2018-10-03, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Se till att ha en buffert på ett par hundratusen så klarar du dig om du plötsligt blir arbetslös samtidigt som taket kollapsar. Sen är det väl lugnt att leva som du gör.

Men att köpa 10 däck? 8 eller 12 vore väl bättre isf.

två uppsättningar och två reservdäck va tanken med 10
Citera
2018-10-03, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Se till att ha en buffert på ett par hundratusen så klarar du dig om du plötsligt blir arbetslös samtidigt som taket kollapsar. Sen är det väl lugnt att leva som du gör.

Men att köpa 10 däck? 8 eller 12 vore väl bättre isf.

jo men de där 200k skulle brinna som fan , det som är problemet för mej
är jag pank så är det lugnt men tråkig situation

hur ändrar man sättet att leva så det blir lite lättare att ha lite buffert utan att det bränner i sinnet ?
har ett liv som drar slantar liksom
Citera
2018-10-03, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
du har både rätt och fel , motorsåg har jag en väl begagnad proffssåg som funkar kanon , lätt och stark ..

Säkert. Hur ofta använder du den? Om du apar ett träd i veckan och sparar en halvtimme så kanske det är värt en bättre såg. Om det är en gång om året så tjänar du mer på att lägga ner den extra tiden det tar att bråka med en något sämre såg (hur många minuters sillnad blir det egentligen?). Men fastna inte i detaljerna, jag försöker belysa ditt beteende! Motosåg och Husqvarna var en stilistisk detalj för att det skulle vara lättare att ta till sig texten. Du kanske använder motorsåg jätteofta (mer än en gång i månaden) och då kan det vara motiverat med något som är lite bättre. Samtidigt finns det säkert något annat du äger som du inte alls använder lika mycket. Öppna dörren till ditt eget förråd och plocka fram de tre dyraste sakerna som du inte använt i år. Där har du exempel som är bättre än mitt!

Du säger att du har tomt i plånboken och inget sparande, och det finns ju anledningar till det. Försök att vara mer självkritisk!

Citat:
mat slänger jag mycket sällan , så äter det jag släpar hem

Det är bra! Då har du alltså månader där du snittar en tusenlapp för att du bara köper färskvaror? Det är snittet över tid som spelar roll. Därför är jag inte emot att man köper på sig när något är kraftigt nedsatt. Däremot är jag emot att köpa på sig sådant man inte äter. En tredjedel av av all mat som köps till hushållen hamnar i soptunnan. Var inte en av dem som slänger en tredjedel av all mat!

Citat:
det är mängden vid inköpet som plågar min plånbok , jag köper för mycket och blir pank

Det är detta som får mig att tro att du skarvar med sanningen eller lurar dig själv. Det gör inget (över en livstid) om du blir pank en månad för att du köper mat för två. Nästa månad blir då billigare!

Citat:
proffsverktyg alla dagar i veckan , då jag nyttjar de väl och sliter på de , vet vad billigt skräp kostar i längden

Vet du verkligen det? Min verktygslåda är en blandning av dyrt och billigt skräp. Skruvdragaren är en Hilti men brytbladskniven har inget namn och fogsvansen var en av proffsmärkets billigaste på rea. Grejen är att något som är dubbelt så dyrt måste hålla dubbelt så länge. Jag har en tigersåg från Jula som kostade 400:-. Den har tio års garanti. Jag kommer antagligen använda den i tio minuter tre gånger om året. Motsvarande Makita måste hålla i 30 år för att vara värt det, och då har jag inte ens räknat med den ränta jag får på prisskillnaden när pengarna sitter i fonder istället för ute i garaget.

Kom ihåg att jag aldrig sade att man inte kan köpa kvalitet. Jag har sagt att du bör hantera kvalitet. Kvalitet är bara en av många datapunkter, och den konkurrerar ständigt med lägre pris. Det gäller att tänka på hur ofta man använder grejerna (på riktigt, inget himla ogenomtänkt "ahmen soft, jag har samma behov som en snickare som håller i verktyget 8 timmar om dagen").

I verkligheten är det faktiskt så att varje hundralapp ut ur plånboken spelar stor roll. En slant hit, en annan slant dit. Summorna växer. Och allt detta är sådant du hade kunnat ha kvar, investerat, gått i pension tidigare, haft ett buffertsparande för oförutsedda händelser, osv.

Citat:
ja däcken som blev över förvaras mörkt och svalt , men de går åt garanterat

Dåså, då sparar du massa pengar om två år när du inte behöver köpa däck. Antingen så realiserar du den här vinsten genom att du om två år sätter undan däckens värde till sparande, eller så slösar du bort dem för att du köper annan skit som du inte behöver.

Du har dessutom tagit på dig en risk i att bilen kan gå sönder så du måste sälja däcken med förlust (detta hände mig, två veckor efter att jag hade satt på nya däck på förra bilen...)

Citat:
jag vill nog ha känslan av säkerhet i mina inköp , och hittar jag något riktigt bra så köper jag alltid fler av den varan om jag vet att det går åt , typ kaffebryggaren , blev 2st och den ena står i sin kartong i förrådet sedan 3år nu minst , och den jag använder nu börjar bli sliten , så funderat på att hämta in den nya snart . . .

Det är helt meningslöst, kommer finnas massor av bra kaffebryggare även i framtiden. Du intalar dig att din kaffebryggare är bättre än en billigare, sedan köper du fler av den. Fattar inte ens hur du kan ha sönder en riktigt bra kaffebryggare på tre år. På vårt kontor har vi en Moccamaster som kokar 4 kannor om dagen och har så gjort i fyra år.

Men återigen så kan du välja att göra som du gör, så länge du realiserar vinsten. När du plockar in din nya CoffeeBreaker X2000 så sätter du undan det den kostade. Köp Avanza Global i ett ISK och behåll den tills det är dags att gå i pension. Tyvärr så missade du tre års avkastning eftersom du valde att ha pengarna liggandes i en kartong.

Om du fortsätter ditt beteende så kan vi förvänta oss att du om något decennium inte behöver köpa en enda pryl till i hela ditt liv. Håller du inte med om att det är en fantasi? Du kommer fortsätta spendera som du redan gjort. För ditt beteende är slösaktigt och oplanerat. Jag står fast vid att du lurar dig själv. Du behöver öva på att köpa billigare prylar, färre prylar och att inte ställa en massa pengar på lager i förrådet.

Du går i försvarsställning. Du får gärna vara kritisk mot det jag skriver, jag vet ju inte hela bilden. Men var minst lika kritisk mot dig själv. Det är dina egna pengar du slarvar bort! Inte mina, jag skiter i vilket (bättre för mig om dina pengar kommer i rullning och bidrar till BNP). Du är din största fiende här. Ta gärna hjälp av andra också, helst någon som du vet är bra på att hantera pengar. Du kan fråga en snickarkompis innan du köper verktyg vilka man behöver ha bra och vilka man kan spara på. Min pappa är en riktig byggnörd men samtidigt har han inga problem att rekommendera det som är billigt för hemmabruk när det inte går att motivera proffsverktygen.
Senast redigerad av lajm 2018-10-03 kl. 13:40.
Citera
2018-10-03, 13:39
Medlem
Du verkar leva ett rätt så bra liv, avbetalt hus, jobb, alla prylar du vill ha.
Om det händer nått med huset kan du ju ta lån till det.

Jag har min största buffert i aktier, och varje gång jag funderar på att köpa något dyrare så tänker jag att jag förlorar 10% av de pengarna varje år i utebliven avkastning. Det känns lite enklare att hålla i pengarna då. Så din kaffebryggare i förrådet kostar pengar

Jag tror du intalar dig att du behöver mer än vad du egentligen gör.
Citera
2018-10-03, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Säkert. Hur ofta använder du den? Om du apar ett träd i veckan och sparar en halvtimme så kanske det är värt en bättre såg. Om det är en gång om året så tjänar du mer på att lägga ner den extra tiden det tar att bråka med en något sämre såg (hur många minuters sillnad blir det egentligen?). Men fastna inte i detaljerna, jag försöker belysa ditt beteende! Motosåg och Husqvarna var en stilistisk detalj för att det skulle vara lättare att ta till sig texten. Du kanske använder motorsåg jätteofta (mer än en gång i månaden) och då kan det vara motiverat med något som är lite bättre. Samtidigt finns det säkert något annat du äger som du inte alls använder lika mycket. Öppna dörren till ditt eget förråd och plocka fram de tre dyraste sakerna som du inte använt i år. Där har du exempel som är bättre än mitt!

Du säger att du har tomt i plånboken och inget sparande, och det finns ju anledningar till det. Försök att vara mer självkritisk!

Det är bra! Då har du alltså månader där du snittar en tusenlapp för att du bara köper färskvaror? Det är snittet över tid som spelar roll. Därför är jag inte emot att man köper på sig när något är kraftigt nedsatt. Däremot är jag emot att köpa på sig sådant man inte äter. En tredjedel av av all mat som köps till hushållen hamnar i soptunnan. Var inte en av dem som slänger en tredjedel av all mat!

Det är detta som får mig att tro att du skarvar med sanningen eller lurar dig själv. Det gör inget (över en livstid) om du blir pank en månad för att du köper mat för två. Nästa månad blir då billigare!

Vet du verkligen det? Min verktygslåda är en blandning av dyrt och billigt skräp. Skruvdragaren är en Hilti men brytbladskniven har inget namn och fogsvansen var en av proffsmärkets billigaste på rea. Grejen är att något som är dubbelt så dyrt måste hålla dubbelt så länge. Jag har en tigersåg från Jula som kostade 400:-. Den har tio års garanti. Jag kommer antagligen använda den i tio minuter tre gånger om året. Motsvarande Makita måste hålla i 30 år för att vara värt det, och då har jag inte ens räknat med den ränta jag får på prisskillnaden när pengarna sitter i fonder istället för ute i garaget.

Kom ihåg att jag aldrig sade att man inte kan köpa kvalitet. Jag har sagt att du bör hantera kvalitet. Kvalitet är bara en av många datapunkter, och den konkurrerar ständigt med lägre pris. Det gäller att tänka på hur ofta man använder grejerna (på riktigt, inget himla ogenomtänkt "ahmen soft, jag har samma behov som en snickare som håller i verktyget 8 timmar om dagen").

I verkligheten är det faktiskt så att varje hundralapp ut ur plånboken spelar stor roll. En slant hit, en annan slant dit. Summorna växer. Och allt detta är sådant du hade kunnat ha kvar, investerat, gått i pension tidigare, haft ett buffertsparande för oförutsedda händelser, osv.

Dåså, då sparar du massa pengar om två år när du inte behöver köpa däck. Antingen så realiserar du den här vinsten genom att du om två år sätter undan däckens värde till sparande, eller så slösar du bort dem för att du köper annan skit som du inte behöver.

Du har dessutom tagit på dig en risk i att bilen kan gå sönder så du måste sälja däcken med förlust (detta hände mig, två veckor efter att jag hade satt på nya däck på förra bilen...)

Det är helt meningslöst, kommer finnas massor av bra kaffebryggare även i framtiden. Du intalar dig att din kaffebryggare är bättre än en billigare, sedan köper du fler av den. Fattar inte ens hur du kan ha sönder en riktigt bra kaffebryggare på tre år. På vårt kontor har vi en Moccamaster som kokar 4 kannor om dagen och har så gjort i fyra år.

Men återigen så kan du välja att göra som du gör, så länge du realiserar vinsten. När du plockar in din nya CoffeeBreaker X2000 så sätter du undan det den kostade. Köp Avanza Global i ett ISK och behåll den tills det är dags att gå i pension. Tyvärr så missade du tre års avkastning eftersom du valde att ha pengarna liggandes i en kartong.

Om du fortsätter ditt beteende så kan vi förvänta oss att du om något decennium inte behöver köpa en enda pryl till i hela ditt liv. Håller du inte med om att det är en fantasi? Du kommer fortsätta spendera som du redan gjort. För ditt beteende är slösaktigt och oplanerat. Jag står fast vid att du lurar dig själv. Du behöver öva på att köpa billigare prylar, färre prylar och att inte ställa en massa pengar på lager i förrådet.

Du går i försvarsställning. Du får gärna vara kritisk mot det jag skriver, jag vet ju inte hela bilden. Men var minst lika kritisk mot dig själv. Det är dina egna pengar du slarvar bort! Inte mina, jag skiter i vilket (bättre för mig om dina pengar kommer i rullning och bidrar till skatten). Du är din största fiende här. Ta gärna hjälp av andra också, helst någon som du vet är bra på att hantera pengar.

TACKAR för varje input här , jag behöver mej en rejäl tankeställare i detta
håller med dej i mycket men inte allt
har ett extremt beteende och det sätter mej i tråkiga situationer ofta
att leva typ pank , men ändå ha det man behöver

problemet är nog att jag inte värderar just pengar som nått av värde
det är bara papper !!!
Citera
2018-10-03, 13:44
Medlem
Citat:
det jag köper är både nått jag behöver och vill ha , så där är det rätt lugnt

nej man får inga grejor med sej i graven , det vet jag
men vem vet om jag en vacker dag beställer tegel och betong och bygger min pyramid ?
Pyramid! Nej, satsa på ett eget Taj Mahal. 😁
Citera
2018-10-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CLBS
Jag har min största buffert i aktier, och varje gång jag funderar på att köpa något dyrare så tänker jag att jag förlorar 10% av de pengarna varje år i utebliven avkastning. Det känns lite enklare att hålla i pengarna då. Så din kaffebryggare i förrådet kostar pengar

Kloka ord!
Citera
2018-10-03, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CLBS
Du verkar leva ett rätt så bra liv, avbetalt hus, jobb, alla prylar du vill ha.
Om det händer nått med huset kan du ju ta lån till det.

Jag tror du intalar dig att du behöver mer än vad du egentligen gör.

ja jag lever helt ok liv
det är bara detta beteende jag beskrivit jag funderar över ?
jag har mycket , men inte allt jag vill ha
typ skitsugen nu i några dagar att köpa en ficklampa
men den kostar bara 6000k
har inte pengarna i dag , men fixar det på någon vecka
sedan är jag pank igen , typ

så här håller det på och det är påfrestande
och ficklampan behöver jag !!! https://www.valostore.se/produkt/olight_x9r/
Senast redigerad av spacefun 2018-10-03 kl. 13:55.
Citera
2018-10-03, 14:12
Medlem
Du behöver inte den ficklampan.
Citera
2018-10-03, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Du behöver inte den ficklampan.

jo jag har aktiviteter som kräver stark belysning
har redan hyffsade bra lampor i lägre prisklass , men de börjar bli mycket slitna nu efter år av användning , så ny lampa och lite annat behövs inköpas och denna är det som passar bäst .
skiter i vad den kostar
då jag behöver den .

du ser hur jag tänker och fungerar
det är det som sänker min ekonomi
tillfälligt ofta
Citera
2018-10-03, 15:34
Medlem
Använd de ficklampor du redan har. När de inte går att starta längre eller batteritiden är kaputt, då kan du leta nytt. Fattar inte vad du ska med ett så starkt sökljus till. Jag antar att du har övervägt billigare alternativ? Själv har jag lite olika ljuskällor. Några trevliga arbetsbelysningar med sladd från Jula (bonus: skönt gulare ljus), ett billigt bärbart arbetsljus som kan lysa upp typ kring bilen, en ficklampa som är lagom stark (aldrig haft nytta av mer än ca 400 lm, men den trycker 1000 lm om det behövs). Mitt nästa ljus blir en pannlampa. Allt detta tillsammans kostar kanske 3000 kr.

Öva på att köpa något billigare.
Citera
2018-10-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
jag anser att livet är slut efter 50år pga hälsan som blir allt sämre och man är gammal, även tjejerna i samma ålder.

Det här resonemanget hör jag rätt ofta, lev medans du kan osv osv.

Om du är sparsam men ändå lever ett liv som du känner är ok, varför skapa sämre förutsättningar om du skulle råka vara rätt pigg efter 50?

Fundera över följande.

1. Du lever sparsamt men ändå ok, du dör när du är 50, det finns pengar kvar som du hade kunnat spendera tidigare men eftersom du är död är det inget du lider av.

2. Du lever för dagen och planerar inte för att bli gammal, du råkar bli 95 och får leva 45 år i fattigdom för att du inte planerade för att bli äldre än 50.

Alternativ 2 låter ju "sådär"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in