2018-10-06, 12:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du har en mycket snedvriden syn på vad som är fakta och vad som är påståenden. Du är dessutom dåligt insatt i ärendet gällande att UD redan inlett en dialog med ambassaden ifråga sedan tidigare. Detta uttalande har jag till och med länkat i tråden tidigare och tänker inte göra det igen. Detta så att vi slipper den rundgång som du själv påstår dig ogilla.

Det som är fakta är det som kan beläggas, inte ogrundade påståenden eller åsikter, varken dina, mina eller ambassadörens. Ett exempel på fakta är den oberoende filmen på de brölande turisterna. Utifrån fakta kan var och en dra slutsatser om vilken trovärdighet respektive part har. Min ståndpunkt är att det fullständigt brunnit i hjärnkontoret hos någon som fortfarande med en dåres envishet lägger någon som helst trovärdighet i ambassadörens utsago med tanke på de fakta som finns och de omständigheter som föreligger. Detta eller att man rent medvetet försöker sprida desinformation eller påståenden som fakta i syfte att utöva en politisk agenda.
Den rundgång med osakligheter som du skapar blir ju inte mindre av att du låter bli att länka till sådant som redan har diskuterats. Det gör ju bara dina dimridåer värre. Tidslinjen igen:
2018-09-02: Händelsen med turisterna äger rum.
2018-09-14: Ambassaden utfärdar varningen.
2018-09-15: Varningen och händelsen med turisterna uppmärksammas stort i medierna.
2018-09-16: Intervjun med ambassadören som säger att Sverige underlåtit att svara på deras frågor och kommunicera i ärendet under hela tiden.
2018-09-17: En åklagare beslutar att händelsen med turisterna inte ska utredas. Sen rullar allt på och blir bara värre och värre.

Det stora problemet ligger i tiden mellan händelsen och varningen. VARFÖR underlät Sverige att kommunicera med Kina under nästan två veckor? Med fungerande diplomati hade varningen kunnat undvikas och då hade det inte funnits något nyhetsvärde. Istället har det nu blivit en världsnyhet och mycket negativ publicitet för Sverige.
Citera
2018-10-06, 12:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag är ledsen men jag kan inte låta dessa stycken stå oifrågasatta i tråden.

Då Totius använder sig mycket av personliga påhopp när hon/han diskuterar (snarare "formulerar walls of text") så har jag klippt ihop det enda matnyttiga ur två inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Eftersom det Kina vill diskutera hotar Sverigebilden så låter Sverige helt enkelt bli att svara på de frågor som Kina ställer. Det handlar om utelämnande av information och utfrysning, vilket är härskartekniker och mobbarmetoder.
I mina ögon ser det ut som att det är Kina som är mobbaren här, som med hårda påtryckningar ska tvinga fram någon sorts bekännelse ur Sverige. Sverige fungerar tack och lov inte så.
(Och jag tror knappast "Sverigebilden" är något som hålls upp som ett skinande exempel någonstans. Den bilden är redan skadeskjuten pga Sveriges galna migrationspolitik.)
Utfrysning? Vem mot vem? Hur menar du nu?
Utelämnande av information? Stick tillbaka till din #jagärhär grupp, snöflinga, du vill ha information om hur Polisen arbetar men Polisen har ingen skyldighet att dela med sig av det till Totius på internet. Det här har många redan sagt till dig i tråden men du vägrar ta in det med en dåres envishet.

Citat:
Alla som är någorlunda insatta i hur Sverige fungerar i praktiken vet att polisen är dysfunktionell och inte klarar att skydda medborgarna. Hur ska polisen då klara att skydda turister?
ACAB, amirite? WE GET IT, du gillar inte Polisen. Den må vara dysfunktionell och ha sina brister och det kan du tacka Dan-E för. (Dan Eliasson) men den är fortfarande VÅR polis och på de aktuella filmerna ser man att de gör bra ifrån sig.
(Hur Polisen ska skydda turister är en intressant fråga men kanske inte on topic här.)

Citat:
Sverige (har) underlåtit att kommunicera med ambassaden och att ambassaden därför gått ut med en varning.
Nej.
Ambassadören har agerat koleriskt och gjort flera verbala utfall mot Sverige och Sveriges diplomater vet att man inte ger sig in i en ordväxlingsfajt med sådana människor.
EDIT: Ser pf10's eminenta post ovan att UD faktiskt har varit i kontakt med ambassaden. Ja men då så. Klistrar in det här:
Citat:
Du har en mycket snedvriden syn på vad som är fakta och vad som är påståenden. Du är dessutom dåligt insatt i ärendet gällande att UD redan inlett en dialog med ambassaden ifråga sedan tidigare. Detta uttalande har jag till och med länkat i tråden tidigare och tänker inte göra det igen. Detta så att vi slipper den rundgång som du själv påstår dig ogilla.

Det som är fakta är det som kan beläggas, inte ogrundade påståenden eller åsikter, varken dina, mina eller ambassadörens. Ett exempel på fakta är den oberoende filmen på de brölande turisterna. Utifrån fakta kan var och en dra slutsatser om vilken trovärdighet respektive part har. Min ståndpunkt är att det fullständigt brunnit i hjärnkontoret hos någon som fortfarande med en dåres envishet lägger någon som helst trovärdighet i ambassadörens utsago med tanke på de fakta som finns och de omständigheter som föreligger. Detta eller att man rent medvetet försöker sprida desinformation eller påståenden som fakta i syfte att utöva en politisk agenda.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-10-06 kl. 12:29.
Citera
2018-10-06, 12:44
Medlem
Citat:
Den rundgång med osakligheter som du skapar blir ju inte mindre av att du låter bli att länka till sådant som redan har diskuterats. Det gör ju bara dina dimridåer värre. Tidslinjen igen:
2018-09-15: Varningen och händelsen med turisterna uppmärksammas stort i medierna.
2018-09-16: Intervjun med ambassadören som säger att Sverige underlåtit att svara på deras frågor och kommunicera i ärendet under hela tiden.
2018-09-17: En åklagare beslutar att händelsen med turisterna inte ska utredas. Sen rullar allt på och blir bara värre och värre.

Det stora problemet ligger i tiden mellan händelsen och varningen. VARFÖR underlät Sverige att kommunicera med Kina under nästan två veckor? Med fungerande diplomati hade varningen kunnat undvikas och då hade det inte funnits något nyhetsvärde. Istället har det nu blivit en världsnyhet och mycket negativ publicitet för Sverige.
Det enda som säger att Sverige underlät att kommunicera med Kina är ambassadörens eget påstående. Det finns ingen fakta som belägger detta. Det finns dessutom uttalande från UD att man redan tidigare inlett dialog i frågan.
Senast redigerad av pf10 2018-10-06 kl. 12:46.
Citera
2018-10-06, 12:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag är ledsen men jag kan inte låta dessa stycken stå oifrågasatta i tråden.

Då Totius använder sig mycket av personliga påhopp när hon/han diskuterar (snarare "formulerar walls of text") så har jag klippt ihop det enda matnyttiga ur två inlägg.

I mina ögon ser det ut som att det är Kina som är mobbaren här, som med hårda påtryckningar ska tvinga fram någon sorts bekännelse ur Sverige. Sverige fungerar tack och lov inte så.
(Och jag tror knappast "Sverigebilden" är något som hålls upp som ett skinande exempel någonstans. Den bilden är redan skadeskjuten pga Sveriges galna migrationspolitik.)
Utfrysning? Vem mot vem? Hur menar du nu?
Utelämnande av information? Stick tillbaka till din #jagärhär grupp, snöflinga, du vill ha information om hur Polisen arbetar men Polisen har ingen skyldighet att dela med sig av det till Totius på internet. Det här har många redan sagt till dig i tråden men du vägrar ta in det med en dåres envishet.
Med utelämnande av information och utfrysning avser jag att Sverige har underlåtit att kommunicera med ambassaden. Ambassadören säger den 16/9:
”We immediately informed the Swedish Government on what we learned and requested an immediate meeting with Swedish police. But after almost two weeks, there is still no response to our meeting request from the Swedish police. We find this particularly hard to understand.”
Se vidare här: (FB) Kinesiska turister kunde inte uppföra sig - skapar diplomatisk kris med Sverige

Det är inte jag som vill ha informationen. Det är Kina. Eftersom de inte fick någon information så utfärdade de en varning. (#Jagärhär faller utanför denna tråd men vad jag anser om gruppen framgår av mina inlägg i följande tråd: (FB) Grupp mot näthat - #jagärhär (Facebook, Twitter etc))

Citat:
ACAB, amirite? WE GET IT, du gillar inte Polisen. Den må vara dysfunktionell och ha sina brister och det kan du tacka Dan-E för. (Dan Eliasson) men den är fortfarande VÅR polis och på de aktuella filmerna ser man att de gör bra ifrån sig.
(Hur Polisen ska skydda turister är en intressant fråga men kanske inte on topic här.)
Polisens agerande i samband med turister ÄR kärnfrågor eftersom det är sådana frågorna som ambassaden inte fått svar på och därför utfärdat varningen.

Citat:
EDIT: Ser pf10's eminenta post ovan att UD faktiskt har varit i kontakt med ambassaden. Ja men då så. Klistrar in det här:
Och som jag tidigare visat så var det EFTER att varningen utfärdats. Då var ju skadan redan skedd. Det hade underlättat om du läste tråden istället för att babbla så mycket.
Citera
2018-10-06, 13:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det enda som säger att Sverige underlät att kommunicera med Kina är ambassadörens eget påstående. Det finns ingen fakta som belägger detta.
Men för helvete.
Den FAKTA som belägger ambassadörens påstående ÄR det som ambassadören säger i intervjun. Ambassadörens utsagor ÄR de FAKTA som ligger bakom varningen. Det är ju ambassaden som utfärdat varningen. Ambassaden är KÄLLAN till informationen. FAKTA – det som har hänt.

Om du påstår att ambassadören ljuger så har DU bevisbördan.

Citat:
Det finns dessutom uttalande från UD att man redan tidigare inlett dialog i frågan.
Och som jag tidigare visat så var det EFTER att varningen utfärdats. Då var ju skadan redan skedd.
Senast redigerad av Totius 2018-10-06 kl. 13:07. Anledning: Korr.
Citera
2018-10-06, 14:13
Medlem
Citat:
Men för helvete.
Den FAKTA som belägger ambassadörens påstående ÄR det som ambassadören säger i intervjun. Ambassadörens utsagor ÄR de FAKTA som ligger bakom varningen. Det är ju ambassaden som utfärdat varningen. Ambassaden är KÄLLAN till informationen. FAKTA – det som har hänt.

Och som jag tidigare visat så var det EFTER att varningen utfärdats. Då var ju skadan redan skedd.
Fakta är att ambassadören har framfört ett antal påståenden men påståendena i sig beläggs inte med fakta. Ambassadören har precis lika mycket bevisbörda för sina påståenden, speciellt när fakta i form av oberoende vittnen och film finns från händelsen som starkt talar till nackdel för dennes trovärdighet.

Så om vi ska sammanfatta så är det fakta att ambassadören gått ut med ett påstående, men ett påstående i sig utav det här slaget utgör inte fakta.

Det sistnämnda i ditt inlägg är återigen något du påstår som går emot det UD säger, nämligen att de redan sen tidigare inlett dialog om frågan. Kan ärligt talat inte se att du har visat ett skit i alla dina inlägg och textväggar.
Senast redigerad av pf10 2018-10-06 kl. 14:22.
Citera
2018-10-06, 14:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du väljer att 'glömma' punkter på din lista.

T ex att ambasadör Gui Congyou inte alls skulle nöja sig med att får svar. Han kräver ju även

• En ursäkt.
• Ekonomisk kompensation till de tre 'turisterna'.
• Bestraffning av de aktuella poliserna.

Det är nästan som han bestämde sig från börjar vad som hänt, och vad som hade gått fel. Vad ska han med några 'svar' till?
Citera
2018-10-06, 14:18
Medlem
Citat:
Men för helvete.

Att du orkar.
Hur tycker du själv om händelsen?
Hur tycker du själv om turisternas agerande?
Hur tycker du själv hur poliserna borde agerat?

Slutligen kan du förstå varför Sverige inte bemödar sig?
Citera
2018-10-06, 14:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kan ärligt talat inte se att du har visat ett skit i alla dina inlägg och textväggar.
Just det, problemet är att du inte förstår problemet. Vi får nöja oss med det.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du väljer att 'glömma' punkter på din lista.

T ex att ambasadör Gui Congyou inte alls skulle nöja sig med att får svar. Han kräver ju även

• En ursäkt.
• Ekonomisk kompensation till de tre 'turisterna'.
• Bestraffning av de aktuella poliserna.

Det är nästan som han bestämde sig från börjar vad som hänt, och vad som hade gått fel. Vad ska han med några 'svar' till?
Det är sådant som diplomatin ska diskutera. Att vi ältar det här är helt meningslöst. Den svenska diplomatin har misslyckats totalt i detta fall. Det är bara att hoppas att händelsen faller i glömska. Vi får se hur det går framöver.
Citera
2018-10-06, 14:25
Medlem
Citat:

Det är sådant som diplomatin ska diskutera. Att vi ältar det här är helt meningslöst. Den svenska diplomatin har misslyckats totalt i detta fall. Det är bara att hoppas att händelsen faller i glömska. Vi får se hur det går framöver.
Rent objektivt så har du inte lyckats plocka fram någon fakta som talar till din fördel. Jag kan också förlika mig med det.
Citera
2018-10-06, 14:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Slutligen kan du förstå varför Sverige inte bemödar sig?
Ja, det hade du förstått om du läst mina inlägg istället för att bli upprörd över att jag kritiserar Sverige. Det beror på hybris och bristande förståelse för andra kulturer.
Citera
2018-10-06, 14:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hahaha, efter att ha ältat detta detta med över 100 inlägg i tråden så menar du nu att det är meningslöst?

Svensk diplomati har gjort det enda rätta här. Bestraffa poliserna? That's China speaking.
Detta kommer falla i glömska, när beror på Congyous agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in