2018-09-27, 11:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan inte sluta fundera på varför SD fortsatte att umgås med LW.

LW har anmält honom två gånger till polisen, EGT skriver att LW pratat skit om honom till andra...

Hade någon anmält mig felaktigt så hade jag inte valt att umgås med den personen...

Jag tror att LW hade något på honom som inte skulle komma fram.

Ställde denna fråga till EGT om hen hade någon tanke... dock inte fått svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
EGT är nu inte trovärdig då hen fabulerar om LWs sexliv och vägrar ta avstånd från det våld SD använde mot LW i bilen.
Flera uppgifter om indicier på andra GM har EGT också nämnt, men när man ställer på hen finns inget av substans.

Jag tänker att om du som SD har blivit felaktigt anmäld, borde han som du säger säga upp bekantskapen. Men kanske borde han vara den som anmäler henne för ofredande.
Eftersom vi inget hör om det utgår jag från att det inte är gjort.

Tror inte en sekund på det som några i tråden hävdar, att SD är den som blivit hotad, trakasserad eller whatever.

Jag tror att det som hänt är att efter att SD och LW har haft någon slags förbindelse, har LW velat avsluta det hela. Detta har kanske resulterat i upprepade försök från SDs sida att fortsätta på ett eller annat sätt. Exakt hur detta har sett ut är svårt att veta, men två anmälningar från LW finns åtminstone.

Skulle inte förvåna mig heller om LW har något på honom. Men om detta har varit anledningen till att han fortsatt ha kontakt tror jag inte på. Det kanske inte är så du menar heller Tufsankatt?

Vad gäller LWs sexliv, vet vi inget egentligen. Med vilka hon har haft förhållande med på riktigt känns svårt att veta. Personligen tror jag att många av de vänner hon har varit med har inte varit annat än vänner. Inte osannolikt att några av dessa manliga vänner har varit intresserade av LW, men att det aldrig har varit annat än just en vänskap från LWs sida och att "inget" har hänt.

Många män kan ta denna outtalade gräns utan att skrida till verket, utan att ta illa vid sig. Kanske bara känna sig glada att få vara med denna vackra och attraktiva kvinna och vara nöjd med att få vara just bara en vän. Tror att det inte är helt ovanligt.

Vad vi tycker om hennes eventuella sexliv har inget med saken att göra heller. Vad ev gm har haft för synpunkter på det är en annan sak. I hans förvridna huvud kan hennes vilja att leva sitt eget liv utlöst en vrede. Det vet vi inget om. Det kan ha varit att han helt enkelt satt en punkt för fortsatt kontakt.

LW har all rätt i världen att leva sitt eget liv. LW har inga skyldigheter mot någon att inte få leva det liv hon har laglig rätt till. Om hon vill ha ett förhållande med en annan man är det hennes rättighet.

Vi kan inte ens vara säkra på att LW hade ett förhållande med sin resekompis till Norge. Att LW skulle haft ett "rikt sexliv" det har vi inga som helst belägg för.

Min uppfattning är det just något som mgm sprider runt till sin omgivning i ett försök att inte bara smutskasta offret, utan mest för att rikta misstankarna mot MÅNGA olika håll.

Jag tror att mgm vill att det ska se ut som att hans relation till LW var god, men att hon levde ett "farligt" liv där många personer kan ha motiv.
Citera
2018-09-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan inte sluta fundera på varför SD fortsatte att umgås med LW.

LW har anmält honom två gånger till polisen, EGT skriver att LW pratat skit om honom till andra...

Hade någon anmält mig felaktigt så hade jag inte valt att umgås med den personen...

Jag tror att LW hade något på honom som inte skulle komma fram.

Ställde denna fråga till EGT om hen hade någon tanke... dock inte fått svar...
Jo, jag har svarat, massor med gånger...

Jag var initialt helt ovetandes och trodde inte alls på uppgifterna att dom fortsatt umgås efter anmälan. Därav avskrev jag helt SD som tänkbar GM efter så lång tid efter anmälan som resulterade i att HD fick kännedom. Sen fick jag höra från flera att så inte var fallet, utan dom har fortsatt umgås sporadiskt. Det har då handlat om sex, utan kärlek/känslor, OM jag förstått det rätt.

Men just att SD och LW åkt i olika bilar och till och med olika rutter, får mig att tro att det var ett spel för galleriet. Samma sak med bilden från eventet, det var en markering från SD till HD att han klippt henne från hans liv (tror jag, men det kan vara en editering på bildstorleken med).
Men med tesen att bildbeskärningen var en markering till förmån för HD så blie LW:s loggtext retfull och lite mer skrämmande om man tänker efter, kan hon ha lekt med SD?

Så då kommer frågan varför LW har sagt till sina vänner vilket svin SD är, men fortsatt umgås?
Som jag skrivit tidigare, så tror jag hon ljög för Sh.Holm och andra vänner om hur otäck SD är mot henne. Hon satt på alla trumfkort och hur våldsam ni verkar än tro att SD är, så tror inte jag att LW var rädd för honom.
Citera
2018-09-27, 11:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag har också funderat lite i dessa banor som Bergabo men velat undvika att gå in på dem alltför tydligt då detta (med mycket annat!) vore olyckligt ifall barnen läser här... men om det finns en grund för det, och det enda vi har som möjligen skulle kunna peka ditåt är om tidpunkten för mordet ska ses kopplat till dagen därpå, så blir det ju viktigt att verkligen få en bild av LWs och SDs historik längre bakåt i tiden.
Citat:
Finns det några alls indikationer på att SD varit delaktig i något av barnen Ws liv och leverne mer än som vänlig granne på gatan och möjliga lekkompisars pappa? Här skulle vi ju nästan behöva MH i tråden som verkade ha utomordentlig koll på familjen W.

Jag vill helst inte tänka att SD skulle ha någon slags koppling till något av barnen W och framförallt så finner jag det olyckligt att det dras upp om något barn läser, eller annan anhörig för den skull, men då det skulle innebära en möjlig pusselbit i den bild vi försöker lägga så bidrar jag därför med att ändå fundera kring detta jag med.
Era insinuationer här går alltså ut på att SD skulle vara far till ett av LW:s barn, och att SD med anledning av firandet av detta barns födelsedag skulle ha haft anledning att besöka LW på mordkvällen. Skulle tro att ni snabbt släpper den här nya teorin när ni inser att det ni skriver snarare skulle peka mot UW som gärningsman.
Senast redigerad av Draifos 2018-09-27 kl. 11:43.
Citera
2018-09-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Svamla inte, den fråga som stack dig i ögonen var den metaforiska sexfrågan som jag bara sa nej, vill inte utveckla den. Den här inte hemma att utveckla här, bara mitt konstaterande. Men har du andra uppgifter får du bestrida dom. Bara för att hon inte valde dig, betyder det inte att hon hade det dåligt...

Vägrar ta avstånd, från vad? "Våldet"? Eftersom DU inte vet exakt vad som hände, utan bygger på en anmälan som resulterar i att SD använde rätt medel i rätt mängd enligt vårt rättssystem, så litar jag på rättssystemet. Jag har sagt att jag kanske inte skulle vad den lösningen, men jag vet inte, jag var inte där. Vi vet inte förutsättningarna heller. Jag har även sagt att dra ut henne ur bilen hade antagligen orsakat mer skada och smärta. Eller vad tror du?

Om du skulle ha dina barn på en mörk perrong väntandes, vad skulle du göra för att ta dig till barnen? OM nu det skulle vara på det sättet, vilket vi inte vet, vilket jag hävdar är kärnpunkten, vi vet inte vilka parametrar och förutsättningar som fanns där i bilen.
"Jag skulle inte satt mig i den situationen" är inte ett svar. Jag vill veta hur andra besserwissers skulle göra en extrem situation.

Jag ser inte våld som en bra lösning, men det är en lösning beroende på situation. Då ser jag inte något kön eller en svagare person som hinder. Personligen har jag svårt att köpa att kvinnan alltid är det svagare könet, jag ser hellre vem som är svagare person, oavsett kön.

"Flera uppgifter om indicier på andra GM har EGT också nämnt, men när man ställer på hen finns inget av substans."

Så du erkänner att det finns indicier, men du tycker inte att det finns substans...?

Du kastar ur dig att VI VET att LW hade ett rikt och ganska bra sexliv då är väl en naturlig följdfråga, hur vet du det och vilka är vi? Kan du inte svara ska du inte sprida sådana uppgifter.
Även om du känt dig brädad av LW i alla sammanhang.

Vägrar ta avstånd, från vad? "Våldet"
Exakt, men du vägrar acceptera att han använde våld, vilket gör till dig till enögd i bästa fall, tycker LW förtjänade våld i sämsta fall.

Vad kommer du att säga om SD blir dömd för mordet, kommer du lika envist hävda hans totala oskuld? Jag har faktiskt inte sett att du fördömt honom för att var otrogen mot HD i flera år, så det var väl bara LWs fel det också.
Citera
2018-09-27, 11:27
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ja du har rätt, LW är förbrytaren och SD offret.

och det var vad du fick ut av det?
Citera
2018-09-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Kl 14.33 Privatpersoner fann kroppen och larmet inkom kl 14.33. Området spärrades av.
Kl 17.30 Kriminaltekniker påbörjade arbetet vid fyndplatsen vid 17.30.
Kl 19.30 Polis gick ut med att det var en kvinna som hittas cirka kl 19.30
Kl 23.00 LWs kropp flyttades från fyndplatsen vid 23-tiden

Jag såg poliser kratta buskaget efter motorvägen på nya hjärsta sidan flera dagar efter hon hittades.
Citera
2018-09-27, 11:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Osamaj och Remark: Nu hoppas jag att ni båda inte tar illa vid om jag dristar mig till att försiktigt lägga mig i. Vill bara säga att jag uppskattar er båda här i tråden och tycker att ni båda skriver klokt och förståndigt varav det är trist att ni ska hamna i konflikt. Jag från sidan fattar det inte som att ni är så lång ifrån varandra i vad ni menar kring LW här utan menar att ni bör vara försiktiga med att ryckas med i den hätska ton som rått allmänt igen på sistone i tråden.

Min uppfattning och som jag även tolkar er båda summerat är ändå att BO aldrig kan rå för det våld hon utsatts för givetvis och att anklaga offret är en typisk sak som tyvärr ofta sker vid mäns våld mot kvinnor. En slags projicering av skuld vilket är urlågt och svagt. Sedan är det en annan sak att tillstå att om vi vet mer om LW så att vi kan se en större bild av vem hon var som person och hur hon levde så framstår vissa risker hon kunde hamna i mer eller mindre rimliga. Inte utifrån att hon därigenom gjorde sig förtjänt av något ont eller våld av minsta slag utan bara att sannolikheten ökade om hon vistades i sammanhang där det fanns tvivelaktiga element. Och de elementen kan vi nu säga att vi ser men är inte lika givna då man lever i det hela. För oss icke geocachare kanske de framstår som en manisk sekt man borde fattat att hålla sig ifrån eftersom att vi nu bara förknippar hobbyn med mord. Men för LW var ju sammanhanget en trygg avkoppling från vardagen, ett äventyr i det lilla och en passionerad hobby kan man utläsa av hennes loggar. Därigenom så förstår jag fallskärmsliknelsen och drar inte några slutsatser att det ger LW skuld för sin egen död bara att det förklarar logiken i att vissa sammanhang eller sysselsättningar innebär mer risker än andra. Man exponeras för olika faror vid olika platser och huruvida man söker sig till vissa platser/sammanhang beror på hur man är som person och vilken riskbedömning som man gör. Sedan är ju kruxet att det vi efterklokt nu kan säga borde ha undvikits inte kanske var så lätt att bedöma för henne som ju nog aldrig anade att det skulle sluta med mord.

Summa summarum: LW verkar ha varit en glad och mycket driftig, extrovert och fysiskt aktiv person. Därav så kunde man nog ofta finna henne i skogen, på en bergssida eller i ett skidspår. Då ökar risken för att hon ska ramla eller skrapa upp ett knä, krascha med skidor osv som hon då gjorde tidigare. Som glad och driftig med intresse för mansdominerade fritidsintressen så ökar då även risken för att hon ska träffa män som fattar intresse för henne även om det idealiskt kanske borde vara så att de ser henne som människan LW, inte som specifikt kvinnan LW. Är hon då därtill mycket extrovert och gillar att prata så kan det uppstå missförstånd där män som inte har så stor erfarenhet av relationer eller har ett gränslöst beteende uppfattar detta som något annat än vad det är. Ingenting av detta gör att LW är skyldig till det hon utsattes för men det kan förklara möjliga risker. Sedan idealiskt vore att en kvinna ska kunna röra sig precis var sjutton hon vill utan att män ska tolka det som att hon är där för männens skull eller att en glättig pratsamhet innebär sexuellt eller relationellt intresse.

Jag vet inte om jag lyckas utkristallisera något vidare vad jag vill ha sagt (någon annan som fattar får gärna hjälpa mig!) men det är liksom att... ja, LWs person och personlighet styr vilka människor hon släpper in i sitt liv. Därav är det viktigt att förstå hur hon var och vilka risker hon tog. Men. De människor som vi i tråden idag kan säga borde ha gjort att tusen varningsklockor ringt behöver ju inte ha visat detta register för henne och är hon, vilket hon verkat vara, en godhjärtad och optimistisk person samt pastor van att ge andra människor nya chanser och försöka se det bästa i dem, så talar det ju för att hennes personlighet kanske ledde till att hon tillät sig vara lite väl naiv och lita på personer som hon inte borde ha litat på. Stämmer beskrivningen av SD t ex som en omogen pajas (utifrån tråd) så är det ju en person LW borde ha satt gränser för långt innan det gick så här ifall han är GM. Samtidigt, det normala är ju inte att man utgår från att en person man umgås med, trevlig eller otrevlig, är potentiell mördare.

Genom att förstå mer om LW som människa och personlighet kan vi förstå och se bilden bättre av de risker hon kunde hamna i. Men det innebär inte alls att vi därmed ger henne skulden för det som drabbade henne eller att det ska ses som att en kvinna (eller man för den delen) ska måsta kalkylera potentiellt våld mot sig i alla de relationer en människa vistas inom. Mord ska vara något man inte behöver fundera över i båda vänskapliga och intima relationer. Därigenom är våldet och mordet av LW aldrig hennes fel som BO men vi kan förstå mer om sammanhang, möjliga GMs och deras usla motiv om vi belyser henne också. LW bör vara inom strålkastaren för det vi granskar men skulden är och förblir GMs.

De senaste dygnen har det varit en ganska otrevlig ton från flera användare och jag tror att vi alla som hänger i tråden är därför lite mer lättretade och misstänksamma än annars men låt det inte göra att vi ger oss på varandra där vi i grunden tycker lika, - olika perspektiv och åsikter däremot är ju å andra sidan av godo då tråden mest står och stampar ofta. Men det jag egentligen vill ha sagt är att det finns GM som vinner på att denna tråd söndras och därmed härskas och det tror jag ingen av oss vill bidra med. Vi får försöka vara tålmodiga, tydliga och konstruktiva för trådens bästa och därigenom i det mål vi förhoppningsvis har allesammans att förstå mordet på LW och bidra till att hennes mördare åker fast.

Håller med dig om allt.
Det enda jag tänker är att vi inte vet exakt när LW satte gränser.
Det kan ha börjat långt tidigare än vad vad som framgått i tråden.

Och tyvärr är det just när någon satt en gräns (vill avluta ett förhållande eller tar ut skilsmässa) som den allra största risken är för att utsättas för ökat våld/dödligt våld.

Och som du säger, man ska inte behöva kalkylera om mord i en relation.

Och jag tror tyvärr att LW inte var rädd för sin gm. Inte i den utsträckning hon borde varit.

Tyvärr insåg hon alltför sent hur det låg till med den saken.
Citera
2018-09-27, 11:45
Medlem
Citat:
Osamaj och Remark: Nu hoppas jag att ni båda inte tar illa vid om jag dristar mig till att försiktigt lägga mig i. Vill bara säga att jag uppskattar er båda här i tråden och tycker att ni båda skriver klokt och förståndigt varav det är trist att ni ska hamna i konflikt. Jag från sidan fattar det inte som att ni är så lång ifrån varandra i vad ni menar kring LW här utan menar att ni bör vara försiktiga med att ryckas med i den hätska ton som rått allmänt igen på sistone i tråden.

Min uppfattning och som jag även tolkar er båda summerat är ändå att BO aldrig kan rå för det våld hon utsatts för givetvis och att anklaga offret är en typisk sak som tyvärr ofta sker vid mäns våld mot kvinnor. En slags projicering av skuld vilket är urlågt och svagt. Sedan är det en annan sak att tillstå att om vi vet mer om LW så att vi kan se en större bild av vem hon var som person och hur hon levde så framstår vissa risker hon kunde hamna i mer eller mindre rimliga. Inte utifrån att hon därigenom gjorde sig förtjänt av något ont eller våld av minsta slag utan bara att sannolikheten ökade om hon vistades i sammanhang där det fanns tvivelaktiga element. Och de elementen kan vi nu säga att vi ser men är inte lika givna då man lever i det hela. För oss icke geocachare kanske de framstår som en manisk sekt man borde fattat att hålla sig ifrån eftersom att vi nu bara förknippar hobbyn med mord. Men för LW var ju sammanhanget en trygg avkoppling från vardagen, ett äventyr i det lilla och en passionerad hobby kan man utläsa av hennes loggar. Därigenom så förstår jag fallskärmsliknelsen och drar inte några slutsatser att det ger LW skuld för sin egen död bara att det förklarar logiken i att vissa sammanhang eller sysselsättningar innebär mer risker än andra. Man exponeras för olika faror vid olika platser och huruvida man söker sig till vissa platser/sammanhang beror på hur man är som person och vilken riskbedömning som man gör. Sedan är ju kruxet att det vi efterklokt nu kan säga borde ha undvikits inte kanske var så lätt att bedöma för henne som ju nog aldrig anade att det skulle sluta med mord.

Summa summarum: LW verkar ha varit en glad och mycket driftig, extrovert och fysiskt aktiv person. Därav så kunde man nog ofta finna henne i skogen, på en bergssida eller i ett skidspår. Då ökar risken för att hon ska ramla eller skrapa upp ett knä, krascha med skidor osv som hon då gjorde tidigare. Som glad och driftig med intresse för mansdominerade fritidsintressen så ökar då även risken för att hon ska träffa män som fattar intresse för henne även om det idealiskt kanske borde vara så att de ser henne som människan LW, inte som specifikt kvinnan LW. Är hon då därtill mycket extrovert och gillar att prata så kan det uppstå missförstånd där män som inte har så stor erfarenhet av relationer eller har ett gränslöst beteende uppfattar detta som något annat än vad det är. Ingenting av detta gör att LW är skyldig till det hon utsattes för men det kan förklara möjliga risker. Sedan idealiskt vore att en kvinna ska kunna röra sig precis var sjutton hon vill utan att män ska tolka det som att hon är där för männens skull eller att en glättig pratsamhet innebär sexuellt eller relationellt intresse.

Jag vet inte om jag lyckas utkristallisera något vidare vad jag vill ha sagt (någon annan som fattar får gärna hjälpa mig!) men det är liksom att... ja, LWs person och personlighet styr vilka människor hon släpper in i sitt liv. Därav är det viktigt att förstå hur hon var och vilka risker hon tog. Men. De människor som vi i tråden idag kan säga borde ha gjort att tusen varningsklockor ringt behöver ju inte ha visat detta register för henne och är hon, vilket hon verkat vara, en godhjärtad och optimistisk person samt pastor van att ge andra människor nya chanser och försöka se det bästa i dem, så talar det ju för att hennes personlighet kanske ledde till att hon tillät sig vara lite väl naiv och lita på personer som hon inte borde ha litat på. Stämmer beskrivningen av SD t ex som en omogen pajas (utifrån tråd) så är det ju en person LW borde ha satt gränser för långt innan det gick så här ifall han är GM. Samtidigt, det normala är ju inte att man utgår från att en person man umgås med, trevlig eller otrevlig, är potentiell mördare.

Genom att förstå mer om LW som människa och personlighet kan vi förstå och se bilden bättre av de risker hon kunde hamna i. Men det innebär inte alls att vi därmed ger henne skulden för det som drabbade henne eller att det ska ses som att en kvinna (eller man för den delen) ska måsta kalkylera potentiellt våld mot sig i alla de relationer en människa vistas inom. Mord ska vara något man inte behöver fundera över i båda vänskapliga och intima relationer. Därigenom är våldet och mordet av LW aldrig hennes fel som BO men vi kan förstå mer om sammanhang, möjliga GMs och deras usla motiv om vi belyser henne också. LW bör vara inom strålkastaren för det vi granskar men skulden är och förblir GMs.

De senaste dygnen har det varit en ganska otrevlig ton från flera användare och jag tror att vi alla som hänger i tråden är därför lite mer lättretade och misstänksamma än annars men låt det inte göra att vi ger oss på varandra där vi i grunden tycker lika, - olika perspektiv och åsikter däremot är ju å andra sidan av godo då tråden mest står och stampar ofta. Men det jag egentligen vill ha sagt är att det finns GM som vinner på att denna tråd söndras och därmed härskas och det tror jag ingen av oss vill bidra med. Vi får försöka vara tålmodiga, tydliga och konstruktiva för trådens bästa och därigenom i det mål vi förhoppningsvis har allesammans att förstå mordet på LW och bidra till att hennes mördare åker fast.[/i]

Stort tack! För den kloka ansatsen/insatsen! Ja, man ser allt tydligare om man intar helikopterperspektiv lite oftare

(Jag har denna vecka också varit engagerad i Ubåtsfallet så jag har varit djupt nere i de riktigt svarta vattnet. Sorry! för att det ev spillde över hit)

Intar högre höjd nu!

Heder för ett utmärkt och kristallklart inlägg!
Senast redigerad av Remark 2018-09-27 kl. 11:49.
Citera
2018-09-27, 11:49
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det är tragikomiskt att läsa hur du slingrar dig, våld förekom därav beskrivningen "visst tvång"
Du kan skriva hundra inlägg med samma andemening till, det spelar ingen roll, du har en unken kvinnosyn och ställer dig bakom att den misstänkte mördaren använde våld mot LW i bilen.

-- Det är rättsligt en avgrundsdjup skillnad mellan å ena sidan tvång och andra sidan våld. Om du inte förstår att det finns en begreppsmässig skillnad mellan kategorierna tvång/våld så bör du inte ge dig in i diskussionen i falskt sken av att värna utsatta kvinnor. Om du inte är klar över skillnaden i ditt förvar i rätten riskerar du dra en målsägandes trovärdighet i smutsen.

-- Om ÅK i nedläggningsbeslutet slår fast att "visst tvång" förekommit kan inte lekmän som dig med trovärdighet påstå att våld förekommit.

Det är primitivt att alltid dra upp "unken kvinnosyn" kortet för det stämmer inte på mig.
Du har kallat mig för, As, Idiot samt för att uppmuntra kvinnomisshandel samtidigt som du i förtäckta ordalag uppmanat till fysiskt våld mot MGM.

Du mår och far oroväckande illa så jag ber dig vänligt att söka terapeutisk hjälp för dina emotionella problem. Det kan vara förlösande att beskriva din smärta i bättre ord .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-09-27 kl. 11:54.
Citera
2018-09-27, 11:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Era insinuationer här går alltså ut på att SD skulle vara far till ett av LW:s barn, och att SD med anledning av firandet av detta barns födelsedag skulle ha haft anledning att besöka LW på mordkvällen. Skulle tro att ni snabbt släpper den här nya teorin när ni inser att det ni skriver snarare skulle peka mot UW som gärningsman.

Jag kan ju bara uttala mig för mig själv men det är en svag spekulation som jag finner om än ej trolig, iaf något intressant. Sedan, det finns i trådens uppgifter extremt litet som pekar på något sådant. Det är bara tidpunkten för mordet som skapar en öht möjlig sammankoppling varpå jag menar det bör beaktas.

Och ja, visst pekar det åt även UWs håll men det är ok med mig iaf då jag ännu pendlar mellan MGMs. Om UW vet vi dock litet utom trådsanningar liksom om HD att de rimligen inte kan vara GM då polisen redan borde ha kollat upp dem. Notera ”borde”, vi har inga belägg för exakt hur polisen verkligen ser på andras inblandning mer än att de håller SD som ende misstänkt. I min värld skulle SD kunna vara ende misstänkt men HD lik förbaskat delaktig eller t o m drivande men ej den som utfört och är GM. Ur ett vidare perspektiv så är MH fortsatt intressant då hon med sin kännedom om möjliga problem i familjen W kunnat nyttja detta till att använda dumpning av kroppen nära LWs bostad för att rikta misstankar mot de närboende som hon visste snabbt skulle misstänkliggöras utifrån motiv och historik. Nu har jag väl fått börja ge vika om MH då polisen envist står fast vid SD och därav är jag liksom de flesta här mest intresserad (då jag litar på polisen naivt eller ej) av denne och hans krets, t ex HD och JG.

Det jag egentligen annars finner mest intressant är att få en klarare bild av BOs relationer längre bak i tiden, främst med polisens MGM SD men även med andra. Detta då jag tror att ett brutalt (antar det) mord föregåtts av rejält agg över längre tid. När Bergabo funderar över faderskap så visar det ju på att vi inte har någon aning om LWs tid innan geochachingen och då hon var hemma med småbarn sam tiden innan det. Vi har lite om utbildning och tidigare orter av betydelser runt Norrköping, scoutmedlemskap och baptistförsamlingar. Det jag gärna skulle vilja veta mer om är gamla kompisskap och ev konflikter, ev skärningar inom kyrkan, när hon blev kompis med SD och HD samt JG, kronologin kring dessa bekantskaper och skilsmässan, relation till MH och så vidare. Saker bakåt och utanför bara hobbyn geocaching (även om jag finner den relevant!).
Citera
2018-09-27, 11:56
Medlem
Citat:
Du kastar ur dig att VI VET att LW hade ett rikt och ganska bra sexliv då är väl en naturlig följdfråga, hur vet du det och vilka är vi? Kan du inte svara ska du inte sprida sådana uppgifter.
Även om du känt dig brädad av LW i alla sammanhang.

Vägrar ta avstånd, från vad? "Våldet"
Exakt, men du vägrar acceptera att han använde våld, vilket gör till dig till enögd i bästa fall, tycker LW förtjänade våld i sämsta fall.

Vad kommer du att säga om SD blir dömd för mordet, kommer du lika envist hävda hans totala oskuld? Jag har faktiskt inte sett att du fördömt honom för att var otrogen mot HD i flera år, så det var väl bara LWs fel det också.

Hur kan jag fördöma nått jag inte har alla parametrar till? Att det är fel är vi väl alla överens om?!
Jag känner att det är ganska mänskligt att fela och sex är en stark drift, och i större utsträckning allt hos män. Tror att ganska många skulle söka sig till en sexuell relation med liknande förutsättningar. Ja, jag vet att ni inte tror det och att era moraliska tankar är högre än så. Men det är bara ordbajseri från dig/er. 25% av svenskarna har varit otrogna, så det är inte direkt chockande?!

Du svarar inte hur du skulle reagerat/agerat i bilen om man ställer saker på sin spets. Men att fördöma det går bra, om man inte själv behöver tänka till. Du vet vad det kallas va?

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han erkänner mordet och fälls. Det intressanta är då anledningen, varför det eskalerade som det gjorde.
Det är som ett travlopp, jag håller det för troligast att lågoddsaren vinner, men tror på en annan häst.
Citera
2018-09-27, 12:07
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller med dig om allt.
Det enda jag tänker är att vi inte vet exakt när LW satte gränser.
Det kan ha börjat långt tidigare än vad vad som framgått i tråden.

Och tyvärr är det just när någon satt en gräns (vill avluta ett förhållande eller tar ut skilsmässa) som den allra största risken är för att utsättas för ökat våld/dödligt våld.

Och som du säger, man ska inte behöva kalkylera om mord i en relation.

Och jag tror tyvärr att LW inte var rädd för sin gm. Inte i den utsträckning hon borde varit.

Tyvärr insåg hon alltför sent hur det låg till med den saken.

Tack, instämmer även med dig om hur det tyvärr brukar se ut med gränssättande. Det är då det blir mest farligt eftersom kontrollen över offret då hotas. Och nej, vi vet inte när och hur LW satte gränser kring sig men stämmer det 18carat m fl (om jag minns rätt) skrivit så fanns det en historik med trakasserier från SD långt innan anmälningarna vilket iofs då kan förklara polisens snabbhet med att peka på SD även om en anmälning lades ned och en drogs tillbaka. Skyldig eller ej, polisen kan sitta på mer kring SD angående LW än anmälningarna via vänners vittnesmål och ev kontakter LW haft med dem innan. Sparas förresten information om när någon ringer in utan att fullfölja anmälning?

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stort tack! För den kloka ansatsen/insatsen! Ja, man ser allt tydligare om man intar helikopterperspektiv lite oftare

(Jag har denna vecka också varit engagerad i Ubåtsfallet så jag har varit djupt nere i de riktigt svarta vattnet. Sorry! för att det ev spillde över hit)

Intar högre höjd nu!

Heder för ett utmärkt och kristallklart inlägg!

Tack! Fint att du förstod min poäng även om jag ofta har svårt att uttrycka mig kort och koncist!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in