Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Vad är det för illegitimt att köpa annans del i ett företag? På vilket sätt strider det mot RN princip?
Det strider mot Nozicks libertarianism därför att principen om ursprungligt förvärv inte är uppfyllt. Då följer att alla transaktioner/överföringar som härleds från förvärvet blir omoraliskt.
Citat:
Du har inte alls visat att den inte är demokratisk. Det står vem som helt, på hela jorden faktiskt, att köpa (el säla) en del av ett företag på t.ex. stockholmsbörsen. Det finns få eller inga andra marknader med så låg entry barriers och där vem som helst kan agera.
Den är fortfarande inte demokratisk eftersom du har olika access beroende på vilken aktör du är.
Citat:
När du köper en aktie köper du alla framtida vinster företaget tros kunna göra. Ett mkt bra sätt att spara på, där pengarna sätt i arbete asap. Att du sedan har mkt enkelt att gå in eller ur dina innehav gör det än bättre.
Varför skulle det vara moraliskt? Argumentera för att aktiehandel är moraliskt, inte vad personer gynnas av.
Citat:
Du får nog snappa upp ditt nek resonemang - Locke är kanske inte som en optimal källa till företagande. Företagande består av två komponenter arbete och kapital, det är egalt vilken av dom du tillför - båda behöver rimligtvis tillskjutas. Kapital kan skjutas till på två sätt endera med lån eller eget kapital.
Vi diskuterar moral. Locke är liberal moralfilosof. Liberalismens principer är inte förenligt med dagens ekonomi.
Citat:
Om jag en gång skjutit till kapital till en verksamhet, ska jag då inte få sälja min del i företaget?
Så som det fungerar nu så är kapital i form av pengar omoraliskt.
Citat:
Aktiehandeln har inte sitt ursprung i penningskapande, det har sitt ursprung i företagande.
Nej, utan pengar ingen aktiehandel.
Citat:
Den enda bank som skapar pengar är RB. Och dom, eller för den delen de andra bankerna, har inget med börsen att beskaffa - mer än att tillhanda hålla depår och access.
Du har noll koll på grunderna i nuvarande ekonomi. Pinsamt du kallar dig själv för ekonom tbh.
Citat:
Att man kan kalla sej libertarian och vara emot företagande är ett oxymoron. Att förhindra fria och välfungerande marknader är sannerligen en väldtäkt på idé godset.
Marknader är inte fria. Så liberalistisk kritik fungerar ypperligt. Det är du som gråsosse som påstår marknaden är fri.
Citat:
Det enda du har bevisat är att du inte vet hur aktiemarknaden fungerar, vad den är till för och varför det är bra med marknadsplatser.
Vad har jag missförstått menar du?
Vilka entiteter har förtur anser du, ändå gången sådant gör är just när man går runt aktiemarknaden och gör upp vid sidan av börsen.[/quote]
Jag skickade en dokumentär om det till dig tidigare i tråden som visar det. Ska du bemöta så får du utforska.