Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 17:37
  #22129
Medlem
Honan6s avatar
MH blev uppmanad att återlämna "taggen" till UW:s hem. Så det betyder sannolikt att han hade elektroniskt lås. Kamera syns i hall/trapp på sonens selfie, så i någons hem behövdes tydligen kamera. Har MH smugit runt i området, tro?
Jag förutsätter att hon är kontrollerad om var hon befann sig när LW togs av daga.
Citera
2018-08-16, 17:51
  #22130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
MH hade "rättat" till så mycket i UW:s hem som var en katastrof efter LW... MH upplevs inte som en fin själ när man läser hennes blogg.

Nej, MH upplevs inte som en fin själ.
Hon skriver i bloggen att:
"Min x-make (UW) sade sig hata barnens mamma. LW utsatte
både barnen och honom för så oerhört svåra och märkliga saker.
Flera gånger rejält farliga sådana. Bilar som voltade, kastruller
som kokade torrt och ljus som antände...oftast när hon inte var
närvarande."

"När skilsmässan var ett faktum så sa våra vänner att dom inte
kunde släppa tanken på att pappan var för svag och modern för
dominant och att detta bidrog till att jag ratades. För att jag var
för rak och klarsynt."

Tror att det har skrivits om detta tidigare i tråden och jag försöker
inte med dessa utdrag från MH:s blogg Rutsbok, flytta fokus från
SD som misstänkt till gärningen.

Men om det stämmer (vilket man inte alls kan veta), att UW
verkligen hatade LW, sina barns mor och sin förra hustru, så
finns det många starka känslor inblandade från flera håll.
I min värld är "hata" ett mycket starkt ord. Dock så är väl
steget från att hata till att ta livet av sina barns mor
och sin förra hustru, förhoppningsvis väldigt långt.
Citera
2018-08-16, 18:17
  #22131
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Vilka svar från NFC är det du tänker på som har besvarats?


Standardsvaren som efterfrågas i inledningen av förundersökningen, de har en filur i häktet, går det att matcha honom mot fyndplats och offer.

Problemet är ju deras av och på förhållande, hela kroppen kan ju vara nerlusad med DNA från MGM, när avsattes den?

Att de inte hittat DNA på fyndplatsen från MGM är självklart, hade de hittat minsta mikroskopiska spår efter honom så hade han suttit på "sannolika skäl"

Spaningsmord är färskvara, den tid som redan har runnit iväg talar inte för att fallet kommer att lösas, men osvuret är bäst, får de fram något som kan knäcka den gordiska knuten de står inför så kan allt klarna, jag ser inte vad det ska vara bara.
Citera
2018-08-16, 18:24
  #22132
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Standardsvaren som efterfrågas i inledningen av förundersökningen, de har en filur i häktet, går det att matcha honom mot fyndplats och offer.

Problemet är ju deras av och på förhållande, hela kroppen kan ju vara nerlusad med DNA från MGM, när avsattes den?

Att de inte hittat DNA på fyndplatsen från MGM är självklart, hade de hittat minsta mikroskopiska spår efter honom så hade han suttit på "sannolika skäl"


Spaningsmord är färskvara, den tid som redan har runnit iväg talar inte för att fallet kommer att lösas, men osvuret är bäst, får de fram något som kan knäcka den gordiska knuten de står inför så kan allt klarna, jag ser inte vad det ska vara bara.

Det fetade förutsätter att de fått svar från NFC. Vet du att så är fallet?

Sen en liten rättelse: Något spaningsmord är det inte, då det finns en misstänkt.
Citera
2018-08-16, 18:30
  #22133
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade förutsätter att de fått svar från NFC. Vet du att så är fallet?

Sen en liten rättelse: Något spaningsmord är det inte, då det finns en misstänkt.


Hade de fått träff så hade MGM varit inlåst på "sannolika skäl" och de frågorna drogs till NFC med högsta prio, det gällde ju att få in MGM på "sannolika skäl".

Semantik att inte kalla fallet för spaningsmord, de har en misstänkt som de inte kommer någon vart med, då är det enligt min mening fortfarande ett spaningsmord.

Många i tråden verkar ha ett tvivel på att NFC inte levererar men basgrejorna kommer som de ska, finliret tar längre tid men att de har fått svar på det grundläggande är självklart.
Citera
2018-08-16, 18:41
  #22134
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade de fått träff så hade MGM varit inlåst på "sannolika skäl" och de frågorna drogs till NFC med högsta prio, det gällde ju att få in MGM på "sannolika skäl".

Semantik att inte kalla fallet för spaningsmord, de har en misstänkt som de inte kommer någon vart med, då är det enligt min mening fortfarande ett spaningsmord.

Många i tråden verkar ha ett tvivel på att NFC inte levererar men basgrejorna kommer som de ska, finliret tar längre tid men att de har fått svar på det grundläggande är självklart.

Det fetade: Det material som skickats till NFC har inte haft högsta prioritet då ingen suttit häktad. Det har redan utretts för länge sedan i tråden.
Citera
2018-08-16, 18:46
  #22135
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Det material som skickats till NFC har inte haft högsta prioritet då ingen suttit häktad. Det har redan utretts för länge sedan i tråden.


De hade sin MGM och gick för "sannolika skäl" då har de högsta prio, åklagaren försökte ju två gånger att få till"sannolika skäl", jag vet fan inte med vilken du rett ut det men inte blev det rätt utrett i så fall.

Åklagaren hade MGM häktad på "skälig misstanke" och måste få upp det till "sannolika skäl" för att kunna få hålla honom kvar i häkte, tror du på fullt allvar att inte högsta prioritet var beställt för NFC?
Citera
2018-08-16, 19:01
  #22136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nej, MH upplevs inte som en fin själ.
Hon skriver i bloggen att:
"Min x-make (UW) sade sig hata barnens mamma. LW utsatte
både barnen och honom för så oerhört svåra och märkliga saker.
Flera gånger rejält farliga sådana. Bilar som voltade, kastruller
som kokade torrt och ljus som antände...oftast när hon inte var
närvarande."

"När skilsmässan var ett faktum så sa våra vänner att dom inte
kunde släppa tanken på att pappan var för svag och modern för
dominant och att detta bidrog till att jag ratades. För att jag var
för rak och klarsynt.
"

Tror att det har skrivits om detta tidigare i tråden och jag försöker
inte med dessa utdrag från MH:s blogg Rutsbok, flytta fokus från
SD som misstänkt till gärningen.

Men om det stämmer (vilket man inte alls kan veta), att UW
verkligen hatade LW, sina barns mor och sin förra hustru, så
finns det många starka känslor inblandade från flera håll.
I min värld är "hata" ett mycket starkt ord. Dock så är väl
steget från att hata till att ta livet av sina barns mor
och sin förra hustru, förhoppningsvis väldigt långt.

MH verkar tillskriva sig själv en oerhörd förmåga att läsa av både barnens och UWs tankar och känsloliv, trots hennes korta samvaro i den familjen. Gissningsvis kanske också sökt få bekräftelse från de berörda.

Jag tror inte UW delade hennes bild av verkligheten. Uppmuntrade hon Noa i sin tonårsprotest, tror jag hon definitivt "slog in spiken" i det äktenskapet.

Möjligen var hon svartsjuk på Lena och att hon inte förmådde ersätta henne fullt ut. I så fall har hon, enligt mig, uppfattat sin uppgift i familjen totalt fel.

Själv föredrar hon denna bild av att äktenskapet tog slut.

"pappan var för svag och modern (LW min anm) för
dominant och att detta bidrog till att jag ratades. För att jag var
för rak och klarsynt.


Bitterhet, kränkthet och hämndlust genomsyrar hennes blogg tycker jag. Dessutom så här långt efteråt.

En personlig reflexion/spekulation.
Citera
2018-08-16, 19:12
  #22137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hade de fått träff så hade MGM varit inlåst på "sannolika skäl" och de frågorna drogs till NFC med högsta prio, det gällde ju att få in MGM på "sannolika skäl".

Semantik att inte kalla fallet för spaningsmord, de har en misstänkt som de inte kommer någon vart med, då är det enligt min mening fortfarande ett spaningsmord.

Många i tråden verkar ha ett tvivel på att NFC inte levererar men basgrejorna kommer som de ska, finliret tar längre tid men att de har fått svar på det grundläggande är självklart.

Spaningsmord (enl Wiki)
Mord där ingen misstänkt finns ännu efter en eller två dagar kallar svensk polis för spaningsmord.
Citera
2018-08-16, 19:16
  #22138
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för utmärkt gräv Gloriouslife och GilGrissom82! Är värt att följa upp även om det kanske bara är en mycket makaber slump.

En litet intressant slump (?) är även att h*n (M*GB*K) ofta geocachar tillsammans med den person som på Facebook sade sig ha haft en av de sista kontakterna med LW på kvällen den 14/5 (vill minnas att denna person frågade LW via Messenger, eller liknande, om råd gällande en sevärd plats utanför Örebro, men meddelandet förblev oöppnat och detta anmäldes till polisen). Detta har redan diskuterats i tråden.

"Nytt" är dock att dessa två personer, utifrån geocacheloggarna, verkar vara nära geocachekamrater.
__________________
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-16 kl. 19:20.
Citera
2018-08-16, 19:16
  #22139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessutom så här långt efteråt.

Bloggen tycktes sluta 2017 alltså ett år efter skilsmässan. Sen kom något inlägg där hon uttrycker tacksamhet över UW och hur livet senare blev, efter det två inlägg om fallet.
Citera
2018-08-16, 19:20
  #22140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Bloggen tycktes sluta 2017 alltså ett år efter skilsmässan. Sen kom något inlägg där hon uttrycker tacksamhet över UW och hur livet senare blev, efter det två inlägg om fallet.

När i tid var det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback