2018-09-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Håller med er övriga: HURRRAAAAA!!!!

Helt underbart med domen! Han förtjänar inget mindre än detta, allt annat hade varit fel - förutom kanske förvaring. Domslutet var helt perfekt. Undrar om en svensk domare hade varit lika tydlig.

PMs ursäkt till KWs föräldrar kommer inte från hjärtat - det är garanterat hans advokat som instruerat honom att säga det (och INGET annat). Som ett allra sista halmstrå att ta till, men tack och lov bortsåg man från det, insåg att en sån som PM inte alls är ledsen för annat än att han själv åkte dit så det stänkte om det.

Jo med sannolikhet att han är ute igen om 15-20 år. Säljer man knark kan man få 10år och han kan ev komma ut efter 12 år när han Styckmördas.

Straffet livstid är inte en livstid. Hoppas han får ett helvete i fängelset.
Citera
2018-09-26, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
https://www.expressen.se/kvallsposten/madsens-kamp-for-att-slippa-livstidsstraff/

Bra. Helt i sin ordning. Klart de ska ha skadestånd. I vårat land hade de väl på sin höjd fått
50 000 kr.

Jag tar ett glas vin för det också sen. Helt befängt att de inte fick nåt i byretten och som jag starkt kritiserade då det begav sig. Argumenten var helt förlegade i dagens era med ständig kontakt via annan sorts teknik och sist men inte minst:
Det ÄR deras älskade dotter och ett sju helvetes lidande de genomgått i detta absurda rättsfall där hon inte ens hade kunnat hittas. Ett vansinnesdåd av sadism som får det att vända sig i magen.
Citera
2018-09-26, 16:43
Medlem
develis avatar
Video där domaren läser upp livstidsdomen.
Citat:
Peter Madsen idømt fængsel på livstid i Østre Landsret

»Jeg kan oplyse om, at det er en enig landsret, der er kommet frem til resultatet,«

»Det lægges til grund, at der er en sag med en usædvanlig grovhed under særligt skærpende omstændigheder. Kriminaliteten var særligt planlagt, og han har udnyttet forurettedes sagesløse stilling,« siger retsformanden.
https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-idoemt-faengsel-paa-livstid-i-oestre-landsret
Citat:
Peter Madsen idømt landets hårdeste straf for sexmordet på Kim Wall

Åklagaren:
»I den her sag er vi oppe i en grovhed, som nærmest må beskrives som uden for kategori,«
»Det er tale om mishandling, som kunne være en middelalderlig torturbøddel værdig,«
»Jeg kan ikke pege på en straf i straffeloven, som er for hård til Peter Madsen.«

Domarna:
"De tre juridiske dommere og to domsmænd i Østre Landsret valgte i store træk at lytte til anklagemyndighedens argumenter, og lagde i dommen vægt på forbrydelsens »usædvanlige grovhed« og særligt skærpende omstændigheder. Blandt andet den hensynsløshed, som Peter Madsen har udvist i lemlæstelsen af Kim Wall, fremgik det af dommen."

Advokaten:
»Jeg tror, vi alle er enige om, at det er en speciel sag. Det gør selvfølgelig, at man kunne overveje, om det er en sag, der er egnet til Højesteret, men det er slet ikke noget, vi har taget stilling til endnu,« sagde Betina Hald Engmark, kort efter dommen var faldet.
https://jyllands-posten.dk/indland/politiretsvaesen/ECE10897876/peter-madsen-idoemt-landets-haardeste-straf-for-sexmordet-paa-kim-wall/
Senast redigerad av develi 2018-09-26 kl. 16:55.
Citera
2018-09-26, 16:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Jag tar ett glas vin för det också sen. Helt befängt att de inte fick nåt i byretten och som jag starkt kritiserade då det begav sig. Argumenten var helt förlegade i dagens era med ständig kontakt via annan sorts teknik och sist men inte minst:
Det ÄR deras älskade dotter och ett sju helvetes lidande de genomgått i detta absurda rättsfall där hon inte ens hade kunnat hittas. Ett vansinnesdåd av sadism som får det att vända sig i magen.
Ja, befängt verkligen. Gott att man rättat till detta nu.

Ja, det helvetet de stackarna fått utstå går bara inte att föreställa sig en bråkdel av.
Först besked om en försvunnen dotter, syster och fästmö, sen flyter bålen iland och konstateras
vara Kims och då har man faktumet att ens dotter, syster och fästmö blivit rått styckad och
uppenbart är att hon måste ha blivit mördad och sen påträffar man armar och ben och till sist huvudet och så får man veta att hon fallit offer för en utstuderad, ondskefull sexualsadistisk
mördare som kanske i timtal utsatt henne för obeskrivbara plågor innan själva dödandet vidtog
med halsavskärningen.
Jag tror att jag själv rasat ihop fullständigt ställd inför nåt sånt om en nära anhörig.
Aldrig blivit människa igen.

Citat:
Det var en hänsynslös och cynisk handling, enligt åklagaren. Hon blev fastkedjad ombord, sexuellt utnyttjad och till sist mördad. Hon måste ha insett att hon inte skulle komma levande ur detta, säger åklagaren.
Citat:
Åklagaren Kristian Kirk Petersen upprepade under en presskonferens utanför rätten vad han tidigare sagt om påföljden.
– Livstid är absolut inte för starkt straff. Madsen måste ses som en man av särskild farlig karaktär, säger han till pressen och fortsätter:
– Gärningen har varit osedvanligt grov. Jag har själv blivit påverkad av målet.
Citat:
– Det finns inget straff som kan vara hårt nog mot den mannen, säger Kristian Kirk Petersen, och tillägger att han saknar ord för de handlingar Madsen hålls ansvarig för.

Det är ju tveklöst ett av de klart grymmaste illdåd som begåtts på år och dag.

Från Expressens kommentarsfält:

Citat:
Tycker det känns märkligt att Betina GE betonar att rätten ska ta ställning till om mordet är utöver det vanliga, tycker hon inte det själv?

Ja, fattar man inte att det är utöver det vanliga så är det allt jävla illa ställt...

Citat:
När Peter Madsen fördes iväg från rättssalen visade han ingen särskild reaktion.

Men innan han lämnade salen slängde han flera blickar till de tre kvinnor som fanns som stöd i rättssalen. En av kvinnorna var den kriminalvårdare som etablerat ett särskilt förhållande till honom. Kvinnan har varit på plats alla rättegångsdagar

Peter Madsens advokat Betina Hald Enmark har inget besked om hur man ska gå vidare, men menar att det är positivt att rättegången är avslutad, eftersom det innebär att Madsen nu kan få ta emot besök.

"Besök", ja. Han måtte väl längta efter att få det, det lilla krypet.
Äckligt att bara tänka sig nån enda individ som vill sänka sig till nåt så lågt som att besöka
detta fördömda monster i mänsklig skepnad. Fy och usch!

Citat:
Eva Smith, professor emeritus vid juridiska fakultetet vid Köpenhamns universitet, trodde innan domen meddelades att straffet skulle fastställas.
– Jag ser inte den tidigare domen som något unikt, säger Eva Smith.
Att Högsta domstolen, Højesteret, eventuellt också skulle ta upp målet finner hon inte troligt.

Advokaten Lars Kruse som är expert på dansk rätt menar att domen var väntad.
– Jag är inte förvånad. Allt annat hade varit en stor överraskning, säger han.

Han tror, som Eva Smith, att chanserna att fallet tas upp i Högsta domstolen är små.

https://www.expressen.se/kvallsposten/madsens-kamp-for-att-slippa-livstidsstraff/
Senast redigerad av Grandioso 2018-09-26 kl. 17:47.
Citera
2018-09-26, 17:06
Medlem
Citat:
Skål, kamrat Magica!

Lyssnade på Kirks pressuttalande också (sen var det Mette Grith Stage i studio) och båda var intressanta då de diskuterade rättsfall och domen.

Kirk sa att han inte kunde se nåt annat utfall pga de extremt försvårande omständigheterna oavsett om man annars ser på tidigare brottsfall.
Mette beskrev Kirk som en mycket bra och erfaren ÅK. Hon sa att han vet precis hur han ska föra sig, vad han ska trycka på, hans trevliga sätt samt reflekterade kring att han spände ögonen i Madsen och med eftertryck sa att inget straff var hårt nog för honom. Att han är mycket vass retoriskt.

Har du en länk till det?
Citera
2018-09-26, 17:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, befängt verkligen. Gott att man rättat till detta nu.

Ja, det helvetet de stackarna fått utstå går bara inte att föreställa sig en bråkdel av.
Först besked om en försvunnen dotter och fästmö, sen flyter bålen iland och konstateras vara
Kims och då har man faktumet att ens dotter och fästmö blivit rått styckad och uppenbart
är att hon måste ha blivit mördad och sen påträffar man armar och ben och till sist huvudet
och så får man veta att hon fallit offer för en utstuderad, ondskefull sexualsadistisk mördare
som kanske i timtal utsatt henne för obeskrivbara plågor innan själva dödandet vidtog med
halsavskärningen.
Jag tror att jag själv rasat ihop fullständigt ställd inför nåt sånt om en nära anhörig.
Aldrig blivit människa igen.

Det är ju tveklöst ett av de klart grymmaste illdåd som begåtts på år och dag.

Från Expressens kommentarsfält:

Ja, fattar man inte att det är utöver det vanliga så är det allt jävla illa ställt...
Eller hur?
Kirk har, med korta meningar fått med själva kärnan i det hela:
En tortyrbödel från medeltiden som han sa en föregående rättsdag.

»Det er tale om mishandling, som kunne være en middelalderlig torturbøddel værdig,«

Eller en fullständigt relevant fråga från idag:

"- Hvis ikke denne sag skulle kunne begrunde livstid, hvor bestialsk skal man så være i sin drabsiver. Hvilke pinsler skal der så overgå den forurettede?"
https://ekstrabladet.dk/112/nu-er-dommen-faldet/7306472
Citat:
Har du en länk till det?
Det var delvis direktsändning i Ekstrabladet men verkar finnas kvar:
https://ekstrabladet.dk/112/article7324750.ece
Citera
2018-09-26, 17:13
Medlem
Citat:

Bra. Helt i sin ordning. Klart de ska ha skadestånd. I vårat land hade de väl på sin höjd fått
50 000 kr.

Tror inte man tar upp det. Finns ingen egentlig anledning till det.
Så här idag lär det ta slut med alltihop.

PM har väl inga pengar att betala skadeståndet med, men skrotvärdet på hans äckliga ubåt kanske inbringar en del? Men inga pengar i världen kan ersätta deras förlust av KW och tankarna på det oerhörda lidande hon fick utstå.
Citera
2018-09-26, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
PM har väl inga pengar att betala skadeståndet med, men skrotvärdet på hans äckliga ubåt kanske inbringar en del? Men inga pengar i världen kan ersätta deras förlust av KW och tankarna på det oerhörda lidande hon fick utstå.
Jag hoppas de som demolerar hans älskade ubåt i partiklar samtidigt är uppmärksamma på om han gömt nåt i ubåten. För min del kan de skruva ner den del för del i åratal och gärna skicka foto på processen till PM.
Stick hål i dieselmotorn med en tillspetsad skruvmejsel, dra en hobbykniv över sätena.
Citera
2018-09-26, 17:48
Medlem
Citat:
Jag hoppas de som demolerar hans älskade ubåt i partiklar samtidigt är uppmärksamma på om han gömt nåt i ubåten. För min del kan de skruva ner den del för del i åratal och gärna skicka foto på processen till PM.
Stick hål i dieselmotorn med en tillspetsad skruvmejsel, dra en hobbykniv över sätena.

För att få ännu mer kunskap om såna sexualsadister som PM kan man läsa från sid 9 i denna rapport:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=5471224&fileO Id=5471235

Kan i övrigt rekommendera att läsa hela rapporten.
Citera
2018-09-26, 18:01
Medlem
Citat:

Det gör de säkert, men jag tror inte att PM gömde minneskortet till kameran i ubåten. Snarare under promenaden efter han kom upp ur vattnet till räddningsbåten (eller I DEN?) och under den långa promenaden därifrån till polisbilen, fladdrandes med räddningsfilten. Att jag inte tror att kortet finns på ubåten är för att PM trodde i det längsta att han skulle klara sig med kortet i behåll.
Citera
2018-09-26, 18:25
Medlem
Citat:
Eller hur?
Kirk har, med korta meningar fått med själva kärnan i det hela:
En tortyrbödel från medeltiden som han sa en föregående rättsdag.

Eller en fullständigt relevant fråga från idag:

"- Hvis ikke denne sag skulle kunne begrunde livstid, hvor bestialsk skal man så være i sin drabsiver. Hvilke pinsler skal der så overgå den forurettede?"
https://ekstrabladet.dk/112/nu-er-dommen-faldet/7306472

Det var delvis direktsändning i Ekstrabladet men verkar finnas kvar:
https://ekstrabladet.dk/112/article7324750.ece

Som jag förstod det hade Kirk gått ännu mer detaljerat in i De exakta skador Madsen åstadkommit på Kim och tydligen var dom flesta mycket påverkade. En tät stämning hade sänkt sig i rättsalen. En så ofattbar fasansfull händelse!

Och föräldrarna fanns på plats. Madsen satt bara några meter ifrån. Många kunde nog leva sig in hur hemskt det måste vara för dom.

Usch!
Citera
2018-09-26, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Det gör de säkert, men jag tror inte att PM gömde minneskortet till kameran i ubåten. Snarare under promenaden efter han kom upp ur vattnet till räddningsbåten (eller I DEN?) och under den långa promenaden därifrån till polisbilen, fladdrandes med räddningsfilten. Att jag inte tror att kortet finns på ubåten är för att PM trodde i det längsta att han skulle klara sig med kortet i behåll.
Jo, men jag skrev inte om minneskort specifikt.
Jag skrev att han kan ha gömt nåt innan vilket jag likaväl tror han gjort på Freja.
Han gömde de trasiga trosorna under golvplattorna i all hast och jag tror han är en som samlar på souvernirer.
Citat:
För att få ännu mer kunskap om såna sexualsadister som PM kan man läsa från sid 9 i denna rapport:

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=5471224&fileO Id=5471235
Kan i övrigt rekommendera att läsa hela rapporten.
Tack för länken, har jag har faktiskt läs den ser jag, men då snarare utifrån intresse gällande GMP. Läser den igen.
Jag kan varmt rekommendera researchgate och academia gällande forskningsmaterial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in