Citat:
Ursprungligen postat av
Prax^
Angående det här med utrymme tycker jag inte man ska glömma att katter onekligen räknar lite annorlunda på det. Människor räknar utrymme i golvyta och kvadratmeter, katter snarast i kubik, och är man lite smart kan man skapa ganska mycket utrymme för katt, på ganska liten golvyta ändå.
Visst, man kan skaffa klösträd, sätta upp hyllor och det är mysigt för katten att ligga där och spana, vila eller sova. På katthem och pensionat får katterna sitta i burar där man byggt på höjden och visst, visst, katterna står ut. Men det går aldrig att komma ifrån att stor golvyta där de kan springa av sig ordentligt, sträcka på benen är nåt man tar ifrån dem. Jag har en stor 3a som är på två våningsplan och speciellt nu på vintern, när två av mina blir nästan innekatt, är det kattrejs över hela lägenheten, upp och ner för trappen, genom hela långa hallen osv.
A andra sidan läser man ofta på forum där nån knökar in 3-4 feliwaypåverkade innekatter i en liten etta och sen är de helt oförstående till varför de kissar överallt, man har ju ordnat allt så fint....
Angående att det skulle vara 1800-tal att tycka katterna ska få möjlighet att gå ut, säger jag bara att katterna och deras behov och trivselfaktorer har inte ändrats från den tiden. Det som har ändrats är vårt samhälle och för att kunna ha katt finns för många inget annat alternativ än att ha dem inne hela livet. Men katterna är fortfarande lika nära det vilda och att skola om en vuxen gammal innekatt till att leva ute, jaga osv är inga som helst bekymmer. Undantaget här är vissa raskatter, som perser t ex, där man avlat på ett lugnt temperament och vildisar som lidit så mycket under tiden de bodde ute att de aldrig mer vill gå ut.
Edit: TS, du skulle kunna kolla med katthemmen om du får vara jourhem, för en katt som inte trivs med att sitta i bur t ex och katten får då bo hos dig tills att man hittat en ägare. Katthemmet brukar stå för matkostnader, sand osv. Om du vill köpa loss katten senare för att ni trivs så bra ihop kan man få göra det.