2018-09-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Varför inte skapa egen prins? Hur svårt ska det vara? Prinsar är gratis.
Carl Philip kanske kan tänka sig när han nu inte får bli kung i Sverige.
Citera
2018-09-30, 18:57
Medlem
Koettbullens avatar
Jag har svårt att tänka mig att något land på denna planet vill ha något med Sverige att göra, förutom Afghanistan och Somalia som vill skicka hit sina pirater och analfabeter.

Finland gjorde rätt som avsade sig all form av svenskt styre.
Citera
2018-09-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det kan man tycka. Men det var en annan tid då. För att få legitimitet var det tvunget att en från ett erkänt kungahus skulle ta makten. Då skulle man få någon som var minst kusin med alla andra (inavel var liksom det primära då ).

Nu sket det sig för Finland. De hamnade istället med president och det finns väl för och nackdelar med det också.

Du verkar inte ha bra koll på Finlands historia?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-till-republik

Finland sade NEJ till monarki för Tyskland förlorare andra världskriget. Finlands kung var Tysk.
Citera
2018-09-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Jag har svårt att tänka mig att något land på denna planet vill ha något med Sverige att göra, förutom Afghanistan och Somalia som vill skicka hit sina pirater och analfabeter.

Finland gjorde rätt som avsade sig all form av svenskt styre.

På tal om invandring, somalier och afghaner börjar förflytta sig mer mot Finland nu då Finland lockar mer än Sverige.
Ville bara säga det.....
Citera
2018-09-30, 20:24
Medlem
Citat:
... Ska Finland vara ett skandinaviskt land som Finland vill vara, då är det Svenska kulturen och språket som måste in i landet. ...
Hallå, svensk kultur och svenskt språk har funnits i nuvarande Finland sedan tidig medeltid. Exempelvis är svenska jämte finska officiellt språk i Finland och svenska är det enda officiella språket på Åland. Svenska är inte ens officiellt språk i Sverige...
Citera
2018-09-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Hallå, svensk kultur och svenskt språk har funnits i nuvarande Finland sedan tidig medeltid. Exempelvis är svenska jämte finska officiellt språk i Finland och svenska är det enda officiella språket på Åland. Svenska är inte ens officiellt språk i Sverige...

Jag vet.

Jo, det är det visst!
Citera
2018-09-30, 20:35
Medlem
Citat:
... Jo, det är det visst!
Nej, detta gäller (min fetning):
Citat:
... 4 § Svenska är huvudspråk i Sverige.
---
13 § Svenska är Sveriges officiella språk i internationella sammanhang. ...
Källa.
Citera
2018-09-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Nej, detta gäller (min fetning):

Källa.

Varför ens skrev du då "Svenska är inte ens officiellt språk i Sverige"?
Citera
2018-09-30, 20:46
Medlem
Jellohs avatar
TS verkar ha väldigt dålig koll på Finland och nån slags allmän skitsnacksagenda. Ingen vill ha er efterblivna monarki. Jag förstår att det är konstigt med en "president med konstigt namn", alltså en ledare med ett lokalt namn, när man vant sig vid att svenskar måste styras av utlänningar. God man kallas det.

Och det är svårt att få Finland att bli en del av Skandinavien, fysisk geografi är svårt att ändra. Själv vill jag att Sverige skall bli en del av Nordafrika, men man kan ju liksom inte gräva bort en så stor landmassa och flytta.
Det är Sverige som borde ställas under nån slags förmyndarskap eftersom svenska folket är för efterblivet för att kunna hantera vuxengrejer, hade Sverige haft ett försvar hade de till exempel kunnat göra illa sig.
Citera
2018-09-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
TS verkar ha väldigt dålig koll på Finland och nån slags allmän skitsnacksagenda. Ingen vill ha er efterblivna monarki. Jag förstår att det är konstigt med en "president med konstigt namn", alltså en ledare med ett lokalt namn, när man vant sig vid att svenskar måste styras av utlänningar. God man kallas det.

Och det är svårt att få Finland att bli en del av Skandinavien, fysisk geografi är svårt att ändra. Själv vill jag att Sverige skall bli en del av Nordafrika, men man kan ju liksom inte gräva bort en så stor landmassa och flytta.
Det är Sverige som borde ställas under nån slags förmyndarskap eftersom svenska folket är för efterblivet för att kunna hantera vuxengrejer, hade Sverige haft ett försvar hade de till exempel kunnat göra illa sig.

Varför är våran monarki efterbliven? Något som är efterblivet är Nordafrika.
Citera
2018-09-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh

Presidenter med konstiga namn borde förbjudas,helt klart.
Citera
2018-09-30, 21:08
Bannlyst
Citat:
Likt som Skottland, Australien, Nya Zeeland osv så har dem drottning Elizabeth av England som monark.
Borde inte Finland ha Karl Gustav som monark istället för någon president med lustigt namn?

Detta skulle i praktiken ena Sverige och Finland som två länder med egna självstyren. Eller vad tror du? Är Finland redo på att införa monarki, eller kommer dem allt mer bli ett slaviskt land?
Elizabeth är inte drottning av England. Hon är drottning av UK. Skottland ingår i UK.

Australien och diverse andra länder ingår i samväldet.

Finland är en republik och kommer alltid vara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in