• 1
  • 2
2018-10-03, 18:38
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Var kommer talesättet ifrån?

"Jag ska ta en pris snus". Pris ska betyda prilla. Jag ser inte sambandet mellan ordet Pris och Prilla.
Citera
2018-10-03, 18:45
Medlem
ruttenfimps avatar
Aldrig hört.. Någonstans.

Vilket län bor du i?
Citera
2018-10-03, 18:54
Bannlyst
Svenska Akademiens ordbok, http://www.saob.se/artikel/?unik=P_1843-0078.kfrR
Citera
2018-10-03, 19:54
Medlem
Kickexs avatar
Prilla säger man.
Har bara hört en människa säga pris, vilket som var väldigt konstigt.
Citera
2018-10-03, 19:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Prilla lär vara det ord som kommer från ur-ordet pris.
Jag gissar att en eller flera språkvetare kommer hålla med mig.
Citera
2018-10-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Svenska Akademiens ordbok, http://www.saob.se/artikel/?unik=P_1843-0078.kfrR

Se där ja!

Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Prilla säger man.

Inget konstigt med det. Hyfsat vanligt i min värld. Men du kanske föddes efter Berlinmurens fall?
Citera
2018-10-03, 19:59
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Se där ja!

Inget konstigt med det. Hyfsat vanligt i min värld. Men du kanske föddes efter Berlinmurens fall?
Jo det är lite underligt att höra för som du säger så är det en äldre benämning.
Citera
2018-10-03, 20:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Prilla säger man.

En pris snus var väldigt vanligt förr skulle tippa innan 1960 mest på 30-30 talet kan jag tro.. min morfar använde ordet oftast. Prilla kom nog med "raggarna" innan så var det en pris som gällde.
Citera
2018-10-03, 20:59
Medlem
Germanofils avatar
Pris kommer från tyskans Prise = nypa, en nypa snus.
Citera
2018-10-03, 23:17
Medlem
Grisbrottarens avatar
Som redan sagts är det så att "prilla" har utvecklats ur "pris" och egentligen är en diminutivform. Diminutiven används oftast för att beteckna något som är mindre än det som ursprungsordet betecknar, vilket här alltså skulle vara "en liten pris". Men diminutiven kan också användas för att uttrycka gillande. En möjlighet till att man bildat en tvåstavig form, kan också vara tydlighet – jämför att man på så sätt säger Nisse om Nils.

Min uppfattning är att "pris" var den vanligaste formen när jag växte upp "före murens fall", men att mopperaggarna och andra yngre föredrog "prilla", och att den formen senare tagit över när dessa nått vuxen ålder.
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Pris kommer från tyskans Prise = nypa, en nypa snus.
Inte nödvändigtvis, men ordet kan mycket väl ha förmedlats därifrån, som så många andra i "ärans och hjältarnas språk".

Längre tillbaks kommer ordet av latinets verb "prendere" (eller "prendo"), som betyder 'gripa, fatta, ta'. (Jfr engelskans "apprehend", "comprehend" och liknande ord.)
Ordet "pris" har bildats av supinum-formen "prensum", som i medeltidslatinet drogs samman till "presum", från vilket sedan de olika formerna i moderna levande språk utbildats.
Citera
2018-10-04, 06:43
Medlem
Blommetupps avatar
Min far sa alltid pris och han blir 70 i år. Vi är från Dalarna. Nu hör man det inte lika ofta även om man själv använt ordet någon gång ibland.
Citera
2018-10-04, 07:31
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ordet "pris" har bildats av supinum-formen "prensum", som i medeltidslatinet drogs samman till "presum", från vilket sedan de olika formerna i moderna levande språk utbildats.
Ja, eller kanske av participen prĕhens. Byter alltså ”något man tar eller får (med handen)”; på svenska en pris.

Ordet ett pris kommer däremot av latin prĕtium ”värde, penningvärde”.

Har funderat på om det kanske borde heta ”att få en nobelpris”. Men tydligen är det värdesumman man syftar på, och inte själva tillhandahållandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in