2018-09-28, 15:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jo, här i tråden skrattar man gott ena stunden för att sedan sätta skrattet i vrångstrupen när man betänker omständigheterna för det vi här debatterar. De flesta av oss gör det utifrån ett krim-intresse och tryggt i våra soffor runtom i landet, men en del av användarna i tråden har koppling till endera sida GM eller sida BO och det börjar märks i tråden. Det är obehagligt hätskt och spänt. Verkligen som du säger ett hemskt orosmoln. Som närapå känns desperat. Jag hoppas att många kan ta sig samman och tänka på att ifall man verkligen vill LWs bästa nu då hon mist sitt liv så ska vi inte låta oss söndras eller härskas, svepas med i meningslös polemik osv. Förhoppningsvis rullar provsvaren in snart och ett gripande görs och då spelar våra argument här faktiskt ingen roll. Vem vi nu än håller som GM och anledning till detta. Som Dreamtwister skrev så är det skillnad mellan att vinna slagen och att vinna kriget. Många här dras in i strider kring slaget om flashback medan kriget ligger på en nivå ovanför oss samtliga, dvs försök övertyga polisen och utredarna istället för oss här kan vara mer effektivt. Man får hoppas att GM gjort bort sig och lagt äggen i korg nätforum och därmed låtit utredarna i lugnan ro ta sig en närmre titt på hens förehavanden.

Själv så pendlar jag ännu. Givet att jag ändå tror på polisen trots omständigheterna inledningsvis då man missade kroppen i fem dagar så är jag böjd åt att tro att mordet är begånget av SD, med stor sannolikhet med vetskap av HD och JG. Annars HD. I tredje hand de tre tillsammans. I fjärde hand har jag ännu inte släppt MH men visst, kanske är polisen så tvärsäker på SD för att de redan har avfärdat alla andra utifrån vattentäta alibin men det vet ju vi här än så länge inget om. Ville bara förresten förklara dessa tankar om MGMs om någon stört sig på att jag både teoretiserat kring SD och kring MH. Det ska inte ses som att jag försöker förvirra eller röra till det utan att jag bara är velig kring detta.

Håller med om allt i första stycket.
Tråden höll nästan på att dö ut pga bråk som skrämde bort flera mer sansade och reflekerande/diskuterande personer.

Det kan också vara ett syfte från en och annan postare. Vissa personer kommer aldrig att ändra sin ståndpunkt, kommer aldrig att lyssna på någon annan och kommer alltid att svara med aggression.
Samtidigt har jag iaf, en stor förståelse för att inblandade har heta känslor från bägge sidor. Man kan vara lite mer förlåtande då, när man tänker sig in i deras position.

Kanske det är bra om man inte låter det i tråden destruktiva vinna, utan negligera en del postare för att det mer konstruktiva och givande kan fortsätta?
Citera
2018-09-28, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hoppas du har rätt. Men tanten borde hört skriken... Om det finns några skrik...

Ja, du har nog rätt.

Detta är väl en av de saker som jag har lite svårt att förstå.
Men kanske det är fler som hört skriken, det vet vi ju inte?

Tanten kanske gick och la sig, efter att ha konstaterat att det "inget var" och satt in öronproppar för att kunna sova ostört resten av natten?
Citera
2018-09-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, men detta är det jag inte får ihop i det initiala läget. Det gick för fort.

Barnen och UW inser att hon är borta på morgonen. Enligt uppgift kontaktar dom SD som kontaktar hans bekantskapskrets som kan haft kontakt med LW, troligtvis främst inom geocaching. Återkommer om denna uppgift, som går stick i stäv med det jag tror.

När polisen kommer dit så upprättas en anmälan om försvunnen person. Detta bör då varit med barnen och exmannen. Den information dom då får är att hennes tillhörigheter är kvar hemma och dörren står öppen. Detta köper jag att dom steppar upp insatsen, även om jag inte tror att dom aktivt söker henne annat än ringer hennes mobil. Man får försvinna här i Sverige och polisen är restriktiva att söka en kvinna som anmäls försvunnen av ens partner.

Att polisen utökar avspärrningen som MV ändrar uppgifterna till att det inte beror på blodspår utan att ett vittne sett GM utanför LW. Då faller mina tankar att varför dom rubricerade det som människorov, dom kanske tror att den personen bar iväg LW?

MV:s uppgifter att digitala spår visar att SD velat ses denna kväll eller åt det hållet köper jag inte. Då skulle han suttit på sannolika skäl som åklagaren ville.

Men om en exman pekar ut en potentiell GM för polisen med det han vet som har varit mellan SD och LW så går polisen och åklagare in med detta till TR. Detta tar TR som som hörsägen, vilket inte går upp till sannolika skäl.
Så jag tror att vi kan bortse från digitala spår som pekar på en vilja att träffas från SD:s sida.

Då återstår att det är UW som pekat ut SD som potentiell GM. Frågan är då varför polisen gick all in på SD.
För att han är den sista som haft kontakt med LW. Han ber om att de ska träffas och sen är hon död.. Tycker du då det är konstigt att de går all in på just honom? Att han bett om att få träffa henne är väl vidare inget bindande bevis på att han faktiskt har det och det är just de bevisen de söker nu. Förstår inte hur du lyckas krångla till allt som du gör..
Citera
2018-09-28, 15:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Hoppas du har rätt. Men tanten borde hört skriken... Om det finns några skrik...
Inte nödvändigtvis. Min gamla mamma vaknade ofta nattetid och var då alltid uppe och patrullerade fönstren innan hon återvände till sängen. Inga hörapparater nattetid och hon skulle inte hört ett smack om så kriget brutit ut.
Citera
2018-09-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Jisses anamma!!!
Det finns inget staket att klättra över, det är bara att runda planket! Det finns ett nedtrampat gunnebostängsel ett stycke ifrån, men det var inte där hon hittades.
Stängas av....puss o kram! he he...
Jag förstår inte heller var du EGT fått det ifrån att man måste ta sig över ett staket för att nå FP..Det är bara ett plank att runda..
Citera
2018-09-28, 16:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
För att han är den sista som haft kontakt med LW. Han ber om att de ska träffas och sen är hon död.. Tycker du då det är konstigt att de går all in på just honom? Att han bett om att få träffa henne är väl vidare inget bindande bevis på att han faktiskt har det och det är just de bevisen de söker nu. Förstår inte hur du lyckas krångla till allt som du gör..
Källa på det fetade?
Citera
2018-09-28, 16:15
Medlem
Reimers avatar
Lite märklig tråd det här med alla dessa teorier och antaganden men ingen verkar se det uppenbara, det är ett "cold case" vi har framför oss, fallet kallnade när åklagaren inte lyckades med att få till "sannolika skäl" vid förhandling nummer två, så illa är det.

Jag äter gärna upp mina ord för är det något jag tycker verkligen illa om är det olösta mord men det här fallet ser tyvärr ut att hamna i den kategorin.

Åklagaren lägger fortfarande pussel och bitarna passar inte in i den bild hon vill bygga, den gamla damens vittnesmål räddade inte fallet och NFC har förmodligen tömt ut sina möjligheter att få ordning på torpet.
Citera
2018-09-28, 16:19
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Med bidrag som dina, Philomena, blir det mycket färre hätska bidrag här per sida! Av flera anledningar, skulle jag säga. Dessutom är det mycket bra det du tvingar folk att läsa.

Jag slår väl måhända in öppna dörrar men det slog mig när jag läste att LW kan omedvetet eller mycket medvetet ha använt SD — för att använda en vokabel som jag inte sett till härinne — som en form av förkläde, för att praktiskt hantera sin position i den ”mansdominerade” sportutövningen. Vilket då skulle kunna innebära en form av manipulation av hans vänskap och lojalitet mot henne. Nu hade de ju känt varandra länge, men möjligen (uppenbarligen) gick det bra att börja missförstå varandra pånytt, s.a.s. Herr SD kan ha missförstått detta för ett genuint intresse för honom, trots att man kanske vill tro att folk växer ifrån sånt där. Och sen upplever SD att han offrat tid och känslor och pengar och möjl äktenskap på fel häst, när det står klart hur landet ligger. Det förklarar väl inte allt, men apropå s.k. ”kvinnligt beteende”.

Jag är tillräckligt chosefri för att uppfatta att det finns lika stora kräk bland både män och kvinnor, och har svårt att ta till mig de diskussioner härinne där endera könet skulle vara försett med ngt slags arvssynd. En god del av det handlar i mina ögon om att man attraheras ”över” sin förmåga, eller hellre vid sidan om, vilket kräkaktigheten skulle kunna tas som lackmusindikation på — för de som bryr sig om att ta in och analysera ”offerter” från extern (närhets-)leverantör innan man går vidare med beställning. Både beställare och leverantör brukar bli mera nöjda då. Vill ingen leverera så får man väl försöka anstränga sig att bättra på budet...

Hursom så saknas det inte otrevliga typer bland motsatta könet, men budskapet att ta med hem är att man letar i annan bunke. Och kanske i helt annan fritidssysselsättning. Trots att man kanske är distriktsmästare på att hitta Tupperwareburkar.

Nu har väl något förmörkat klarsynen på vår GM så till den grad att allt här på jorden förlorat sina proportioner, men annars hade han det ju ganska väl ordnat för sig, och mogen ålder hade han också nått. Tycker man.

Ser man det så här så kan ju en eller båda parterna ha upplevt en form av maktkamp sinsemellan, eller så har, ”ännu värre”, LW bara sett en kamp om att med hjälp av rådande kollektiv som språngbräda försöka hålla sig i gång o i form och försöka träffa en spännande och/men lämplig karl, om det finns nån. De flesta vill ju inte heller träffa en olämplig.

Eftersom mord och slikt är förbjudet så räknar nog många med att det nog inte ändar där om man i utgångsläget håller sig till folk som man ”känner”...
Rent objektivt bär det givetvis fröet av ett utnyttjande, i ”själ och hjärta”, eller kommer farligt nära. Och vore i så fall mängt med förakt. Det kan också vara svårt att hänvisa till ”högre värden” när det handlar om just geocaching... Och vilka som har sitt på det torra med maka och barn torde väl framgå.

Man kan f.ö. kanske lätt föreställa sig LW:s bekymmer med att otvunget umgås regelbundet med folk utan att dra till sig o/önskad uppmärksamhet från en bra större krets individer än vad som kan vara önskvärt och lämpligt.

Nu börjar det ju kännas för mig som jag börjar slå i det anständigas gräns för hur mycket analytisk förmåga man bör ägna åt folks vardagsbestyr. Men vitsen borde vara att ett gnagande kring BO:s skuld eller oskuld är att blanda ihop mördarens skuld (såsom mördare) med den otillräcklighet vi alla består i, och som är en god del i varför det är oss förbjudet att ta beslut om att döda från början. BO är här nog av allt att döma inte skyldig eller oskyldig, utan mänskligt otillräcklig. Såsom GM också är det, fram till den punkt då han griper till (dödligt) våld, och straffar ut sig.

Vill man vända på det ett varv så är LW skyldig i samma mån som vi alla är skyldiga, för att vi inte är mer än människor. Men det är vår utmaning, inte vår bestämmelse.

Det är om man så vill domstols sak att skilja på ”otillräcklighet” och på brott.

Detta är (för de som gör klentrogenhet till en skön konst) som jag ser det inte ”religion”, utan anpassad antropologi.

Det är inte i något avseende heller att se som ett inlägg i glesbygdsfrågan.

Tack Lonnrot! Det var detta inlägg jag tänkte svara på igår kväll när jag till min stress insåg att du bestämt dig för att ta några vita veckor härifrån innan jag hunnit tacka. Jo, jag försöker så gott jag kan både kvalitativt och kvantitativt. Det senare är nog inte medvetet iofs men kanske sackar upp den strida strömmen av påhopp om inte annat för att folk drabbas av utmattning av att försöka traggla sig igenom mina smärre epos.

Som vanligt så skriver du klurigt och tvingar därtill oss andra att läsa både en och två gånger vilket också nog behövs i en tråd som annars nästan slår knut på sig själv när de förhastade slutsatserna haglar och påhoppen likaså. Som kvinna själv med inte alltför stora olikheter med LW i vissa hänseenden så kan jag absolut köpa den teorin om LW som iaf initialt kunnat finna det bekvämt att ha en god manlig vän som hon utåt sett nästan behandlade som en pojkvän för att hålla andra undan och helt enkelt bara få vara en geocachare och inte ett föremål för intresse. Då får man anta att SD vetat om att det förhållit sig på detta sätt om de varit så pass goda vänner men någonstans måste det ju ha gått åt skogen här, oavsett om SD är GM eller ej givet att det kommer in anmälningar... pusslet LW och SD är svårt. Jag satt en stund idag och bildgooglade på LW och det är en utredares mardröm kan jag tänka mig att se hennes stora sociala kontaktnät och försöka sålla agnarna från vetet och följa den röda tråden som kanske stundtals över tvinnas samman med denna tråd.

Jag uppskattar f ö din nyansering av detta med skuld. Skuldbegreppet behandlas tämligen svartvitt av oss i tråden och i affekt så blandar vi samman det ena med det andra, misstolkar och tappar gråzonerna. Jag instämmer med dig. Om LW och SD hade en affär bakom ryggen på HD så har givetvis LW en egen skuld i detta och därmed en egen skuld i att HD kunnat börja hata henne. Däremot så har LW aldrig en egen skuld till att hon mördats eftersom att mord inte ska begås no matter what. Skulden för mordet, att gå över gränsen från möjligt hat/ilska/rädsla/känsla av orätt till faktiskt våld resulterande i en annan människas död, den skulden är GMs egen. Inte helt lätt att särskilja men vi talar om två olika skulder. Därtill så finns som sagt den mänskliga otillräckligheten. Människans svaghet som gör att hon gör fel, begår misstag, beter sig illa. Det jag faktiskt reagerade mest på i JGs upplevelse av svek från LW mest (och inte från SD) är att han råkade glömma just detta med mänsklig otillräcklighet. Han ställde krav på LW som pastor och en kyrkans representant men han glömde av att även kyrkans folk är människor i all deras otillräcklighet. Om han nu är kristen så är detta en rätt märklig sak att glömma. Jo, LW betedde sig illa om hon svek sitt forna ämbete, sin representation för kyrkan och framförallt sin roll till makarna D. Men det var SD som lovat HD något heligt, ifall man nu tror på sådant. Och om han är en människa så var LW också det.

De här glidande nyanserna kring skuld och mänsklig otillräcklighet i skuggan av ett mord är svåra att reda ut och skulle väl kräva minst ett slags teologiskt och filosofiskt seminarium och då skulle väl det ändå bli destruktiv debatt då Wistikent och Heberlein skulle drabba samman över ämnet godhet och därpå satt vi ändå i samma sits som nu i tråden. Dvs, i en kakafoni av arga röster som höll på ena sidan och försökte platta till den andra.
Citera
2018-09-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Krångla till det???
Detta var en diger lista på trådsanningar, som vi i stort sett vet inte stämmer.
1. Sist att ha kontakt med henne?
Om han dödat henna, ja. Men med andra påståendet så syftar du på att det var digital kontakt?
Så SD hade digital kontakt efter 23:09?

2. Har han bett henne att dom skulle träffas? Källa på det!
Det faller ju på sin rimlighet om ni tänker efter.... tips: han skulle sitta på sannolika skäl då!
Citera
2018-09-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
om inte LW vill ha något med SD att göra, så kan man i så fall fråga sig varför hon satt i hans bil och vägrade lämna den?

Men är du efter? Hon anmälde honom efter just den incidenten. Vakna
Citera
2018-09-28, 16:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
han skulle sitta på sannolika skäl då!

Hur många gånger ska du upprepa det?

Är det ditt enda försvar av SD?
Citera
2018-09-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hur många gånger ska du upprepa det?

Är det ditt enda försvar av SD?
Varje gång någon skriver ”SD skrev att han ville träffas den kvällen”....
Och när andra köper det som en trådsanning.
Vi kan spekulera ganska fritt, men om man ringar in dom parametrar vi vet och konsekvenserna av dom så kommer vi närmare sanningen.
Onödiga utflykter i trådsanningar som inte kan ha bäring är bara onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in