2018-09-29, 13:05
Medlem
Drillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Även om du mot all förmodan skulle vara synsk, vad har det med Guds existens att göra?

För att jag är människa? Hjärnan är det kraft i men den kraften att kunna förändra sin omgivning kan vi väl ändån kalla böner?
Citera
2018-09-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Va??
Jag vill verkligen inte att cancer ska finnas. Var får du det ifrån? Men att välja att inte tro på medicinsk vetenskap har betydande risker, som t ex en helt onödig förtida död därför att man inte gjorde nödvändiga undersökningar i tid och inte fick den behandling som hade kunnat rädda en. Jag väljer att misstro alternativ medicin. (Möjligen med något undantag, om naprapati hör dit. Och vid förkylning skadar iaf inte te med honung.) Och jag väljer att i hög grad lita på skolmedicin, även om man förstås måste vara lite vaksam där med (tänker på t ex Macchiarini-affären).

Hur och vad man väljer att tro på påverkas av olika saker. Evidens är viktigt, men inte bara. Konsekvenser är också viktigt. Då tänker jag just på sånt som ligger nära religion. Det är viktigt att må bra, även psykiskt. Kanske faktiskt viktigare än den yttersta sanningen, i den mån vi öht kan få reda på något om den. Om das ding an sich kan vi ju inget veta, som Kant konstaterade.

Min syn på på tro, även faith, ligger nära Kuhns vetenskapsteori om paradigm. Jag är beredd att tro på mycket, tills vidare, tills jag ser starka skäl till att omvärdera i ett eget privat paradigmskifte. Men även då handlar det om ett val. Ibland kan man ju t ex välja att hänga kvar lite längre vid något man tror på, trots att läget ser mörkt ut. Tänk t ex på ett äktenskap i kris. Och ibland reder det ju faktiskt ut sig på något mirakulöst sätt. Men ibland inte, och då kan det komma till en punkt då man väljer att sluta tro.

Där har du i ett nötskal även min syn på en högst respektabel tro på Gud.

Har då detta med gudsbevis att göra? Möjligen inte. Men möjligen iaf inte mindre så än hur man tala om vetenskapliga bevis för någonting. Något som ju iaf enligt Popper helt enkelt inte går! (Däremot kan man falsifiera teorier och hypoteser.) Men enligt Kuhn kan man ju iaf kosta på sig att tro på ett paradigm -- tills vidare.
Det enda jag säger, och jag vet även många andra, är att jag inte kan välja vad jag ska tro på.
Jag kan t.ex. välja att följa bibeln, men jag kan inte välja att tro på det som står där. Jag måste bli övertygad. Detta har många troende svårt att erkänna, för de vill ofta skuldbelägga de som inte tror.
Så jag har alltså inte valt att inte tro på Gud.
Citera
2018-09-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det enda jag säger, och jag vet även många andra, är att jag inte kan välja vad jag ska tro på.
Hur kommer det sig att du väljer att tro på att du inte kan välja vad du tror på?
Citera
2018-09-29, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hur kommer det sig att du väljer att tro på att du inte kan välja vad du tror på?
Vilken dum fråga, när jag inte kan välja vad jag tror på.
Citera
2018-09-29, 14:59
Medlem
Citat:
Citat:
Vilken dum fråga, när jag inte kan välja vad jag tror på.
Har du aldrig bytt åsikt om något?
Citera
2018-09-29, 15:01
Medlem
Citat:
Har du aldrig bytt åsikt om något?
Jo, om jag får belägg så är jag ”tvungen”.
Citera
2018-09-29, 15:07
Medlem
Citat:
Jo, om jag får belägg så är jag ”tvungen”.
Ja, du blir "tvungen" att välja om.
Citera
2018-09-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ja, du blir "tvungen" att välja om.
Nej, jag väljer inte. I så fall skulle jag kunna välja att inte tro på det jag är övertygad om.
Citera
2018-09-29, 15:14
Medlem
Citat:
I så fall skulle jag kunna välja att inte tro på det jag är övertygad om.
Vad är du övertygad om då när det gäller Guds existens?
Citera
2018-09-29, 15:16
Medlem
Citat:
Vad är du övertygad om då när det gäller Guds existens?
Jag är övertygad om att jag inte fått bra belägg för att tro på Gud.
Citera
2018-09-29, 15:23
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att jag inte fått bra belägg för att tro på Gud.
Det finns bra argument för Gud! Jag rekommenderar att du tittar på detta.

Finns Du, Gud? Argument för Guds existens

Det här är bra och pedagogiskt förklarat och dessutom på svenska.

Vad tycker du om de här argumenten?
Citera
2018-09-29, 15:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag har länge gått och tänkt automatiska tankar och varje gång en automatisk tanke når ytan händer något i världen som stämmer in på min tanke.

Jag tänker något djupt, pappa svänger in runt hörnet i mataffären "hit ska vi in".

Det är inte enstaka saker, det händer konstant.

Magiska saker händer, som sanndrömmar, deja vu och så. Jag Vet att jag drömt det scenariot.

Varningar om mig och till mig visas på dom bilderna jag tar.

Bilderna visar hur jag mår men med en högre makt som manipulerar mina bilder.

Varit så jävla fast i det där, ett par killar svarade på varenda tanke jag har, jag satt i ett bås, dom såg mig inte. Alla har väl upplevt synchronicitet? det handlar ju om nåt om dig, vad folk säger.

Jag trodde inte på gud förut men min tro nu, är enorm. Ni missar bara sanningen i det folk säger.

Jag har tagit mig ur det där som tur var.

Och guds-beviset i detta är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in