Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Bra, att du inte tycker hon får skylla sig själv. Där är vi överens.
Tycker dock inte att det var så lätt att uttyda från det du skrev.
Hela ursprungsmeningen var denna
"Det går dock inte att blunda för att [b]en persons karaktär också kan vara avgörande för vem och vilken typ av människor de väljer att släppa in i sitt liv samt vilka situationer de kan hamna i. En person som inte är äventyrlig nog att hoppa fallskärm kommer heller inte dö pga att fallskärmen inte vecklar ut sig efter att den har kastat sig ut från ett flygplan."
Osamaj och Remark: Nu hoppas jag att ni båda inte tar illa vid om jag dristar mig till att försiktigt lägga mig i. Vill bara säga att jag uppskattar er båda här i tråden och tycker att ni båda skriver klokt och förståndigt varav det är trist att ni ska hamna i konflikt. Jag från sidan fattar det inte som att ni är så lång ifrån varandra i vad ni menar kring LW här utan menar att ni bör vara försiktiga med att ryckas med i den hätska ton som rått allmänt igen på sistone i tråden.
Min uppfattning och som jag även tolkar er båda summerat är ändå att BO aldrig kan rå för det våld hon utsatts för givetvis och att anklaga offret är en typisk sak som tyvärr ofta sker vid mäns våld mot kvinnor. En slags projicering av skuld vilket är urlågt och svagt. Sedan är det en annan sak att tillstå att om vi vet mer om LW så att vi kan se en större bild av vem hon var som person och hur hon levde så framstår vissa risker hon kunde hamna i mer eller mindre rimliga. Inte utifrån att hon därigenom gjorde sig förtjänt av något ont eller våld av minsta slag utan bara att sannolikheten ökade om hon vistades i sammanhang där det fanns tvivelaktiga element. Och de elementen kan vi nu säga att vi ser men är inte lika givna då man lever i det hela. För oss icke geocachare kanske de framstår som en manisk sekt man borde fattat att hålla sig ifrån eftersom att vi nu bara förknippar hobbyn med mord. Men för LW var ju sammanhanget en trygg avkoppling från vardagen, ett äventyr i det lilla och en passionerad hobby kan man utläsa av hennes loggar. Därigenom så förstår jag fallskärmsliknelsen och drar inte några slutsatser att det ger LW skuld för sin egen död bara att det förklarar logiken i att vissa sammanhang eller sysselsättningar innebär mer risker än andra. Man exponeras för olika faror vid olika platser och huruvida man söker sig till vissa platser/sammanhang beror på hur man är som person och vilken riskbedömning som man gör. Sedan är ju kruxet att det vi efterklokt nu kan säga borde ha undvikits inte kanske var så lätt att bedöma för henne som ju nog aldrig anade att det skulle sluta med mord.
Summa summarum: LW verkar ha varit en glad och mycket driftig, extrovert och fysiskt aktiv person. Därav så kunde man nog ofta finna henne i skogen, på en bergssida eller i ett skidspår. Då ökar risken för att hon ska ramla eller skrapa upp ett knä, krascha med skidor osv som hon då gjorde tidigare. Som glad och driftig med intresse för mansdominerade fritidsintressen så ökar då även risken för att hon ska träffa män som fattar intresse för henne även om det idealiskt kanske borde vara så att de ser henne som människan LW, inte som specifikt kvinnan LW. Är hon då därtill mycket extrovert och gillar att prata så kan det uppstå missförstånd där män som inte har så stor erfarenhet av relationer eller har ett gränslöst beteende uppfattar detta som något annat än vad det är. Ingenting av detta gör att LW är skyldig till det hon utsattes för men det kan förklara möjliga risker. Sedan idealiskt vore att en kvinna ska kunna röra sig precis var sjutton hon vill utan att män ska tolka det som att hon är där för männens skull eller att en glättig pratsamhet innebär sexuellt eller relationellt intresse.
Jag vet inte om jag lyckas utkristallisera något vidare vad jag vill ha sagt (någon annan som fattar får gärna hjälpa mig!) men det är liksom att... ja, LWs person och personlighet styr vilka människor hon släpper in i sitt liv. Därav är det viktigt att förstå hur hon var och vilka risker hon tog. Men. De människor som vi i tråden idag kan säga borde ha gjort att tusen varningsklockor ringt behöver ju inte ha visat detta register för henne och är hon, vilket hon verkat vara, en godhjärtad och optimistisk person samt pastor van att ge andra människor nya chanser och försöka se det bästa i dem, så talar det ju för att hennes personlighet kanske ledde till att hon tillät sig vara lite väl naiv och lita på personer som hon inte borde ha litat på. Stämmer beskrivningen av SD t ex som en omogen pajas (utifrån tråd) så är det ju en person LW borde ha satt gränser för långt innan det gick så här ifall han är GM. Samtidigt, det normala är ju inte att man utgår från att en person man umgås med, trevlig eller otrevlig, är potentiell mördare.
Genom att förstå mer om LW som människa och personlighet kan vi förstå och se bilden bättre av de risker hon kunde hamna i. Men det innebär inte alls att vi därmed ger henne skulden för det som drabbade henne eller att det ska ses som att en kvinna (eller man för den delen) ska måsta kalkylera potentiellt våld mot sig i alla de relationer en människa vistas inom. Mord ska vara något man inte behöver fundera över i båda vänskapliga och intima relationer. Därigenom är våldet och mordet av LW aldrig hennes fel som BO men vi kan förstå mer om sammanhang, möjliga GMs och deras usla motiv om vi belyser henne också. LW bör vara inom strålkastaren för det vi granskar men skulden är och förblir GMs.
De senaste dygnen har det varit en ganska otrevlig ton från flera användare och jag tror att vi alla som hänger i tråden är därför lite mer lättretade och misstänksamma än annars men låt det inte göra att vi ger oss på varandra där vi i grunden tycker lika, - olika perspektiv och åsikter däremot är ju å andra sidan av godo då tråden mest står och stampar ofta. Men det jag egentligen vill ha sagt är att det finns GM som vinner på att denna tråd söndras och därmed härskas och det tror jag ingen av oss vill bidra med. Vi får försöka vara tålmodiga, tydliga och konstruktiva för trådens bästa och därigenom i det mål vi förhoppningsvis har allesammans att förstå mordet på LW och bidra till att hennes mördare åker fast.