2018-09-26, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Detta är väl ett åldersfenomen, eller? Jag menar när vi/man var yngre så var det ju sällan man satt på pojkrummet själv och hinkade i sig bara "för att".
Nu när man är äldre så sker väl 90% av supandet i hemmets lugna vrå. Man har ju inte tid eller ork att gå ut på krogen.

Kalongsupande för mig är ju vardagslyx personifierat. Dvs barnen och kärringen är borta och man kan gå runt hemma i kalsongerna och bara va/kolla på porr OCH dricka sin bästaste virre!
Det är ett åldersfenomen, ja. Det ser vi tydliga prov på här i tråden också. Ju äldre man blir desto mindre intresserad blir man av vad folk runtomkring tycker och då är blir man mer tillåtande för sina egna laster och konstigheter. Det är främst unga och osäkra individer som pratar om att det skulle vara "tragiskt" att mysa och trivas på egen hand. Det här är människor som har ett enorm behov av social acceptans och bekräftelse och som söker den i gruppen och samtidigt åsidosätter sina egna behov eftersom man är rädd för att verka "onormal".

I bästa fall avtar det med åren.
Citera
2018-09-26, 17:52
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Definitionen på en "kalsongfylla" (fi. 'kalsarikännit') är att man super till där hemma, ensam, i sina underkläder, och utan några planer på att gå ut någonstans.

I och med internets infart har gränserna däremot suddats ut lite. När jag var i tidiga 20-års åldern så hände det relativt ofta att jag köpte på mig ett gäng öl och spenderade helgen med att lira tv-spel.

Men det var ju och andra sidan multiplayer-spelande tillsammans med online-bekantskaper, och de knäckte också oftast ett antal öl och man snackade skit samtidigt som man spelade. Om man vill kalla det att vara ensam eller inte är nog något av en definitionsfråga. Just sådan form av "kalsongfylla" är nog relativt vanlig, skulle jag tro.

Att någon knäcker några kalla samtidigt som dom kollar på en film på TV är knappast heller särdeles ovanligt.

Något jag uppskattar att göra när jag äntligen får vara ensam då jag har familj och ett arbete som innebär massor med "möten med människor". Bara ligga i soffan med telefon på ljudlös å supa till framför tv:n. Bryter dock lite mot inte-gå-utregeln då jag hämtar pizza och besöker kvartersbutiken för chips och snus.

Citat:
Ursprungligen postat av peller
Blir väl trosfyllor isf...

Men just kalsongfylla hör väl äldre ensamma personer till.
Folk som inte har något emot att sitta i en småsunkig lägenhet i förorten eller småstaden med neddragna persienner tittandes på SVT medan man klunkar Pripps 7.2 alternativt Åbro 7.3, eller estnisk vodka inköpt på sista Siljaresan man gjorde med sängplats i D-hytt för att få ner kostnaden.

Det blir lite av en tragisk figur som jag associerar till. En ensam person som inte har vänner,eller en socialt handikappad människa som söker tröst i alkoholen ensam.
Utan att ha något intresse för att ens gå till den lokala pizzerian, hinka pilsner och möjligtvis kunna byta några ord med någon annan människa i samma situation

När du blivit lite äldre, är själv dryga 40, och känner att du träffat tillräckligt med ointressanta idioter kommer du förstå. Som yngre tror man att umgämge och kommunikation är allt som betyder något, att inte få bekräftelse är att dö typ. Du ska nog se över dina fördomar lite. Din bild av vem som gör så här stämmer hursomhelst inte på mig eller de av mina vänner som gör samma sak.

Jag lovar, att gå till lokala haket och lyssna på fylltrattar är det sista jag skulle vilja göra.
Citera
2018-09-26, 18:07
Medlem
Quattroportes avatar
Jag tycker det är rätt skönt att bara glo på film eller spela tv-spel samtidigt som man tar några bira eller lite whisky. Händer väl någon gång varannan månad att man bara slappar hemma på fredag eller lördag och då krökar till det lite.

För maximal avslappning ska man såklart beställa hem pizza och sitta i kallingar eller slapparkläder hela dagen.
Citera
2018-09-26, 18:07
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Kalsongfylla är något man hör mer och mer om på sistone - utan tvekan ett populärt fenomen, även här i Sverige.

Hur vanligt är det egentligen med att dra en kalsongfylla i Sverige idag? Gör ni det själva ibland och vad är era åsikter om kalsongfyllan?
Utan att kunna ange källa så kan Idi bestämt hävda att denna fyllevariant tarvar en utövare som är endera finne eller ryss.
Citera
2018-09-26, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Något jag uppskattar att göra när jag äntligen får vara ensam då jag har familj och ett arbete som innebär massor med "möten med människor". Bara ligga i soffan med telefon på ljudlös å supa till framför tv:n. Bryter dock lite mot inte-gå-utregeln då jag hämtar pizza och besöker kvartersbutiken för chips och snus.

När du blivit lite äldre, är själv dryga 40, och känner att du träffat tillräckligt med ointressanta idioter kommer du förstå. Som yngre tror man att umgämge och kommunikation är allt som betyder något, att inte få bekräftelse är att dö typ. Du ska nog se över dina fördomar lite. Din bild av vem som gör så här stämmer hursomhelst inte på mig eller de av mina vänner som gör samma sak.

Jag lovar, att gå till lokala haket och lyssna på fylltrattar är det sista jag skulle vilja göra.

Då är jag förmodligen redan äldre än dig. Och ointressanta idioter har jag träffat så det räcker och blir över.
Men att sitta själv i mitt hus och supa till har jag inte funnit förnöjsamt. Vill gärna umgås med folk och tjata skit när jag dricker. Men föredrar givetvis vänner framför lokala fyllon

Vi får väl "agree to disagree"
Citera
2018-09-26, 18:13
Medlem
MacEbolas avatar
Kalsongfylla, vilket ord :-) Sådana här djupa diskussioner på Flashback får mig gott humör. Jag får nog öppna en flaska vin förresten.

I ungdomens dagar kallades ett liknande fenomen för MS - meningslöst supande - att sitta hemma med några kompisar och ta ett blixter utan att gå ut o roa sig (på lokal). Dock med kläder på.

Jag ser fenomenet kalsongfylla som en form av egenterapi. Ett mentalt Bamseplåster för att runda till vassa hörn i tillvaron.
Citera
2018-09-26, 18:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Att dricka sig berusad ensam hemma, enbart iklädd kalsonger. Inga planer för dagen och inga gäster som kommer och stör - att i lugn och ro i sin ensamhet sitta i sina kallingar rå-supa hela dagen/kvällen. Ett fenomen som man hör mer och mer om på senare tid.

Det kanske är något som äldre lite slitna människor som håller på med kalsongfyllor. Din omgivning har liksom du, blivit gamla...
Citera
2018-09-26, 18:24
Medlem
volvo 240s avatar
Varför behövs det ett nytt löjligt uttryck för att supa ensam? Vad är det för idioter som kommit på detta. Kan det måhända komma från USA?
Citera
2018-09-26, 18:29
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Då är jag förmodligen redan äldre än dig. Och ointressanta idioter har jag träffat så det räcker och blir över.
Men att sitta själv i mitt hus och supa till har jag inte funnit förnöjsamt. Vill gärna umgås med folk och tjata skit när jag dricker. Men föredrar givetvis vänner framför lokala fyllon

Vi får väl "agree to disagree"

Ber om ursäkt då jag antog att du var ung, du var ju faktiskt bara kvinna. Jag såg givetvis detta men insåg inte betydelsen. Fenomenet kalsongfylla är ett manligt fenomen, dels då kvinnor sällan bär kalsonger men främst för att kvinnor inte förstår värdet i att få vara ifred och slippa kommunikation.

Jag kan vara ute på tunn is men finns det öht kvinnor som nöjesfullt tros-super? Eller ens förstår poängen?
Citera
2018-09-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Varför behövs det ett nytt löjligt uttryck för att supa ensam? Vad är det för idioter som kommit på detta. Kan det måhända komma från USA?

Helt enig, folk måste etikettera allting nuförtiden så att dom kan andas ut.
Ytterst ytligt, patetiskt samhälle vi lever i.
Citera
2018-09-26, 18:34
Medlem
Var väl i samband med att det finska ordet "Kalsarikännit" uppmärksammades som någon fick upp ögonen för ordet.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/134215
Citera
2018-09-26, 18:38
Medlem
Rebelxs avatar
I Finland är det ett välkänt uttryck, "Kalsarikännit" (Kalsari = Kalsong) (Kännit = ((En) Fylla).

Ett avkopplat sätt att starta sin dag, och avsluta dagen på.
Finns ingen poäng i att börja klä på sig eller hålla på med annat vardagligt när man är på detta humör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in