Citat:
Ursprungligen postat av
Africanized
Skall tydligen vara en done deal med Kavanaugh, R har majoritet och alla röstar för.
Källa på den?
Jeff Flakes (dvs McCains ersättares) monolog igår tycker jag placerar honom som osäker åt båda hållen. Dvs inte säkert att Judiciary Committee rekommenderar Kavanaugh till senaten. Och även senaten ser inte jag som säker.
Sen ljög Kavanaugh för mycket under utfrågningen, exempelvis kring hans drickande under studietiden (jag ser det som utom tvivel att han var en fyllehund en gång eller två i veckan precis som de flesta i hans situation), och han var alldeles för explicit på vad han inte hade gjort. Exempelvis ville han inte säga att han inte generellt deltagit i sexuellt förnedrande / kränkande beteende (dvs "min penis har inte varit i Xs vagina" istället för "jag var inte på något sätt deltagande i sexuella aktiviteter som involverar X", så saker som analt och oralt eller andra föremål i vaginan eller annat beteende fortfarande är på tapeten även fast allt som sades var sanning).
Sen finns det en stor puck, ordningen som gäller är att SC-domare ska vara partipolitiskt obundna, men i hans uttalanden under gårdagen var han partipolitisk. Vilket mig veterligen är första gången en SC-kandidat varit explicit partipolitisk, och har formellt nästan diskvalificerat sig själv som SC-domare. Dock viktigt att SC de senaste tjugo åren har gått och blivit en mycket politiserad instans. Och om han röstas igenom har man satt ett väldigt farligt prejudikat för hur SC-domare tillsätts.
Enligt mig inte helt orimligt att vi kanske ser dödsryckningarna av en stat spelas ut framför våra ögon (dvs USAs sönderfall, Ryssen (?) eller Kina (?) vann (?))