2018-09-26, 20:51
Medlem
kirugumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, jag saknade intervjuer med vänner som kunde berätta om kvinnan. Och mannen.
Det känns som om reportern ställde för få (eller fel?) frågor till mannen.
Men det kanske kommer fler avsnitt av detta program? Del 1 av 4 står det på SVT.
Annars känns det ju för rumphugget.
Alla delar ligger på svtplay
Citera
2018-09-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Kolla min kommentar efter det du citerade. Känner för farsan, det gör jag. Verkligen.

Men oavsett så bör man kunna göra sig förstådd utan tolk i Sverige. Det finns säkert siffror på kostnaderna för dessa inom kommunal o statlig verksamhet.

Tror inte han behövde tolk i sitt dagliga liv innan den tragiska händelsen. Han var hantverkare.
Klev upp på morgonen, satte kakel, kom hem.
Citera
2018-09-26, 20:54
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Kolla min kommentar efter det du citerade. Känner för farsan, det gör jag. Verkligen.

Men oavsett så bör man kunna göra sig förstådd utan tolk i Sverige. Det finns säkert siffror på kostnaderna för dessa inom kommunal o statlig verksamhet.

Det är ju en sak om man lever som en paracit på soc söker jobb endast för bidrag osv. Men han jobbade ju faktiskt på riktigt. Det är svårt att lära sig nytt språk, killen flydde från bosnien till Polen. där lär han sig ett språk, sen sverige ett till språk. när man är 40 + har barn, jobb och förbindelser är det svårt. Sen ja man kan tycka att han borde kunna mer svenska men det hör fan inte till i sammanhanget.

hur många svenskar som jobbar för volvo i kina kan kinesiska tror du?
Citera
2018-09-26, 20:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, programmet handlar ju om hans kamp för att få veta vad som hände. Soc är en del av det men för att förstå varför de inte ingrep så vore de bra att veta nåt om moderns person.
Soc litade på vad mamman sa.
Mannen litade på sin fru.
Godtrogenhet som ledde till att tre barn mördades.
Och soc har tystnadsplikt och kan inte lägga tillrätta de lögner och insinuationer som som journalistsvinen kommer med. Det gör hela programmet fullständigt meningslöst.
Citera
2018-09-26, 20:59
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Att Safet beskriver det väldigt sakligt som att allt är okej och att maten fanns på bordet och sådär är inget att hänga upp sig på, det är ganska vanligt bland jugo-människor att prata så.
Det är mycket "Jag är ren med rena kläder, jag har en säng att sova i, jag har mat på bordet, jag har ett tak över huvudet" - Hela snacket är väldigt sakligt i sig så det är ju någonting som har med hans hemland att göra, inget att spekulera i. Det är tämligen ganska ovanligt att som en man från det landet, börja prata om en massa intima detaljer om han och frugans relation. Män är simpla, förvänta er inte "Vi var nära varandra och kära".

Har man mat på bordet och någonstans att sova så är allt OK. Mentaliteten hos en invandrare.

Mycket tragiskt. Jag hoppas han finner ro i sin tillvaro och på något sätt lyckas gå vidare.

Du verkar ha doktorerat i utländska mäns mentalitet. Tack vare dig kan det svenska folket, kända för sin goda psykiska hälsa och utåtvändhet, få förståelse varför detta händer. Så många svenskar som är rena rama figurer ur pratsamma franska filmer så man baxnar, helt till skilland från fåordiga invandrare. Vilket lärosäte undervisar du vid?....P.S. Jag är sarkastisk om du inte förstod.
Citera
2018-09-26, 21:00
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Alla delar ligger på svtplay

Ja, jag har tittat på del 2 nu. 12 minuter långt.
Det är en fruktansvärd tragedi och jag vill, precis som mannen, veta hur frun kunde dupera både soc och maken.
Citera
2018-09-26, 21:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och soc har tystnadsplikt och kan inte lägga tillrätta de lögner och insinuationer som som journalistsvinen kommer med. Det gör hela programmet fullständigt meningslöst.

Ja, det här var ett exempel på riktigt dålig journalistik. Jag skrev i mitt första inlägg här att programmet ger bara mer frågor men inga svar.
Nån skrev här att det var "spretigt". Ja verkligen!
Citera
2018-09-26, 21:07
Medlem
Men var det inte fyra barn? Och tre dog?? Vad hände med det fjärde?
Citera
2018-09-26, 21:09
Medlem
Bronixs avatar
Han har inget att förlora mer ärligt talat flytt krig och sen hela familjen mördad pga soc bara litade på kvinnan. Jag skulle lätt kunna sitta på livstid om det hände mig.
Citera
2018-09-26, 21:09
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ja, jag har tittat på del 2 nu. 12 minuter långt.
Det är en fruktansvärd tragedi och jag vill, precis som mannen, veta hur frun kunde dupera både soc och maken.
För att socialen mer eller mindre struntar i att göra sitt jobb ordentligt/ enligt reglementet och att det förstärks ännu mer när det gäller invandrare?! Samma som inom sjukvården, chansen att du ska få kvalificerad hjälp och eller hjälp i tid är betydligt lägre om du har invandrarbakgrund.
Citera
2018-09-26, 21:16
Medlem
Du har tagit din "skitsnacks-medicin" idag ser jag. Belägg för dylika påståenden uppskattas. Nej just ja, de finns ju bara i din vänstervridna hjärna.

Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
För att socialen mer eller mindre struntar i att göra sitt jobb ordentligt/ enligt reglementet och att det förstärks ännu mer när det gäller invandrare?! Samma som inom sjukvården, chansen att du ska få kvalificerad hjälp och eller hjälp i tid är betydligt lägre om du har invandrarbakgrund.
Citera
2018-09-26, 21:17
Medlem
Jesusandmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag studerar och jobbar som trainee inom soc här i Sthlm och kan en del om lagarna och riktlinjerna. Journalisten ifråga ställde rätt frågor, där fanns inget som ej kunde besvaras med tanke på sekretessen. Ge mig praktiska exempel på de frågor du anser vara omöjliga att besvara och de lögner/insinuationer du har uppmärksammat. Jag tror inte du kommer besvara detta för jag har rätt och du är bara en sketen idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in