2018-09-28, 00:19
Medlem
Totiuss avatar
Lämpligheten i polisens agerande är en kärnfråga men polislagen ger stöd för avlägsnande från platsen. Men det måste ju förstås finnas rim och reson. Intressant är att ambassadören uttrycker följande: ”The three Chinese tourists did not break any Swedish law. Even if they did, the Swedish police should have handled the case according to law and informed the Chinese Embassy.
http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/t1595611.htm

Vilket lagrum föreskriver att ambassaden ska informeras i ett fall som detta? Jag går bet på att hitta något tillämpligt.
Citera
2018-09-28, 09:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Vad vi ser är en samordnad attack inifrån den svenska staten mot Kina – en attack som pågått under en längre tid.

Men man frågar sig vilka i den svenska staten som ligger bakom detta - då en sådan kampanj är dömd att förloras? Är det dem som är betalda av CIA, som helt klart är involverad i andra svenska operationer mot Kina - som t ex Min Guhai, Jojje Olsson, Peter Dahlin osv., hela bunten som under svensk flagg bedriver en CIA-kampanj mot Kina.

För att inte se att detta är en orkestrerad kampanj måste man vara blind:

1. Först ger sig polismakten på kinesiska turister, dumpar dem vid en kyrkogård mitt i kalla höstnatten ute i periferin, gamla och sjuka äldre människor. Detta är ett klart brott mot allt vad mänskliga rättigheter är, människor som vare sig är misstänkta för något brott eller delgiven sådan - vilket hade krävt tolk och ambassaden inkopplad. Istället väjer statens långa arm att helt groteskt dumpa dem vid Skogskyrkogården.

2. Sedan följer kommentarer och läckor från officiella svenska representanter, som s.a.s. "står regeringen nära" - och påstår att Kineserna är upprörda därför att Sverige protesterat mot behandlingen av en svensk medborgare, Min Guhai, som begått brott i Kina och som även erkänt dessa brott - vilket är absurditet nummer 2. Istället för att fokusera på hur polisen behandlar oskyldiga äldre människor, så bygger staten upp en konspirationsteori – påhejad av nyttiga idioter inom media och av personer t ex i denna FB-tråd.

3. Därutöver kommer den svenska staten med ett grovt rasistiskt påhopp på kineserna genom sin television i ett sk. underhållningsprogram, kastar således skit på Kina och kineserna på sedvanligt stereotypiskt rasistiskt maner även fast det hela börjat med att den svenska statens fascistiska och rasistiska polis begått ett grovt övertramp.

Att Sverige kommer att förlora hundratals miljoner i uteblivna investeringar, utebliven försäljning och utebliven turism på denna troliga CIA-operation är givet, men vad bryr sig CIAs underhuggare om detta? Inte ett dyft. De är landsförrädare.

Det är du som är en landsförrädare som går i främmande makts ledband.

Sverige och svenskar, inklusive journalister, har all rätt i världen att protestera när svenska medborgare kidnappas, fängslas och tvingas till sk. offentliga "bekännelser i kinesisk TV.

Och svensk polis agerade helt rätt då de körde iväg de kinesiska turisterna en bit ifrån vandrarhemmet, till en tunnelbanestation.
Citera
2018-09-28, 10:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och svensk polis agerade helt rätt då de körde iväg de kinesiska turisterna en bit ifrån vandrarhemmet, till en tunnelbanestation.
Hur vet du att polisen ”agerade helt rätt”? Enligt ambassadören har polisen INTE svarat på ambassadens frågor (se länk i mitt förra inlägg):
”We immediately informed the Swedish Government on what we learned and requested an immediate meeting with Swedish police. But after almost two weeks, there is still no response to our meeting request from the Swedish police. We find this particularly hard to understand.”
Om det stämmer att polisen inte svarat är det verkligen bedrövligt illa.
Citera
2018-09-28, 11:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hur vet du att polisen ”agerade helt rätt”? Enligt ambassadören har polisen INTE svarat på ambassadens frågor (se länk i mitt förra inlägg):
”We immediately informed the Swedish Government on what we learned and requested an immediate meeting with Swedish police. But after almost two weeks, there is still no response to our meeting request from the Swedish police. We find this particularly hard to understand.”
Om det stämmer att polisen inte svarat är det verkligen bedrövligt illa.

Polisen har ingen juridisk skyldighet att medverka i ett kinesiskt propagandajippo.
Citera
2018-09-28, 11:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Polisen har ingen juridisk skyldighet att medverka i ett kinesiskt propagandajippo.
Om Sverige visar en sådan attityd är det fullt rimligt att kineserna blir förbannade. Du är jävligt arrogant och tramsig.
Citera
2018-09-28, 11:57
Medlem
Citat:

När bilden av Sverige befläckas än en gång, på goda grunder, kommer Stockholms syndromet upp till ytan med folk som okritiskt försvarar det som hänt.

Visst kan dessa kineser ha varit jobbiga och därför tillkallades polis. På plats ska polis avgöra om det har begåtts ett brott. Tydligen hade det inte det. Att köra bort dem var kanske en rutin, men jag ifrågasätter platsen dit de kördes, och att de överhuvudtaget hanterades som på filmen.

Att saken leder till diplomatiska förvecklingar är en missräkning när man kallar sig för "moralisk stormakt". Det är i min värld löjligt att dra in en svensk-kines som är fängslad i Kina, när det handlar om tre vanliga kineser som turistar i Europa.

Det vi ser är avigsidorna av massturism, där nordbor haft monopol på att leva rövare som turister. Jag tänker på Mallorca, Ibiza, övriga Spanien, Grekland, Italien, Thailand m.m. där turister har förstört allt för de boende genom att svina ner, och göra vissa orter obeboeliga för normala människor.

Det var till och med så illa med knivsäkringen på Kos att förövaren försvarades till varje pris i Sverige. Och skyddades från grekisk polis och domstol. Nu har han blivit dömd här hemma för att kniva någon random person igen. En människa som han blivit arg på, när han varit ute bland folk.

Om det hade varit rutin att poliser tog hand om bråkiga turister och körde ut dem ur städerna hade svenskar på semester inte kunnat vara lösa i den omfattning de faktiskt är på semestern i andra länder. Det hade blivit ramaskri om mänskliga rättigheter, om svenskar hamnat på platser som uppfattas som läskiga.

Det som framförs i denna tråd är att svenskar har mer rättigheter än andra folkslag på semester. Att svenskar och européer kan koppla av utomlands eftersom de är förträffliga humanister som bryr sig om fängslade dissidenter, typ att svenskar är bättre människor och därför kan släppa loss när de är i andra länder.

Det fanns säkert en laglig grund till att en kinesisk medborgare har ett svensk medborgarskap också. Vad gör alla dessa personer i de länder de sökte asyl ifrån, undrar jag. Om de tycker att de kan resa utan risk till sina hemländer så uppkommer ju frågan varför de är svenska medborgare och varför de fått asyl. En sak som utrikesminister Wallström har att begrunda. Men vad som pågår i storpolitiken har inget med med enskilda idioter på resa att göra.
Senast redigerad av Vresrosen 2018-09-28 kl. 11:59.
Citera
2018-09-28, 12:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag blir så förbannat trött på dessa kinavänner till troll som bara rapar upp samma sak, igen och igen.
Skiter i dem nu, hur många lögner de än kommer dragandes med i stil med "De uråldriga, skröpliga, dödssjuka turisterna misshandlades svårt, låstes in i en frysbox och tvingades äta iskallt gift" yada yada. Rrrriiight.

Om att Taiwan och Tibet "saknas" på SVT's karta över Kina
En sak jag undrar, hur kommer det sig att Kina inte erkänner Taiwan? Taiwan är ett helt eget land, eget styre, egen valuta, egen exportindustri sen 1950-talet, egen flagga, egna frimärken osv. Jag har viss förståelse för att de inte godkänner Tibet, trots att de försökt frigöra sig länge men inte kommit längre än egna frimärken och egen flagga.
Men, som sagt, Taiwan?? Tror verkligen Kina att Taiwan tillhör dem?
Citera
2018-09-28, 12:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag blir så förbannat trött på dessa kinavänner till troll som bara rapar upp samma sak, igen och igen.
Skiter i dem nu, hur många lögner de än kommer dragandes med i stil med "De uråldriga, skröpliga, dödssjuka turisterna misshandlades svårt, låstes in i en frysbox och tvingades äta iskallt gift" yada yada. Rrrriiight.

Om att Taiwan och Tibet "saknas" på SVT's karta över Kina
En sak jag undrar, hur kommer det sig att Kina inte erkänner Taiwan? Taiwan är ett helt eget land, eget styre, egen valuta, egen exportindustri sen 1950-talet, egen flagga, egna frimärken osv. Jag har viss förståelse för att de inte godkänner Tibet, trots att de försökt frigöra sig länge men inte kommit längre än egna frimärken och egen flagga.
Men, som sagt, Taiwan?? Tror verkligen Kina att Taiwan tillhör dem?

Den kineiska sverige ambassadören har uttalat sig i frågan och säger att om Taiwan utropar sin självständighet så innebär detta "slutet". Själv funderar jag på att, någon gång, resa till just Taiwan. Dels för den säkra och erkänt goda fusionmaten där och dels för att se hur ett Kina, utan det kinesiska kommunistpartiet, skulle kunna gestalta sig i framtiden.
Citera
2018-09-28, 14:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Förklaringen till polisens agerande är vår lagstiftning. Vilket kinas Sverigeambassadör mycket väl förstår, då han är utbildad jurist. Polisen har alltså rätt att avvisa folk ifrån där man inte har rätt att uppehålla sig. Man har också rätt att flytta folk en bit där ifrån, så att de inte återvänder till platsen på en gång.

Sluta nu att medverka i den kinesiska propagandacharaden, eller flytta till Kina och gå med i kommunistpartiet där!

Ps. När visade Kinas kommunistparti "självkritik" senast? Ds.
Struntprat. Förklaringen till polisens agerande är att människor anställda av polisen väljer att agera på ett visst sätt. Att polisen har rätt att avlägsna personer från en plats innebär inte att de måste göra det. Polisen behöver förklara sitt agerande på sakliga grunder – det är för övrigt också ett lagkrav. Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade jag sluppit upprepa mig.

Om Kinas kommunistparti visar självkritik eller inte är helt oväsentligt i detta fall. Det har INTE med saken att göra. Det här handlar om svenska aktörers agerande i Sverige.
Citera
2018-09-28, 14:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Struntprat. Förklaringen till polisens agerande är att människor anställda av polisen väljer att agera på ett visst sätt. Att polisen har rätt att avlägsna personer från en plats innebär inte att de måste göra det. Polisen behöver förklara sitt agerande på sakliga grunder – det är för övrigt också ett lagkrav. Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade jag sluppit upprepa mig.

Om Kinas kommunistparti visar självkritik eller inte är helt oväsentligt i detta fall. Det har INTE med saken att göra. Det här handlar om svenska aktörers agerande i Sverige.

Självkart så försökte den svenska polisen lugna ner situationen, innan personerna avvisades och kördes iväg en bit från platsen.

Nu tänker jag inte länge mata de som upprepar den kinesiska propagandan, som en trasig grammofonskiva.

Istället ser jag fram emot kvällens "Svenska nyheter".
Citera
2018-09-28, 15:49
Medlem
Citat:
Självkart så försökte den svenska polisen lugna ner situationen, innan personerna avvisades och kördes iväg en bit från platsen.

Nu tänker jag inte länge mata de som upprepar den kinesiska propagandan, som en trasig grammofonskiva.

Istället ser jag fram emot kvällens "Svenska nyheter".

Hur vet du det? Var du där?

Jag utgår ifrån att det finns alla sorters poliser. De som var på plats kan ha varit oerfarna, med tanke på att de gjorde sig besvär att köra i väg folk som verkade bråkiga. Om det vore rutin skulle polisen köra kors och tvärs dagligen genom städerna för att dumpa bråkstakar i förorterna. En sak som inte sker när man ser hur stökigt det kan bli överallt utan att polisen ingriper.
Citera
2018-09-28, 16:10
Medlem
Citat:
Förklaringen till polisens agerande är vår lagstiftning. Vilket kinas Sverigeambassadör mycket väl förstår, då han är utbildad jurist. Polisen har alltså rätt att avvisa folk ifrån där man inte har rätt att uppehålla sig. Man har också rätt att flytta folk en bit där ifrån, så att de inte återvänder till platsen på en gång.

Sluta nu att medverka i den kinesiska propagandacharaden, eller flytta till Kina och gå med i kommunistpartiet där!

Ps. När visade Kinas kommunistparti "självkritik" senast? Ds.

En jurist har ett bra utgångsläge i en diskussion, just för att polisen ingriper på så sätt som skett, trots att ett brott inte har begåtts.

Det är inte så enkelt att polisen har rätt att flytta på folk, eftersom det är en tvångsåtgärd, där man kan indela tvånget i olika grader. En bedömning i den uppkomna situation som ställer krav på polisen. I detta fall blir det diplomatisk förbistring just för att tvånget var överdrivet. I belysning av att värre bråk oftast inte ens leder till åtgärd.

Har du koll på hur många bråkstakar som polisen kör till Skogskyrkogården per dygn och uppehåller sig med, på så sätt som vi såg på filmen?

Likhetsprincipen och liknande principer är ingen svensk uppfinning. Dessa kineser behandlades på ett annat sätt än brukligt i Sverige. En sak den kinesiske ambassadörer har koll på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in