2018-10-03, 12:45
Bannlyst
jag trodde nog att detta beteende och livsstil skulle lugna ner sej med åren , men det har det inte
och jag ser risker med det .

skulle kunna bestämma mej att spara i hop en större summa på banken på ett par år
men pengarna skulle bränna samtidigt som jag ser inget värde /glädje i pengar som inte används

hur resonerar ni om det ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
köper inge skrot , planerar noga
men köper ofta typ behöver 4 nya däck till bilen , beställer 10st och 15000kr borta och pank
äter för 1800kr / månad men handlar mat för 3500 och stoppar i frysen och pank
behöver ett elverk , köper två stycken och pank

är en ekorre av rang typ , fattig sådan !!

Du säger emot dig själv. Du planerar inte alls noga. Du köper mer än vad du behöver. Du har säkert förråd fulla av grejer som står och rostar sönder. Ett elverk behöver till exempel köras ibland, annars spricker packningar och rör slammar igen. Om du har ett elverk som du inte använder, då var det per definition så att du inte behövde det. Om du bara använder det en eller två gånger så hade det varit billigare att låna eller hyra.

Maten du stoppar i frysen blir du inte pank av, den ska du ju äta. Du blir pank av maten om du låter den bli dålig och kastar den i soptunnan. Jag köper mat nästan varje vecka som jag stoppar i frysen. Men vet du vad jag också gör? Varje vecka köper jag färskvaror som passar ihop med den mat jag har i frysen. Jag använder maten som jag redan har! Om det sedan är fullt på min kötthylla, till exempel, då spelar det ingen roll att Willys har rea på fläskfilé, jag hoppar det erbjudandet eftersom jag redan har laxburgare. Rent praktiskt så skriver jag ner på söndagen vilka maträtter jag ska äta i veckan. Jag bestämmer detta genom att jag öppnar frysen och kollar vad som redan finns. Sedan skriver jag en inköpslista. På måndagen handlar jag det som står på listan. Huvudregeln är att jag inte köper något ifall det inte står på inköpslistan. Enda undantaget är om något är nedsatt och jag vet att jag kommer att äta det inom två veckor. Till exempel kan jag då köpa på mig lite extra torsk till frysen som jag kan äta nästa vecka. Men jag köper inte två flaskor ketchup bara för att det råkar vara på rea, det kommer bara stå i vägen i skafferiet.

Din matbudget är lika stor som den jag och min sambo har tillsammans. Slår vad om att du är lätt att övertala när det gäller att uppgradera från butikens eget märke till en dyrare produkt. Du köper säkert också nötkött i mängder och bara svenskt.

Det finns flera problem med ditt beteende, här är några:
  • Du köper saker du inte behöver
  • Du köper mer än vad du behöver och låter det gå till spillo
  • Du rättfärdigar ditt eget beteende genom att intala dig att du gjort en bra affär
  • Jag tror säkert att du stirrar länge och väl i Husqvarnas kataloger innan du bestämmer dig för att köpa den bästa motorsågen som finns för pengarna, jag har också det beteendet (men får hjälp av min flickvän att undertrycka det; hon är smart, jag lyssnar på henne, hittills har hon alltid haft rätt i de här frågorna). Ofta behöver man inte den där bättre kvaliteten. Det gäller att hitta det billigaste som uppfyller behovet, och inse att en motorsåg som bara används tio minuter om året inte alltid behöver vara den allra bästa modellen. Det finns till och med en term för det här beteendet: prosumer; en konsument (consumer) som tror att de behöver proffsverktyg. Nu säger jag inte att du måste köpa Julas motorsåg i plast heller, jag säger att du ska hitta den medelväg där du köper det som är rimligt istället för det som är bäst. Tänk som en ingenjör, att det finns många parametrar som ska optimeras och att priset är en av de viktigaste!
  • Du försöker hitta undanflykter så att du inte sa behöva ändra ditt beteende. Du säger att du använder alla dessa grejer som du köper. Jag tror dig inte! Jag tror att du har en massa prylar av hög kvalitet som du inte har rört på minst ett år.
  • Du köper säkert eget istället för att låna av andra. Jag behövde en vinkelslip en gång. Jag lånade en av svågern.
Senast redigerad av lajm 2018-10-03 kl. 13:02.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Eftersom du skapar en tråd om detta så verkar det att du vill ändra beteende.

Vill du ha en familj?

Vill du inte det så kan du fortsätta ditt beteende annars inte.
Citera
2018-10-03, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Eftersom du skapar en tråd om detta så verkar det att du vill ändra beteende.

Vill du ha en familj?

Vill du inte det så kan du fortsätta ditt beteende annars inte.

jag skapade tråden för att få höra vad ni tycker om detta , och om det kommer fram nått tips jag kan börja fundera på

vad betyder pengar för er och vad har ni för beteende med era pengar ??
Citera
2018-10-03, 12:50
Bannlyst
Kanske skulle du ha nytta av en god man? En sådan person kan ex vis hjälpa dig att portionera ut pengarna stötvis.
Citera
2018-10-03, 12:54
Medlem
2560ps avatar
Se till att ha en buffert på ett par hundratusen så klarar du dig om du plötsligt blir arbetslös samtidigt som taket kollapsar. Sen är det väl lugnt att leva som du gör.

Men att köpa 10 däck? 8 eller 12 vore väl bättre isf.
Citera
2018-10-03, 12:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
jag skapade tråden för att få höra vad ni tycker om detta , och om det kommer fram nått tips jag kan börja fundera på

vad betyder pengar för er och vad har ni för beteende med era pengar ??
Jag har familj, jag respekterar pengar och använder dessa förnuftigt så det gynnar alla i familjen.
Citera
2018-10-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Men att köpa 10 däck? 8 eller 12 vore väl bättre isf.

Du stavade fel på "fyra".
Citera
2018-10-03, 12:58
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
En uppsättning Sommardäck samt två uppsättningar Vinterdäck, dubbade samt odubbade = 12st däck.
Citera
2018-10-03, 12:59
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Haha, sant! Men jag menade naturligtvis om TS ändå måste förköpa sig.
Citera
2018-10-03, 13:01
Bannlyst
Citat:
Du säger emot dig själv. Du planerar inte alls noga. Du köper mer än vad du behöver. Du har säkert förråd fulla av grejer som står och rostar sönder. Ett elverk behöver till exempel köras ibland, annars spricker packningar och rör slammar igen.

Maten du stoppar i frysen blir du inte pank av, den ska du ju äta. Du blir pank av maten om du låter den bli dålig och kastar den i soptunnan. Jag köper mat nästan varje vecka som jag stoppar i frysen. Men vet du vad jag också gör? Varje vecka köper jag färskvaror som passar ihop med den mat jag har i frysen. Jag använder maten som jag redan har! Om det sedan är fullt på min kötthylla, till exempel, då spelar det ingen roll att Willys har rea på fläskfilé, jag hoppar det erbjudandet eftersom jag redan har laxburgare. Rent praktiskt så skriver jag ner på söndagen vilka maträtter jag ska äta i veckan. Jag bestämmer detta genom att jag öppnar frysen och kollar vad som redan finns. Sedan skriver jag en inköpslista. På måndagen handlar jag det som står på listan. Huvudregeln är att jag inte köper något ifall det inte står på inköpslistan. Enda undantaget är om något är nedsatt och jag vet att jag kommer att äta det inom två veckor. Till exempel kan jag då köpa på mig lite extra torsk till frysen som jag kan äta nästa vecka. Men jag köper inte två flaskor ketchup bara för att det råkar vara på rea, det kommer bara stå i vägen i skafferiet.

Det finns flera problem med ditt beteende, här är några:

* Du köper saker du inte behöver
* Du köper mer än vad du behöver och låter det gå till spillo
* Du rättfärdigar ditt eget beteende genom att intala dig att du gjort en bra affär
* Jag tror säkert att du stirrar länge och väl i Husqvarnas kataloger innan du bestämmer dig för att köpa den bästa motorsågen som finns för pengarna, jag har också det beteendet. Men ofta behöver man inte den där bättre kvaliteten. Det gäller att hitta det billigaste som uppfyller behovet, och inse att en motorsåg som bara används tio minuter om året inte alltid behöver vara den allra bästa modellen. Det finns till och med en term för det här beteendet: prosumer; en konsument (consumer) som tror att de behöver proffsverktyg. Nu säger jag inte att du måste köpa Julas motorsåg i plast heller, jag säger att du ska hitta den medelväg där du köper det som är rimligt istället för det som är bäst. Tänk som en ingenjör, att det finns många parametrar som ska optimeras och att priset är en av de viktigaste!
* Du försöker hitta undanflykter så att du inte sa behöva ändra ditt beteende. Du säger att du använder alla dessa grejer som du köper. Jag tror dig inte! Jag tror att du har en massa prylar av hög kvalitet som du inte har rört på minst ett år.
* Du köper säkert eget istället för att låna av andra. Jag behövde en vinkelslip en gång. Jag lånade en av svågern.

du har både rätt och fel , motorsåg har jag en väl begagnad proffssåg som funkar kanon , lätt och stark ..

mat slänger jag mycket sällan , så äter det jag släpar hem

det är mängden vid inköpet som plågar min plånbok , jag köper för mycket och blir pank

att gå själv och handla mat , slutar ofta med ett kvitto på 3-3,500 kollar priser så där och köper ofta storpack av allt

har nog mat hemma nu för 3 månader minst

proffsverktyg alla dagar i veckan , då jag nyttjar de väl och sliter på de , vet vad billigt skräp kostar i längden

ja däcken som blev över förvaras mörkt och svalt , men de går åt garanterat

jag vill nog ha känslan av säkerhet i mina inköp , och hittar jag något riktigt bra så köper jag alltid fler av den varan om jag vet att det går åt , typ kaffebryggaren , blev 2st och den ena står i sin kartong i förrådet sedan 3år nu minst , och den jag använder nu börjar bli sliten , så funderat på att hämta in den nya snart . . .
Citera
2018-10-03, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Kanske skulle du ha nytta av en god man? En sådan person kan ex vis hjälpa dig att portionera ut pengarna stötvis.

haha ja det vore nog bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in