2018-09-28, 21:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag är med på att inslaget taget ur sitt sammanhang kan ses som det ja. Med tanke på timingen och det twitterkonto som skapades omedelbart efter händelsen ser jag det inte som helt otänkbart att det hela var orkestrerat, men det behöver inte vara så. Det kan lika gärna handla om att man tog tillfället i akt.
Mycket har förstås blåsts upp av medierna och på sociala medier. I sak börjar väl det diplomatiska spelet i Sverige med följande skrivelse från kinesiska ambassaden den 15/9:
http://www.chinaembassy.se/eng/sgxw/t1595453.htm
Citat:
Around midnight on 2 September, three Chinese tourists were brutally abused by the Swedish police. The Chinese Embassy in Sweden is deeply appalled and angered by what happened and strongly condemns the behavior of the Swedish police. The Embassy and Ministry of Foreign Affairs of China have made solemn representations to the Swedish government respectively in Stockholm and Beijing, stressing that what the police had done severely endangered the life and violated the basic human rights of the Chinese citizens. We urged the Swedish government to conduct thorough and immediate investigation, and respond to the Chinese citizens’ requests for punishment, apology and compensation in time. We cannot understand why the Swedish side has not given us any feedback. We hope that the Swedish side will handle the case in accordance with law, and urge the Swedish side again to take immediate actions to protect the safety and legitimate rights and interests of Chinese citizens in Sweden.
Den formulering som mest sticker i ögonen är väl: ”what the police had done severely endangered the life and violated the basic human rights of the Chinese citizens”.

Med facit i hand kan ju detta tyckas överdrivet. Men de tre kineserna kanske upplevde det så. Att bäras ut av polis, köras iväg och dumpas i närheten av ett skogsområde mitt i natten i ett främmande land torde kunna upplevas som skrämmande av vissa människor. Vi vet ingenting om deras bakgrund, resvana, språkkunskaper och så vidare.

Det finns många frågor som polisen skulle behöva svara på. Här instämmer jag med ambassaden: Jag förstår inte VARFÖR Sverige inte kan ge en meningsfull förklaring. Hur svårt kan det vara?
Citera
2018-09-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Mycket har förstås blåsts upp av medierna och på sociala medier. I sak börjar väl det diplomatiska spelet i Sverige med följande skrivelse från kinesiska ambassaden den 15/9:
http://www.chinaembassy.se/eng/sgxw/t1595453.htm

Den formulering som mest sticker i ögonen är väl: ”what the police had done severely endangered the life and violated the basic human rights of the Chinese citizens”.

Med facit i hand kan ju detta tyckas överdrivet. Men de tre kineserna kanske upplevde det så. Att bäras ut av polis, köras iväg och dumpas i närheten av ett skogsområde mitt i natten i ett främmande land torde kunna upplevas som skrämmande av vissa människor. Vi vet ingenting om deras bakgrund, resvana, språkkunskaper och så vidare.

Det finns många frågor som polisen skulle behöva svara på. Här instämmer jag med ambassaden: Jag förstår inte VARFÖR Sverige inte kan ge en meningsfull förklaring. Hur svårt kan det vara?
Det finns ungefär lika mycket att förklara i det här ärendet som när någon blir avlägsnad från tunnelbanan eller krogen då denne bettet sig störande. Det vill säga inget alls. Detta är som sagt i grund och botten en icke händelse som normalt försvunnit i mängden av alla polisiära avlägsnaden under en Stockholmsnatt men tyvärr toppat nyhetsflödet då den blåsts upp i politiskt syfte.
Senast redigerad av pf10 2018-09-28 kl. 21:12.
Citera
2018-09-28, 21:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Att du är ett fan utav sådan rasistisk smörja säger väl egentligen allt om din karaktär.

Lol! Jag är väl den enda ifrån Flashback som gått ut med att jag anmält ett inslag i den sk "informationsfilmen" till granskningsnämnden.

Om 50 minuter börjar programmet.
Citera
2018-09-28, 21:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det finns ungefär lika mycket att förklara i det här ärendet som när någon blir avlägsnad från tunnelbanan eller krogen då denne bettet sig störande. Det vill säga inget alls. Detta är som sagt i grund och botten en icke händelse som normalt försvunnit i mängden av alla polisiära avlägsnaden under en Stockholmsnatt men tyvärr toppat nyhetsflödet då den blåsts upp i politiskt syfte.
Din jämförelse haltar. Kinesiska ambassaden visar ansvar för sitt lands medborgare. Om det finns skäl att misstänka att de har utsatts för maktövergrepp av svensk polis är det både rimligt och självklart att ambassaden begär en förklaring av Sverige.
Citera
2018-09-28, 21:30
Medlem
Citat:
Din jämförelse haltar. Kinesiska ambassaden visar ansvar för sitt lands medborgare. Om det finns skäl att misstänka att de har utsatts för maktövergrepp av svensk polis är det både rimligt och självklart att ambassaden begär en förklaring av Sverige.
Nu existerar det dock inga som helst tecken på maktövergrepp. Man måste vara rejält bakom flötet eller ha en politiskt agenda om man inte vill inse detta.
Citera
2018-09-28, 21:36
Medlem
Citat:

Seriöst du fortsätter med din naivitet.
Kinesiska ambassaden visar ansvar för sitt folk, som för övrigt lever i konstant förtryck.
Kan du inte förklara din naiva syn eller intryck av filmen, så att du kan sova bättre?
Citera
2018-09-28, 21:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nu existerar det dock inga som helst tecken på maktövergrepp. Man måste vara rejält bakom flötet eller ha en politiskt agenda om man inte vill inse detta.

Äh, ingen ide att du lägger ner energi på de små och extremt håriga Kina entusiasterna. En åklagare har redan tittat på polisens agerande om valde att lägga ned utredning. Det skulle vederbörande aldrig gjort om det funnits minsta tecken på att den svenska polisen inte agerande korrekt.

25 minuter kvar tii kvällens "Svenska nyheter"
Citera
2018-09-28, 21:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Känner du till begreppet ”funktionell dumhet”? Om inte kan du lyssna på detta föredrag:
https://www.dagenssamhalle.se/play/ar-kommunerna-drabbade-av-funktionell-dumhet-22196

Poängen är att bokstavstrogen tolkning av lagtext kan vara väldigt korkat. Bara för att polisen har rätt att köra iväg folk behöver det inte vara rätt sak att göra. Vad som är rätt eller fel beror på omständigheterna. Polisens agerande behöver alltså utredas, från A till Ö. Det är väl i allt väsentligt vad ambassaden också begär. Det är ett berättigat och självklart krav.
Citera
2018-09-28, 21:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En åklagare har redan tittat på polisens agerande om valde att lägga ned utredning. Det skulle vederbörande aldrig gjort om det funnits minsta tecken på att den svenska polisen inte agerande korrekt.
Detta kan vara bland det dummaste jag någonsin läst på Flashback!
Att få en polis, eller någon, fälld för tjänstefel är nästintill omöjligt i Sverige, men det faller utanför denna tråd.
Citera
2018-09-28, 21:43
Medlem
Citat:
Känner du till begreppet ”funktionell dumhet”? Om inte kan du lyssna på detta föredrag:
https://www.dagenssamhalle.se/play/ar-kommunerna-drabbade-av-funktionell-dumhet-22196

Poängen är att bokstavstrogen tolkning av lagtext kan vara väldigt korkat. Bara för att polisen har rätt att köra iväg folk behöver det inte vara rätt sak att göra. Vad som är rätt eller fel beror på omständigheterna. Polisens agerande behöver alltså utredas, från A till Ö. Det är väl i allt väsentligt vad ambassaden också begär. Det är ett berättigat och självklart krav.
Det har redan utretts, det finns ingenting klandervärt med polisens agerande. Det blir allt tydligare att du har en politisk agenda i frågan.
Citera
2018-09-28, 21:45
Medlem
Citat:
Detta kan vara bland det dummaste jag någonsin läst på Flashback!
Att få en polis, eller någon, fälld för tjänstefel är nästintill omöjligt i Sverige, men det faller utanför denna tråd.
Är det lättare i Kina?
Citera
2018-09-28, 21:47
Medlem
Citat:
Är det lättare i Kina?

Hen är ett patetiskt så kallat troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto