Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-29, 18:13
  #1
Medlem
https://unv.is/metro.se/artikel/stal...sning-i-fem-år

Citat:
Händelsen inträffade den 9 september då en civilklädd butikskontrollant upptäckte två misstänkta kött-tjuvar inne i en matvarubutik på Värmdö i Stockholm.

Enligt förundersökningen såg kontrollanten först hur en man tog tre förpackningar med oxfilé.

– Han gick sedan till en annan avdelning och gav köttet till en annan man som han verkade känna, och som stoppade köttet innanför jackan, säger åklagare Julia Nyander.

De två männen lämnade sedan butiken utan att betala för varorna, som motsvarade ett värde på 1 601 kronor.

Utanför butiken lyckades butikskontrollanten gripa de två misstänkta kött-tjuvarna i väntan på polis.

Att zigenaren dömdes till utvisning är ju såklart bra, men är det inte absurt hur en stöld av relativt lite värde ger utvisning, men inte gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, misshandel osv? Zigenaren är visserligen tidigare dömd för andra stölder, men det är ju inte så sällsynt att babbarna som dyker upp här är dömda tidigare också.

Är domaren, nämndemännen och åklagaren anti-ziganister?
Citera
2018-09-29, 18:19
  #2
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://unv.is/metro.se/artikel/stal...sning-i-fem-år



Att zigenaren dömdes till utvisning är ju såklart bra, men är det inte absurt hur en stöld av relativt lite värde ger utvisning, men inte gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, misshandel osv? Zigenaren är visserligen tidigare dömd för andra stölder, men det är ju inte så sällsynt att babbarna som dyker upp här är dömda tidigare också.

Är domaren, nämndemännen och åklagaren anti-ziganister?

Inte för att vara den som är den, men det finns redan en tråd som belyser topic.

(FB) Finns det inte betydligt allvarliga saker som borde ge utvisning
Citera
2018-09-29, 18:19
  #3
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
https://unv.is/metro.se/artikel/stal...sning-i-fem-år



Att zigenaren dömdes till utvisning är ju såklart bra, men är det inte absurt hur en stöld av relativt lite värde ger utvisning, men inte gruppvåldtäkter, överfallsvåldtäkter, misshandel osv? Zigenaren är visserligen tidigare dömd för andra stölder, men det är ju inte så sällsynt att babbarna som dyker upp här är dömda tidigare också.

Är domaren, nämndemännen och åklagaren anti-ziganister?

De tog väl romen på bar gärning eller via övervakningsfilm? Hade det funnits faktiska bevis i de våldtäktsfall du yrar om så hade även dessa män utvisats (förutsatt att de inte var blonda arier).
Citera
2018-09-29, 18:27
  #4
Medlem
Stockmokks avatar
Förmodligen rör det sig om utländska medborgare som har rätt att röra sig fritt inom EU. Utvisningen ifråga är nog inte av karaktären man brukar höra afghankramare lamentera om utan nån som "bara hänger runt och chillar" i landet.
Citera
2018-09-29, 18:33
  #5
Medlem
Utvisad till EU land? Vad exakt hindrar hen från att återvända till sverige?

Hur skall utvisningen verkställas?
Kommer hen hållas i förvar tills dess att utvisningen vetkställs eller släpps hen på fri fot?
Citera
2018-09-29, 18:39
  #6
Medlem
Du menar att det var första gången de begick ett brott? Om man begår brott i ett annat land är det rimligt att förvänta sig inreseförbud framöver om man har oturen att ertappas...
Citera
2018-09-29, 18:48
  #7
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Utvisad till EU land? Vad exakt hindrar hen från att återvända till sverige?

Hur skall utvisningen verkställas?
Kommer hen hållas i förvar tills dess att utvisningen vetkställs eller släpps hen på fri fot?
Det som hindrar den misstänkta zigenaren är utvisningstiden som står i domen, det är polisen som utvisar den misstänkta zigenaren och förmodligen hålls den misstänkta zigenaren i förvar.
Citera
2018-09-29, 19:01
  #8
Medlem
Enligt svensk lagstiftning är det stor skillnad på om en utländsk medborgare anses ha anknytning till Sverige eller inte. Huvudsakligen avser anknytning om man är folkbokförd här och/eller om man har familj här.
Om man varken är folkbokförd eller har familj utan bara är mer eller mindre tillfällig gäst är gränsen ganska lågt satt för utvisning.
Desto högre satt i motsatta fall.
Jag har för mig att det har utlovats en förändring av detta, men det tror jag den dag jag ser det.
Citera
2018-09-29, 19:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greydon
Inte för att vara den som är den, men det finns redan en tråd som belyser topic.

(FB) Finns det inte betydligt allvarliga saker som borde ge utvisning
Med en sån dålig och icke-informativ titel är det inte konstigt om en till tråd görs. Vidare är den i fel forum i mitt tycke
__________________
Senast redigerad av with3r 2018-09-29 kl. 19:07.
Citera
2018-09-29, 19:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
De tog väl romen på bar gärning eller via övervakningsfilm? Hade det funnits faktiska bevis i de våldtäktsfall du yrar om så hade även dessa män utvisats (förutsatt att de inte var blonda arier).
Jag skrev om brott där babbar DÖMTS
Citera
2018-09-29, 19:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
Enligt svensk lagstiftning är det stor skillnad på om en utländsk medborgare anses ha anknytning till Sverige eller inte. Huvudsakligen avser anknytning om man är folkbokförd här och/eller om man har familj här.
Om man varken är folkbokförd eller har familj utan bara är mer eller mindre tillfällig gäst är gränsen ganska lågt satt för utvisning.
Desto högre satt i motsatta fall.
Jag har för mig att det har utlovats en förändring av detta, men det tror jag den dag jag ser det.
Har en ensamkommande afghan hög anknytning till landet?
Citera
2018-09-29, 19:13
  #12
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Med en sån dålig och icke-informativ titel är det inte konstigt om en till tråd görs. Vidare är den i fel forum i mitt tycke

Den är i fel forum, no doubt. Dock är den på väg att utvisas, så ingen skada skedd.

Zigenaren alltså, tråden finns fortfarande kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback