2018-09-27, 13:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag kan ju bara uttala mig för mig själv men det är en svag spekulation som jag finner om än ej trolig, iaf något intressant. Sedan, det finns i trådens uppgifter extremt litet som pekar på något sådant. Det är bara tidpunkten för mordet som skapar en öht möjlig sammankoppling varpå jag menar det bör beaktas.
Ja, ni kan ju faktiskt vara något intressant på spåren här. Det finns uppgifter tidigare i tråden om att LW skall ha sysslat med just paketinslagning när någonting hände, så det är ju inte otänkbart att det har något med födelsedagsfirandet dagen därpå att göra. Tänker ni er då att GM t.ex. skulle ha kommit med en present som skulle slås in, och att det i samband med det här kan ha uppstått någon dispyt?
Citera
2018-09-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Jag såg poliser kratta buskaget efter motorvägen på nya hjärsta sidan flera dagar efter hon hittades.

Såklart man har rekat terrängen runtikring för att eventuellt hitta något som kan härröra från mordet.
Avspärrningar gör man efter att man hittat något. Avspärrningen/arna som görs vid brottsplatser varierar i storlek beroende på olika saker, men främst på omfattning av brottet, läge, insyn, förhållanden på platsen samt eventuella andra omständigheter.

Kroppar som hittas utomhus vill man försöka skydda på olika sätt för risk på kontaminering. Har kroppen dessutom legat ute längre tid vill man avklara brottsplatsundersökningarna så fort som det är tekniskt möjligt. Allting skall dokumenteras och kroppen skall gärna även undersökas på plats innan man tar med sig den till RMV.

Efter brottsplatsundersökningar söker man naturligtvis av närområden med t. ex. sökhund för att eventuellt säkra andra potentiella bevis.

Bara lite info gällande avspärrningar mm.

Inomhus är lite annorlunda. Spår blir inte kontaminerade på samma sätt.
Citera
2018-09-27, 14:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du menar hon fick skylla sig själv?

Det beror väl på vem som mördade henne
och varför?

Om det var HD som mördade henne
för att hon hade en intim relation med
HDs man så tycker jag att hon får
skylla sig själv.
Citera
2018-09-27, 14:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag kan ju bara uttala mig för mig själv men det är en svag spekulation som jag finner om än ej trolig, iaf något intressant. Sedan, det finns i trådens uppgifter extremt litet som pekar på något sådant. Det är bara tidpunkten för mordet som skapar en öht möjlig sammankoppling varpå jag menar det bör beaktas.

Och ja, visst pekar det åt även UWs håll men det är ok med mig iaf då jag ännu pendlar mellan MGMs. Om UW vet vi dock litet utom trådsanningar liksom om HD att de rimligen inte kan vara GM då polisen redan borde ha kollat upp dem. Notera ”borde”, vi har inga belägg för exakt hur polisen verkligen ser på andras inblandning mer än att de håller SD som ende misstänkt. I min värld skulle SD kunna vara ende misstänkt men HD lik förbaskat delaktig eller t o m drivande men ej den som utfört och är GM. Ur ett vidare perspektiv så är MH fortsatt intressant då hon med sin kännedom om möjliga problem i familjen W kunnat nyttja detta till att använda dumpning av kroppen nära LWs bostad för att rikta misstankar mot de närboende som hon visste snabbt skulle misstänkliggöras utifrån motiv och historik. Nu har jag väl fått börja ge vika om MH då polisen envist står fast vid SD och därav är jag liksom de flesta här mest intresserad (då jag litar på polisen naivt eller ej) av denne och hans krets, t ex HD och JG.

Det jag egentligen annars finner mest intressant är att få en klarare bild av BOs relationer längre bak i tiden, främst med polisens MGM SD men även med andra. Detta då jag tror att ett brutalt (antar det) mord föregåtts av rejält agg över längre tid. När Bergabo funderar över faderskap så visar det ju på att vi inte har någon aning om LWs tid innan geochachingen och då hon var hemma med småbarn sam tiden innan det. Vi har lite om utbildning och tidigare orter av betydelser runt Norrköping, scoutmedlemskap och baptistförsamlingar. Det jag gärna skulle vilja veta mer om är gamla kompisskap och ev konflikter, ev skärningar inom kyrkan, när hon blev kompis med SD och HD samt JG, kronologin kring dessa bekantskaper och skilsmässan, relation till MH och så vidare. Saker bakåt och utanför bara hobbyn geocaching (även om jag finner den relevant!).

Hade inte SD funnits hade nästan hela handen pekat mot MH. Nära nog lika tydligt som nu mot SD. Utifrån här ”kända” data.

Hade man hittat något på henne så skulle hon nog ha fått svara på en hel del frågor.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-27 kl. 14:24.
Citera
2018-09-27, 14:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hade inte SD funnits hade nästan hela handen pekat mot MH. Nära nog lika tydligt som nu mot SD. Utifrån här ”kända” data.

Hade man hittat något på henne så skulle hon nog ha fått svara på en hel del frågor.
MH är väl själv pastor, så hon är nog inte misstänkt. Enligt Mikael Nyqvist vid Örebropolisen leder inga spår in i kyrkan:
https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875
Senast redigerad av Draifos 2018-09-27 kl. 14:55.
Citera
2018-09-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
och varför?

skylla sig själv.

Wow, du tycker inte att en örfil eller liknande hade varit ok? Det är alltså LWs eget fel att hon mördades?
Personligen kan jag tycka att HD kunde ha gett vardera en örfil, brutit kontakten, inlett skilsmässa och sedan inte UMGÅS MED SD MER.

Men för att förstå ditt tankesätt, om HD mördat SD för hans otrohet hade han fått skylla sig själv också?
M.a.o man får räkna med att bli mördad om man har en affär?
Citera
2018-09-27, 14:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hur kan jag fördöma nått jag inte har alla parametrar till? Att det är fel är vi väl alla överens om?!
Jag känner att det är ganska mänskligt att fela och sex är en stark drift, och i större utsträckning allt hos män. Tror att ganska många skulle söka sig till en sexuell relation med liknande förutsättningar. Ja, jag vet att ni inte tror det och att era moraliska tankar är högre än så. Men det är bara ordbajseri från dig/er. 25% av svenskarna har varit otrogna, så det är inte direkt chockande?!

Du svarar inte hur du skulle reagerat/agerat i bilen om man ställer saker på sin spets. Men att fördöma det går bra, om man inte själv behöver tänka till. Du vet vad det kallas va?

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han erkänner mordet och fälls. Det intressanta är då anledningen, varför det eskalerade som det gjorde.
Det är som ett travlopp, jag håller det för troligast att lågoddsaren vinner, men tror på en annan häst.

Det fetade;
Det betyder inte att det är rätt.
Jag fattar inte varför folk är gifta om
de ändå är otrogna.

Du som letar efter alternativa gärningspersoner.
Vad tror du angående HD?
Citera
2018-09-27, 14:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Wow, du tycker inte att en örfil eller liknande hade varit ok? Det är alltså LWs eget fel att hon mördades?
Personligen kan jag tycka att HD kunde ha gett vardera en örfil, brutit kontakten, inlett skilsmässa och sedan inte UMGÅS MED SD MER.

Men för att förstå ditt tankesätt, om HD mördat SD för hans otrohet hade han fått skylla sig själv också?
M.a.o man får räkna med att bli mördad om man har en affär?

Ja.
Det kanske skulle få folk att tänka
till lite innan de bär sig åt som svin.
Citera
2018-09-27, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
och varför?

skylla sig själv.

Menar du allvar eller är du ironisk?
Citera
2018-09-27, 15:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
MH är väl själv pastor, så hon är nog inte misstänkt. Enligt Mikael Nyqvist vid Örebropolisen leder inga spår in i kyrkan:
https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875

Nä, det vet jag.

Hennes ämbete har dock i så fall inte hindrat henne från att visa dåligt omdöme, enligt vad som framkommit i tråden. Det kan ju alltid bli återfall i sånt. Ser man (frivilligt?) ut som hon i Knutby etc. så kan man ju undra lite hur det står till.

Sen behöver ju f.ö. inte motivet vara särskilt ”kyrkligt” — så finns det något ”oläkt” hos MH kontra LW så behöver ju inte kyrkan ta på sig det iofs. Men oavsett vad de vill ha sagt i tidningen så bygger det ju på de grundade misstankar polisen hade då.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-27 kl. 15:06.
Citera
2018-09-27, 15:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nä, det vet jag.

Hennes ämbete har dock i så fall inte hindrat henne från att visa dåligt omdöme, enligt vad som framkommit i tråden. Det kan ju alltid bli återfall i sånt. Ser man (frivilligt?) ut som hon i Knutby etc. så kan man kanske förvänta sig lite av varje.

Sen behöver ju f.ö. inte motivet vara särskilt ”kyrkligt” — så finns det något ”oläkt” hos MH kontra LW så behöver ju inte kyrkan ta på sig det iofs. Men oavsett vad de vill ha sagt i tidningen så bygger det ju på polisens grundade misstankar fram till dess.
Ja, så kan det nog vara. Det verkar mer vara kyrkan som institution som har friskrivits från misstankar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Draifos 2018-09-27 kl. 15:25.
Citera
2018-09-27, 15:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Menar du allvar eller är du ironisk?

Jag menar allvar.
LW hade inte där att göra.
Och SD är en idiot som riskerade sin familj
för hennes skull.
Senast redigerad av gloriouslife 2018-09-27 kl. 15:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in