2018-09-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Nu följer jag varken hockey eller SHL mer än via rubriker i Sportbladet men hur kan ni bli förvånade över att man får matchstraff när man skriker "jävla horunge" 2 meter från domaren? Att sedan sportchefen/pappans uttalande är bland det dummaste jag läst är en annan historia.

Ni som sitter här inne och snackar om hur macho sporten ska vara och att man ska kalla motståndare bögjävel och horunge förstärker bara bilden av hockeysupportrar som inavlade bönder med noll koll på vett och etikett.

Inavlade bönder är precis vad vi är, så låt vår sport vara fredad från känsloargument av neurotiska betahanar.
Citera
2018-09-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Hela samhället kretsar väl inte kring vad mammor och barn har för preferenser? Är drömsamhället att vi ska utrota alla manliga miljöer? Ge fan i att inkräkta på våra livsmiljöer helt enkelt. Tycker man inte att hockey är en lämplig plats för kvinnor och barn så kan man stanna hemma eller gå på damhockey. Eller så kan man vara en normal tänkande förälder och förklara för ungarna att det som sker i rinken aldrig är ok utanför men att det hör till spelet.

Vad som sägs på isen ska stanna på isen. Utanför rinken beter man sig som folk. EOD.
Varför kommenterar du mitt inlägg om du inte förstått det?
Jag tycker att det är olämpligt när det kommer i tidningen. Jag vet inte om du räknat ut det än, men oftast har ett barn en mamma och om den mamman inte vill att sonen (el dottern) ska spela hockey för att något stolpskott inte förstår bättre än Sylwegård. Då är det givetvis inte bra.

Jag tycker också att det som sker på rinken ska stanna där och sedan är det bra. Försvara för Helvete inte det i media...
Citera
2018-09-30, 16:22
Medlem
tcfmogs avatar
SHL har något för alla, både för PKister som ständigt jagar efter något att gnälla på och även anti-PKister som även de konstant är på jakt efter något att bli upprörda över.
Citera
2018-09-30, 17:19
Medlem
.-.-.s avatar
Så domarna har fått uppmaning inför säsongen att vara hårdare när det gäller fult språk.
Men är det nåt som lagen har fått veta?
Fråga är ju om spelarna ens vågar prata på isen framöver, ingen vet väl var gränsen går för att man ska åka dit.

https://www.norran.se/sport/hardare-linje-mot-olampligt-sprak-pa-isen/
Citera
2018-09-30, 17:42
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Så domarna har fått uppmaning inför säsongen att vara hårdare när det gäller fult språk.
Men är det nåt som lagen har fått veta?
Fråga är ju om spelarna ens vågar prata på isen framöver, ingen vet väl var gränsen går för att man ska åka dit.

https://www.norran.se/sport/hardare-linje-mot-olampligt-sprak-pa-isen/
Bara ännu ett sätt för SHL att mörda hockeyn, eller?
Citera
2018-09-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Bara ännu ett sätt för SHL att mörda hockeyn, eller?
Visst är det så. Förra säsongensslutspel så klarade sig lindström nästan av en avstäning, när den väl kom så var den fånigt låg med tanke på historik. Pudas kunde filma gång på gåg utan åtgärd.
Detta mönster kan vi även se denna säsong. Lindström trycker upp klubban mot kuken på en motspelare utan straff.
Men att skrika horunge ger 2 matcher.
Citera
2018-09-30, 18:49
Medlem
RedXs avatar
Kan inte SHL gå ut med en stilguide, där de förklarar vad som är ok att kalla en motståndare för och vad som anses inkorrekt?

Får man exempelvis kalla en motståndare eller domare för...

...idiot? Nedsättande mot begåvningshandikappade
...dum? Se ovan
...blind? Nedsättande mot synskadade
...fitta? Sexualiserar det kvinnliga könsorganet
...ollon? Sexualiserar det manliga könsorganet
...kärring? Nedsättande mot (äldre) kvinnor
...filmare? Nedsättande mot skådespelare
...bög? Nedsättande mot honosexuella
...man? Förstärker stereotypen att det oftast är män som spelar i SHL

Det vore bra om SHL kunde ta ställning i förväg så att spelarna vet vad som gäller. Inte lika bra som om de kunde låta det som säga på isen stanna på isen, men likväl.
Citera
2018-09-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Kan inte SHL gå ut med en stilguide, där de förklarar vad som är ok att kalla en motståndare för och vad som anses inkorrekt?

Får man exempelvis kalla en motståndare eller domare för...

...idiot? Nedsättande mot begåvningshandikappade
...dum? Se ovan
...blind? Nedsättande mot synskadade
...fitta? Sexualiserar det kvinnliga könsorganet
...ollon? Sexualiserar det manliga könsorganet
...kärring? Nedsättande mot (äldre) kvinnor
...filmare? Nedsättande mot skådespelare
...bög? Nedsättande mot honosexuella
...man? Förstärker stereotypen att det oftast är män som spelar i SHL

Det vore bra om SHL kunde ta ställning i förväg så att spelarna vet vad som gäller. Inte lika bra som om de kunde låta det som säga på isen stanna på isen, men likväl.

Finns väl ingen anledningen att kalla domherren för något ovanstående. Behandla motståndarna och domarna med respekt och visa klass på isen och på läktarn istället.
Citera
2018-09-30, 20:36
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
NHL är ännu värre, se bara på Averys avstängning
Det är ju en jäkla stor skillnad på att säga saker till motspelare på isen och att säga det till en reporter framför tv-kameror.

Alla som spelat hockey vet att det är en frustrerande sport. Om man inte känner irritation mot det andra laget så är det nåt som är fel. Att försöka stävja det är bara ytterligare ett steg för att mörda SHL. Om man som spelare inte tål att kallas horunge har man ingenting i sporten att göra.
Citera
2018-09-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Det är ju en jäkla stor skillnad på att säga saker till motspelare på isen och att säga det till en reporter framför tv-kameror.

Alla som spelat hockey vet att det är en frustrerande sport. Om man inte känner irritation mot det andra laget så är det nåt som är fel. Att försöka stävja det är bara ytterligare ett steg för att mörda SHL. Om man som spelare inte tål att kallas horunge har man ingenting i sporten att göra.
Det är en sak att säga på isen. Att däremot försvara det i media är korkat. Det som sägs på isen bör stanna där.

Sedan är det skitsnack att man inte ska kunna hålla sig på isen. Att säga att SHL mördar sporten om man ger matchstraff känns rätt löjligt. Hur barnslig är man liksom? Får jag inte skrika fitta kan jag inte prestera på isen?
Citera
2018-10-01, 00:21
Medlem
Det finns även en risk att dialogpoliser istället bidrar till passiv aggressivitet bland spelarna. Om man med hot om avstängning täpper igen tryckventilen dvs käften på testosteronstinna elitidrottsmän i en kontaktsport som hockey så kommer det förr eller senare att brista för någon. I min sunda värld är "horunge" rätt lindrigt i jämförelse med en ambulansfärd till sjukhuset med bruten ryggrad eller liknande.
Citera
2018-10-01, 01:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Eliteprospects håller inte med och inte jag heller. Frölunda Hc har noll fostrade spelare i dagens Shl trupp som har Frölunda som moderklubb . Bläddrade lite snabbt Skellefteå har tex 5 st Malmö har 4 st som blivit fostrade i klubben sedan knatteåldern och idag spelar i A-laget. Frölunda köper in sin talang från andra klubbar helt klart och skördar frukten.
Jag pratar om fostrade spelare genom akademin, där har Frölunda i dagens trupp 6 spelare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in