ni på med? Kinesiska ambassaden vill diskutera vad som hänt och kinesers säkerhet i Sverige. De får inga svar och utfärdar därför en varning. Jag redogör för detta och ni blir mer eller mindre hysteriska. Lägg av nu.
Citera
2018-10-06, 19:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad håller ni på med? Kinesiska ambassaden vill diskutera vad som hänt och kinesers säkerhet i Sverige. De får inga svar och utfärdar därför en varning. Jag redogör för detta och ni blir mer eller mindre hysteriska. Lägg av nu.

Du har ju flera gånger menat att polisen skulle kontakta ambassaden för hjälp där under natten. Tänker du att det är rimligt att främmande makt 'hjälper' vår polis att uträtta sitt jobb?

Citat:
[...]Därför hade det varit bra om polisen bett ambassaden om hjälp.[...]

Dessutom kräver ambassdören att svenska poliser ska bestraffas samt att sällskapet ska kompenseras. Glöm inte det.
Senast redigerad av Clay Allison 2018-10-06 kl. 19:37.
Citera
2018-10-06, 19:35
Medlem
Citat:

Kan inte ta dig seriöst bara.
Citera
2018-10-06, 19:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Fel
Citera
2018-10-06, 19:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har ju flera gånger menat att polisen skulle kontakta ambassaden för hjälp där under natten. Tänker du att det är rimligt att främmande makt 'hjälper' vår polis att uträtta sitt jobb?
Polisverksamhetens ändamål uttrycks 1 § polislagen:
Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet ska polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387

I ett läge där en kinesisk familj bestående av en 67-årig man med eventuella hälsoproblem, en 64-årig kvinna och deras son är nyanlända turister utan boende mitt i natten förefaller hjälp att kontakta ambassaden som ett självklart sätt att tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.

Citat:
Dessutom kräver ambassdören att svenska poliser ska bestraffas samt att sällskapet ska kompenseras. Glöm inte det.
Rimligheten i detta går inte att avgöra innan hela förloppet har utretts på ett sakligt och opartiskt sätt.
Citera
2018-10-06, 19:50
Medlem
Citat:

Turisterna störde den allmänna ordningen då de vägrade lämna platsen trots tillsägelse från personalen. Detta agerade polisen på helt enligt gällande regler precis så som sker dagligen i många andra fall. Det är rent standardförfarande. Varför har du inte grinat mot detta förfarande tidigare? Ditt påstående om att Sverige och UD inte svarat ambassaden är som sagt rent nonsens. Dock fick man säkerligen inte de svar man ville ha, nämligen att regeringen skulle utöva ministerstyre och ingripa i ett enskilt ärende av det här slaget. Detta är varken någoting som är möjligt eller önskvärt i en demokratisk rättsstat.
Citera
2018-10-06, 19:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Polisverksamhetens ändamål uttrycks 1 § polislagen:
Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet ska polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387

I ett läge där en kinesisk familj bestående av en 67-årig man med eventuella hälsoproblem, en 64-årig kvinna och deras son är nyanlända turister utan boende mitt i natten förefaller hjälp att kontakta ambassaden som ett självklart sätt att tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.

Att hjälpa allmänheten innebär inte att tvätta deras smutstvätt, hämta på dagis eller köra runt ett icke samarbtesvilligt sällskap till olika hotell en vanlig stockholmsk natt i september.

Citat:
Rimligheten i detta går inte att avgöra innan hela förloppet har utretts på ett sakligt och opartiskt sätt.

Ändock var det detta ambassadören krävde - direkt. Han behövde inga svar, ingen utredning. HAn hade sin agenda.
Citera
2018-10-06, 19:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Att hjälpa allmänheten innebär inte att tvätta deras smutstvätt, hämta på dagis eller köra runt ett icke samarbtesvilligt sällskap till olika hotell en vanlig stockholmsk natt i september.

Ändock var det detta ambassadören krävde - direkt. Han behövde inga svar, ingen utredning. HAn hade sin agenda.
Dessa två punkter torde vara SJÄLVKLARA - för alla människor utom ambassadören och Totius här. Hur _orkar_ människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in