Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Va??
Jag vill verkligen inte att cancer ska finnas. Var får du det ifrån? Men att välja att inte tro på medicinsk vetenskap har betydande risker, som t ex en helt onödig förtida död därför att man inte gjorde nödvändiga undersökningar i tid och inte fick den behandling som hade kunnat rädda en. Jag väljer att misstro alternativ medicin. (Möjligen med något undantag, om naprapati hör dit. Och vid förkylning skadar iaf inte te med honung.) Och jag väljer att i hög grad lita på skolmedicin, även om man förstås måste vara lite vaksam där med (tänker på t ex Macchiarini-affären).
Hur och vad man väljer att tro på påverkas av olika saker. Evidens är viktigt, men inte bara. Konsekvenser är också viktigt. Då tänker jag just på sånt som ligger nära religion. Det är viktigt att må bra, även psykiskt. Kanske faktiskt viktigare än den yttersta sanningen, i den mån vi öht kan få reda på något om den. Om das ding an sich kan vi ju inget veta, som Kant konstaterade.
Min syn på på tro, även faith, ligger nära Kuhns vetenskapsteori om paradigm. Jag är beredd att tro på mycket, tills vidare, tills jag ser starka skäl till att omvärdera i ett eget privat paradigmskifte. Men även då handlar det om ett val. Ibland kan man ju t ex välja att hänga kvar lite längre vid något man tror på, trots att läget ser mörkt ut. Tänk t ex på ett äktenskap i kris. Och ibland reder det ju faktiskt ut sig på något mirakulöst sätt. Men ibland inte, och då kan det komma till en punkt då man väljer att sluta tro.
Där har du i ett nötskal även min syn på en högst respektabel tro på Gud.
Har då detta med gudsbevis att göra? Möjligen inte. Men möjligen iaf inte mindre så än hur man tala om vetenskapliga bevis för någonting. Något som ju iaf enligt Popper helt enkelt inte går! (Däremot kan man falsifiera teorier och hypoteser.) Men enligt Kuhn kan man ju iaf kosta på sig att tro på ett paradigm -- tills vidare.
Det enda jag säger, och jag vet även många andra, är att jag inte kan välja vad jag ska tro på.
Jag kan t.ex. välja att följa bibeln, men jag kan inte välja att tro på det som står där. Jag måste bli övertygad. Detta har många troende svårt att erkänna, för de vill ofta skuldbelägga de som inte tror.
Så jag har alltså inte valt att inte tro på Gud.