2018-10-04, 13:31
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Inget kan svetsa ihop ett par så bra som ett mord tillsammans.

frågan är hur du kan veta det?

nej jag är inte avstängd även om du hoppades på det
Citera
2018-10-04, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Därför att det låter som polisen sagt det till er och det gör dom inte.
Övergrepp i rättssak är en annan sak. Ett vittne kan inte ens få yppandeförbud (jo, jag vet att det finns vissa lägen detta gäller, men då är det rikets säkerhet det är frågan om).
Men däremot kan polisen vädja om att inte sprida informationen.

Övergrepp i rättssak kan det inte ens bli frågan om, om GM skulle säga till en vän att säga en viss sak, utan hot eller efterföljder.
Vännen kan däremot bli åtalad för mened o.s.v.

Om jag vet vem som är GM, nu efteråt, kan jag inte åtalas för att undanhållit den informationen.
Om jag blir hotad att inte säga nått, så är inte det ens övergrepp i rättssak, då det inte finns ett åtal (som det är i dagsläget).

Är du helt säker på det?

"Övergrepp i rättssak
Den som genom våld, hot om våld eller på annat sätt angriper en person för att hon eller han har anmält ett brott, vittnat i rättegång eller liknande – eller försöker hindra en person att anmäla, vittna etc. – gör sig skyldig till övergrepp i rättssak.
"

https://www.aklagare.se/ordlista/o1/overgrepp-i-rattssak/

Nu vet jag inte i vilken situation detta uttryck sades, men om SD skickat någon fråga eller skrivit något i sms:en som på något sätt kan tolkas som ett förtäckt hot eller på annat sätt kan kännas obehagligt, kanske termen använts?

Eller om termen använts för att informera om att man inte får sinsemellan (gäller samtliga, även HD) på något sätt få någon att känna sig obekväm med att vittna.

Därför är det naturligtvis bäst att inte prata med varandra om det, inte bara för att man påverkar minnesbilderna utan att det faktiskt kan vara så att någon känner en press på sig att vittna på ett visst sätt.

Det finns kanske någon i tråden som kan de juridiska lagarna bättre än jag, som kan hjälpa till här.
Citera
2018-10-04, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Tack
HD har för några år sedan berättat att hon och
SD växt allt mer i från varandra dem hade inget gemensamt. Hon skulle flytta hennes föräldrar hjälpte henne till slut då SD vägrade sälja huset så HD skulle få sin del efter försäljningen.
HD har berättat att SD träffat en annan kvinna och det tyckte hon va bra för då blev hon av med honom mer och mer.
HD säger att hon vaknade av att polisen stormade hennes hus vad exakt dem tog mer än mobilen vet jag inte. Sen sjukanmälde hon sig och har varit sjukskriven i omgångar.
HD säger att mycket kan hon tro om SD men att han verkligen inte har mördat LW det är hon säker på det får vi höra ofta.
Vi är några som sent i sommars fick sms av SD så vi fick lämna våra mobiltelefoner till polisen och fick dem efter drygt en vecka.
Det är så mycket HD berättat så mycket som hänt sen om allt HD sagt är sant det vet inte vi som hon sagt det till. Det är polisens jobb att utreda det och jag tror att det kommer bli åtal men allt tar tid.
Ska inte fråga vad det står eller ens berör, vill inte bli anklagad för fiske eller att du blir åtalad för övergrepp i rättssak.

Men... uppgiften har ju som du förstår lite sprängkraft i sig.
Du skriver sent i somras dessutom, så dom 5st mobiler MV pratade om verkar inte innefatta dess, men kan givetvis göra det med.

Nu resonerar jag med tråden:
Dom uppgifter som SD då skulle skickat till HD:s arbetskamrater, det verkar inte vara frågan om en eller två (detta skulle kanske kunna förklaras att han ser dom som hennes vänner).
SMS:et ska då ha ett innehåll som gör att arbetskollegorna vänder sig till polisen. Inte bara en utan flera tolkar jag det som. Då är det en samlad bild att det är nått i meddelandet som har med mordet att göra.

Jag har inte många av min partners arbetskamraters mobilnummer. På en arbetsplats som HD jobbar på har dom inga arbetstelefoner heller.

Hur har han i så fall fått tag på dessa?
Om han ska kontakta några för att påverka, borde det vara inom geocaching och eventuellt kyrka/grannar?

Inte ens den mest korkade brottslingen skulle väl sticka ut hakan och skriva nått som får mottagaren att gå till polisen?! För meddelandet, om det stämmer, är ju inte en hälsning eller liknande. Dom sägs tagit telefonerna i beslag under en vecka. Då är det lite tyngre saker.

Är det bara jag som inte riktigt köper detta, det är helt ologiskt.
Citera
2018-10-04, 13:44
Medlem
Citat:
Det måste du få tycka, men i min läsförståelse så står det i flera år...
Hur tror du tidsaxeln ser ut?

Du reagerar inte på att TinnaNinna85 skriver att det är LW?!
Tror inte att jag (inte så många andra heller) skulle pratat på arbetsplatsen med alla att ens partner är otrogen och DESSUTOM namnge personen?!
HD berättade kanske för någon på arbetsplatsen att hon funderade på att skiljas och varför. Inte så konstigt då om hon berättade vem som var orsaken (varför skulle hon inte)?
Citera
2018-10-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Ligger det nåt i det är det ju väldigt suspekt. Snudd på övergrepp i rättssak. Han är ju de facto fortfarande skäligen misstänkt

Han är märklig denna man. Så om sig och kring sig. Typ all over the place. Men ibland kan man röra för mycket i soppan. Men jag tror inte han kan låta bli, när kontrollpaniken sätter igång. Något fel på honom är det. Jag tror ju han är skyldig och jag hoppas polisen snart gör slut på den här sorgliga charaden.
Ja, något märkligt är det med karln.
Det verkar konstigt varför det tar så lång tid också polisutredningen, inget i media heller på ett bra tag om det. Borde finnas massa vittnen också där hon hittades vid bostadsområdet.
Citera
2018-10-04, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Vad jag förstod av inlägget så upplevdes HD i förhör ärlig i hennes åsikter om SD som GM. Att hon inte spelar utan på riktigt tror på hans oskuld. Hon ska ha varit helt oförstående till varför han är misstänkt.
Visst hon kan vara en grym skådespelare men poliser brukar kunna se igenom sådant.

Det tror jag också att förhörsledarna oftast kan.

Kanske bäst för henne själv att hon tror på hans oskuld i nuläget. För hennes säkerhet.

Då kanske hon också är beredd att berätta sanningen helt i förhör, eftersom den i normala fall sällan kan skada en oskyldig. Så brukar väl de flesta tänka?

För hennes egen skull borde det bästa nu vara att lägga upp alla kort på bordet.

Men i framtiden skulle jag inte känna mig trygg med denne man.
Skulle helst vilja byta identitet och flytta långt långt bort....
Citera
2018-10-04, 13:47
Medlem
Citat:
Du glömde att HD är "Högpresterande"..
Jag för min del tror hon är helblåst... eller delaktig. Inget kan svetsa ihop ett par så bra som ett mord tillsammans.
Får även jag den känslan gällande HD, antingen är hon riktigt naiv, korkad eller riktigt insyltad. Tror inte ett dugg på att hon skulle vara högpresterande som en skribent gjort gällande.
”Två som bär en hemlighet tillsammans” kan bli riktigt tajta
Citera
2018-10-04, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hårtorken i badkaret ska man visst alldeles särskilt akta sig för...

Usch ja...
Trappor och klippor, halka otursamt i badkar, lämna självmordsbrev och försvinna, glömma spisen på...
Citera
2018-10-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ska inte fråga vad det står eller ens berör, vill inte bli anklagad för fiske eller att du blir åtalad för övergrepp i rättssak.

Men... uppgiften har ju som du förstår lite sprängkraft i sig.
Du skriver sent i somras dessutom, så dom 5st mobiler MV pratade om verkar inte innefatta dess, men kan givetvis göra det med.

Nu resonerar jag med tråden:
Dom uppgifter som SD då skulle skickat till HD:s arbetskamrater, det verkar inte vara frågan om en eller två (detta skulle kanske kunna förklaras att han ser dom som hennes vänner).
SMS:et ska då ha ett innehåll som gör att arbetskollegorna vänder sig till polisen. Inte bara en utan flera tolkar jag det som. Då är det en samlad bild att det är nått i meddelandet som har med mordet att göra.

Jag har inte många av min partners arbetskamraters mobilnummer. På en arbetsplats som HD jobbar på har dom inga arbetstelefoner heller.

Hur har han i så fall fått tag på dessa?
Om han ska kontakta några för att påverka, borde det vara inom geocaching och eventuellt kyrka/grannar?

Inte ens den mest korkade brottslingen skulle väl sticka ut hakan och skriva nått som får mottagaren att gå till polisen?! För meddelandet, om det stämmer, är ju inte en hälsning eller liknande. Dom sägs tagit telefonerna i beslag under en vecka. Då är det lite tyngre saker.

Är det bara jag som inte riktigt köper detta, det är helt ologiskt.
Det absolut enklaste är ju att Du frågar SD... eller? Sen kan Du berätta för oss så det inte blir några spekulationer.
Citera
2018-10-04, 14:05
Medlem
Citat:
Det måste du få tycka, men i min läsförståelse så står det i flera år...
Hur tror du tidsaxeln ser ut?

Du reagerar inte på att TinnaNinna85 skriver att det är LW?!
Tror inte att jag (inte så många andra heller) skulle pratat på arbetsplatsen med alla att ens partner är otrogen och DESSUTOM namnge personen?!
Jodå..sånt pratar och berättar man ofta om.. i alla fall kvinnor emellan. Kanske är det mer vanligt förekommande på kvinnodominerade arbetsplatser än på mansdominerade..
Citera
2018-10-04, 14:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Intressant, hur du försöker virka ihop allt som postas till dina redan förutfattade meningar. Du är inte riktigt klok om du tror SD skickat sms till HDs arbetskamrater och förnekat mordet?
Längtar till FUP, men då är du och dina gelikar puts väck. Det längtar jag ännu mer till.
Citera
2018-10-04, 14:09
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Håller med, HD uppträder fullständigt irrationellt.
Från att ha varit glad att få lämna honom, skiljas, att få komma ur huset till detta maniska cachande tillsammans. De umgås mer nu än någonsin som gifta, det tänder mina varningslampor iaf.
Inte alla bedragna hustrur skulle bete sig så med sin ex som är misstänkt för mord på sin älskarinna.
Helt bisarrt.
Hållhakar på varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in