Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-18, 02:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Katter är söta som fan. Kan hoppa upp i sängen och bara glo på en rakt framför ansiktet. Skojbråka med sin katt är kul också. Katten klöser lite med alla fyra och biter en i handen. Fast har han tagit en råtta dessförinnan vete tusan förstås vad för bakterier man själv får in i kroppen.
Väldigt lättskötta djur så länge man matar dem, rengör och är social mot dem, och ha koll på deras hälsa så klart.
Citera
2018-12-18, 02:43
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Mycket råd och dåd i tråden.
Jag skall försöka ge dig några.
1. Tänk igenom hur mycket tid du har och vad du vill göra annars ett husdjur även en katt kräver omvårdnad och att man har tid med dem samt att du måste ha en idé om hur du hanterar djuret när du reser bort.
2. Tänk 8ckså igenom framtiden ett husdjur blir en familjemedlem som kommer att leva med dig i ca 20år.
Skall du skaffa katt så kan jag bara rekommendera att gå via ett katthem, du får en vuxen katt som visar sitt rätta temperament samt att de blir oftast väldigt tillgivna, samt att de oftast är ganska friska ett djur i det fria lever ett hårt liv och bara de starkaste får para sig.
Är två katter att föredra om man bor ensam och måste iväg till jobbet varje dag?
Citera
2018-12-18, 06:37
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic1988
Är två katter att föredra om man bor ensam och måste iväg till jobbet varje dag?
Jag skulle vilja svara ja, men då måste det vara 2 katter som trivs tillsammans.
Citera
2018-12-20, 19:55
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Hehe var kan man rädda katt från avlivning? Har hört om folk som gjort det.

Hitta kommunalt korttidskatthem. Hämtas inte katten inom kanske en vecka avlivas den.

Men även en del vanliga katthem avlivar mycket.

Dessa katter vet oftast att de är i dödscellen. De tenderar stt vara extra tacksamma.
Citera
2018-12-20, 20:03
  #29
Medlem
Att ha katt när man bor i lägenhet behöver inte vara något hinder utan det lan funka jättebra. Katter är väldigt tacksamma och enkla husdjur. Det bästa är väl att vända sig till ett katthem och höra sig för vad det är för typ av katt du söker.
Citera
2018-12-20, 23:05
  #30
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Alltså, har övervägt ett tag att skaffa katt.


Jag har ingen egen erfarenhet av att vara kattägare sedan tidigare, dock hund. Får lite ångest av prospektet att skaffa en katt och sedan inse att det inte funkar, att man kanske är lite allergisk och liknande.

Hur går man tillväga? Fodervärd? Har förstått det som att man då inte äger katten så att säga. Behöver råd av alla crazycatpeople här. Skulle älska en katt som fan, men vill göra rätt.
Vad hände med hunden?
Citera
2018-12-22, 14:53
  #31
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Alltså, har övervägt ett tag att skaffa katt.


Jag har ingen egen erfarenhet av att vara kattägare sedan tidigare, dock hund. Får lite ångest av prospektet att skaffa en katt och sedan inse att det inte funkar, att man kanske är lite allergisk och liknande.

Hur går man tillväga? Fodervärd? Har förstått det som att man då inte äger katten så att säga. Behöver råd av alla crazycatpeople här. Skulle älska en katt som fan, men vill göra rätt.
Jag ber om ursäkt för att jag citerar ditt första inlägg och jag har inte läst ett enda av dina svar utan jag går rakt på sak.

Jag bor själv på landet. Har haft katter sedan mer än 20 år tillbaka och har idag 5 fina kastrerade ID-märkta vaccinerade älsklingar som går fritt på min fastighet. Fast nu när kylan börjar tränga sig på så är de mest inomhus kanske 20 timmar per dygn.

Alltså mitt råd INNAN du börjar fundera över att skaffa en katt - ta reda på om du är allergisk!
Citera
2018-12-22, 16:12
  #32
Medlem
Skaffa katt! Underbara djur.

Jag var själv jätte allergisk, kunde inte vara i ett hus med katt utan rejäla biverkningar. Vet inte vad jag tänkte med när jag skaffade en. Men jag var jävligt envis, tog några månader innan de värsta allergier försvann. Fick gå ut mitt i natten på vintern och sätta mig ett par timmar ibland. Envis är ordet.

Astmamedicin är ett måste för mig. Idag har jag två katter, men det gäller att byta sängkläder ofta så man inte vaknar av astma besvär 10 gånger per natt.

Ångrar mig inte ett dugg, magiska varelser som ger en mycket.

För att katter ska få ett fullbordat liv så behöver dom vara ute i naturen. Men dom får nog ett bra liv inomhus också men då kanske du bör leta efter nån raskatt som är anpassad för det.
Citera
2018-12-25, 08:56
  #33
Avstängd
Mertillens avatar
De är djäkligt roliga ibland. Jag vet om en katt jag skojbråkar med. Den tar tag i min näve och biter till. Katten använder både tänderna och samtliga fyra tassar.

Men fattar katten att det är lek och ingen attack från min sida?

Oj. Ser jag skrivit i tråden redan om det här. Aja, ställde ingen fråga då.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2018-12-25 kl. 09:01.
Citera
2018-12-25, 23:23
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
De är djäkligt roliga ibland. Jag vet om en katt jag skojbråkar med. Den tar tag i min näve och biter till. Katten använder både tänderna och samtliga fyra tassar.

Men fattar katten att det är lek och ingen attack från min sida?

.

Ja vanligen gör den ju det. De gillar ju att leka och är helt enkelt med på noterna. Det kan till och med vara så kallade kärleksbett...
(ibland vet de inte riktigt hur pass hårt de biter - speciellt om de är ensamkatter, då kan det göra ont, det gäller då att markera att det gör ont, du får oja dig).

I övrigt känner du om det är allvar.
Om en katt vill bitas på riktigt så slår den utan vidare hål på huden, ja tränger djupt in med sina vassa tänder.
Och vill den rivas på riktigt så rispar den till blods.

Är det ingetdera var det INTE på riktigt, även om du kanske blev lite rispad eller det kom någon blodsdroppe när den bet till. Som sagt, ibland tar det det liite för hårt.

Ibland vill de varna och då kan det göra ont förstås, etc; men som sagt, du märker ändå helt klart att det inte var en attack i full skala...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback