2013-12-16, 10:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Visst funkar det med innekatter, om man inte har för trångt, ägnar dem mycket tid, anpassar lägenheten osv. Men inget kan få mig att tycka annat än att utekatt är det optimala, så kissen får jaga, upptäcka, springa fritt, leva naturligt fast med tryggheten av att ha ett hem. Det är så självklart att vi behöver inte ens diskutera det. Vad det hänger på är utemiljön, om det funkar att låta kissen gå ut eller ej.

Raskatter som perser och ragdoll är ett klart bättre val än ättlingar till ladugårdskatter, som de flesta av våra huskatter är. Stillsamma och mer nöjda med att enbart vara inne.

Angående det här med utrymme tycker jag inte man ska glömma att katter onekligen räknar lite annorlunda på det. Människor räknar utrymme i golvyta och kvadratmeter, katter snarast i kubik, och är man lite smart kan man skapa ganska mycket utrymme för katt, på ganska liten golvyta ändå.
Citera
2013-12-16, 14:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowcore
Asså hallå vad är de för fel på folk? Jag har 3 innekatter i en lägenhet, dem stortrivs och mår utmärkt. Så även om du bor i lägenhet så är de väl fan inge hinder för att skaffa katt?

Nej jag håller med dej, det är väl antagligen folk som lever på 1800-talet och inte alls hänger med i samhället och utvecklingen
Citera
2013-12-17, 07:31
  #15
Medlem
Att man inte kan ha katt i lägenhet är BS. Dessutom är det oansvarigt att låta katterna springa lösa, en katt mår bra av att vistas utomhus men ska göra det under uppsikt, eller i tryggt, inhägnat område. I första hand för kattens skull, men även för omgivningens skull. Mycket av kattens dåliga rykte kommer från oansvariga kattägare som låter sina katter drälla omkring obevakade utomhus utan att veta vad de har för sig eller hur de mår, ex kissar/bajsar i ungarnas sandlådor eller folks blomrabatter när dom ser.

Fundera först igenom vad du vill att katten ska ha för egenskaper. Vad är viktigast? En gosig, lugn och mysig katt? Eller en nyfiken men reserverad? Som tidigare nämnt: katthem. Det är HELT vansinnigt att människor fortfarande skaffar kattungar, med tanke på hur fruktansvärt många katter som är hemlösa/oönskade. Ta en omplaceringskatt så gör du både katten och dig själv en tjänst iom. som tidigare nämts - du har möjlighet att få veta hur katten beter sig i olika situationer redan innan du bestämmer dig.

Många gånger är katten som verkar mest osannolik katten som fångar ditt hjärta Själv har jag flera omplaceringskatter som alla är helt fantastiska!
Citera
2013-12-17, 09:44
  #16
Medlem
tossets avatar
Jag har tre katter. Två utekatter och en innekatt. Utekatterna har visserligen inte gått ut på flera dagar nu sen det blev vinter. Innan var alla innekatter och det gick jättebra.
Ha ett klösträd som går till taket, ställ det gärna så att det via klösträdet kan komma upp på garderober eller hyllor så har du ökat ytan att vara på markant.
Det är oftast bättre att ha två katter än en. Få katter trivs ensamma, men det finns undantag.
Katterna kommer att underhålla varandra. Du står för mat, veterinärvård, städning, kel och uppassare.
Så är det att vara kattägare.
Citera
2013-12-17, 13:08
  #17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Angående det här med utrymme tycker jag inte man ska glömma att katter onekligen räknar lite annorlunda på det. Människor räknar utrymme i golvyta och kvadratmeter, katter snarast i kubik, och är man lite smart kan man skapa ganska mycket utrymme för katt, på ganska liten golvyta ändå.
Visst, man kan skaffa klösträd, sätta upp hyllor och det är mysigt för katten att ligga där och spana, vila eller sova. På katthem och pensionat får katterna sitta i burar där man byggt på höjden och visst, visst, katterna står ut. Men det går aldrig att komma ifrån att stor golvyta där de kan springa av sig ordentligt, sträcka på benen är nåt man tar ifrån dem. Jag har en stor 3a som är på två våningsplan och speciellt nu på vintern, när två av mina blir nästan innekatt, är det kattrejs över hela lägenheten, upp och ner för trappen, genom hela långa hallen osv.

A andra sidan läser man ofta på forum där nån knökar in 3-4 feliwaypåverkade innekatter i en liten etta och sen är de helt oförstående till varför de kissar överallt, man har ju ordnat allt så fint....

Angående att det skulle vara 1800-tal att tycka katterna ska få möjlighet att gå ut, säger jag bara att katterna och deras behov och trivselfaktorer har inte ändrats från den tiden. Det som har ändrats är vårt samhälle och för att kunna ha katt finns för många inget annat alternativ än att ha dem inne hela livet. Men katterna är fortfarande lika nära det vilda och att skola om en vuxen gammal innekatt till att leva ute, jaga osv är inga som helst bekymmer. Undantaget här är vissa raskatter, som perser t ex, där man avlat på ett lugnt temperament och vildisar som lidit så mycket under tiden de bodde ute att de aldrig mer vill gå ut.

Edit: TS, du skulle kunna kolla med katthemmen om du får vara jourhem, för en katt som inte trivs med att sitta i bur t ex och katten får då bo hos dig tills att man hittat en ägare. Katthemmet brukar stå för matkostnader, sand osv. Om du vill köpa loss katten senare för att ni trivs så bra ihop kan man få göra det.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2013-12-17 kl. 13:20. Anledning: La till lite
Citera
2013-12-17, 13:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Visst, man kan skaffa klösträd, sätta upp hyllor och det är mysigt för katten att ligga där och spana, vila eller sova. På katthem och pensionat får katterna sitta i burar där man byggt på höjden och visst, visst, katterna står ut. Men det går aldrig att komma ifrån att stor golvyta där de kan springa av sig ordentligt, sträcka på benen är nåt man tar ifrån dem. Jag har en stor 3a som är på två våningsplan och speciellt nu på vintern, när två av mina blir nästan innekatt, är det kattrejs över hela lägenheten, upp och ner för trappen, genom hela långa hallen osv.

A andra sidan läser man ofta på forum där nån knökar in 3-4 feliwaypåverkade innekatter i en liten etta och sen är de helt oförstående till varför de kissar överallt, man har ju ordnat allt så fint....

Angående att det skulle vara 1800-tal att tycka katterna ska få möjlighet att gå ut, säger jag bara att katterna och deras behov och trivselfaktorer har inte ändrats från den tiden. Det som har ändrats är vårt samhälle och för att kunna ha katt finns för många inget annat alternativ än att ha dem inne hela livet. Men katterna är fortfarande lika nära det vilda och att skola om en vuxen gammal innekatt till att leva ute, jaga osv är inga som helst bekymmer. Undantaget här är vissa raskatter, som perser t ex, där man avlat på ett lugnt temperament och vildisar som lidit så mycket under tiden de bodde ute att de aldrig mer vill gå ut.

Givetvis har du rätt, och man bör göra sitt bästa för att låta katten få vara ute, antingen när den vill, eller att kunna ta ut den flertalet gånger i veckan iallafall för att stimulera den rackaren, jag ville väl mest inflika att man kan göra en hel del för att förbättra kattens miljö trots att man inte bor jättestort bara man tänker till en smula, och alla förbättringar är ju till det bättre trots allt, right?

Generellt kommer man ju ganska långt med sunt förnuft och genom att umgås med sin katt och se hur den mår och vad den tycker om, dessvärre är det väl så att alla inte har det där förnuftet dock:/
Citera
2013-12-17, 13:27
  #19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Givetvis har du rätt, och man bör göra sitt bästa för att låta katten få vara ute, antingen när den vill, eller att kunna ta ut den flertalet gånger i veckan iallafall för att stimulera den rackaren, jag ville väl mest inflika att man kan göra en hel del för att förbättra kattens miljö trots att man inte bor jättestort bara man tänker till en smula, och alla förbättringar är ju till det bättre trots allt, right?

Generellt kommer man ju ganska långt med sunt förnuft och genom att umgås med sin katt och se hur den mår och vad den tycker om, dessvärre är det väl så att alla inte har det där förnuftet dock:/

Här är en film från ett hem där man verkligen ansträngt sig för att katterna ska trivas:

http://www.youtube.com/watch?v=plMKRqK2E6M

Även om man inte går såhär långt finns det många och enklare saker att göra, det är som du säger att man får tänka till. En innekattägare får lov att jobba mer, det är betydligt slappare att ha utekatt som hittar stimulans själv.

Edit: jag hittade en till video, här är det saker man kan köpa och inte hemmagjort som i den förra filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=vM8nNKIlYZY
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2013-12-17 kl. 13:32.
Citera
2018-10-04, 23:27
  #20
Avstängd
Hehe var kan man rädda katt från avlivning? Har hört om folk som gjort det.
Citera
2018-10-05, 01:14
  #21
Medlem
Gnomegirls avatar
Jag har skrivit samma råd i andra trådar men detta är så bra att det förtjänar att upprepas: Om du inte har möjlighet att låta katterna gå ut så bygg "katthyllor."
Perfekt om man är trångbodd och katterna brukar älska det.

Nu undrar ni säkert vad jag svamlar om, men så här går det till: Sätt upp ett gäng ca 15 cm breda brädor längs med väggarna ca 40 cm från taket. I minst en av hörnorna sätter du upp en platta på ca 40X40 cm där katten kan ligga och mysa och spana på dig. En snedställd bräda som "landgång" till gångbrädorna på lämpligt ställe så katten lätt tar sig upp är att föredra, annars hoppar de från bokhyllor osv.
Av någon anledning brukar katter älska att befinna sig ovanför mattes/husses huvud och lägger du dessutom något mjukt och gosigt på hörnplattorna kommer katten säkert att stortrivas.

Blev lite rörigt skrivet, men jag hoppas du hajar vad jag menar ändå. Om inte, skicka PM.
Lycka till med din nya vän.


MVH/Gnomegirl.
Citera
2018-10-07, 00:34
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Hehe var kan man rädda katt från avlivning? Har hört om folk som gjort det.

Hej, hur många katter vill du rädda? Jag kan med säkerhet hjälpa dig att rädda katter ifrån avlivning. Det känns nog riktigt bra att ha rädda oskyldiga kattungars liv, en sådan oførklarligt god kænsla. Rent utsagt en merit man utan problem kan smyga in oavsett konversation, resume eller personligt brev. Sedan, så kan man høgst troligen placera ut dessa kattungar hos diverse individer genom att berätta om den traumatiserande upplevelsen kattungarna tidigare har gått igenom och brett på om hur deras hem skulle vara det optimala. Rent utsagt så har man fått åstadkommit någonting bra før mänskligheten, før sig själv och med god karma kan man då även besøka riktig kattunge.

Allt før en rimlig peng, går inte att få mer bang for buck. Bara att skicka meddelande vid intresse av det du førfrågade.
Citera
2018-10-07, 03:12
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FreeLazis
Hej, hur många katter vill du rädda? Jag kan med säkerhet hjälpa dig att rädda katter ifrån avlivning. Det känns nog riktigt bra att ha rädda oskyldiga kattungars liv, en sådan oførklarligt god kænsla. Rent utsagt en merit man utan problem kan smyga in oavsett konversation, resume eller personligt brev. Sedan, så kan man høgst troligen placera ut dessa kattungar hos diverse individer genom att berätta om den traumatiserande upplevelsen kattungarna tidigare har gått igenom och brett på om hur deras hem skulle vara det optimala. Rent utsagt så har man fått åstadkommit någonting bra før mänskligheten, før sig själv och med god karma kan man då även besøka riktig kattunge.

Allt før en rimlig peng, går inte att få mer bang for buck. Bara att skicka meddelande vid intresse av det du førfrågade.
Låter bra!
Citera
2018-12-17, 22:13
  #24
Medlem
Mycket råd och dåd i tråden.
Jag skall försöka ge dig några.
1. Tänk igenom hur mycket tid du har och vad du vill göra annars ett husdjur även en katt kräver omvårdnad och att man har tid med dem samt att du måste ha en idé om hur du hanterar djuret när du reser bort.
2. Tänk 8ckså igenom framtiden ett husdjur blir en familjemedlem som kommer att leva med dig i ca 20år.
Skall du skaffa katt så kan jag bara rekommendera att gå via ett katthem, du får en vuxen katt som visar sitt rätta temperament samt att de blir oftast väldigt tillgivna, samt att de oftast är ganska friska ett djur i det fria lever ett hårt liv och bara de starkaste får para sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in