Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Polisen har ingen juridisk skyldighet att medverka i ett kinesiskt propagandajippo.
När bilden av Sverige befläckas än en gång, på goda grunder, kommer Stockholms syndromet upp till ytan med folk som okritiskt försvarar det som hänt.
Visst kan dessa kineser ha varit jobbiga och därför tillkallades polis. På plats ska polis avgöra om det har begåtts ett brott. Tydligen hade det inte det. Att köra bort dem var kanske en rutin, men jag ifrågasätter platsen dit de kördes, och att de överhuvudtaget hanterades som på filmen.
Att saken leder till diplomatiska förvecklingar är en missräkning när man kallar sig för "moralisk stormakt". Det är i min värld löjligt att dra in en svensk-kines som är fängslad i Kina, när det handlar om tre vanliga kineser som turistar i Europa.
Det vi ser är avigsidorna av massturism, där nordbor haft monopol på att leva rövare som turister. Jag tänker på Mallorca, Ibiza, övriga Spanien, Grekland, Italien, Thailand m.m. där turister har förstört allt för de boende genom att svina ner, och göra vissa orter obeboeliga för normala människor.
Det var till och med så illa med knivsäkringen på Kos att förövaren försvarades till varje pris i Sverige. Och skyddades från grekisk polis och domstol. Nu har han blivit dömd här hemma för att kniva någon random person igen. En människa som han blivit arg på, när han varit ute bland folk.
Om det hade varit rutin att poliser tog hand om bråkiga turister och körde ut dem ur städerna hade svenskar på semester inte kunnat vara lösa i den omfattning de faktiskt är på semestern i andra länder. Det hade blivit ramaskri om mänskliga rättigheter, om svenskar hamnat på platser som uppfattas som läskiga.
Det som framförs i denna tråd är att svenskar har mer rättigheter än andra folkslag på semester. Att svenskar och européer kan koppla av utomlands eftersom de är förträffliga humanister som bryr sig om fängslade dissidenter, typ att svenskar är bättre människor och därför kan släppa loss när de är i andra länder.
Det fanns säkert en laglig grund till att en kinesisk medborgare har ett svensk medborgarskap också. Vad gör alla dessa personer i de länder de sökte asyl ifrån, undrar jag. Om de tycker att de kan resa utan risk till sina hemländer så uppkommer ju frågan varför de är svenska medborgare och varför de fått asyl. En sak som utrikesminister Wallström har att begrunda. Men vad som pågår i storpolitiken har inget med med enskilda idioter på resa att göra.