2018-09-26, 14:59
Medlem
Jogens avatar
Det här är bara nya kids som, i sina liv, gjort upptäckten av det lite tragiska i att supa hemma istället för att gå ut bland folk och ha det trevligt där, som man hittat på en benämning för. Egentligen menar jag grabbar, för jag antar det används ungefär som: "ah skit i Gustav han sitter hemma och tar en kalsongfylla i helgen, höhö". Ett fånigt media-, sociala media-, kulturfenomen i likhet med karatefylla.
Citera
2018-09-26, 15:05
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Blir väl trosfyllor isf...

Men just kalsongfylla hör väl äldre ensamma personer till.
Folk som inte har något emot att sitta i en småsunkig lägenhet i förorten eller småstaden med neddragna persienner tittandes på SVT medan man klunkar Pripps 7.2 alternativt Åbro 7.3, eller estnisk vodka inköpt på sista Siljaresan man gjorde med sängplats i D-hytt för att få ner kostnaden.

Det blir lite av en tragisk figur som jag associerar till. En ensam person som inte har vänner,eller en socialt handikappad människa som söker tröst i alkoholen ensam.
Utan att ha något intresse för att ens gå till den lokala pizzerian, hinka pilsner och möjligtvis kunna byta några ord med någon annan människa i samma situation

Väldigt många är tragiska figurer i så fall. Alkoholens tröstande/lindrande, tidsfördrivande, tids- och verklighetsförvrängande egenskaper ska inte underskattas. Den glättiga, glada, glamorösa sidan av alkoholkonsumtion vill förstås alkoholproducenterna gärna förmedla. Gott om hemmasupande även i välbeställda hem, hoppas du inte tror något annat.
Citera
2018-09-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Väldigt många är tragiska figurer i så fall. Alkoholens tröstande/lindrande, tidsfördrivande, tids- och verklighetsförvrängande ska inte underskattas. Den glättiga, glada, glamorösa sidan av alkoholkonsumtion vill förstås alkoholproducenterna gärna förmedla. Gott om hemmasupande även i välbeställda hem, hoppas du inte tror något annat.

Arr det finns väldigt många ensamma människor i Sverige håller jag med om. Tror även att en stor majoritet av de ensamma gärna hade haft vänner att umgås med,och endast en liten minoritet trivs med ensamheten.
Men så är det i dagens samhälle. Det är inte lätt att skaffa nya vänner efter 20årsåldern. Bekanta är en annan sak.

Att det sups friskt i hem med gott om pengar vet jag redan om. Men de kallar inte sitt hemmasupande för kalsongfyllor.
Middagar med vin och avec. Kvällsgrogg. Ettpar kalla efter man rastat hunden....
Citera
2018-09-26, 15:16
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Arr det finns väldigt många ensamma människor i Sverige håller jag med om. Tror även att en stor majoritet av de ensamma gärna hade haft vänner att umgås med,och endast en liten minoritet trivs med ensamheten.
Men så är det i dagens samhälle. Det är inte lätt att skaffa nya vänner efter 20årsåldern. Bekanta är en annan sak.

Att det sups friskt i hem med gott om pengar vet jag redan om. Men de kallar inte sitt hemmasupande för kalsongfyllor.
Middagar med vin och avec. Kvällsgrogg. Ettpar kalla efter man rastat hunden....

Att alkoholintaget sker i hemmet gör det förstås inte till en kalsongfylla, utan det lite "tristare" ensamsupandet. Ett av kriterierna för denna nya kalsongfylla torde vara just en rejäl fylla, eller riktigt lullig en heldag för sig själv.

Göran 71, skild med vuxna barn och med ett framgångsrikt företag under många år, kallar inte det för kalsongfylla. Även om drickandet sker just i kalsongerna, eller möjligtvis i morgonrock för att inte frysa. Sedan kan whiskyn vara hur fin den vill.
Senast redigerad av Jogen 2018-09-26 kl. 15:23.
Citera
2018-09-26, 15:39
Medlem
Flurps avatar
Detta är väl ett åldersfenomen, eller? Jag menar när vi/man var yngre så var det ju sällan man satt på pojkrummet själv och hinkade i sig bara "för att".
Nu när man är äldre så sker väl 90% av supandet i hemmets lugna vrå. Man har ju inte tid eller ork att gå ut på krogen.

Kalongsupande för mig är ju vardagslyx personifierat. Dvs barnen och kärringen är borta och man kan gå runt hemma i kalsongerna och bara va/kolla på porr OCH dricka sin bästaste virre!
Citera
2018-09-26, 16:49
Medlem
Första gången jag hörde begreppet "kalsongfylla" trodde jag att det innebar att lägga en strumpa eller liknande i kalsongerna i syfte att se mer välutrustad ut. Eller att skita på sig. Tänkte att det helt enkelt handlade om att fylla kalsongerna på endera vis. Tji fick jag!
Citera
2018-09-26, 17:17
Medlem
Jag tycker inte det behöver vara så tragiskt per definition om man super ensam/i kallingar/i förorten etc

Eller rättare sagt det säger inte ett skit om en persons övriga mående och leverne

Själv tar jag gärna en eller två fyllor per år där man super tills någon bajsar ner sig eller av andra skäl går omkring i kallingar eller helt naken gärna ute i förorten och på något av deras gemytliga hak.

Där i mellan lever jag och flertalet av mina vänner mer eller mindre renlevnadsliv och det är snarare den som sitter på sture hof eller hemma i brommavillan fullt uppklädd och stånkar med sina vinglas kväll efter kväll efter kväll som är tragisk.

Vad är skadligast, två sjuttisar estnisk vodka och 10st 7,2or /år som dricks naken i förorten i hop med folk man får vara sig själv med?

Eller en normal Bromma-konsumtion av vin på 700 liter/år som dricks i förd Gant-tröja, kulörta Gant-chinos och Sebago seglarskor samtidigt som man ljuger för sambon/grannen/vännerna och måste anstränga sig för att se så nykter ut som möjligt?

Hur kul är det att vara full när man måste se ut och bete sig som om man gränslat ett kvastskaft?

Super gör man för att lätta på trycket inte för att behöva pressa sig ytterligare och få ännu mer ångest.

Som vanligt och även här har akademikerna dragit nitlotten. Supa utan att få vara full liksom. Man fattar ju varför hela kåken är full av självhjälpsböcker och större delen av fritiden måste läggas på yoga
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-09-26 kl. 17:25.
Citera
2018-09-26, 17:23
Medlem
Ju äldre man blir desto mindre sugen är man ju på att "gå ut", men man är fortfarande rätt sugen på att dra i sig några öl på fredagkvällen liksom. Så om det är kalsongfylla att bli salongsberusad framför dartor/tv ensam eller max med sambon som sällskap, så gör jag mig nog skyldig till det flera ggr i månaden. Brukar inte köra i kallingar dock utan i vanliga kläder
Citera
2018-09-26, 17:38
Medlem
Verkar vara många felaktiga uppfattningar kring vad en kalsongfylla är.

Kalsonger och t-shirt eller enbart kalsonger, fryspizza tillgänglig, eller möjlighet till hemleverans. Gärna en god vän, kylen full med någon slags halvdassig öl. Kalsongfyllan påbörjas tidig eftermiddag och pågår fram till småtimmarna, slutar gärna med att någon deckar.
Citera
2018-09-26, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Det här är bara nya kids som, i sina liv, gjort upptäckten av det lite tragiska i att supa hemma istället för att gå ut bland folk och ha det trevligt där, som man hittat på en benämning för. Egentligen menar jag grabbar, för jag antar det används ungefär som: "ah skit i Gustav han sitter hemma och tar en kalsongfylla i helgen, höhö". Ett fånigt media-, sociala media-, kulturfenomen i likhet med karatefylla.

Nja, kalsongfyllan är något som existerat längre än vad åtminstone jag har existerat. Något som framförallt finländarna i Väsby i mina unga dagar utövade.
Citera
2018-09-26, 17:43
Medlem
mrtowlies avatar
Kalsongfylla ensam är väl ingenting. Att sitta med polarna och kalsongsupa är däremot trevligt. Sen på efterfesten sitter man gärna ett gäng och nakensuper. Då snackar vi.
Citera
2018-09-26, 17:44
Medlem
Vatos.Locoss avatar
''Nytt fenomen'' Knappast nytt, bara någon tönt som hittat ett passande ord för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in