Citat:
Ursprungligen postat av
TheAlamo
Jag råkar bo i Vietnam så jag har erfarenhet. Tror du polisen här bryr sig om hur jag blir behandlad av polisen i Sverige om jag åker fast för trafikbrott eller drogbrott? Nej. Borde dem? Nej. Jag är en gäst här och jag respekterar deras kultur och regler. Jag ber inte polisen att ringa ambassaden när jag åker fast för ett drogbrott och säger att jag vill ha det och det och det och sedan bli släppt, för det borde jag blivit i Sverige. Är du helt galen? When in rome. Hur svårt kan det vara.
Återigen: Turisterna har inte begått något brott. Ambassaden har frågat om varför polisen inte kontaktade dem för att försöka lösa problemet istället för att bara köra iväg dem och lämna dem vind för våg. Det är usel diplomati att inte svara ambassaden.
Ambassaden har utfärdat en varning dels för att turister som utsätts för brott har ökat och dels för att den officiella bilden av Sverige kan ifrågasättas. Ökad brottslighet och minskad trygghet i Sverige är ett väl känt problem som diskuteras i många olika trådar här på Flashback.
Jag förstår inte upprördheten över varningen eller varför du jämför hjälpsökande kinesiska turister (med oklar resvana) med drogbrott av en svensk bosatt i Vietnam.