2018-10-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sexet borde ju ha ringt i väckarklockan på flera håll.
När sedan de som anklagat Johanna för att ha utnyttjat dom misshandlades svårt och dom pekade ut JJ och MR och dessutom sa att förövarna under misshandeln talat med och refererat till "Big Mama" Johanna då borde ju väckarklockan ha övergått till att låta som ett larm på ett kärnkraftverk som håller på att råka ut för en härdsmälta.

Men icke...

Det var ett till synes klart fall som kunde stoppats just där, innan Johannas föräldrar råkade illa ut. Efter flera månader, när Johannas pappa var död och mamman svårt skadad, så skruvade åklagaren på sig när han intervjuades om sin, till synes obefintliga insats i fallet. Han hänvisade till att polisen inte gjort något...

Sorgligt och upprörande.

(Jag sökte intervjun, men hittade den inte. Mycket verkar borttaget...)

–

Här kan du läsa en blogg (som jag har läst vartenda ord av och varenda länk) som hade tagit reda på precis ALLT om arbogafallet, men tyvärr bara gällande den första delen. Där finns massor med länkar till olika förhör etc, men en del fattas nu - tex BUP-redovisningen med JB kunde jag ej hitta nu.

Mycket intressant. Kanske kan du hitta även den pinsamma videoklippet med den ovillige åklagaren också? Lycka till.
Citera
2018-10-01, 21:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Här kan du läsa en blogg (som jag har läst vartenda ord av och varenda länk) som hade tagit reda på precis ALLT om arbogafallet, men tyvärr bara gällande den första delen. Där finns massor med länkar till olika förhör etc, men en del fattas nu - tex BUP-redovisningen med JB kunde jag ej hitta nu.

Mycket intressant. Kanske kan du hitta även den pinsamma videoklippet med den ovillige åklagaren också? Lycka till.

Glömde du en länk?

Här är en länk till ett dokument om Julia som jag tycker måste läsas med lite lyhördhet när det gäller relationen mellan Johanna och ett av hennes barn. Det finns ju mer i FUP.

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=60374835853007144066

–
Citera
2018-10-02, 01:02
Medlem
Karfentanil - vet du eller nån annan om man testade Akis kvarlevor mot detta? Karfentanil kom ju till Sverige något år innan ans död, var vid hans död ganska lätt att få tag på, är smaklöst och mycket lätt at dö av om man bara får i sig en droppe för mycket.

Var säkert inget problem för J.M. att ordna fram en pyttedos karfentanil via någon av sina unga (drogbevandrade) lakejer. Om NFC (eller vem som nu testar) var sena på bollen med att få upp ögonen för detta elefant(!)bedövningsmedels inträde på svenska marknaden testade de kanske inte för karfentanil . Har för mig att NFC brukar vara rejält saktfärdiga med att med att fatta när ett nytt preparat dykt upp bland brukare i landet (först nåt år eller två efter det börjar säljas/köpas som de hajjar och tar med det nya i ämnena man testar för).

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man kan väl inte helt utesluta att Aki blivit försatt i ett hjälplöst tillstånd redan borta i Eskilstuna.
Drogad på nåt vis så man bara hade att forsla in honom i bilen för en sista färd i livet ut till
den död som JM längtade efter att bringa till honom för simpla penningars skull.
Det är ju något synnerligen bestickande med de ord hon undslapp sig vid ett av mailen till
försäkringsbolaget och som också uppmärksammades vid gårdagens avsnitt ur
dokumentärserien om JM och hennes mordiska "bravader"; nämligen följande: "de hittade
ju inget vid obduktionen". Så det är bara att betala ut de 2 miljonerna, menade hon då alltså.

"De hittade ju inget". Ja, det yttrandet gjorde också utredarna på If misstänksamma förstås.
Det var något lurt här bestämt med detta dödsfall.
Och så himla angelägen som JM var att få Aki kremerad och så fort som möjligt går det ju
knappast annat än att tro att hon verkligen på nåt sätt drogat honom.
Men vad för drog? Man hittade inget, nej, vid den första obduktionen och inte heller när
man gjorde det ytterst ovanliga och grävde upp kroppen mer än ett år efter begravningen
och företog en ny utökad rättsmedicinsk undersökning. Den undersökning som man satt
såna förhoppningar vid. Men man uppnådde i alla fall vid denna undersökning den
"framgången" att man nästan helt kunde utesluta att Aki drunknat där det påståtts att han
drunknat, ute vid Hjälmaren alltså, med tanke på de ytterst få kiselalger som påträffades i hans
lungor och andra organ.

Nån högst mystisk, icke spårbar drog som man på nåt sätt fått i Aki, utblandat i nån grogg
kanske eller injicerad, borta i Eskilstuna, sen kanske indragen till ett badkar och dränkt där
och så har man burit ner honom till en bil, kanske instuvad i bagageutrymmet. Så han kan
också ha varit mördad redan innan färden gick till Granliden. Sen har JM hanterat allt
som senare skedde med hans mobil med meddelanden till hans nya dam.
Fast sannolikast är väl ändå att man väntat med själva dödandet tills man befann just vid
sommarstället ifråga.
Det är väldigt olustigt minst sagt att detta uppenbara mord ska förbli ouppklarat och att
skyldiga utöver den sällsynt giriga och ondskefulla anstiftaren ska kunna klara sig från att
straffas för vad man gjort här. För inte fanken skötte hon avlivandet själv.
Nä, hon är den som delar ut order och sen får andra ta hand om den praktiska, "jobbiga" biten.
Hazaren Rajabi när det gällde föräldrarna.
Här kan man förresten påminna om vad den ene svärsonen, även han hazar/afghan skrev på
sin ansiktsbok ett tag efter Akis död:
4 oktober 2015:
"Gjorde största Misstag I Mitt live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt..."

https://minfil.org/1973o4b0bd/Screenshot_20160902-212513.png ("")

JM är förvisso ond men samtidigt korkad som få.
Bara att erinra sig alla utspel signerade henne. Allt dumt hon skrivit på lappar under
häktestiden, yttranden under rättegångsprocesserna, sånt som tilläts sägas under avlyssnade bilfärder och när man befann sig på hotell i Trondheim, Norge. JM anade själv att man skulle
vara avlyssnade men inte var hon försiktigare med vad hon klämde ur sig till sin lejde mördare
för den sakens skull: "Är du arg på mig?" "Ja! För att du håller på att sabba allt."
"Du håller på att sjabbla till det."

Det är så klantigt genomgående från hennes sida så man kan inte annat än gapa
av förundran.
"De hittade ju inget", "Om nån skulle döda min pappa så skulle det vara jag själv
som gjorde det",
det illa dolda hotet som uttrycks i en förhörssituation och också återgivet
i gårdagens program och som handlar om diverse knäskålar och rullstolar för att ta tre andra hårresande exempel.

Damen ifråga besitter sedan en hänsynslöshet som närmast saknar motstycke i det att hon
låter gärna misstänkliggöra sin egen avkomma för inblandning i mordet på pappan och
mordförsöket på mamman. Jag tänker då på äldsta sonen alltså.
Det är rätt hårresande det också onekligen.

Ja, herregud, väl att denna bångstyriga och livsfarliga madam nu är omhändertagen för bra
många år framåt på anstalt nere i sköna Skåne.
Det kommer säkert inte att bli tyst kring henne framöver heller men ute i samhället är hon
i vart fall inte och det är huvudsaken.
Citera
2018-10-02, 03:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo så var det. Bäst med tanke på andra läsare i tråden så var det inte adovokaterna Fallander eller Wenna. Ska se om jag kan få fram den korta videosnutten via en annan kanal...där den manlige åklagaren ser sååå besvärad och generad ut över frågorna och sen inte svarar. DET får mig att undra.

Alla bevis för attacken på afghanerna är ju redan klara och killarna blev illa åtgågna. Hade det varit svenska killar som hade råkat lika illa ut så hade det knappast tystats ner, men mest beror det garanterat på JMs hållhakar. Det vågar jag påstå.
Om du menar videon där de slogs blodiga i lgh med en pistolkolv så var det kammaråklagare/FuL Thomas Bergström som får frågan varför det än inte skett mer gällande misshandeln som skedde 3 veckor innan mordet.
14:25 in i filmen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Aam23/arbogakvinnans-valdslakejer-pekades-ut-fore-mordet--forhordes-aldrig
Citera
2018-10-02, 03:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Karfentanil - vet du eller nån annan om man testade Akis kvarlevor mot detta? Karfentanil kom ju till Sverige något år innan ans död, var vid hans död ganska lätt att få tag på, är smaklöst och mycket lätt at dö av om man bara får i sig en droppe för mycket.

Var säkert inget problem för J.M. att ordna fram en pyttedos karfentanil via någon av sina unga (drogbevandrade) lakejer. Om NFC (eller vem som nu testar) var sena på bollen med att få upp ögonen för detta elefant(!)bedövningsmedels inträde på svenska marknaden testade de kanske inte för karfentanil . Har för mig att NFC brukar vara rejält saktfärdiga med att med att fatta när ett nytt preparat dykt upp bland brukare i landet (först nåt år eller två efter det börjar säljas/köpas som de hajjar och tar med det nya i ämnena man testar för).
Vet inte det tyvärr.
Men det är väl inte helt osannolikt att man missat att testa för denna opioid som ska vara
den starkast kända just nu. Eftersom den var så pass ny i landet.
Citat:
Karfentanil är en syntetisk opioid som tillverkas i laboratorieförhållanden. Medlet hör till gruppen fentanyler och används lagligt som ett djurläkemedel, till exempel för att söva stora djur.

Medlet är billigt, vilket har lett till att det säljs som annan narkotika. Ett parti kan på nätet köpas för några tusen euro per kilo.

Karfentanil förlamar det centrala nervsystemet, vilket kan orsaka plötslig kvävning som kan leda till döden. Bara att hantera karfentanil är farligt, eftersom läkemedlet kommer in i kroppen både via inandning och genom hudkontakt.

Medlet är upp till 10 000 gånger starkare än morfin och är därför extremt farligt vid missbruk. En dödlig dos karfentanil för en vuxen person är cirka 0,03 milligram, varför det i praktiken är omöjligt att göra en bruksdos som skulle vara säker för en människa.

Läkemedlem har inte klassats som narkotika i FN-konventionen eller nationellt i Finland, utan här klassas det som ett läkemedel.

Bland annat Sverige, Belgien, Lettland, Litauen, Estland och Storbritannien har rapporterat karfentanilbeslag till Europeiska centrumet för kontroll av narkotika och och narkotikamissbruk (EMCDDA).
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/18/tullen-varnar-lakemedlet-karfentanil-blotta-hanteringen-kan-vara-livsfarlig

Citat:
Den syntetiska drogen karfentanil är extremt stark och har tidigare främst använts för att söva elefanter och giraffer. Nu säljs den huvudsakligen på nätet och har skördat en hel del offer i USA. Förra året dog 64.000 personer vilket är 22 procent mer än året innan. Det rapporterar Sveriges Radio.

Nu har den även kommit till Sverige och minst tre avlidna personer har konstaterats med karfentanil i blodet. Antagligen är det fler eftersom man inte vanligtvis testar för karfentanil.
https://feber.se/webb/art/371739/ny_ddlig_ntdrog_har_kommit_til/

Själv hade jag inte hört talas om detta läkemedel förrän nu när du berättar om det.
Bra att du tog upp det i tråden!
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-02 kl. 04:23.
Citera
2018-10-02, 12:03
Medlem
Citat:
Glömde du en länk?

Här är en länk till ett dokument om Julia som jag tycker måste läsas med lite lyhördhet när det gäller relationen mellan Johanna och ett av hennes barn. Det finns ju mer i FUP.

http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=60374835853007144066

–

Hoppsan! Jag fastnade där och glömde skicka länken .
Ja, det är bl.a den länken du visar här. Man förstår att JB liknar JM på många sätt, men fortfarande finns det chans till en förändring i sin livsstil. Hoppas hon får mycket stöd.

Här är länken till bloggen jag skulle ha skickat:

https://nyktraperspektiv.com/2017/08/07/arets-rattsfall-sommarstugemorden/
Citera
2018-10-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ja, det är bl.a den länken du visar här. Man förstår att JB liknar JM på många sätt, men fortfarande finns det chans till en förändring i sin livsstil. Hoppas hon får mycket stöd.

Tack för det, ett intressant blogginlägg.
Undra om Julia B börjar prata nu något om Akis död, när mamma Johanna sitter inspärrad på Ystadsanstalten, vad som hände.
Citera
2018-10-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om du menar videon där de slogs blodiga i lgh med en pistolkolv så var det kammaråklagare/FuL Thomas Bergström som får frågan varför det än inte skett mer gällande misshandeln som skedde 3 veckor innan mordet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/Aam23/arbogakvinnans-valdslakejer-pekades-ut-fore-mordet--forhordes-aldrig

Just precis. Kan inte heller hitta videon där den här åklagaren så generat avböjer att svara på frågor om varför han la ner fallet. Vem vet hur det hela skulle ha utvecklats om de skyldiga hade åkt fast redan då?
Citera
2018-10-02, 12:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Tack!
Det ser ut som en seriös genomgång. Jag ska läsa den mer noggrant senare.

Bloggen ser ut att ha en uppfriskande frispråkighet som man inte alltid har sett i övriga media och som ger en infallsvinkel som på ett bra sätt kompletterar annat som vi kunnat läsa, se och höra om Johanna & kompani och deras bravader...

–
Citera
2018-10-02, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vet inte det tyvärr.
Men det är väl inte helt osannolikt att man missat att testa för denna opioid som ska vara
den starkast kända just nu. Eftersom den var så pass ny i landet.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/07/18/tullen-varnar-lakemedlet-karfentanil-blotta-hanteringen-kan-vara-livsfarlig

https://feber.se/webb/art/371739/ny_ddlig_ntdrog_har_kommit_til/

Själv hade jag inte hört talas om detta läkemedel förrän nu när du berättar om det.
Bra att du tog upp det i tråden!

2017 hittade RMV 3 fall med Karfentanil:https://www.rmv.se/natdroger
Citera
2018-10-02, 12:39
Medlem
Citat:
Tack!
Det ser ut som en seriös genomgång. Jag ska läsa den mer noggrant senare.

Bloggen ser ut att ha en uppfriskande frispråkighet som man inte alltid har sett i övriga media och som ger en infallsvinkel som på ett bra sätt kompletterar annat som vi kunnat läsa, se och höra om Johanna & kompani och deras bravader...

–

Tyvärr slutar inlägget efter tingsrättsdomen. Har bett bloggägaren att skriva om resten också, men han hade annat för sig.
Citera
2018-10-02, 12:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag tycker inte att Bergström direkt antyder att han själv är korrupt, möjligen mindre alert och kompetent eller i avsaknad av fullt inflytande. Haken vid intervjuns genomförande lär väl vara att det primärt borde stå på programmet att vända Rajabi mot johanna. Dessutom lär ju deras misslyckande vid det laget stå fullt klart för dem, och det lär de ju inte vilja tillstå där och då.

Det är ju inte Rajabi som polisen skulle ha dragit slutsats om, som journalisten vill ha det till, utan om johanna, som skickar honom i båda fallen. Med det återstår ju å andra sidan där att rättsligt bevisa. Men det är ju jm som de borde fattat att de skulle hugga.

När misshandeln äger rum återstår också fortfarande för if att skriva sitt famösa brev till johanna. Vilket ju hade varit bra att samordna med polisen. Med tanke på alla rubliker i pressen. Och inte minst med tanke på att jm gillar att skicka runt torpeder.

Den primära slutsatsen att dra är nog att polisen på orten inte gillar ej solklara rättsliga sitsar och gärna lutar sig tillbaka lite medan eldsvådan tar sig lite. Och att If saknar verklighetsförankring. Vilket vore olyckligt för ett försäkringsbolag med det namnet.

Är man mer konspiratoriskt lagd så har if och polisen kommit överens om att skicka brevet samtidigt som de tänkt sätta upp avlyssningsutrustning nån gång efter industrisemestern, eller kanske i Rajabis och Johannas telefoner, som ligger kvar på kontoret eller hemma under mordet. Och så går polisen och if och lägger sig och sussar. En lite oanad följd i så fall av att ställa in riktigt spaningsarbete och ersätta det med ljudinspelning.

Det är knappast för att man är så förtjust i Rajabi och övriga goons som man inte förhör eller åtalar. Man betraktar det med visst fog som sekundärt i förh. till att sätta stopp för jm.

Frågan är väl snarare i så fall här om man är lite för förtjusta i johanna, eller om man vid det här laget försöker ta i lite extra för att verkligen få henne fast. Men väljer fel metod.

Det vaknar ju ”visst” motstånd mot johanna i pressen samtidigt. Ganska avsevärt om man ser till vad som görs från tidningar. Kriminalare och åklagare med ett känsligt öra och öga borde ju raskt bli på det klara med att johanna är fisken att fånga. Borde inte ta mer än en lunch.

Minnet är ju fullt färskt om än tydligen begränsat som ett fiskminne för den if-tjänsteman som samtidigt sitter och petar i livsförsäkringsärendet. Vore ju konstigt i mina öron om poletterna inte redan hade fallit på plats vid ögonblicket för misshandeln. Även hos kriminalare och andra. Även de som en gång obducerade Aki och hanterade det borde ju för allt smör i Småland förstå att de blivit elelr potentiellt blivit dragna vid näsan, när det inte finns något gift i eller märken på kroppen.

Dessvärre är det semestertid, så det borde kunna tala starkt emot att man öht vet vad man gör. Vilket förstås styrks av att man tydligen inte har en aning om tillslaget mot makarna Möller.

Nä, det osar lite katt. Tycker jag nog. Jag tror de har bra mycket mer klart för sig här än vad de vill erkänna. Dock kunde vår johanna vänligen väntat till september.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-02 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in