2018-09-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Har tänkt ändra till följande:

Avanza Global 20%
Länsförsäkringar Europa Indexnära 20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%
AMF Räntefond Lång 10%

Synpunkter?
Och dom övriga 10 %?

AMF Räntefond Lång är nästan värdelös i dagsläget p.g.a. den låga styrräntan.
Citera
2018-09-19, 18:07
Medlem
T-Todts avatar
Nordea European Stars...
Citera
2018-09-19, 19:25
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Kan du säga varför du har tänkt köpa dessa? Om man köper en aktie så har man någon vilja att uttrycka, d.v.s. man tycker aktien har handlats ner för mycket, de ska släppa en ny bra produkt eller liknande.

Ingen aning, har gått på rekommendationer här och på andra forum. Är inte så inspelad i fonder och aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Och dom övriga 10 %?

AMF Räntefond Lång är nästan värdelös i dagsläget p.g.a. den låga styrräntan.

Se där, har inte kontrollräknat mina siffror 😊 ja, AMF har jag hört är inte värt just nu pga vi har så låg ränta så den funderar jag på att skippa
Citera
2018-09-19, 22:56
Medlem
Hur stor andel Sverige har ni? Vet att det är väldigt individuellt och olika, själv tycker jag typ 1/4 är lagom, Max 1/3.
Citera
2018-09-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Ingen aning, har gått på rekommendationer här och på andra forum. Är inte så inspelad i fonder och aktier.

Se där, har inte kontrollräknat mina siffror 😊 ja, AMF har jag hört är inte värt just nu pga vi har så låg ränta så den funderar jag på att skippa

Då är det dags att sätta sig in i det. Det är ju dina surt förvärvade slantar. Jag vet hur det är att bara slänga in lite pengar i saker, jag lägger mitt csn på optioner, men man måste ju ha någon åsikt om vart saker ska gå mot. Värdepapper av olika slag är inte ett sparkonto som man bara slänger in 10% av sin lön på.
Citera
2018-10-02, 10:32
Medlem
Hej.
Jag sparar i indexfonder och har gjort det i ett tag och tänker fortsätta i åratal framöver. Länsförsäkringar Global Indexnära har givit mig 17,3 % avkastning sedan jag satte in pengar och det är också den fond där jag lägger in mest pengar. Så till min fråga. Borde jag sälja en liten del av fonden eftersom den gått så bra nu? Säg att jag tar ut 10-20 000 bara för att säkra en viss vinst samtidigt som jag låter allt annat rulla på? Eller ska jag bara låta allt vara som det är?

Förstår att det inte finns något rätt svara men skulle uppskatta lite tips och idéer. Tack.
Citera
2018-10-02, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Hej.
Jag sparar i indexfonder och har gjort det i ett tag och tänker fortsätta i åratal framöver. Länsförsäkringar Global Indexnära har givit mig 17,3 % avkastning sedan jag satte in pengar och det är också den fond där jag lägger in mest pengar. Så till min fråga. Borde jag sälja en liten del av fonden eftersom den gått så bra nu? Säg att jag tar ut 10-20 000 bara för att säkra en viss vinst samtidigt som jag låter allt annat rulla på? Eller ska jag bara låta allt vara som det är?

Förstår att det inte finns något rätt svara men skulle uppskatta lite tips och idéer. Tack.

Det finns ingen anledning att "ta hem en vinst". Det är så spelberoende och andra statistiskt normalbegåvade tänker.

Det du ska fokusera på är hur stor risk du vill ha i ditt sparande. Aktiebörser svänger både uppåt och nedåt, men på en tioårsperiod är det i alla fall förväntat att det svänger mer upp än ner. Tänk dig att det blir en börskrasch imorgon efter lunch. Halva börsvärdet och därmed hälften av ditt sparande är borta. Det är inte ofta det är sådana krascher, ofta tar de lite längre tid än så, men det är ändå ett möjligt scenario. Om tio år borde du vara tillbaka och börja göra vinst igen (* fast det vet vi inte heller egentligen). Hur skulle detta kännas i magen? Svaret blir antagligen väldigt olika beroende på när du ska ha pengarna. Om du tänkt köpa hus eller gå i pension nästa år så är det ett rätt stort nederlag. Om du inte vet vad du ska ha pengarna till eller om du vet att det ligger långt in i framtiden, då är du kanske beredd att ta den här risken.

Hur ska man då applicera den här kunskapen som normal person som gärna vill undvika magsår? Ett vanligt sätt är att inte ha allt kapitalet investerat på börsen. Många pratar om en viss fördelning i aktier och en viss fördelning i mycket tryggare räntepapper, till exempel en ganska vanlig 60/40-portfölj där man har 60% på börsen och 40% i räntor. Om börsen halveras med en sådan portfölj så har du tappat 30% av dina pengar istället för 50% och därmed räddat 20%. Låter ju bra!

Men om du tänker snabbare än personen framför dig i Postnord-kön på Ica så har du redan sett nackdelen med en sådan portfölj: räntor ger inte lika mycket avkastning som aktier. Ju mer räntor du har desto mindre förväntad avkastning. Och det är här du måste fatta dina egna beslut! Har du för mycket räntor så kommer du förlora pengar till inflation och till att du missade chansen för bättre avkastning i aktier. Tidshorisonten kommer in igen, där pengar du inte ska ha på lång tid kanske gör sig bäst i aktiedelen medan det du ska använda de närmaste åren kan ligga i räntor. På Rikatillsammans.se gillar Jan Bolmesson att använda tumregeln "10% aktier för varje år pengarna kan stå på börsen". Ska du ha pengarna om 5 år så har du alltså en 50/50-portfölj, som du sedan balanserar om till en 40/60 nästa år osv. Detta är bara en tumregel och du fattar dina egna beslut.

När du valt hur mycket du ska ha i aktier vs räntor, då är det dags att börja kika på ombalansering. Om du bestämt att din risknivå passar bäst för en 80/20-portfölj då är det ju den risken du vill ha. Om aktierna fortsätter att stiga så kommer du en dag att stå där med en 90/10 istället och då har du kanske högre risk än vad du egentligen vill ha. Då ombalanserar man portföljen. Säljer av det som är för mycket och lägger in det i den del som är för liten.

"Men detta är ju samma sak som att ta hem vinsten!". Kvicktänkt! Det är det! Men du har gjort det av rätt anledning. Och du har det motsatta handlandet också: om börsen har gått ner så din balans är 70/30 så kan du sälja räntor och köpa mer aktier. Då får du chans att vara med på framtida uppgångar (om vi utgår ifrån att börsen går mer upp än ned). Har man den här typen av ombalansering så köper man tillgångar som gått ner i pris och säljer tillgångar som har gått upp. Om det svänger på börsen så köper man billigt och säljer dyrt. Det gör faktiskt också att du slipper det felbeteende som många småsparare har där de säljer sina aktier efter nedgång (precis när de är på rea!).

Hur ofta man ska ombalansera tvistar de lärde om. Lysa.se ombalanserar när portföljen haft 3% fel fördelning i en vecka. Många småsparare ombalanserar en gång om året. Skillnaden i utfall blir inte jättestor (aktieinvesteringarna äger man ju på lång sikt).

Lämpliga aktieinvesteringar har du redan valt som indexfonder (jag också). Räntepapper är just nu bäst att ha korta räntor, till exempel Spiltan Räntefond Sverige. Långa räntor sjunker nämligen i värde på kort sikt om räntan går upp. Sparkonto är också ett rimligt alternativ. Undvik så kallade högräntefonder eftersom man där spekulerar i osäkra lån, därför svänger dessa räntepapper samtidigt som börsen och du får ingen risksänkande effekt.
Senast redigerad av lajm 2018-10-02 kl. 13:19.
Citera
2018-10-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Räntepapper är just nu bäst att ha korta räntor, till exempel Spiltan Räntefond Sverige. Långa räntor sjunker nämligen i värde på kort sikt om räntan går upp. Sparkonto är också ett rimligt alternativ. Undvik så kallade högräntefonder eftersom man där spekulerar i osäkra lån, därför svänger dessa räntepapper samtidigt som börsen och du får ingen risksänkande effekt.
Bra skrivet, men jag skulle avråda från Spiltan Räntefond Sverige i dagsläget. Fonden avkastar 0,93 % per år och drar man av skatt på ISK blir avkastningen 0,93 - 0,3(1 + 0,48 [statslåneräntan]) = 0,486 %. Bra sparkonton ger 0,65-0,75 %.
Citera
2018-10-03, 22:25
Medlem
Citat:
Bra skrivet, men jag skulle avråda från Spiltan Räntefond Sverige i dagsläget. Fonden avkastar 0,93 % per år och drar man av skatt på ISK blir avkastningen 0,93 - 0,3(1 + 0,48 [statslåneräntan]) = 0,486 %. Bra sparkonton ger 0,65-0,75 %.

Är ju även en avgift på Spiltan räntefond Sverige som enligt Avanza totalt ligger på 0,23%.
Citera
2018-10-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Är ju även en avgift på Spiltan räntefond Sverige som enligt Avanza totalt ligger på 0,23%.
Den är inräknad i NAV.
Citera
2018-10-04, 19:44
Medlem
Citat:
Den är inräknad i NAV.

ok, då hänger jag med.
Citera
2018-10-05, 12:23
Medlem
General.Maximus.s avatar
I dagens läge har jag följande fonder:
  1. LF GLobal Indexnära: 34%
  2. Swedbank Robur Access Asien: 8%
  3. Avanza Global: 33%
  4. Swedbank Robur Ny Teknik A: 13%
  5. DNB Teknologi: 11%
Jag vet att jag inte behöver två globalfonder, i synnerhet inte som följer samma index, men nu har det blivit så.

Jag funderar på att strukturera om portföljen till följande:
  1. Avanza Global: 33-50% (gärna med belåning någon gång men kanske inte just i dagsläget)
  2. DNB Teknologi: 25-33%
  3. Swedbank Robur Ny Teknik A: 25-33%

Motiveringen till detta är att jag skulle vilja ha en globalportfölj samt några andra investeringar för att ta lite högre risker. I dagens läge har jag 75% av mitt kapital i fonder och 25% i aktier men många av aktierna jag äger (teknik och IT i USA) täcks ju in i DNB Teknologi så jag tänker att det är väl onödigt att äga dem "två gånger".
Jag tror starkt på teknikfonder och just dessa två har ju haft en fantastiskt historisk avkastning vilket jag tycker säger en hel del.
Sen är jag medveten om att historisk avkastning inte nödvändigtvis kommer att ge framtida avkastning men om jag liksom vill gå all-in i fonder ett tag och skippa aktier, villig att ta lite högre risk i bra fonder som drivits bra så varför skulle jag inte välja dessa.
Viktningen mot teknik och IT kanske blir på tok för stor men jag har stort förtroende för dessa fonder och dess förvaltning så jag är villig att ta den risken känner jag.

Någon som har några synpunkter? Har ingenting emot att min plan blir sågad vid fotknölarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in