2018-10-02, 12:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Rundgången står du själv för som sagt. Du återkommer hela tiden till att ambassaden ska få svar på frågor som redan klart blivit besvarade. Kasta inte sten i glashus. Ser det ändå som positivt att du inte tycks kunna övertyga någon med dina märkliga tankar i sakfrågan gällande fallet med turisterna. Det räcker nog för mig när jag tänker efter.
Du gör en halmgubbe av frågan. Det som tråden handlar om startade den 15 september. Själva händelsen med turisterna ägde rum den 2 september. Det centrala är följande som ambassadören säger i intervjun den 16 september:
”We immediately informed the Swedish Government on what we learned and requested an immediate meeting with Swedish police. But after almost two weeks, there is still no response to our meeting request from the Swedish police. We find this particularly hard to understand.”
http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/t1595611.htm

Det jag vänder mig mot är att polisen och regeringen valde att inte svara. Istället drog Sverige in Gui Minhai i ärendet. Det är ett mycket osakligt och provocerande agerande. Extremt oproffsigt av politiker och medier.

Jag är övertygad om att kineserna hade nöjt sig med en saklig officiell förklaring till polisens agerande.

Nu har Sveriges infantila tjurskallighet och skruvade medier istället lett till en diplomatisk kris helt i onödan.
Citera
2018-10-02, 15:02
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Så jävla pinsamt att Sverige la ut klippet på YouKo. Trodde verkligen SVT att det hade varit ok? Att kineserna skulle ta det med en nypa salt?

Har en vän vara fru är kinesisk och jag lovar er, kineserna spottar på Sverige nu. Kineser hyser agg länge och tolererar inte kritisism eller skämt på en sådan nivå. Videon exploderade i Kina.

Skäms att statliga pengar använts för detta. Men snacka om en kulturkrock. Svensken är så dum att denne inte förstår att kineserna skulle reagera extremt illa på detta.

Kineserna var idioter som kom hit och bokade fel dag, men Sveriges svar var så jävla barnsligt.

Träffar ni kineser ute i världen nu kan ni lita på att ni kommer stå svars för det SVT har gjort nu. Under extremt många år.

Sveriges försök att vara moderna och roliga har misslyckats totalt. Tack så mycket, SVT.

Och omvänt så visar allt detta på att Sverige är inte som andra länder, säg vilket land här i kring som skulle hissa upp en sådan här vardaglig struntsak?
Det är det där sista som gör utlänningar uppretade, det hade varit bättre att bara be kineserna att hålla käften och dra dit som pepparn växer och sedan locket på, alla förstår det sättet och det är så som det fungerar runt om i Europa om man har gjort bort sig och det kan ske var som helst, inte fasiken kopplar sådant smått upp till statlig nivå och vad skulle det i så fall bli till svar? IDIOT!

Sverige agerar likt en skurkstat och att jag kan förstå om Kina varnar sina medborgare.
Citera
2018-10-02, 15:20
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du gör en halmgubbe av frågan. Det som tråden handlar om startade den 15 september. Själva händelsen med turisterna ägde rum den 2 september. Det centrala är följande som ambassadören säger i intervjun den 16 september:
”We immediately informed the Swedish Government on what we learned and requested an immediate meeting with Swedish police. But after almost two weeks, there is still no response to our meeting request from the Swedish police. We find this particularly hard to understand.”

Det jag vänder mig mot är att polisen och regeringen valde att inte svara. Istället drog Sverige in Gui Minhai i ärendet. Det är ett mycket osakligt och provocerande agerande. Extremt oproffsigt av politiker och medier.

Jag är övertygad om att kineserna hade nöjt sig med en saklig officiell förklaring till polisens agerande.

Nu har Sveriges infantila tjurskallighet och skruvade medier istället lett till en diplomatisk kris helt i onödan.

Man har alltså utnyttjat helt vanliga kinesiska/turister i syftet att sätta press på Kina.

Det blir mer och mer uppenbart att vi står i behov av en ny politisk ordning här i Sverige där dom utrikespolitiska engagemangen tonas ned.
Citera
2018-10-02, 16:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Man har alltså utnyttjat helt vanliga kinesiska/turister i syftet att sätta press på Kina.

Det blir mer och mer uppenbart att vi står i behov av en ny politisk ordning här i Sverige där dom utrikespolitiska engagemangen tonas ned.
Ja, det intressanta är VAD som har pågått mellan den 2 och 15 september. Om det stämmer att Sverige vägrat att svara på Kinas frågor är den kinesiska reaktionen fullt berättigad. Fallet exploderade i internationella medier när Kina gick ut med en säkerhetsvarning nästan två veckor efter händelsen med turisterna:
Chinese Embassy in Sweden issues safety alert following tourists' 'nightmare' incident by local police
http://www.globaltimes.cn/content/1119659.shtml

Mats Larsson på Expressen kontrade tvärsäkert med att det handlade om Gui Minhai:
Kinas ilska handlar mest om Gui Minhai
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kina-slar-tillbaka-for-kritiken-om-gui-minhai/

En hypotes som i nuläget INTE kan förkastas är att Sverige medvetet underlåtit att svara på ambassadens frågor för att till slut provocera fram en ”ilsken” reaktion. Sedan användes den ”ilskna” reaktionen (enligt plan) som ”bevis” på att det egentligen handlar om Gui Minhai. Jävligt fult gjort i så fall.
Citera
2018-10-02, 17:26
Medlem
Citat:

Polisen har redan svarat genom chefsåklagare. Det finns inget mer att förklara. Du väljer istället att se det du vill se då du uppenbarligen har en politisk agenda av samma typ som kineserna. Helt ok för mig då du inte verkar få med dig några andra i dina besynnerliga tankegångar. Regeringen eller andra politiker kan och ska inte uttala sig eller lägga sig i ett enskilt polisiärt ärende. Vi lever i en demokrati där ministerstyre inte är tillåtet.
Citera
2018-10-02, 17:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Polisen har redan svarat genom chefsåklagare. Det finns inget mer att förklara. Du väljer istället att se det du vill se då du uppenbarligen har en politisk agenda av samma typ som kineserna. Helt ok för mig då du inte verkar få med dig några andra i dina besynnerliga tankegångar. Regeringen eller andra politiker kan och ska inte uttala sig eller lägga sig i ett enskilt polisiärt ärende. Vi lever i en demokrati där ministerstyre inte är tillåtet.
Det du skriver är ju bara dumheter och osakliga påståenden. Kina bad om svar redan i början av september men ingen hörde av sig. Efter att händelsen kommit ut i medierna efter två veckor avfärdade en chefsåklagare ärendet UTAN utredning:
Ingen utredning mot polisen som avvisade kinesiska turister
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/avvisad-kinesisk-familj

Det är ett godtyckligt beslut av åklagaren som bara bevisar att rättssäkerheten är dålig i Sverige. Kinas varning är berättigad.

Alla med verklighetsförankring håller med om det jag skriver. Det finns många artiklar som diskuterar hur skadligt detta kan vara för Sverige. Vidare vet alla som är någorlunda insatta i rättsväsendet att ärenden regelmässigt läggs ner av åklagare. Det är bara att begära överprövning om någon vill driva ärendet vidare. Det är rutinmässigt förfarande i ett land som blir alltmer dysfunktionellt och farligt.
Citera
2018-10-02, 18:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det du skriver är ju bara dumheter och osakliga påståenden. Kina bad om svar redan i början av september men ingen hörde av sig. Efter att händelsen kommit ut i medierna efter två veckor avfärdade en chefsåklagare ärendet UTAN utredning:
Ingen utredning mot polisen som avvisade kinesiska turister
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/avvisad-kinesisk-familj

Det är ett godtyckligt beslut av åklagaren som bara bevisar att rättssäkerheten är dålig i Sverige. Kinas varning är berättigad.

Alla med verklighetsförankring håller med om det jag skriver. Det finns många artiklar som diskuterar hur skadligt detta kan vara för Sverige. Vidare vet alla som är någorlunda insatta i rättsväsendet att ärenden regelmässigt läggs ner av åklagare. Det är bara att begära överprövning om någon vill driva ärendet vidare. Det är rutinmässigt förfarande i ett land som blir alltmer dysfunktionellt och farligt.

Vill du ha ett förfarande att vem som helst ska få specifika, offentliga förklaringar från polisen kring varenda skitingripande de gör?

Eller är det det bara stater som ska ha denna service av svensk polis?

Bara Kina?

Detta är ju bisarrt, du försvarar att Sverige pekas ut som farligt för kineser att vistas i. Menar du på allvar att Kinas resevarning är befogad? Har någon utsatts för polisbrutalitet här?
Citera
2018-10-02, 18:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vill du ha ett förfarande att vem som helst ska få specifika, offentliga förklaringar från polisen kring varenda skitingripande de gör?

Eller är det det bara stater som ska ha denna service av svensk polis?

Bara Kina?

Detta är ju bisarrt, du försvarar att Sverige pekas ut som farligt för kineser att vistas i. Menar du på allvar att Kinas resevarning är befogad? Har någon utsatts för polisbrutalitet här?
Det blir rundgång och ältande när frågor som redan besvarats flera gånger om upprepas. Läs tidigare inlägg med referenser till artiklar, polislagen och grundlagen. Sverige har åsidosatt det regelverk som gäller och vägrar att förklara varför. Så ser det faktiska förhållandet ut oavsett vad du och pf10 tycker.
Citera
2018-10-02, 18:17
Medlem
Citat:
Det blir rundgång och ältande när frågor som redan besvarats flera gånger om upprepas. Läs tidigare inlägg med referenser till artiklar, polislagen och grundlagen. Sverige har åsidosatt det regelverk som gäller och vägrar att förklara varför. Så ser det faktiska förhållandet ut oavsett vad du och pf10 tycker.

Den här du syftar på?

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/
Citera
2018-10-02, 18:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Återigen, var den kinesiska ambassadens resevarning befogad? Upplever kineser i Sverige någon särskild risk?
Citera
2018-10-02, 18:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Den här du syftar på?

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/
Bland annat, se till exempel mina följande tidigare inlägg:
(FB) Kinesiska turister kunde inte uppföra sig - skapar diplomatisk kris med Sverige
(FB) Kinesiska turister kunde inte uppföra sig - skapar diplomatisk kris med Sverige
Citera
2018-10-02, 18:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Återigen, var den kinesiska ambassadens resevarning befogad? Upplever kineser i Sverige någon särskild risk?
Det hade säkert varit lättare för dig att förstå om du satt dig in i ärendet och det regelverk som gäller. Som framgår av länk i tidigare inlägg så uttrycker Kina det såhär:
The Chinese Embassy in Sweden issued a safety alert on Friday. According to the safety alert, recently, there are more cases where Chinese tourists have been victims of theft and robbery, as well as cases where victims were treated poorly by Swedish police.
http://www.globaltimes.cn/content/1119659.shtml

Polisen och regeringen har valt att vägra att kommunicera med Kina i dessa frågor och det är därför ansvarsfullt av Kina att utfärda varningen. Om Sverige valt att kommunicera adekvat hade varningen kanske inte behövts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in