2018-09-28, 20:22
Medlem
Det lör finnas en lista på vad man ska göra för att klara sig ur elden.
De behöver inte bevisas du ser bevisen direkt

Med tungan bekänna.
Upphör att synda.
Bli döpt
Bekänn dina synder
Bekänn att Jesus är herren
Kristus dog för dina synder
Tag nattvarden
Följ sabbaten
Följ Guds 10 budord.

vem skulle kunna hitta på nått sånt om det inte var sant? Bocka av listan och uppsök din lokala abbedissa för en tid för konsultation.
Citera
2018-09-28, 20:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
vem skulle kunna hitta på nått sånt om det inte var sant? Bocka av listan och uppsök din lokala abbedissa för en tid för konsultation.

Vilken logik är det?

Vem skulle hitta på Bhagavad-Gita om den inte var sann?
Vem skulle hitta på koranen om den inte var sann?
Vem skulle hitta på Mormons bok om den inte var sann?

Då är de alltså enligt din logik lika sanna allihop.
Citera
2018-09-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Klart man väljer. Hur går det annars till? Ödet? Slumpen? Gud? Jag väljer iaf vad jag ska tro på, eller inte tro på.
Kan du välja att tro på älvor, alltså? Bara för en vecka?
Själv måste jag bli övertygad, endast vilja räcker ej.
Citera
2018-09-28, 23:09
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kan du välja att tro på älvor, alltså? Bara för en vecka?
Själv måste jag bli övertygad, endast vilja räcker ej.
Jag vill inte tro på älvor. Pga andra val jag har gjort om vad jag tror på (t ex att sätta stort värde på vetenskapliga förklaringsmodeller), pga de erfarenheter jag har, och pga de erfarenheter jag inte har.

Att bli övertygad om något som man förut inte har trott på kan vara najs. Processen dit börjar med att man inte tror. Sen börjar man tveka. Sen kommer det till en punkt då man bestämmer sig och tar ställning, utifrån sin fria vilja och all ny och gammal info. Det är ett val.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-09-28 kl. 23:22.
Citera
2018-09-28, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag tror du är en av dom som aldrig kommer att se bevis för gudar.

Beviset för gudarna ligger i alla universums system.. allt från ekosystem, biologiska system till solsystem osv osv.
Detta eftersom att ingen ateist har kunnat bevisa att ett system kan skapa sig själv eller bli designat utan ett medvetandes hjälp.. så system bevisar medvetenheten som behövdes för att designa systemet..
tills ateisterna hittar bevis för att system kan explodera fram ur tomma intet.. vilket CERN håller på att bevisar för dom just nu.
Du erkänner alltså att ditt bevis bygger på att ingen annan lyckats bevisa ”motsatsen”?
Det var ovanligt hederligt av dig.
Citera
2018-09-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag vill inte tro på älvor. Pga andra val jag har gjort om vad jag tror på (t ex att sätta stort värde på vetenskapliga förklaringsmodeller), pga de erfarenheter jag har, och pga de erfarenheter jag inte har.

Att bli övertygad om något som man förut inte har trott på kan vara najs. Processen dit börjar med att man inte tror. Sen börjar man tveka. Sen kommer det till en punkt då man bestämmer sig och tar ställning, utifrån sin fria vilja och all ny och gammal info. Det är ett val.
Aha, du måste även vilja tro på det du väljer att tro? Det innebär att du vill att cancer ska finnas? (jag förmodar att du tror på cancer....)
Själv kan jag inte göra så, jag måste bli övertygad, oavsett om jag vill tro på saken ifråga eller ej.
Citera
2018-09-29, 00:08
Medlem
KungPungPats avatar
Vad ser ni när ni tittar i en spegel egentligen?

Ser ni ett av gudarnas designade system.. eller ser ni ett meninglöst resultat av en stor smäll av skapelse?
Senast redigerad av KungPungPat 2018-09-29 kl. 00:13.
Citera
2018-09-29, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Vad ser ni när ni tittar i en spegel egentligen?

Ser ni ett av gudarnas designade system.. eller ser ni ett meninglöst resultat av en stor smäll av skapelse?
Inget av dessa två ”ser” jag.
Citera
2018-09-29, 07:19
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Inget av dessa två ”ser” jag.

Men det du ser i spegeln är hundratusentals miljoner olika system som samarbetar i ett system som kallas din kropp. Varje liten cell är ett system , så om du söker på cellen så kommer du se att cellen nästan ser ut som en liten stad.. som har olika delar som har olika funktioner.
Citera
2018-09-29, 12:57
Medlem
Drillas avatar
Jag har länge gått och tänkt automatiska tankar och varje gång en automatisk tanke når ytan händer något i världen som stämmer in på min tanke.

Jag tänker något djupt, pappa svänger in runt hörnet i mataffären "hit ska vi in".

Det är inte enstaka saker, det händer konstant.

Magiska saker händer, som sanndrömmar, deja vu och så. Jag Vet att jag drömt det scenariot.

Varningar om mig och till mig visas på dom bilderna jag tar.

Bilderna visar hur jag mår men med en högre makt som manipulerar mina bilder.

Varit så jävla fast i det där, ett par killar svarade på varenda tanke jag har, jag satt i ett bås, dom såg mig inte. Alla har väl upplevt synchronicitet? det handlar ju om nåt om dig, vad folk säger.

Jag trodde inte på gud förut men min tro nu, är enorm. Ni missar bara sanningen i det folk säger.

Jag har tagit mig ur det där som tur var.
Citera
2018-09-29, 12:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Aha, du måste även vilja tro på det du väljer att tro? Det innebär att du vill att cancer ska finnas? (jag förmodar att du tror på cancer....)
Själv kan jag inte göra så, jag måste bli övertygad, oavsett om jag vill tro på saken ifråga eller ej.
Va??
Jag vill verkligen inte att cancer ska finnas. Var får du det ifrån? Men att välja att inte tro på medicinsk vetenskap har betydande risker, som t ex en helt onödig förtida död därför att man inte gjorde nödvändiga undersökningar i tid och inte fick den behandling som hade kunnat rädda en. Jag väljer att misstro alternativ medicin. (Möjligen med något undantag, om naprapati hör dit. Och vid förkylning skadar iaf inte te med honung.) Och jag väljer att i hög grad lita på skolmedicin, även om man förstås måste vara lite vaksam där med (tänker på t ex Macchiarini-affären).

Hur och vad man väljer att tro på påverkas av olika saker. Evidens är viktigt, men inte bara. Konsekvenser är också viktigt. Då tänker jag just på sånt som ligger nära religion. Det är viktigt att må bra, även psykiskt. Kanske faktiskt viktigare än den yttersta sanningen, i den mån vi öht kan få reda på något om den. Om das ding an sich kan vi ju inget veta, som Kant konstaterade.

Min syn på på tro, även faith, ligger nära Kuhns vetenskapsteori om paradigm. Jag är beredd att tro på mycket, tills vidare, tills jag ser starka skäl till att omvärdera i ett eget privat paradigmskifte. Men även då handlar det om ett val. Ibland kan man ju t ex välja att hänga kvar lite längre vid något man tror på, trots att läget ser mörkt ut. Tänk t ex på ett äktenskap i kris. Och ibland reder det ju faktiskt ut sig på något mirakulöst sätt. Men ibland inte, och då kan det komma till en punkt då man väljer att sluta tro.

Där har du i ett nötskal även min syn på en högst respektabel tro på Gud.

Har då detta med gudsbevis att göra? Möjligen inte. Men möjligen iaf inte mindre så än hur man tala om vetenskapliga bevis för någonting. Något som ju iaf enligt Popper helt enkelt inte går! (Däremot kan man falsifiera teorier och hypoteser.) Men enligt Kuhn kan man ju iaf kosta på sig att tro på ett paradigm -- tills vidare.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-09-29 kl. 13:01.
Citera
2018-09-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag har länge gått och tänkt automatiska tankar och varje gång en automatisk tanke når ytan händer något i världen som stämmer in på min tanke.

Jag tänker något djupt, pappa svänger in runt hörnet i mataffären "hit ska vi in".

Det är inte enstaka saker, det händer konstant.

Magiska saker händer, som sanndrömmar, deja vu och så. Jag Vet att jag drömt det scenariot.

Varningar om mig och till mig visas på dom bilderna jag tar.

Bilderna visar hur jag mår men med en högre makt som manipulerar mina bilder.

Varit så jävla fast i det där, ett par killar svarade på varenda tanke jag har, jag satt i ett bås, dom såg mig inte. Alla har väl upplevt synchronicitet? det handlar ju om nåt om dig, vad folk säger.

Jag trodde inte på gud förut men min tro nu, är enorm. Ni missar bara sanningen i det folk säger.

Jag har tagit mig ur det där som tur var.
Även om du mot all förmodan skulle vara synsk, vad har det med Guds existens att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in