2018-09-30, 12:25
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kan ju bara bli frågan om förtal under vissa förutsättningar på spridning o.d. Men främst är det ju att förtal kan det bara vara om man sprider lögner. Att skriva sanningen får man.
Tråden handlar om ett mord, inte huruvida hon förtalar eller inte.
Nej det får man inte, det kan vara förtal hur sant det än är.
Citera
2018-09-30, 12:32
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Några frågor om Tanten - kanske bara jag som missat.

Tidpunkten då hon såg någon utanför var alltså efter mordet? D v s om det begåtts vid cirka 23.30 vid bullerplanket.

Stod personen hon såg utanför LW:s hus och pratade? Eller var det Tantens eget hus?

Utanför hennes eget fönster.
Hon är vad jag förstått synonym med MVs sk, hörselvittne som "hört en manlig och en kvinnlig röst samtala gåendes i riktning mot FP.

Tidigare postad 2018-09-07, 11:41 Snor-johan.
Den äldre kvinnan i 70 årsåldern lär vara synonym med Moralensväktares röstvittne som från sitt öppna sovrumsfönster hört en man ovh en kvinna samtalande gående i riktning mot Bp. Om så är fallet är det med än underligt att det inte gått att få tag på henne?

Citat från polisens FB
"Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden."slut citat

Citat 2018-07-12, 01:39 Moralensväktare|64619771]Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman. Slut citat.

Citat 2018-07-12, 04:47 Moralensväktare|64620084]Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten. Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster. Slut citat.

Undertill MVs svar på annan postares fråga om det möjligtvis är samma vittne.

Postat 2018-09-27, 22:06 QUOTE=Moralensväktare|65383101]Jag har försökt att bringa klarhet i om det är samma kvinna eller om det finns två som hört rösterna. Men det jag vet nu är det förmodligen samma kvinna vilket skulle ifrågasätta polisens arbete då den kvinnan jag tagit upp varit aktuell långtid från Juli om jag inte misstar mig nu. Och då är något galet om man sedan tvingas att efterlysa ett vittne som redan varit i kontakt med polisen.[/quote]
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-30 kl. 13:23.
Citera
2018-09-30, 12:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
S-J har väldigt kort minne. Har för mig att han tillskrev sonen som GM.

Och selektivt.
H*n klagade över att jag skrev om barnen
när jag var orolig för SDs och HDs barn.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-30 kl. 13:37.
Citera
2018-09-30, 13:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
"Dom skall särskilt skyddas. Aldrig nämnas."
"Den osynliga gränsen"
"Oskyldiga och rabbade i dessa hemska fall"
"Outtalat kodex , att det gör man bara inte."
- Ryser av ovanstående rader..

Församlingens hemmasnickrade, hysch, hysch, sånt-får-man-inte-nämna-socialtjänst har så talat.

- Visselblåsare som MH bör tas på största allvar och inte tystas ner vilket kristna samfund är särskilt professionella på. Utan vantolkning är hennes blogg, innan läckan tystades, den befriande och nakna sanningen om hur illa det är ställt med familjens helighet.

- Bitterheten över att barnen alls näms i tråden är påtalglig, tystnaden av att barnen far illa alarmerande.

Du utgör tyvärr inte ett undantag.

Ja du Snoris.
Du verkar mycket bitter mot kvinnor, kristna, församlingar
(som du försöker stoppa in oss alla i).
Jag undrar vad du har varit med om för hemskt.

Om det MH skriver i bloggen är sant
så lär inte barnen må bättre nu och det hjälper
dem inte att lämna ut dem i en blogg som hon gör.
Det hade räckt att skriva att de mådde dåligt.

Jag ser bloggen, och att den läckte hit till tråden,
som ett försök att misstänkliggöra UW.
Det kunde hon ha gjort utan att hänga ut barnen.
Citera
2018-09-30, 13:59
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Tanten vaknade "mitt i natten" enligt polisen. Det måste ju inte betyda precis vid midnatt om hon inte tittade på klockan. Så det är väl en tolkningsfråga. Jag tolkar det som midnatt eller därefter i mitten av maj, då kvällarna är ljusa.

Hon uppger att hon bor nära fyndplatsen och att hon vaknade och iakttog en person som talade utanför bostaden. Det blir väl en tolkningsfråga igen. Min tolkning är att det är utanför tantens bostad om man bara läser rakt upp och ner. Om hon bor nära fyndplatsen kan hon nog inte se till LW's bostad.

Tack snälla du. Då förstår jag min osäkerhet. Informationen som gått ut är ju inte direkt tydlig...
Citera
2018-09-30, 14:06
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Hon är vad jag förstått synonym med MVs sk, hörselvittne som "hört en manlig och en kvinnlig röst samtala gåendes i riktning mot FP.

Den äldre kvinnan i 70 årsåldern lär vara synonym med Moralensväktares röstvittne som från sitt öppna sovrumsfönster hört en man ovh en kvinna samtalande gående i riktning mot Bp. Om så är fallet är det med än underligt att det inte gått att få tag på henne?

Citat från polisens FB
"Kvinnan berättade också att hon bor nära platsen där Lena Wesström hittades död och att hon hade vaknat vid midnatt natten mellan 14-15 maj då Lena försvann, och iakttog då en person som pratade utanför bostaden."slut citat

Citat 2018-07-12, 01:39 Moralensväktare|64619771]Det finns vittne som hört en manlig och kvinnlig röst samtala på väg från LW lägenhet i riktning mot bullerplanket.
Det vittnet blir ett nyckelvittne när det gäller vilka röster som hördes, vilken riktning och sist att LW kände sin lieman. Slut citat.

Citat 2018-07-12, 04:47 Moralensväktare|64620084]Före och vill betona att vittnet inte pekade ut SD som den manliga rösten. Utan hörde rösterna från sitt öppna sovrumsfönster. Slut citat.

Postat 2018-09-27, 22:06 QUOTE=Moralensväktare|65383101]Jag har försökt att bringa klarhet i om det är samma kvinna eller om det finns två som hört rösterna. Men det jag vet nu är det förmodligen samma kvinna vilket skulle ifrågasätta polisens arbete då den kvinnan jag tagit upp varit aktuell långtid från Juli om jag inte misstar mig nu. Och då är något galet om man sedan tvingas att efterlysa ett vittne som redan varit i kontakt med polisen.
[/quote]

Tack. Rörigt värre polisiärt om det är samma vittne. Såvida inte Tanten varit omöjlig att få förnyad kontakt med, d v s bortrest el dylikt. Det kan ju faktiskt vara två vittnen....
Citera
2018-09-30, 14:49
Medlem
Citat:

Citat från polisens FB

Postat 2018-09-27, 22:06 QUOTE=Moralensväktare|65383101]Jag har försökt att bringa klarhet i om det är samma kvinna eller om det finns två som hört rösterna. Men det jag vet nu är det förmodligen samma kvinna vilket skulle ifrågasätta polisens arbete då den kvinnan jag tagit upp varit aktuell långtid från Juli om jag inte misstar mig nu. Och då är något galet om man sedan tvingas att efterlysa ett vittne som redan varit i kontakt med polisen.
[/quote]

Citat:

Tack. Rörigt värre polisiärt om det är samma vittne. Såvida inte Tanten varit omöjlig att få förnyad kontakt med, d v s bortrest el dylikt. Det kan ju faktiskt vara två vittnen....

Man får nog sålla lite. MV är ju precis som vi andra en anonym användare.
När polisens efterlysning av tanten kom så hann viskleken förändra informationen på bara någon dag.
Jag kan tänka mig att en del sådant har hänt med de eventuella röst- och synvittnen som det skrivits om innan efterlysningen.
Polisen nämner inget om att de har hört henne tidigare. De anger att ett annat par har mött henne på en marknad där hon berättade om det nattliga samtalet. Enligt NA har hon nu hört av sig till polisen och polisen anger till NA att hon har tillfört ny information.
Ingenting av detta tyder på att damen har någonting med de sk röst- och synvittnena att göra.
Och som du påpekar, om damen iakttog en person som talade vid midnatt så var ju det troligtvis efter mordet. Att få det till att hon bevittnat hur LW och GM gick mot planket är rätt svårsmält.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-09-30 kl. 14:50. Anledning: fel i mening
Citera
2018-09-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Jag fick tidigt uppgift genom källor nära polis, har inte förstshandskontakt med utredare men olika andra-, och tredjehanskällor till utredning, anhöriga och vittnen, att BP är identisk eller närmast identisk med FP.
Det här har jag missat. Närmast identisk skulle ju kunna förklara en del.
Jag hänger ändå upp mig på den korta avspärrningstiden. Vilka andra platser har varit avspärrade? LW's hus, SD's hus, Vivallaskogen och mer? Var inte ett hus till avspärrat i början?
Avspärrningarna måste betyda något. Om polisen säger att de jobbar brett borde väl fler hus vara avspärrade? Annars hade de bestämt sig för SD redan innan de hade förhört honom och innan kroppen ens var funnen.
Citera
2018-09-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Denne P*t*r N skulle kunna vara en P*t*r Nor*n, med geocachealias p*t*rcabrio. LW har cachat med honom och verkar även ha följt honom på Instagram.

Om denne killes loggar på geocacheforumet stämmer, så verkar han ha befunnit sig på burkletarutflykt i Kina när LW försvann (12-21 maj).

Rätt bra alibi då
Citera
2018-09-30, 17:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Det här har jag missat. Närmast identisk skulle ju kunna förklara en del.
Jag hänger ändå upp mig på den korta avspärrningstiden. Vilka andra platser har varit avspärrade? LW's hus, SD's hus, Vivallaskogen och mer? Var inte ett hus till avspärrat i början?
Avspärrningarna måste betyda något. Om polisen säger att de jobbar brett borde väl fler hus vara avspärrade? Annars hade de bestämt sig för SD redan innan de hade förhört honom och innan kroppen ens var funnen.

Eller så bestämde de sig för honom
när de förhörde honom första gången?
MV har ju skrivit att SD har en utmärkande stil i förhör
så han kommer med all sannolikhet få göra en
sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man undviker att övertolka beteende hos misstänkta då människor reagerar olika i pressade situationer. Så även en helt oskyldig kan bete sig som en skyldig p,g,a nervositet och liknade. Men SD har en utmärkande stil i förhör så han kommer med all sannolikhet få göra en sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas.

Citat:
Utan att känna HD närmare så kan jag till hennes försvar, säga att SD är en oerhört manipulativ människa som får folk omkring sig att tro på det han säger och då är det väldigt svårt att urskilja vad som är sant eller lögn. Även för rutinerade poliser. Man faktakollar allt han sagt i förhören för att se vad som stämmer och vad man kan avfärda som lögner. Det är otroligt svårt att hantera sådana personer. Tro mig.

Jag kan jämföra SD med Helge Fossmo eller för den delen Johanna i Arboga.

Citat:
Han tror i sin enfald att han är trygg med att blivit friad i häktningsföhandlingarna vilket inte på något vis är avgörande för om han är skyldig eller inte.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-30 kl. 17:15.
Citera
2018-09-30, 17:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag har försökt att bringa klarhet i om det är samma kvinna eller om det finns två som hört rösterna. Men det jag vet nu är det förmodligen samma kvinna vilket skulle ifrågasätta polisens arbete då den kvinnan jag tagit upp varit aktuell långtid från Juli om jag inte misstar mig nu. Och då är något galet om man sedan tvingas att efterlysa ett vittne som redan varit i kontakt med polisen.
Citat:
....Hon är vad jag förstått synonym med MVs sk, hörselvittne som "hört en manlig och en kvinnlig röst samtala gåendes i riktning mot FP......
Citat:
....Tack. Rörigt värre polisiärt om det är samma vittne. Såvida inte Tanten varit omöjlig att få förnyad kontakt med, d v s bortrest el dylikt. Det kan ju faktiskt vara två vittnen....
Citat:
....Ingenting av detta tyder på att damen har någonting med de sk röst- och synvittnena att göra.....
Jag tycker nog att det går ihop bäst om man tänker sig att det är ett och samma vittne. Polisens efterlysning av en kvinna som hade "iakttagit en person som pratade" kan tolkas som att hon hade varit otydlig när hon berättade det här för paret på marknaden. Skulle tro att det hela tiden har varit oklart om det var syn- eller hörselintryck hon hade berättat om. Inte så konstigt att det blev rörigt i så fall med tanke på att polisen bara hade andrahandsuppgifter.

Tidigare talades det om att ett vittne skulle ha sett SD på platsen/i området, och senare talades det alltså om att ett vittne skulle ha hört någonting (och att uppgifterna rörde SD). Som jag har förstått det här handlar samtliga uppgifter om vittnesiakttagelser om olika tolkningar av vad den gråhåriga tanten skall ha sett och/eller hört (förutom uppgifterna om skrik då förstås, för det måste ju ha varit ett helt annat vittne).
Senast redigerad av Draifos 2018-09-30 kl. 17:41.
Citera
2018-09-30, 17:20
Medlem
Ja de jobbar fortfarande brett, även om en del av styrkan är inriktade på att finna bindande bevis mot SD. Inget har dock kommit fram om alternativa GM, inga andra som varit anhållna, däremot många på förhör.
Det är mycket som pekar mot SD, ingen överraskning han äter mediciner...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in