2018-09-30, 16:16
Medlem
lasternassummas avatar
Problem vid kärnkraftverket i Brunswick som en följd av Florence

"The twin-reactor nuclear plant, located 4 miles inland, is stable and poses no threat to public safety, Ledford said. The facility has off-site electricity from the power grid to cool the nuclear reactors and radioactive nuclear waste at the site."

"The flooding of roads and downed trees prevented fresh crews from relieving the nearly 300 Duke Energy workers and NRC “storm riders” who have been on site for days. And the blocked roadways would make it impossible to evacuate the 10-mile emergency evacuation zone around the site if a higher level of emergency were declared, Ledford said.

“The plant is safe,” he said. “The reactors are in hot stand-by mode 3 shutdown.”"

Det gick ju bra, den här gången...

Det fetade ovan (som jag fetat) påminner om Fukushima. Där saknades tillgång på den el som behövdes för kylning. Kärnkraftverket ligger ju norr om området där de största nederbördsmängderna föll, så det kunde ha varit värre.

https://www.newsobserver.com/news/local/article218530735.html

Citera
2018-09-30, 16:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jaså, skall vi prata om andra orkaner nu? Är det för besvärande för dig att prata om Florence som du kallade "tummetott"? En tummetott med så mycket nederbörd i sig.
Jag menade att du kan välja ut och jämföra. Sedan kan vi diskutera om de har orsakats av AGW eller inte.
Citera
2018-09-30, 16:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hurricane Harvey:
Fatalities
68 direct, 39 indirect

Damage
$125 billion (2017 USD)
https://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Harvey

Visst är det skrämmande! Skador som motsvarar 25% av Sveriges GNP efter ett enda oväder.
Vi vet också att sannolikheten för just den typen av oväder har ökat och fortsätter att öka, som en följd av den globala uppvärmning som människor orsakat!

Som jämförelse kostade Obamacare, något förenklat, sjukvård till alla i USA, $110 billion, 2016.

http://time.com/money/4271224/obamacare-cost-taxpayers-2016/

Det finns dom som tycker att vi har råd med följderna av klimatförändringen, men inte att se till att alla får sjukvård.

Citera
2018-09-30, 16:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst är det skrämmande! Skador som motsvarar 25% av Sveriges GNP efter ett enda oväder.
Vi vet också att sannolikheten för just den typen av oväder har ökat och fortsätter att öka, som en följd av den globala uppvärmning som människor orsakat!

Som jämförelse kostade Obamacare, något förenklat, sjukvård till alla i USA, $110 billion, 2016.

http://time.com/money/4271224/obamacare-cost-taxpayers-2016/

Det finns dom som tycker att vi har råd med följderna av klimatförändringen, men inte att se till att alla får sjukvård.

Som sagt, accelererande utveckling av kustnära områden och inflationen är annars en bra förklaring.
Citera
2018-09-30, 16:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag menade att du kan välja ut och jämföra. Sedan kan vi diskutera om de har orsakats av AGW eller inte.

Alla vet (eller?) att det inte handlar om vad exakt som orsakar ett enstaka oväder.

Det handlar om sannolikheten för om ett oväder inträffar och sannolikheten för att det får allvarliga konsekvenser.

Tack vare NOAA's duktiga forskare på området och även många andra, så vet vi bl.a. att sannolikheten för stora regnmängder i samband med oväder ökar.

https://www.gfdl.noaa.gov/global-warming-and-hurricanes/

Ungefär som att sannolikheten för en extremt varm och torr sommar i Skandinavien, den varmaste någonsin, enligt de mätningar som finns, var betydligt större på grund av den globala uppvärmningen.

Citera
2018-09-30, 16:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Som sagt, accelererande utveckling av kustnära områden och inflationen är annars en bra förklaring.

Kanske för den som söker halmstrån för att undvika den faktiska förklaringen till vad som sker?
Det pågår en global uppvärmning som människor orsakat. Uppvärmningen får konsekvenser.

Förklara gärna två saker, utgående från din argumentation:
– Skadorna i Houston 2017 eller i Carolinas 2018 var i huvudsak inte kustnära.
– Vilken inflation är det du talar om från 2017 till nu? Venezuelas?

I USA och inte heller i Sverige har det varit mycket till inflation under sista året. Kanske runt 2%.
Vad har det med vattenskadorna i Houston 2017 och i Carolinas 2018 att göra?

Citera
2018-09-30, 16:46
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag tycker att du skall sluta slingra dig. Du vill inte prata om Florence därför att du 1. sagt att det skulle bli orkanfritt på grund av AMO, 2. Florence var en tummetott.

Nu vet du att du hade fel på båda punkterna och då är man ärlig nog att erkänna det. Om man är klok.
Citera
2018-09-30, 16:56
Medlem
Trumpetflugans avatar
Angående orkaner finns det även en hel del aktivitet i Asien 2018, som även skulle kunna lyftas i trådens topic.
Citera
2018-09-30, 17:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Angående orkaner finns det även en hel del aktivitet i Asien 2018, som även skulle kunna lyftas i trådens topic.

Du har helt rätt i detta och det är en motiverad fråga, som du ställde tidigare, varför vi är så fokuserade på USA.
Jag tror förklaringarna är att:
– Mediabevakningen är exceptionell i USA jämfört med t.ex. Indonesien.
– Vi har lättare att ta till oss fakta från USA genom språket.
– Detaljerade fakta finns, inte bara från media utan även från NOAA, NASA, AMS, EPA, EIA, m.fl.

I mitt fall ursäktar jag mig också med att jag är mer bekant med bl.a. geografi, människor, kultur och ekonomi i USA än i t.ex. i Indonesien, sydostasien eller t.o.m. i Japan.

Bland det vi "försummat" är:

Tyfonen Trami i Japan:
https://www.express.co.uk/news/world/1024777/typhoon-trami-tracker-live-updates-weather-japan-tokyo-osaka-okinawa-latest

Den tycks ha "mojnat" nu till vad arbetet skulle kalla en "tummetott".
Här är några färska bilder och videoklipp från Japan.
https://www.channelnewsasia.com/news/asia/typhoon-trami-hits-japan-okinawa-storm-10771170

Vi har ett oväder mellan Bermuda och Azorerna med vindstyrkor på upp till stormstyrka.

Vi har två oväder med stormvindar i Stilla havet, utanför Nordamerika. Ett utanför Kaliforniska halvön och ett utanför Mexikos kust.

Vi har ett oväder ca 100 NM söder om Hawaii, med stormvindar.

Vi har ett oväder öster om Filippinerna, med närmare orkanstyrka.

Det är den årstiden. Klimatet gör ovädren fler och värre, statistiskt sett. Samtidigt, att tro att det inte är så därför att man inte kan bevisa att ett enstaka oväder uppstod eller hade en styrka som påverkas av klimatförändringen visar ju bara på brist på förståelse för sådant som vi kan lära från statistik.

Citera
2018-09-30, 17:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kanske för den som söker halmstrån för att undvika den faktiska förklaringen till vad som sker?
Det pågår en global uppvärmning som människor orsakat. Uppvärmningen får konsekvenser.

Förklara gärna två saker, utgående från din argumentation:
– Skadorna i Houston 2017 eller i Carolinas 2018 var i huvudsak inte kustnära.
– Vilken inflation är det du talar om från 2017 till nu? Venezuelas?

I USA och inte heller i Sverige har det varit mycket till inflation under sista året. Kanske runt 2%.
Vad har det med vattenskadorna i Houston 2017 och i Carolinas 2018 att göra?

Det byggs rejält i andra områden med. Från det ena till det andra. Hoppas vi inte försätter oss i samma situation som Tyskland där det snart är slut med subventioner och att gamla vindsnurror är i behov att demonteras.

Google Translate på en tysk artikel som bör läsas i sin helhet:

Rivning humör i Tyskland
Många vindkraftparker hotar slutet. Nedmonteringen kan leda till oväntade problem.
Det finns nu nästan 29 000 vindkraftverk i Tyskland. Förra året stod de för cirka 16 procent av elproduktionen. Men efter årtionden av vindkraft kunde avstängningen av många anläggningar snart leda till en nedgång i produktionen. Anledningen är inte att anläggningarna inte längre fungerar - men att deras ekonomiska stöd är på väg att gå ut.

Den tyska förnybara energilagen, som trädde i kraft år 2000, garanterar vindkraftverk operatörer 20 års kostnadstäckande avgifter för den el som de matar in i nätet. Från och med 2020 kommer denna finansiering att gå ut för tusentals vindkraftverk varje år. Operatörerna måste då erbjuda sin el på den öppna marknaden, där priserna ligger i källaren. Avkastning är osannolikt att täcka utrustningen fortsätter i många fall, varav många efter tjugo års drift är mer underhållsintensiva och kräver dyra reparationer på vissa ställen.

Specifikt, 2020, finansieras finansieringen för 5700 anläggningar med en total installerad kapacitet på 4500 megawatt (MW). Under de följande åren ska det ligga mellan 2000 och 3000 MW, för vilka statligt subventionering elimineras. Den tyska vindkraftsorganisationen uppskattar att omkring 14 000 MW installerad kapacitet kommer att förlora produktionen år 2023, vilket är mer än en fjärdedel av tysk vindkraftkapacitet på land. Hur många växter som faktiskt går utanför gallret beror på det framtida elpriset. Om detta förblir så djupt som idag kan fler växter stängas än nybyggda.
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&rurl=translate.google.se&sp=nm t4&tl=sv&u=https://bazonline.ch/ausland/europa/abbruchstimmung-in-deutschland/story/18862585&xid=17259,15700021,15700124,15700149,1570 0186,15700191,15700201,15700214&usg=ALkJrhgfd0BNxb 9gfmkhWBKQm0mf3Xtf_A
Citera
2018-09-30, 17:53
Medlem
arbetets avatar
Lite om orkaners dynamik och hur de bildas över Atlanten och varför det låter konstigt att skilja ut mängd nederbörd från vindstyrka. Jag håller absolut med att det vore ett tecken på AGW med fler och kraftigare orkaner. Ju varmare ytvatten desto kraftigare orkan. Men nu har vi inte haft några tecken på sådant under det här årets säsong. Kan bero på det ovanligt kalla ytvattnet utanför Afrikas kust och som orsakat att högtryck med varm luft i princip färdats obehindrat upp mot nordvästra Europa och Skandinavien den här sommaren:

Why the Area We Watch in the Atlantic Expands in July to the Cape Verde Islands

https://weather.com/storms/hurricane/news/cape-verde-hurricane-season
Citera
2018-09-30, 18:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du har helt rätt i detta och det är en motiverad fråga, som du ställde tidigare, varför vi är så fokuserade på USA.
Jag tror förklaringarna är att:
– Mediabevakningen är exceptionell i USA jämfört med t.ex. Indonesien.
– Vi har lättare att ta till oss fakta från USA genom språket.
– Detaljerade fakta finns, inte bara från media utan även från NOAA, NASA, AMS, EPA, EIA, m.fl.

I mitt fall ursäktar jag mig också med att jag är mer bekant med bl.a. geografi, människor, kultur och ekonomi i USA än i t.ex. i Indonesien, sydostasien eller t.o.m. i Japan.

Bland det vi "försummat" är:

Tyfonen Trami i Japan:
https://www.express.co.uk/news/world/1024777/typhoon-trami-tracker-live-updates-weather-japan-tokyo-osaka-okinawa-latest

Den tycks ha "mojnat" nu till vad arbetet skulle kalla en "tummetott".
Här är några färska bilder och videoklipp från Japan.
https://www.channelnewsasia.com/news/asia/typhoon-trami-hits-japan-okinawa-storm-10771170

Vi har ett oväder mellan Bermuda och Azorerna med vindstyrkor på upp till stormstyrka.

Vi har två oväder med stormvindar i Stilla havet, utanför Nordamerika. Ett utanför Kaliforniska halvön och ett utanför Mexikos kust.

Vi har ett oväder ca 100 NM söder om Hawaii, med stormvindar.

Vi har ett oväder öster om Filippinerna, med närmare orkanstyrka.

Det är den årstiden. Klimatet gör ovädren fler och värre, statistiskt sett. Samtidigt, att tro att det inte är så därför att man inte kan bevisa att ett enstaka oväder uppstod eller hade en styrka som påverkas av klimatförändringen visar ju bara på brist på förståelse för sådant som vi kan lära från statistik.

Jaha, då har vi fullt upp med att följa ovädrens framfart i Stilla havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in