2018-09-28, 15:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Det är ungefär så jag tänker mig det hela. Polisen söker "brett" men efter vissa fastslagna rutiner. Kling och Klang och deras chefer har ju de kunskaper och färdigheter för att kunna göra sitt jobb. T ex sitta timmatal i iskalla bilar och spana, eller vada i blod och ändå ta hand om småbarn på en brottsplats under fara för sitt eget liv. Att begära att de ska uppfinna hjulet varje dag i sin yrkesutövning är orimligt.
Sen är det upp till Åklagaren att med sina kunskaper bedöma på sin kammare om det ena eller andra håller.
Sen kommer det som jag har svårt för:TR. Nämndemannasystemet måste bort. Ska man döma människor till frihetsberövande i åratal krävs mer än magkänsla.
Det är ju ett dynamiskt och ickeperfekt system, eftersom det handlar om människor, men för det mesta blir det nog mer bra än dåligt.
Ibland kommer ju folk i kläm. Ofta av sk expertvittnen som just då är på modet. T ex Kevinfallet, Kalamarksfallet för att inte tala om T.Q. Som tur är har vi då murvlarna i tredje statsmakten.
Din liknelse med ett lån, illustrerar just det pragmatiska tänkandet hos romarna som införde advokater och domstolar utan religiös inblandning. Snabbt, effektivt och genomskinligt för allmänheten, vilka kunde instämma i att det nog blev en rätt okej uppgörelse.

Bara du inte förordar något amerikanskt system. I Sverige ses ändå rättssystemet som helhet som ansvarigt för domarna.
Citera
2018-09-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror inte heller att SD i så fall var den som var utsedd till syndabock. MH kände väl knappast till de omständigheter som gjorde att polisen snabbt kom att intressera sig så mycket för SD (att han hade chattat med LW under mordkvällen, USA-resan som kom att se ut som en flykt, något som uppfattades som LW:s blod i hans bostad och bil, att han inte hade något alibi).

UW borde ju ha blivit polisens förstahandsval utifrån statistiken och bloggtexterna, men kanske hade han tur och faktiskt hade alibi? Minns inte riktigt MH:s blogg nu, men fanns det inte också med en liten profetia där om att någonting otäckt var att vänta?
Måste MH ha tänkt ut en syndabock? Vad jag vet har inte tråden funderat över vilken syndabock SD har tänkt ut?
Jag hade svårt att läsa dessa bloggar, och har nog förträngt det mesta utom det oresonliga hatet som kändes obehagligt. I början av tråden var det några användare som verkade initierade och kom med information/skvaller. Sedan var det en konstig period där LW utpekades som barnmisshandlare och färdig för socialvården. Efter det kom den hemska historien om Att NW skulle vara inblandad.
Ingen kan väl bedöma vem eller vilka som ligger bakom dessa inlägg, men inte är de trevliga.
Hatmotivet har kanske inte luftats så mycket. Philomena har ju resonerat fritt runt det med HD och MH som teoretiska "MGM" i olika scenarior.
Vad gäller hat som motiv så kan nog kvinnor vara minst lika troliga som män i det här fallet. Dessutom skulle det kunna förklara intensiva kvinnoskrik i flera minuter.
Statistiken talar väl emot, eftersom kvinnor sällan blir dömda för grovt våld. Men med en personlighetsstörning kanske det är möjligt.
Citera
2018-09-28, 15:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det knepiga är möjl att en iakttagen person vid den tiden kanske inte hade värst anledning att prata med någon.... Sig själv, kanske? Eller liket?

Hm, du tänker att det är vid tidpunkten efter mordet?
Och som jag minns det stod det något luddigt att tidpunkten var vid midnatt.

Men hur säker är du på en tidpunkt när du vaknar lite omtöcknad på förnatten? Kollar du så väldigt noga, minns du exakt vilken tid? Särskilt om du är pensionär och inte har tider att passa? Om man blir uppväckt av något (ljud?) kanske fokus är mer på vad som väckt en, än fokus på tiden?

Men OM det var efter mordet, kanske personen faktiskt pratade med någon i sin mobil?

- Om det var före mordet, då kanske personen ringde LW?
Eller om det var LW kanske hon pratade med sina barn? Därav misstanke om människorov?

- Var det efter mordet kanske gm pratade med barnen?

Men eftersom masterna i detta område borde vara relativt tätt, undrar jag om uppkopplingen inte borde avslöja någotsånär personens lokalisation geografiskt? Om det var gm som ringde borde detta vara såpass allvarligt att han borde sitta på sannolika?

Ja, han kan ha pratat med sig själv också, efter mordet.
Typ slitit i sitt hår och sagt för sig själv:
"Skit, skit, skit. Vad f-n har jag gjort!"

Men det kanske inte är så troligt. Då borde lilla tanten hört av sig (vilket hon borde ha gjort ändå) tror jag...

Jag tror dock att gm varit blodig (varför skulle man annars prata om blodiga kläder här och där, och blod hit och dit i bostäder).

Därför tror jag att gm slunkit iväg så osynligt som möjligt. Skriken har nog också bidragit till att gm blivit ljusskygg.
Citera
2018-09-28, 15:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är ungefär så jag tänker mig det hela. Polisen söker "brett" men efter vissa fastslagna rutiner. Kling och Klang och deras chefer har ju de kunskaper och färdigheter för att kunna göra sitt jobb. T ex sitta timmatal i iskalla bilar och spana, eller vada i blod och ändå ta hand om småbarn på en brottsplats under fara för sitt eget liv. Att begära att de ska uppfinna hjulet varje dag i sin yrkesutövning är orimligt.
Sen är det upp till Åklagaren att med sina kunskaper bedöma på sin kammare om det ena eller andra håller.
Sen kommer det som jag har svårt för:TR. Nämndemannasystemet måste bort. Ska man döma människor till frihetsberövande i åratal krävs mer än magkänsla.
Det är ju ett dynamiskt och ickeperfekt system, eftersom det handlar om människor, men för det mesta blir det nog mer bra än dåligt.
Ibland kommer ju folk i kläm. Ofta av sk expertvittnen som just då är på modet. T ex Kevinfallet, Kalamarksfallet för att inte tala om T.Q. Som tur är har vi då murvlarna i tredje statsmakten.
Din liknelse med ett lån, illustrerar just det pragmatiska tänkandet hos romarna som införde advokater och domstolar utan religiös inblandning. Snabbt, effektivt och genomskinligt för allmänheten, vilka kunde instämma i att det nog blev en rätt okej uppgörelse.
Fast det är inga nämndemän inblandade i beslut om häktning. Ensam domare.
Citera
2018-09-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bara du inte förordar något amerikanskt system. I Sverige ses ändå rättssystemet som helhet som ansvarigt för domarna.
Nej. Tvärt om. Jag vill ha mer professionalism, med utbildade jurister istället för nämndemän. Samt ordentliga rutiner för utvärdering av domar, samt forskning. På statlig basis.
Citera
2018-09-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fast det är inga nämndemän inblandade i beslut om häktning. Ensam domare.
Ja. Det var slarvigt skrivet av mig. Jag menar rättegångsförhandlingar och domslut i TR.
Citera
2018-09-28, 15:37
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det började med att jag "skrattade" åt ditt lilla kåseri. Riktigt bra skrivet!
Sen började jag läsa ikapp i tråden.
Ett hemskt orosmoln ligger som ett hotfullt lock över tråden.

Den lilla grå tanten har lyckligtvis hört av sig. Hon skulle ju vara den lilla pusselbit som kunde bidra till att knyta ihop påsen.

Och nu blir det bråttom. För mgm. Att förbereda sig på hur ett försvar ska läggas upp.
Vem kan vara skyldig? Att kartlägga LWs sista tid ingår i det. Vilka umgicks hon med den sista tiden?

Känns oroligt, stressat, hotfullt.
Kan kännas väldigt obehagligt för de i tråden utpekade nu.
Att tänka på för oss i tråden.
Läs mellan raderna.

Jo, här i tråden skrattar man gott ena stunden för att sedan sätta skrattet i vrångstrupen när man betänker omständigheterna för det vi här debatterar. De flesta av oss gör det utifrån ett krim-intresse och tryggt i våra soffor runtom i landet, men en del av användarna i tråden har koppling till endera sida GM eller sida BO och det börjar märks i tråden. Det är obehagligt hätskt och spänt. Verkligen som du säger ett hemskt orosmoln. Som närapå känns desperat. Jag hoppas att många kan ta sig samman och tänka på att ifall man verkligen vill LWs bästa nu då hon mist sitt liv så ska vi inte låta oss söndras eller härskas, svepas med i meningslös polemik osv. Förhoppningsvis rullar provsvaren in snart och ett gripande görs och då spelar våra argument här faktiskt ingen roll. Vem vi nu än håller som GM och anledning till detta. Som Dreamtwister skrev så är det skillnad mellan att vinna slagen och att vinna kriget. Många här dras in i strider kring slaget om flashback medan kriget ligger på en nivå ovanför oss samtliga, dvs försök övertyga polisen och utredarna istället för oss här kan vara mer effektivt. Man får hoppas att GM gjort bort sig och lagt äggen i korg nätforum och därmed låtit utredarna i lugnan ro ta sig en närmre titt på hens förehavanden.

Själv så pendlar jag ännu. Givet att jag ändå tror på polisen trots omständigheterna inledningsvis då man missade kroppen i fem dagar så är jag böjd åt att tro att mordet är begånget av SD, med stor sannolikhet med vetskap av HD och JG. Annars HD. I tredje hand de tre tillsammans. I fjärde hand har jag ännu inte släppt MH men visst, kanske är polisen så tvärsäker på SD för att de redan har avfärdat alla andra utifrån vattentäta alibin men det vet ju vi här än så länge inget om. Ville bara förresten förklara dessa tankar om MGMs om någon stört sig på att jag både teoretiserat kring SD och kring MH. Det ska inte ses som att jag försöker förvirra eller röra till det utan att jag bara är velig kring detta.
Citera
2018-09-28, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Några tankar.
SD och LW var väldigt tajta året 15/16 i samband med planerandet och genomförandet av Geoturen Heart of Sweden som gick av stapeln sommaren -16 - en tid då det började knaka mellan flera relationer som SD/HD, SD/LW och inte att förglömma UW:s begäran om skilsmässa från MH.

Hösten kom och SD "retas" med LW och bombar henne med sms så pass mycket att hon känner sig trakasserad och anmäler honom 3 nov. Hon ångrar sig och tar tillbaka anmälan för att det annars kan bli värre...

LW firar jul med x:et UW och barnen?

2017
LW vill vara vän med SD, men han vill vara vän med sexuella förmåner? LW vill bara prata och fika, så det blir återkommande tjafs om detta? Minst en gång går SD över en acceptabel gräns när han tar halsomtag på LW och knogar hennes huvud i bilen. Hon anmäler honom för att hon blir rädd och tycker att nu han gått för långt?

Under mars får HD nys om SD:s bravader och ställer ultimatum? Hon beordrar unfriending på Fb och kontaktförbud?
JG tycker det är hemskt att LW varit med SD och tar parti för HD. Han unfriendar också LW för att SD har tutat i fru och vännen att det är LW som inte låter honom vara ifred?

HD märker att kontakter verkar fortsätta i smyg, så i juli bestämmer hon sig för att leva sitt liv, men bor ihop med SD för döttrarna skull?

SD och HD firar jul med hans svärföräldrar som ger paret en USA-resa och utlovar barnvakteri för att de tu ska få egen tid till att finna varandra igen?

2018
LW cachar runt med olika manliga vänner och någon/några är kanske mer än vän?

SD störs av geo-bilder på en njutande livsglad LW och samtidigt får han mer och mer problem hemma med HD?

Februari får HD nog och vill skiljas på riktigt. Skilsmässoansökan skrivs och signas. Den inkommer till TR i mars då HD även flyttar till eget bo.

SD är ensam och övergiven. Han har ingen som tycker om honom längre?
LW har det mysigt med snygg-AL, ML och JH. Sistnämnda känner han knappt och ser ett allvarligt hot han inte kan kontrollera?

Hotar LW med att berätta för HD att SD inte lämnar henne ifred?

SD har tappat fotfästet och kanske han knaprar i sig någon *substans för att orka med tillvaron? Ett medel som gör honom ännu mer knäpp än vanligt? Sen händer det hemska?

Spekulationer eller fakta?

*medicin som ger biverkningar kan vara en förmildrande omständighet som advokaten kan ta med som halmstrå i det kommande försvaret...

Tror att det är ett scenario som kan stämma.
Men lite osäker på om LW skulle hota att gå till HD, utan i första hand skulle kanske hota med att anmäla SD?

Också SDs eventuella medicinering känner jag en viss skepsis till. Får en känsla av att han är en person som kan skaka av sig mycket . Kanske lägger han skulden på andra (LW). Därav den aggression som slutar i anmälningarna och kanske slutligen i ett mord?

Han ser ju inte särskilt "lidande" ut på sina geocachingbilder direkt.

Kan inte låta bli att dra (förhastade?) slutsatser om att hans berättelse om att han tar lugnande(??, minns inte vad och vem som skrev något om det?) är ett sätt för honom att visa hur hårt detta har tagit på honom, att han är ju oskyldigt misstänkt (obs inte att vad synd det är om LW och hennes familj) och nu lider han. Han lider av sömnproblem för allt detta som hänt honom...

Kan förstås ha fel.
Citera
2018-09-28, 15:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, du tänker att det är vid tidpunkten efter mordet?
Och som jag minns det stod det något luddigt att tidpunkten var vid midnatt.

Men hur säker är du på en tidpunkt när du vaknar lite omtöcknad på förnatten? Kollar du så väldigt noga, minns du exakt vilken tid? Särskilt om du är pensionär och inte har tider att passa? Om man blir uppväckt av något (ljud?) kanske fokus är mer på vad som väckt en, än fokus på tiden?

Men OM det var efter mordet, kanske personen faktiskt pratade med någon i sin mobil?

- Om det var före mordet, då kanske personen ringde LW?
Eller om det var LW kanske hon pratade med sina barn? Därav misstanke om människorov?

- Var det efter mordet kanske gm pratade med barnen?

Men eftersom masterna i detta område borde vara relativt tätt, undrar jag om uppkopplingen inte borde avslöja någotsånär personens lokalisation geografiskt? Om det var gm som ringde borde detta vara såpass allvarligt att han borde sitta på sannolika?

Ja, han kan ha pratat med sig själv också, efter mordet.
Typ slitit i sitt hår och sagt för sig själv:
"Skit, skit, skit. Vad f-n har jag gjort!"

Men det kanske inte är så troligt. Då borde lilla tanten hört av sig (vilket hon borde ha gjort ändå) tror jag...

Jag tror dock att gm varit blodig (varför skulle man annars prata om blodiga kläder här och där, och blod hit och dit i bostäder).

Därför tror jag att gm slunkit iväg så osynligt som möjligt. Skriken har nog också bidragit till att gm blivit ljusskygg.

Hoppas du har rätt. Men tanten borde hört skriken... Om det finns några skrik...
Citera
2018-09-28, 15:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej. Tvärt om. Jag vill ha mer professionalism, med utbildade jurister istället för nämndemän. Samt ordentliga rutiner för utvärdering av domar, samt forskning. På statlig basis.

Risken för och misstanken om ”svåger-”/kollegial påverkan el styrning infinner sig snabbt om momentet av publik insyn tas bort. Men det går kanske ordna på andra sätt.

Nu är det Ot så vi slutar.
Citera
2018-09-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Han kanske försökte få till det den ödesdigra kvällen, men LW vägrade?
Den tanken har slagit mig också..
Citera
2018-09-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nu får du ge dig! Planket är bara att runda och staketet står mot slänten och motorvägen. Lenas kropp hittades nära vinkeln där staket och plank möts.
Du påstår att du varit på FP men ändå har du noll koll på hur det ser ut. Märkligt.
Titta på bilderna så ser ni själva, inte mycket förändrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in