Citat:
Ursprungligen postat av
SugaredThoughts
Det finns ett antal olyckliga omständigheter med allt detta. SVT har haft så kallad otur när de tänkte.
De har uttryckt sig nedsättande om kineser precis på det sätt som de själva starkt fördomer när det sker mot Afghaner eller Somalier. De ger den Svenska dubbelmoralen ett ansikte.
De har sannolikt minskat möjligeten att den där bokförläggaren ska kunna bli fri. Det kan övervägas om den sannolikheten redan var så låg att det inte spelar roll, men det var ändå obetänkt.
De har gjor både kinesiska folket och kinesiska staten avogt inställda mot Sverige. Kina lär nuförtiden äga Volvo och en del annan Svensk industri.
De har dessutom gjort allt detta i SVT:s namn. Ett organ som genom det gamla TV monopolet, och i egenskap av public service är stark kopplat till Svenska staten och kulturdepartementet.
Det är inte utan orsak som Kineserna börjar anse oss både hånfulla och rasistiska. Då spelar det inte längre roll att Kineserna också är det.
SVT är makalöst klumpigt.
Håller till fullo med.
UD svarade tom den Kinesiska ambassaden med att "vi har yttrandefrihet i Sverige"...yttrandefrihet my ass! Hade de sänt motsvarande satirprogram om zigenare, somalier eller afghaner hade det blivit totalt hus i helvete på Södermalm med omnejd. Det hade helt aldrig hänt. däremot ska de ge sig på ett land som dels är starkt nationalistiskt/patriotiskt, dels är en supermakt, dels att vi har ett enormt handelsutbyte med dem, dels att de skickar horder av förmögna turister som spenderar pengar som ingen annan, och slutligen ett land med en kultur där man inte vill tappa ansiktet inför sitt folk. Denna tappa-ansikte-kultur kommer att innebära att Kina kommer inte ge sig för ens de får som de vill. De kan enkelt förbjuda sina medborgare att resa till Sverige, det är sas. inte ett vanligt land vi talar om. Ännu enklare är det att förbjuda de som verkligen har pengar att komma hit, för sannolikheten att just dessa människor besitter en viss makt i hemlandet är därmed större. De vill knappast inte riskera den och sin standard mot att åka till ett sketet Sverige. handlar det dessutom om shopping, ja då kan de lika gärna åka till Köpenhamn om de så gärna vill åka till Skandinavien och shoppa.
Dessutom när jag själv såg programmet och de talade om att de hade laddat upp en film på "Youku", så trodde jag att det var ett enda skämt, bl a för att jag inte visste att Youku existerade. Sedan visade det sig att det var på riktigt. Så vänta nu lite, ett idiotiskt satirprogram på public service är redan illa, men varför i hela friden skulle de ladda upp ett dubbat klipp om Sverige på Youku där de gör sig lustiga över kineser? Dessutom kommer med ett hot "Kommer ni hit och bajsar på våra gator spöar vi skiten ur er" eller liknande. Men vänta nu lite, vem är det egentligen som bajsar offentligt? ja juste precis...Zigenarna.
De har ju dessutom inte ens ett eget land och något vidare inflytande, att ge sig på dem hade ju inte lett till några större diplomatiska konsekvenser. Dock tycker jag inte att public service ska äga sig åt sådan verksamhet öht, sen undrar de varför inte alla betalar TV-licensen...
Nu håller världens media på att skriva om att Sveriges statskanal håller på med rasistiska kiss och bajs skämt mot kineser, vad sänder de för signaler? Vettiga människor runt om i världen måste ju verkligen klia sig i huvudet nu. Sverige är ju det land som bokstavligen har öppnat samtliga dörrar för diverse krigsflyktingar, våldtäktsmän och andra antisociala människor som många länder (däribland Kina) inte tar emot. Men att svensk statstv håller på med kiss o bajs-rasism mot kineser som de flesta vet är väsentligt mycket bättre människor (dessutom med en högre grad av IQ än länder i väst) måste ju ge en mycket skev bild av Sverige.
Slutligen det jag menar, är ju att Sverige är ju bland de sista länderna med vår ekonomi total körd botten som ska ge sig på ett land som Kina på detta sätt.
om UD och SVT verkligen menar allvar med att vi har yttrandefrihet i Sverige, ja då vill jag banne mig se ett liknande program om någon annan folkgrupp som zigenare, afghaner, somalier eller liknande. Annars är detta och förblir ett totalt hyckleri. Dessutom har vi som sagt inget diplomatiskt eller ekonomiskt att förlora på det.