2018-10-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är alltså ingen lösning för unga som inte har råd att köpa en bostad. Däremot är det bra som vinner bostadslotteriet när de är äldre och mer förmögna.

Vad tyckte du (som kallar dig SD) om ditt partis antimarknadshyrepropaganda under
slutet av valrörelsen ? Funderar du på att byta tillbaka ? Eller är du nöjd med att SD
i princip inte vill bygga alls ?

Och du som påstår dig bo i innerstaden, vilket lotteri vann du i då ? Och när ?
Citera
2018-10-02, 13:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vad tyckte du (som kallar dig SD) om ditt partis antimarknadshyrepropaganda under
slutet av valrörelsen ? Funderar du på att byta tillbaka ? Eller är du nöjd med att SD
i princip inte vill bygga alls ?

Och du som påstår dig bo i innerstaden, vilket lotteri vann du i då ? Och när ?

Kallar jag mig SD, nej jag brukar kalla mig för det jag heter.

Märkliga frågor i övrigt, vad är det du har på hjärtat egentligen?
Citera
2018-10-02, 13:33
Medlem
Citat:
Tråkigt då att marknaden för HR har förstörts med regleringar.

Och SD som du sade dig vara lite tidigare argumenterade passionerat för marknadshyror
i slutet av valrörelsen. Om du minns den.

Du har alltså, enligt dig själv, röstat på ett parti enligt ovan. Tänker du byta ?

Du har fortfarande inte förklarat hur de massiva utförsäljningarna lett till ökat byggande
av hyreslägenheter och eller mera marknadshyror. Kan bero på att detta inte skett (än).
Citera
2018-10-02, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Förstår du själv vad du skriver? Vad betyder det där? Vem är skyldig att erbjuda någon annan chansen att hyra en HR? Är det inte upp till var och en att ordna sitt boende?

Var och en kan ju inte även om de har pengar pga hyresreglerikgen. Med marknadshyror har alla chansen att skaffa en hyresrätt på en vecka bara man betalar för sig.
Citera
2018-10-02, 13:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Och SD som du sade dig vara lite tidigare argumenterade passionerat för marknadshyror
i slutet av valrörelsen. Om du minns den.

Du har alltså, enligt dig själv, röstat på ett parti enligt ovan. Tänker du byta ?

Du har fortfarande inte förklarat hur de massiva utförsäljningarna lett till ökat byggande
av hyreslägenheter och eller mera marknadshyror. Kan bero på att detta inte skett (än).

Du får samla dig och tänka efter innan du skriver, varför skulle frågan om marknadshyror ha betydelse när jag väljer parti när alla partier tycker samma sak om det? Du verkar helsnurrig och dessutom är inte jag behov av HR så det är ingen viktig fråga för mig personligen men det är klart jag tänker på andra.
Citera
2018-10-02, 13:39
Avslutad
Citat:
Marknadshyror är nog inte heller någon lösning för unga som inte har råd.

Skillnaden är att unga åtminstone har chansen att hyra bara de är produktiva och tjänar pengar. Nu har INGEN ungdom chans att hyra eftersom de måste vänta så länge att de inte längre är unga när de väl får hyra.
Citera
2018-10-02, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Var och en kan ju inte även om de har pengar pga hyresreglerikgen. Med marknadshyror har alla chansen att skaffa en hyresrätt på en vecka bara man betalar för sig.

Fast vi har ju ett läge där det finns hyreslägenheter utan kö som det i princip bara är att flytta in i, om du vill betala för dig. För det finns i princip ingen bostadskö till dom nybyggda hyresrätterna med 15k i hyra. För utbudet av dyra hyresrätter överskrider efterfrågan. Iaf i Göteborg. Däremot måste du fortfarande ha 3-4 gånger hyran i inkomst, för hyresvärdarna är rätt ointresserade av hyresgäster som inte kan betala och under rådande bostadsbrist så kan dom ju fortfarande ha vilka krav dom vill.
Citera
2018-10-02, 13:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
De som har gott om pengar klarar sig alltid ändå, det är de andra som samhället måste värna om med billiga hyresrätter och hyresreglering.
Citera
2018-10-02, 13:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Skillnaden är att unga åtminstone har chansen att hyra bara de är produktiva och tjänar pengar. Nu har INGEN ungdom chans att hyra eftersom de måste vänta så länge att de inte längre är unga när de väl får hyra.
Det måste alltså till fler hyresreglerade bostäder, inte färre. Vi måste få bort trösklarna på bostadsmarknaden om vi inte ska få en generation som tvingas bo kvar hos sina föräldrar till de är 30-40 år.
Citera
2018-10-02, 14:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det måste alltså till fler hyresreglerade bostäder, inte färre. Vi måste få bort trösklarna på bostadsmarknaden om vi inte ska få en generation som tvingas bo kvar hos sina föräldrar till de är 30-40 år.

Sätter du igång och bygger dem då? Om du inte kan bygga själv kan du åtminstone hjälpa till med finansieringen.
Citera
2018-10-02, 14:29
Medlem
Citat:
Sätter du igång och bygger dem då? Om du inte kan bygga själv kan du åtminstone hjälpa till med finansieringen.

Fast finansiering via marknadshyror (aka högre hyror) skulle ju inte fungera, för det innebär ju dyrare lägenheter och det står ju redan tomma nybyggda hyreslägenheter över hela landet för att det är oattraktivt med höga hyror.
Citera
2018-10-02, 14:31
Medlem
Citat:
Du får samla dig och tänka efter innan du skriver, varför skulle frågan om marknadshyror ha betydelse när jag väljer parti när alla partier tycker samma sak om det? Du verkar helsnurrig och dessutom är inte jag behov av HR så det är ingen viktig fråga för mig personligen men det är klart jag tänker på andra.

Nej, alla partier tycker inte samma sak. Inte i någon fråga. SD, som du påstod dig vara
om du minns det, annars kan jag ta fram det av dina många tjatiga och likalydande
inlägg där du skrev just det, uttalade sig passionerat mot marknadshyror vilket då
egentligen inget parti gjorde. Är du fortfarande SD efter detta svek mot allt vad du
kämpat för under många år i detta inlägg ?

Inte mycket bostadsprat i valrörelsen som sagt. Men några partier ville att man skulle
få flytta till vilket äldreboende man ville efter viss ålder. Undrar om de har tänkt bygga
alla dessa boenden alldeles själv eller om de litar på att alla kommer att vara döda när
det väl blivit dags att infria löftena.

Men SD skrev i valmaterial för flera kommuner att kommunens hyreslägenheter skulle
reserveras för kommunens egna ungdomar- Samt att nyanlända inte skulle få någon
förtur och helst ingen bostad alls. Det är ju också en bostadspolitik som innebär att
människor inte skall flytta, i vart fall inte utanför kommungränsen.

Fortfarande har varken du eller någon annan svarat på om de massiva utförsäljningarna
under alliansens maktperioder ledde till ökat byggande eller ens till marknadshyror. Men
jag förstår att det kan vara svårt.

Säga vad man vill om ditt parti (SD), de hycklar i alla fall mindre i den här frågan än
vissa andra. Sedan går det inte alltid ihop vad de säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in