2018-09-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Alla delar ligger på svtplay
Har tittat på SVT play, samtliga avsnitt, och tycker att de är välgjorda, mycket informativa och att de försöker spegla hela händelsen ur så många aspekter som möjligt. Rättsläkarens antaganden om mammans psykiska status kan nog vara nära sanningen. Hon var som vanligt, enligt pappan, ja hon hade ju bestämt sig och kände säkert lättnad över sitt beslut. Vanligt alldeles före självmord. Den enda fråga man inte får svar på i programmet är vart hennes pengar tog vägen. Hur socialarbetarna ska kunna gå vidare efter det här är en särskild fråga. Bottenlöst nonchalant och respektlöst agerat från deras sida.
Citera
2018-09-26, 21:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Han har inget att förlora mer ärligt talat flytt krig och sen hela familjen mördad pga soc bara litade på kvinnan. Jag skulle lätt kunna sitta på livstid om det hände mig.
Att frun var psykiskt instabil borde han väl rimligen ha märkt. Är det någon han bör skylla på så är det rimligen han själv. Myndigheterna hade betydligt sämre möjligheter att bedöma de inblandade och frun än vad han själv hade.
Citera
2018-09-26, 21:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Jag studerar och jobbar som trainee inom soc här i Sthlm och kan en del om lagarna och riktlinjerna. Journalisten ifråga ställde rätt frågor, där fanns inget som ej kunde besvaras med tanke på sekretessen. Ge mig praktiska exempel på de frågor du anser vara omöjliga att besvara och de lögner/insinuationer du har uppmärksammat. Jag tror inte du kommer besvara detta för jag har rätt och du är bara en sketen idiot.
Då kanske du inte har hunnit att studera den sekretesslagstiftning som omfattar socialtjänsten, men det kanske du inte har hunnit till än. Lite tidigt på terminen kanske.
Citera
2018-09-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att frun var psykiskt instabil borde han väl rimligen ha märkt. Är det någon han bör skylla på så är det rimligen han själv. Myndigheterna hade betydligt sämre möjligheter att bedöma de inblandade och frun än vad han själv hade.
Menar du att han bör skylla morden på sina barn på sig själv? Väldigt kallsinnigt av dig i så fall. Man kan faktiskt dölja mycket från sin partner, särskilt om partnern jobbar mycket. Myndigheterna borde ändå sökt kontakt med honom inför vräkningen. Det här är en fruktansvärd tragedi och det skulle du också tycka om det inte handlat om invandrare.
Senast redigerad av nantale 2018-09-26 kl. 21:53.
Citera
2018-09-26, 21:50
Medlem
Hon kunde la ringt lyxfällan istället.
Citera
2018-09-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Aha, förstår. Jag trodde nog att man blir vräkt tidigare om man inte betalat hyran i två år.

Min teori är att maken fått reda på allt kort före morden och att de grälat om det. Eller grälat om något annat. Sen av skam eller ilska och enorm stress och ev psykisk sjukdom begår hon utvidgat självmord.
Vi fick vräkningsdatum! Förstår inte hur de kunde gå två år här.
Citera
2018-09-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte säkert att han märkte något. Jag tror att frun hade bättre kunskaper i svenska än vad han hade. Det kan ha gjort att det var hon som skötte kontakterna med bank, skola osv. Det stora misstaget var att soc frångick sina bestämmelser. Om soc hade kontaktat båda föräldrarna hade inte tragedin behövt inträffa. Man kände till mannens arbetsplats, ett tfnsamtal dit och man hade fått tag på honom.
Citera
2018-09-26, 22:14
Medlem
LaScalas avatar
Det saknas en del viktiga uppgifter som borde tagits upp i programmet.
Det sägs där att hon hade börjat konsumera efter flickans födelse, alltså vet nån det. Men inte maken?
Men VAD var det hon börjat konsumera? Nåt som var osynligt för maken? Han borde väl ha märkt det.
Likaså hennes psykiska mående, han nämnde att hon inte kunde sova på natten innan det hemska hände. Var det allt?
Har man sagt A får man säga B. Har man talat om att hon konsumerat för då mycket pengar så borde man tala om VAD, annars hänger frågan i luften och det hela blir obegripligt.
Jag försöker tänka mej in i hur det ska kännas att sitta inspärrad efter att fått en sån svår chock.
Och bli anklagad för mord! Stackars arme man.
Jag berördes illa av detta program. Kläderna på väggen skrämde mej. Tänk att komma i halvmörkret och se sin familj hänga där på väggen.
Jag vet att sorgeprocesser kan se olika ut men det här var kusligt.
Citera
2018-09-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Hur länge har de bott i Sverige egentligen?
Verkar ju vara några år iaf, men kan ingen svenska. Integrationen funkar finfint.

Förlåt men vad menar du nu? De har väl flyttat till Sverige från Polen alltså inom den fria rörligheten inom EU och inte som flyktingar. Då väljer man ju själv hur bra man vill bli på språket i det landet man jobbar och bor. Finns ju inget integrationsansvar från Sveriges sida att Italienare som flyttat till Sverige för att jobba på Spotify eller polacker som flyttat för att jobba som VVS-montörer ska lära sig flytande svenska?

(Jag bor själv i Tyskland och om jag skulle vara med på tysk tv så hade jag nog också velat ha en tolk.)
Citera
2018-09-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det sägs där att hon hade börjat konsumera efter flickans födelse, alltså vet nån det. Men inte maken?
Men VAD var det hon börjat konsumera? Nåt som var osynligt för maken? Han borde väl ha märkt det.
Likaså hennes psykiska mående, han nämnde att hon inte kunde sova på natten innan det hemska hände. Var det allt?
Har man sagt A får man säga B. Har man talat om att hon konsumerat för då mycket pengar så borde man tala om VAD, annars hänger frågan i luften och det hela blir obegripligt.
Jag försöker tänka mej in i hur det ska kännas att sitta inspärrad efter att fått en sån svår chock.
Jag berördes illa av detta program. Kläderna på väggen skrämde mej. Tänk att komma i halvmörkret och se sin familj hänga där på väggen.

Frun skötte bankaffärerna, hon hade dator. I programmet nämns som hastigast att teknikern på SVT, som låser upp hennes dator, inte kan komma åt hennes bankkonto.
Citera
2018-09-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Man är ju väldigt nyfiken på vad som konsumerades. De försökte spåra vad kvinnan hade gjort på sin dator men de kunde inte komma in på hennes internetbank så där gav de bara upp? Var de inte gifta och har delad ekonomi? Borde det inte vara busenkelt för mannen att begära ut alla transaktioner från det kontot? Känns som väldigt mycket hål i berättande om som flera har sagt en väldigt ensidig bild av kvinnan.

Min spontana teori är att kvinnan fick nån slags förlossningspsykos när den yngsta dottern föddes eftersom det så väl sammanföll men de "förändrade köpmönstrerna". Kanske alla de där guld och paljetterklänningarna till dottern. Fast vet ifan om man kan göra av med flera 100k på det.
Citera
2018-09-26, 22:23
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Inte säkert att han märkte något. Jag tror att frun hade bättre kunskaper i svenska än vad han hade. Det kan ha gjort att det var hon som skötte kontakterna med bank, skola osv. Det stora misstaget var att soc frångick sina bestämmelser. Om soc hade kontaktat båda föräldrarna hade inte tragedin behövt inträffa. Man kände till mannens arbetsplats, ett tfnsamtal dit och man hade fått tag på honom.

De visade nåt papper på soc där deras rutiner vid orosanmälan stod. När oron gäller nåt med barnen måste båda föräldrar kontaktas men om det gäller försörjningsstöd enbart så räcker det med att en förälder kontaktas.
De fem orosanmälningarna som inkommit gällde obetalda hyror.
Dom borde självklart sökt mannen på nåt vi inför risken att tre barn stod utan tak över huvudet.
Slött agerat.
De litade på vad frun sa. Jag litar inte på nån. Inte på mej själv heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in