2018-09-26, 12:24
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det finns ett antal olyckliga omständigheter med allt detta. SVT har haft så kallad otur när de tänkte.

De har uttryckt sig nedsättande om kineser precis på det sätt som de själva starkt fördomer när det sker mot Afghaner eller Somalier. De ger den Svenska dubbelmoralen ett ansikte.

De har sannolikt minskat möjligeten att den där bokförläggaren ska kunna bli fri. Det kan övervägas om den sannolikheten redan var så låg att det inte spelar roll, men det var ändå obetänkt.

De har gjor både kinesiska folket och kinesiska staten avogt inställda mot Sverige. Kina lär nuförtiden äga Volvo och en del annan Svensk industri.

De har dessutom gjort allt detta i SVT:s namn. Ett organ som genom det gamla TV monopolet, och i egenskap av public service är stark kopplat till Svenska staten och kulturdepartementet.

Det är inte utan orsak som Kineserna börjar anse oss både hånfulla och rasistiska. Då spelar det inte längre roll att Kineserna också är det.

SVT är makalöst klumpigt.

Ja, jag håller helt med! Kina ville straffa Sverige med mindre kinesisk turism eftersom Nobels fredspris gick till Liu Xiaobo och Dalai Lama besökte Sverige 12 september. Men att SVT trappar upp konflikten med en smaklös parodi är mycket konstigt. Det är så urbota idiotiskt att man börjar misstänka att det finns en kinesisk mullvad på SVT som kläckt idén till parodien och sedan lagt upp den på kinesiska Weibo. Tror få svenskar har något emot vare sig kinesiska turister eller kinesiska kollegor. Har själv bara goda erfarenheter. De är i gemen välutbildade, trevliga och hövliga.
Citera
2018-09-26, 12:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Mja, man behöver ju visserligen inte gå längre än till Nalle Puh för att få exempel på hur lättkränkt den kinesiska regimen kan vara..

SVT's tilltag var dock en plump vi gärna hade kunnat leva utan, och jag som Svensk skämdes faktiskt för det ända tills Kina kom ut med ett "svar" (en urdålig rapvideo) på den och som var precis lika löjligt som SVT's provokation.
Står Kina verkligen bakom rapparen Pissy?
https://shanghai.ist/2018/09/26/pissy-diss-track-hey-sweden/

OT: Svenska journalister är nog ännu mer lättkränkta.
Citera
2018-09-26, 12:47
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
När det gäller censur och ofrihet i Kina så visar kartläggningen från Freedom House dystra siffror:
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/china
Svenskar som sitter och kritiserar Kina för bristande yttrandefrihet bör snarast ta sig en funderare över hur det ser ut i det egna landet när det kommer till sådant
Citera
2018-09-26, 12:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Svenskar som sitter och kritiserar Kina för bristande yttrandefrihet bör snarast ta sig en funderare över hur det ser ut i det egna landet när det kommer till sådant
I Sverige har vi lagstadgad yttrandefrihet. Det står oss fritt att ifrågasätta och kritisera vad vi vill, inklusive Kina. Se vidare rapporten från Freedom House:

Sverige: https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/sweden

Kina: https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/china
Citera
2018-09-26, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
I Sverige har vi lagstadgad yttrandefrihet. Det står oss fritt att ifrågasätta och kritisera vad vi vill, inklusive Kina. Se vidare rapporten från Freedom House:

Sverige: https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/sweden

Kina: https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/china

Ja, lagstadgad. Det betyder bara att du inte blir fängslad av polis för ifrågasättande och kritik. Däremot kan du bli av med jobb och vänner, bli allmänt utfryst samt riskerar att bli fysiskt attackerad av meningsmotståndare utan att någon bryr sig. Allt detta för att du har fel åsikt... Vete fan om jag inte föredrar den kinesiska modellen där jag kan få sitta några år, jag vet ju i alla fall klart och tydligt vad som är tillåtet och inte...
Citera
2018-09-26, 15:58
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Stämmer att kinesiska polisen inte gör sådant, de kör personen till arresten om ingen lösning kommer.

Jag har bott i Kina så pass många år nu och vet hur regimen fungerar. Många tror att man kontrollerar personer med förtryck, vilket är helt fel. Man kontrollerar personer med att spela på att man är förtryckt. Och politiker utnyttjar det i sin strävan efter makt. Det är det som man har kunnat se på sistone. Ingen kinesisk ambassadör i Sverige har gjort något väsen av sig innan. Denne ambassadören har på kort tid hängt ut journalister, hoppat på media, dykt upp på föreläsningar och uttalat förtäckta hot. Dessutom hotellet och detta nu. Detta sker i regi av ambassadören som är hungrig på ett högre ämbete. Det är så här man verkar. Det fungerar inte som i Sverige, och det är det som folk har så svårt att förstå.

Det här är ingenting i Kina. Bor som sagt här och det är inga kommentarer om bojkott av IKEA eller liknande. Det stora är Japan och handelskriget i USA. Många kineser tror för övrigt att Sverige ligger i USA eller England. Som jag skrev innan, det här är ett större problem i detta forum än vad det är i Kina.

Jag bor också i Kina och kan kinesiska. Det du säger stämmer inte. Denna nyhet är top 5 eller top 10 på weibo (kinas twitter) och typ på kinesiska nyhetsappar. 90% av kommenterar är negativa och uttrycker en bojkott mot Sverige, vissa handlar t.o.m. om att gå ut och döda svenskar o.s.v. Kineser är generellt väldigt lättkränkta i internationella sammanhang och OERHÖRT nationalistiska. Kom ihåg att Kina var ju exakt som Nord Korea bara för typ 30-40 år sedan. Denna mentalitet finns kvar i Kina även fast det har blivit mycket öppnare såklart.
Citera
2018-09-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Ja, lagstadgad. Det betyder bara att du inte blir fängslad av polis för ifrågasättande och kritik. Däremot kan du bli av med jobb och vänner, bli allmänt utfryst samt riskerar att bli fysiskt attackerad av meningsmotståndare utan att någon bryr sig. Allt detta för att du har fel åsikt... Vete fan om jag inte föredrar den kinesiska modellen där jag kan få sitta några år, jag vet ju i alla fall klart och tydligt vad som är tillåtet och inte...
Fullständigt absurt att ens jämföra Sverige och Kina i detta avseende. Om man föredrar den kinesiska modellen eller lovordar Kina i de här sammanhangen är man helt ute och cyklar.
Citera
2018-09-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Fullständigt absurt att ens jämföra Sverige och Kina i detta avseende. Om man föredrar den kinesiska modellen eller lovordar Kina i de här sammanhangen är man helt ute och cyklar.
Ja, nu sa jag ju "vete fan"? Och på vilket sätt har jag lovordat?
Min mening är att i Sverige råder absolut inte yttrandefrihet i sann mening. Du blir straffad om du inte har rätt åsikter, även om du inte sätts i fängelse. De som tycker vi har sann yttrandefrihet brukar vara de som har "rätt" åsikter och faktiskt är med i drevet mot meningsmotståndare. Det finns en stor dubbelmoral i Sverige, den visar sig inte minst i det här fallet med satiren...
Citera
2018-09-26, 17:00
Medlem
Fler turister från Kina som skämmer ut sig:

Chinese-speaking tourists attack swan by Swiss lake ‘over missed photo’

Händelsen i Sverige nämns i artikeln.
Citera
2018-09-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Exakt, och all form av kritik mot SVT här är att ge den kinesiska regimen vad de vill ha. Gemene kines skiter fullständigt i detta.

Nej det stämmer inte.

En kines som inte vet något om Sverige skiter nog i det.

En kines som däremot funderar på att utbilda sig här eller söka jobb eller ens turista, eller som ser Sverige som en förebild (vår välfärdsstat osv) kommer nu att fundera om.

Det finns ju väldigt många kineser.

Kan säga som så att det känns inte helt roligt göra affärer med kineser just nu. Men jag försöker be om ursäkt och de verkar uppskatta det.
Senast redigerad av grelin1999 2018-09-26 kl. 17:08.
Citera
2018-09-26, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Ja, nu sa jag ju "vete fan"? Och på vilket sätt har jag lovordat?
Min mening är att i Sverige råder absolut inte yttrandefrihet i sann mening. Du blir straffad om du inte har rätt åsikter, även om du inte sätts i fängelse. De som tycker vi har sann yttrandefrihet brukar vara de som har "rätt" åsikter och faktiskt är med i drevet mot meningsmotståndare. Det finns en stor dubbelmoral i Sverige, den visar sig inte minst i det här fallet med satiren...
Man kan ha delade åsikter om tillämpningen av viss lagstiftning i Sverige så som HMF, men du blir inte straffad för att du riktar kritik mot samhället och ledarskiktet. Prova åk till Kina och uttala samma kritik mot maktskiktet där som många gör mot S och Stefan Löfven här, så lär man bli varse om de milsvidda skillnader som föreligger. Att någon ens antyder att man skulle föredra den kinesiska modellen känns ytterst beklagligt.
Citera
2018-09-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kan säga som så att det känns inte helt roligt göra affärer med kineser just nu.
Är det någonsin roligt? De få gånger jag har haft med kineser att göra har det slagit mig att det är i princip 100% lögner som kommer ur deras munnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in