2018-10-01, 14:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nu var det väl så att de här killarna som hon hade sex med inte var i beroendeställning till JM när det skedde, så därmed inget brott. Misshandeln fattar jag inte hur den kunde läggas ner, måste vara en hund begraven här. Filmat skador efter händelsen, utpekade gärningspersoner etc, mycket märkligt. Mordet på Aki saknar gärningsbeskrivning och svarar inte på frågorna: när/var/hur/vem eller utesluter annan gärningsperson, motiv finns dock. För anstiftan krävs bevis på ATT hon anstiftat och det saknas (tyvärr). Jag tror absolut inte på något frikort utan problemet är att polisen inte utredde Akis död rätt från början och totalt nonchalerade anhörigas och IFs misstankar. Oförlåtligt!

Det har du nog rätt i, men det var ju inte den bild som tonade fram i Eskilstunakurirens skildring av sexet. Enligt den så hade Johanna både lovat och hotat för att få pojkarna "medgörliga". I ett fall som detta, med ensamkommande flyktingbarn, som utnyttjas sexuellt av den person som ansvarat för barnens omhändertagande och placering i Sverige måste IMHO socionomens roll utredas.
Men, jag erkänner gärna att jag överdriver lite, om vi ska se det hela strikt juridiskt. Det ska vi ju också. Jag tycker ändå att det faktum att en 42-årig socionom har sex med ett par pojkar, 15 och 16 år vid tillfället, om jag minns rätt, och som, om inte är, i alla fall nyligen har varit i beroendeställning till henne, bör uppmärksammas tydligt och deklareras som olämpligt av socionomens uppdragsgivare.
Nästan ett år efter mordet på Aki och bara en månad innan Johannas pappa Göran mördades, bestämde åklagaren i Eskilstuna att sexet inte var brottsligt. Någon eller ett par veckor senare misshandlades pojkarna svårt, av ett gäng där några identifierades. På uppdrag av "big mama" Johanna, som de misshandlade uppfattade det. Misshandeln har inte lett till något åtal.

–
Citera
2018-10-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Aha tack för den infon, jag har inte koll på hennes barns familjer riktigt och utgick ifrån att det var "rätt" svärson när jag hörde att han verkade prata svenska med brytning. Men då finns det alltså 2 svärsöner som pratar med brytning eller inbillade jag mig en brytning när det gäller den "gode" svärsonen?.....och då återgår den "onde" svärsonen till min "prime suspect". Och jag minns att han satt frihetsberövad precis som sonen och dottern....vilken jävla familj av mördare de är, har vi koll på hur de lever nu för tiden?

Ja det är 2 (ex)svärsöner som bryter. Den som pratar i rätten är RS och som har barn med Johannas äldsta dotter AB. Den andra JJ är den som var misstänkt och även häktad en tid. Han och JB (Johannas yngsta dotter) är inte längre skrivna på samma adress.
Citera
2018-10-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det är 2 (ex)svärsöner som bryter. Den som pratar i rätten är RS och som har barn med Johannas äldsta dotter AB. Den andra JJ är den som var misstänkt och även häktad en tid. Han och JB (Johannas yngsta dotter) är inte längre skrivna på samma adress.

Är övertygad om att någon kommer prata förr eller senare, det är bara en tidsfråga. antingen framkommer sanningen genom skryt eller också pga dåligt samvete.
Citera
2018-10-01, 16:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har du nog rätt i, men det var ju inte den bild som tonade fram i Eskilstunakurirens skildring av sexet. Enligt den så hade Johanna både lovat och hotat för att få pojkarna "medgörliga". I ett fall som detta, med ensamkommande flyktingbarn, som utnyttjas sexuellt av den person som ansvarat för barnens omhändertagande och placering i Sverige måste IMHO socionomens roll utredas.
Men, jag erkänner gärna att jag överdriver lite, om vi ska se det hela strikt juridiskt. Det ska vi ju också. Jag tycker ändå att det faktum att en 42-årig socionom har sex med ett par pojkar, 15 och 16 år vid tillfället, om jag minns rätt, och som, om inte är, i alla fall nyligen har varit i beroendeställning till henne, bör uppmärksammas tydligt och deklareras som olämpligt av socionomens uppdragsgivare.
Nästan ett år efter mordet på Aki och bara en månad innan Johannas pappa Göran mördades, bestämde åklagaren i Eskilstuna att sexet inte var brottsligt. Någon eller ett par veckor senare misshandlades pojkarna svårt, av ett gäng där några identifierades. På uppdrag av "big mama" Johanna, som de misshandlade uppfattade det. Misshandeln har inte lett till något åtal.

–

Givetvis ska alla lagföras som borde...

Den verklige hjälten i smeten vore dock den jurist som kunde säkerställa skadestånd till Akis anhöriga, vilka inte bara ska behöva sitta med i dokumentären, sannolikt ovetandes om vilken bild de bidrar till att förmedla, utan även tvingas slå ner blicken inför polisens initiala ointresse och därtill bokstavligen inför tvillingarnas oprövade och odömda halvsyskon, som kan ha mördat deras pappa, och som vandrar lösa och knarkandes och potentiellt osonade runt i samhället, inväntande arvslotten efter makarna Möller.

Man vill tro att någon rekorderlig själ i slutändan sett till tvillingarnas bästa i denna smet, on- eller off-the-table, men det är inte alls säkert.

Möjligen anordnar inte möllrarna några släktträffar med sin finska avläggare i framtiden...

Har if någon skam kvar har de kompenserat tvillingarnas anhöriga på någon bakväg som vi inte känner till. Annars finns det kanske ett jobb för en dristig advokat där. Om det inte är förbestämt i möllermanland vilka företag man kan eller bör väcka talan mot.
Citera
2018-10-01, 17:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Är det inte konstigt att Aki gick med på att fira sin födelsedag tillsammans med sin blivande ex-fru? I synnerhet när han hade en ny kärlek som han sms:ade med under kvällen och uttryckte djupa känslor för.

Vad sade eller hotade JM honom med för att få ut honom till Granliden? Han ville ju tydligen inte alls, av vad jag har förstått, vara där.
Man kan väl inte helt utesluta att Aki blivit försatt i ett hjälplöst tillstånd redan borta i Eskilstuna.
Drogad på nåt vis så man bara hade att forsla in honom i bilen för en sista färd i livet ut till
den död som JM längtade efter att bringa till honom för simpla penningars skull.
Det är ju något synnerligen bestickande med de ord hon undslapp sig vid ett av mailen till
försäkringsbolaget och som också uppmärksammades vid gårdagens avsnitt ur
dokumentärserien om JM och hennes mordiska "bravader"; nämligen följande: "de hittade
ju inget vid obduktionen". Så det är bara att betala ut de 2 miljonerna, menade hon då alltså.

"De hittade ju inget". Ja, det yttrandet gjorde också utredarna på If misstänksamma förstås.
Det var något lurt här bestämt med detta dödsfall.
Och så himla angelägen som JM var att få Aki kremerad och så fort som möjligt går det ju
knappast annat än att tro att hon verkligen på nåt sätt drogat honom.
Men vad för drog? Man hittade inget, nej, vid den första obduktionen och inte heller när
man gjorde det ytterst ovanliga och grävde upp kroppen mer än ett år efter begravningen
och företog en ny utökad rättsmedicinsk undersökning. Den undersökning som man satt
såna förhoppningar vid. Men man uppnådde i alla fall vid denna undersökning den
"framgången" att man nästan helt kunde utesluta att Aki drunknat där det påståtts att han
drunknat, ute vid Hjälmaren alltså, med tanke på de ytterst få kiselalger som påträffades i hans
lungor och andra organ.

Nån högst mystisk, icke spårbar drog som man på nåt sätt fått i Aki, utblandat i nån grogg
kanske eller injicerad, borta i Eskilstuna, sen kanske indragen till ett badkar och dränkt där
och så har man burit ner honom till en bil, kanske instuvad i bagageutrymmet. Så han kan
också ha varit mördad redan innan färden gick till Granliden. Sen har JM hanterat allt
som senare skedde med hans mobil med meddelanden till hans nya dam.
Fast sannolikast är väl ändå att man väntat med själva dödandet tills man befann just vid
sommarstället ifråga.
Det är väldigt olustigt minst sagt att detta uppenbara mord ska förbli ouppklarat och att
skyldiga utöver den sällsynt giriga och ondskefulla anstiftaren ska kunna klara sig från att
straffas för vad man gjort här. För inte fanken skötte hon avlivandet själv.
Nä, hon är den som delar ut order och sen får andra ta hand om den praktiska, "jobbiga" biten.
Hazaren Rajabi när det gällde föräldrarna.
Här kan man förresten påminna om vad den ene svärsonen, även han hazar/afghan skrev på
sin ansiktsbok ett tag efter Akis död:
4 oktober 2015:
"Gjorde största Misstag I Mitt live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt..."

https://minfil.org/1973o4b0bd/Screenshot_20160902-212513.png ("")

JM är förvisso ond men samtidigt korkad som få.
Bara att erinra sig alla utspel signerade henne. Allt dumt hon skrivit på lappar under
häktestiden, yttranden under rättegångsprocesserna, sånt som tilläts sägas under avlyssnade bilfärder och när man befann sig på hotell i Trondheim, Norge. JM anade själv att man skulle
vara avlyssnade men inte var hon försiktigare med vad hon klämde ur sig till sin lejde mördare
för den sakens skull: "Är du arg på mig?" "Ja! För att du håller på att sabba allt."
"Du håller på att sjabbla till det."

Det är så klantigt genomgående från hennes sida så man kan inte annat än gapa
av förundran.
"De hittade ju inget", "Om nån skulle döda min pappa så skulle det vara jag själv
som gjorde det",
det illa dolda hotet som uttrycks i en förhörssituation och också återgivet
i gårdagens program och som handlar om diverse knäskålar och rullstolar för att ta tre andra hårresande exempel.

Damen ifråga besitter sedan en hänsynslöshet som närmast saknar motstycke i det att hon
låter gärna misstänkliggöra sin egen avkomma för inblandning i mordet på pappan och
mordförsöket på mamman. Jag tänker då på äldsta sonen alltså.
Det är rätt hårresande det också onekligen.

Ja, herregud, väl att denna bångstyriga och livsfarliga madam nu är omhändertagen för bra
många år framåt på anstalt nere i sköna Skåne.
Det kommer säkert inte att bli tyst kring henne framöver heller men ute i samhället är hon
i vart fall inte och det är huvudsaken.
Senast redigerad av Grandioso 2018-10-01 kl. 17:40.
Citera
2018-10-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hemsk produktion...
Jag tittar på avsnitt 3.
Stackarn NB traskar runt på en is med ungkarlsflaggade byxben och en axelremsväska. Och sitter i en Volvo.
Varvat med ”diabilder” från Granliden som på ett låtsas-1950-tal. Och manus läst innantill...

Och så försöker man få det till att Johanna är elak och har mördat Aki utan att berätta det — vilket förstås kommer som en komplett överraskning för alla.

Att man misskött brottsplatsundersökningen vid Akis död skyller man på Johanna. Vilket känns ovant i ett brottsfall.

Att man därför inte kunnat fälla henne, och hennes medhjälpare, skylls på elaka och lögnaktiga Johanna. Vilket ledde till ytterligare dödligt våld.

Att Johanna är topp tunnor framgår ju från sekund ett för var och en som måste ha med henne att göra.

De stackars utredarna har ju gjort en fantastisk och behjärtansvärd sak, men att förstora Johanna till något annat än en simpel riksvrickad dumslug hatarmördare känns ju eget i mina ögon.

Der görs sak av att det händer ett brott igen när de har misstänkt nåt skumt kring det första, men hur många blixtnedslag på samma ställe kan man begära för att myndighetspersoner ska lägga ihop ett och ett? Det går ju liksom till slut inte skrika högre.

Det är ju inte för att hon är listig, precis, som hon undgår upptäckt, utan för att hon är en fräck, skoningslös svartalf från underjorden som har insett att ingen jävel nånsin dubbelkollar någonting utan går på kräftpremiär i stället. För hur ska man annars förklara en halvtaskigt onlineförfalskad ensidig livsförsäkring kort före den finska midjedupsdrunkningen under bryggan? På min planet händer inte något sånt, det är omöjligt. Och det beror inte på enskilda personers ondska utan på att samhället ska skydda den ovetande försvarslöse från att det tecknas livsförsäkringar i dennes namn utan att någon ens riktigt vill upptäcka det efter att småbarnspappan, sonen, den älskade har skändligen slagits ihjäl efter stämpling mot hans liv med Baileys och entrecote bland kriminella och barnungar. Och sen sitter varenda högre försäkringstjänsteman och petar tänderna och planerar sitt konferensande och försöker få det till en bedrift att det vidriga och korkade våpet sattes dit med gemensamma krafter från allt annat än poliser. Och stapplar säkert på ord som skadestånd och moralisk kompensation.

Livsförsäkringar är inte till för att uppmuntra till mord. Och för att det inte ska ske så inrättar man dem så att det inte kan ske. Ska man gå in på ett försäkringsbolag eller dess hemsida med upplevelsen att nån försöker konspirera mot ens liv? Hur många försäkringsbolagsanställda har vi i riket? Och hur många försäkringstagare? Ganska många.... Vi kanske behöver ett bolag som istället kallar sig för ...wtf!?! — ...what the fuck!?!

Försök lösa Aki-fallet i stället för att sitta och dikta Johanna märkvärdigare än hon är. Sätt fast medhjälparna. Och se till så att det finns mekanismer för att hindra upprepning av alla misstagen.

Du anser inte att det är något skumt med att hon uppmanat folk att döda Aki flera gånger? Att han blir mystiskt sjuk på bröllopsresan? Att hon gifter sig med Aki och sedan tecknar livförsäkring utan makens vetskap? Att hon kräver ersättning kort efter dödsfallet? Att hon berättar olika historier om hur hennes make dött till olika personer? Att hon påstått att han misshandlat henne? Att hon sagt att hon önskar att Aki levde så att hon kunnat döda honom? Att hon ljugit om var hon varit (hennes telefon visar att hon var vid bryggan? Att hon säger olika historier om hur hon såg båten? Det är så många tillfälligheter att jag är övertygad om att hon är skyldig och jag fattar inte hur hovrätten resonerat.
Citera
2018-10-01, 17:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är övertygad om att någon kommer prata förr eller senare, det är bara en tidsfråga. antingen framkommer sanningen genom skryt eller också pga dåligt samvete.

Efter att på ganska "nära håll" följt den här historien, sedan Göran mördades, så är det IMO ganska svårt att inte tro att Johannas äldsta son (DB), Johannas näst äldsta dotter (JB) och hennes dåvarande sambo (JJ m.fl. aliases) var inblandade i mordet på Aki. Jag skulle, efter Johanna själv, placera JJ som huvudmisstänkt och de övriga två som misstänkta också.

En sak som jag inte kan släppa när det gäller JB. Hon dömdes som ganska ung (16-17 som jag minns) för innehav m.m. Vid en husrannsakan påträffades en större mängd Tramadol i vad som då var hennes och Johannas hem. Tramadolen kan ha varit Johannas, men kanske fick JB ta straffet eftersom hennes påföljd skulle bli så mycket lindrigare än om Johanna dömts. Domen och den åtföljande utredningen av JB visade IMHO tydligt att JB i hög grad var ett offer för, snällt uttryckt, dåligt föräldraskap. Det kan naturligtvis inte ursäkta att hon deltagit i ett mord, om hon nu gjort det, men i kombination med kännedom om Johannas omvittnat exceptionella förmåga att manipulera, så kan jag ändå inte låta bli att känna mer än ett uns sympati med JB.

Kanske är det typiskt för mycket av vad som hänt runt Johanna. Historien är full av förövare och offer. Johanna har otvivelaktigt varit den drivande och den som tagit initiativ, när de ondskefulla gärningarna skulle utföras. Man måste samtidigt förundras över hur hon fått så pass många med sig. Hennes mamma var skeptisk mot Johanna en längre tid, men pappan stödde henne fullt ut ända fram till det sista halvåret innan han mördades. Vändningen bidrog nog till att han mördades, men Johannas ord när polisen kom hem till Johanna dagen efter att pappan mördats och mamman blivit utsatt för mordförsök ekar ändå.
"Är pappa död men inte mamma? Det borde ha varit tvärtom..."

Ordalydelsen är kanske inte exakt citerad, men andemeningen framgår.

–
Citera
2018-10-01, 18:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Du anser inte att det är något skumt med att hon uppmanat folk att döda Aki flera gånger? Att han blir mystiskt sjuk på bröllopsresan? Att hon gifter sig med Aki och sedan tecknar livförsäkring utan makens vetskap? Att hon kräver ersättning kort efter dödsfallet? Att hon berättar olika historier om hur hennes make dött till olika personer? Att hon påstått att han misshandlat henne? Att hon sagt att hon önskar att Aki levde så att hon kunnat döda honom? Att hon ljugit om var hon varit (hennes telefon visar att hon var vid bryggan? Att hon säger olika historier om hur hon såg båten? Det är så många tillfälligheter att jag är övertygad om att hon är skyldig och jag fattar inte hur hovrätten resonerat.

Jag tror du kan ha missat mina ironier. En försäkringstjänsteman, räddningspersonal eller polis i koma kunde ha fattat mer misstankar och tagit bättre beslut än vad som skedde.
Citera
2018-10-01, 19:35
Medlem
Citat:

–

Hade man brutit JMs förhavanden redan vid misshandeln av flyktingkillarna så hade förmodligen mordet och mordförsöket på hennes föräldrar aldrig hänt. Sorgligt.
Citera
2018-10-01, 20:03
Medlem
Citat:
Efter att på ganska "nära håll" följt den här historien, sedan Göran mördades, så är det IMO ganska svårt att inte tro att Johannas äldsta son (DB), Johannas näst äldsta dotter (JB) och hennes dåvarande sambo (JJ m.fl. aliases) var inblandade i mordet på Aki. Jag skulle, efter Johanna själv, placera JJ som huvudmisstänkt och de övriga två som misstänkta också.

En sak som jag inte kan släppa när det gäller JB. Hon dömdes som ganska ung (16-17 som jag minns) för innehav m.m. Vid en husrannsakan påträffades en större mängd Tramadol i vad som då var hennes och Johannas hem. Tramadolen kan ha varit Johannas, men kanske fick JB ta straffet eftersom hennes påföljd skulle bli så mycket lindrigare än om Johanna dömts. Domen och den åtföljande utredningen av JB visade IMHO tydligt att JB i hög grad var ett offer för, snällt uttryckt, dåligt föräldraskap. Det kan naturligtvis inte ursäkta att hon deltagit i ett mord, om hon nu gjort det, men i kombination med kännedom om Johannas omvittnat exceptionella förmåga att manipulera, så kan jag ändå inte låta bli att känna mer än ett uns sympati med JB.

Kanske är det typiskt för mycket av vad som hänt runt Johanna. Historien är full av förövare och offer. Johanna har otvivelaktigt varit den drivande och den som tagit initiativ, när de ondskefulla gärningarna skulle utföras. Man måste samtidigt förundras över hur hon fått så pass många med sig. Hennes mamma var skeptisk mot Johanna en längre tid, men pappan stödde henne fullt ut ända fram till det sista halvåret innan han mördades. Vändningen bidrog nog till att han mördades, men Johannas ord när polisen kom hem till Johanna dagen efter att pappan mördats och mamman blivit utsatt för mordförsök ekar ändå.
"Är pappa död men inte mamma? Det borde ha varit tvärtom..."

Ordalydelsen är kanske inte exakt citerad, men andemeningen framgår.

–

Har liknande tankar om den här soppan.

Läste JBs BUP-rapport innan den togs bort och hon är ganska lik sin mamma..... JM har garanterat hållhakar på många personer, som därför inte säger någonting. Märkligast var nog den åklagaren som intervjuades av media om varför han la ner åtalet mot dem som misshandlade de unga afghanerna. Han såg så skyldig ut och ville ej svara på frågor. Det märktes glasklart.

Just detta med afghanerna är en sån händelse som hade kunnat utredas ordentligt och kanske inte behövt leda till att paret Möller hade mördats/utsatts för mordförsök.

Sorgligt.
Citera
2018-10-01, 20:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hade man brutit JMs förhavanden redan vid misshandeln av flyktingkillarna så hade förmodligen mordet och mordförsöket på hennes föräldrar aldrig hänt. Sorgligt.

Sexet borde ju ha ringt i väckarklockan på flera håll.
När sedan de som anklagat Johanna för att ha utnyttjat dom misshandlades svårt och dom pekade ut JJ och MR och dessutom sa att förövarna under misshandeln talat med och refererat till "Big Mama" Johanna då borde ju väckarklockan ha övergått till att låta som ett larm på ett kärnkraftverk som håller på att råka ut för en härdsmälta.

Men icke...

Det var ett till synes klart fall som kunde stoppats just där, innan Johannas föräldrar råkade illa ut. Efter flera månader, när Johannas pappa var död och mamman svårt skadad, så skruvade åklagaren på sig när han intervjuades om sin, till synes obefintliga insats i fallet. Han hänvisade till att polisen inte gjort något...

Sorgligt och upprörande.

(Jag sökte intervjun, men hittade den inte. Mycket verkar borttaget...)

–
Citera
2018-10-01, 21:17
Medlem
Citat:
Sexet borde ju ha ringt i väckarklockan på flera håll.
När sedan de som anklagat Johanna för att ha utnyttjat dom misshandlades svårt och dom pekade ut JJ och MR och dessutom sa att förövarna under misshandeln talat med och refererat till "Big Mama" Johanna då borde ju väckarklockan ha övergått till att låta som ett larm på ett kärnkraftverk som håller på att råka ut för en härdsmälta.

Men icke...

Det var ett till synes klart fall som kunde stoppats just där, innan Johannas föräldrar råkade illa ut. Efter flera månader, när Johannas pappa var död och mamman svårt skadad, så skruvade åklagaren på sig när han intervjuades om sin, till synes obefintliga insats i fallet. Han hänvisade till att polisen inte gjort något...

Sorgligt och upprörande.

(Jag sökte intervjun, men hittade den inte. Mycket verkar borttaget...)

–

Jo så var det. Bäst med tanke på andra läsare i tråden så var det inte adovokaterna Fallander eller Wenna. Ska se om jag kan få fram den korta videosnutten via en annan kanal...där den manlige åklagaren ser sååå besvärad och generad ut över frågorna och sen inte svarar. DET får mig att undra.

Alla bevis för attacken på afghanerna är ju redan klara och killarna blev illa åtgågna. Hade det varit svenska killar som hade råkat lika illa ut så hade det knappast tystats ner, men mest beror det garanterat på JMs hållhakar. Det vågar jag påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in