2018-09-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Är det någonsin roligt? De få gånger jag har haft med kineser att göra har det slagit mig att det är i princip 100% lögner som kommer ur deras munnar.

Det är inte min erfarenhet.

Det var värre för 10+ år sedan när de flesta kineser inte kunde engelska. Idag är de flesta som gör affärer utbildade på internationella skolor. Åtminstone de kineser som man har att göra med.
Citera
2018-09-26, 18:32
Medlem
Flairrs avatar
Dags då att böja rygg

https://www.svt.se/kultur/svt-s-thomas-hall-avsikten-med-forra-veckans-inslag-var-anti-rasistisk
Citera
2018-09-26, 19:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Dags då att böja rygg

https://www.svt.se/kultur/svt-s-thomas-hall-avsikten-med-forra-veckans-inslag-var-anti-rasistisk
Jag tycker att det Thomas Hall uttrycker känns uppriktigt. Sammantaget är hela inslaget en bra satir som häcklar den ”politiska korrektheten” i Sverige. Jag blev uppriktigt och positivt förvånad över att se detta i SVT. Tyvärr blev ”informationsfilmen” helt fel när den togs ur sitt sammanhang. Och för alla som inte är insatta i problemen med ”PK-Sverige” måste den te sig helt obegriplig.

Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Ja, lagstadgad. Det betyder bara att du inte blir fängslad av polis för ifrågasättande och kritik. Däremot kan du bli av med jobb och vänner, bli allmänt utfryst samt riskerar att bli fysiskt attackerad av meningsmotståndare utan att någon bryr sig. Allt detta för att du har fel åsikt... Vete fan om jag inte föredrar den kinesiska modellen där jag kan få sitta några år, jag vet ju i alla fall klart och tydligt vad som är tillåtet och inte...
Den demokratur-liknande åsiktskorridoren i PK-Sverige har till stor del skapats av medierna, inte minst public service. Hoppas att detta kan bli en väckarklocka i Sverige, men jag tvivlar.
Citera
2018-09-26, 19:34
Medlem
lepops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det finns ett antal olyckliga omständigheter med allt detta. SVT har haft så kallad otur när de tänkte.

De har uttryckt sig nedsättande om kineser precis på det sätt som de själva starkt fördomer när det sker mot Afghaner eller Somalier. De ger den Svenska dubbelmoralen ett ansikte.

De har sannolikt minskat möjligeten att den där bokförläggaren ska kunna bli fri. Det kan övervägas om den sannolikheten redan var så låg att det inte spelar roll, men det var ändå obetänkt.

De har gjor både kinesiska folket och kinesiska staten avogt inställda mot Sverige. Kina lär nuförtiden äga Volvo och en del annan Svensk industri.

De har dessutom gjort allt detta i SVT:s namn. Ett organ som genom det gamla TV monopolet, och i egenskap av public service är stark kopplat till Svenska staten och kulturdepartementet.

Det är inte utan orsak som Kineserna börjar anse oss både hånfulla och rasistiska. Då spelar det inte längre roll att Kineserna också är det.

SVT är makalöst klumpigt.

Håller till fullo med.

UD svarade tom den Kinesiska ambassaden med att "vi har yttrandefrihet i Sverige"...yttrandefrihet my ass! Hade de sänt motsvarande satirprogram om zigenare, somalier eller afghaner hade det blivit totalt hus i helvete på Södermalm med omnejd. Det hade helt aldrig hänt. däremot ska de ge sig på ett land som dels är starkt nationalistiskt/patriotiskt, dels är en supermakt, dels att vi har ett enormt handelsutbyte med dem, dels att de skickar horder av förmögna turister som spenderar pengar som ingen annan, och slutligen ett land med en kultur där man inte vill tappa ansiktet inför sitt folk. Denna tappa-ansikte-kultur kommer att innebära att Kina kommer inte ge sig för ens de får som de vill. De kan enkelt förbjuda sina medborgare att resa till Sverige, det är sas. inte ett vanligt land vi talar om. Ännu enklare är det att förbjuda de som verkligen har pengar att komma hit, för sannolikheten att just dessa människor besitter en viss makt i hemlandet är därmed större. De vill knappast inte riskera den och sin standard mot att åka till ett sketet Sverige. handlar det dessutom om shopping, ja då kan de lika gärna åka till Köpenhamn om de så gärna vill åka till Skandinavien och shoppa.

Dessutom när jag själv såg programmet och de talade om att de hade laddat upp en film på "Youku", så trodde jag att det var ett enda skämt, bl a för att jag inte visste att Youku existerade. Sedan visade det sig att det var på riktigt. Så vänta nu lite, ett idiotiskt satirprogram på public service är redan illa, men varför i hela friden skulle de ladda upp ett dubbat klipp om Sverige på Youku där de gör sig lustiga över kineser? Dessutom kommer med ett hot "Kommer ni hit och bajsar på våra gator spöar vi skiten ur er" eller liknande. Men vänta nu lite, vem är det egentligen som bajsar offentligt? ja juste precis...Zigenarna.
De har ju dessutom inte ens ett eget land och något vidare inflytande, att ge sig på dem hade ju inte lett till några större diplomatiska konsekvenser. Dock tycker jag inte att public service ska äga sig åt sådan verksamhet öht, sen undrar de varför inte alla betalar TV-licensen...

Nu håller världens media på att skriva om att Sveriges statskanal håller på med rasistiska kiss och bajs skämt mot kineser, vad sänder de för signaler? Vettiga människor runt om i världen måste ju verkligen klia sig i huvudet nu. Sverige är ju det land som bokstavligen har öppnat samtliga dörrar för diverse krigsflyktingar, våldtäktsmän och andra antisociala människor som många länder (däribland Kina) inte tar emot. Men att svensk statstv håller på med kiss o bajs-rasism mot kineser som de flesta vet är väsentligt mycket bättre människor (dessutom med en högre grad av IQ än länder i väst) måste ju ge en mycket skev bild av Sverige.

Slutligen det jag menar, är ju att Sverige är ju bland de sista länderna med vår ekonomi total körd botten som ska ge sig på ett land som Kina på detta sätt.
om UD och SVT verkligen menar allvar med att vi har yttrandefrihet i Sverige, ja då vill jag banne mig se ett liknande program om någon annan folkgrupp som zigenare, afghaner, somalier eller liknande. Annars är detta och förblir ett totalt hyckleri. Dessutom har vi som sagt inget diplomatiskt eller ekonomiskt att förlora på det.
Citera
2018-09-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är inte min erfarenhet.

Det var värre för 10+ år sedan när de flesta kineser inte kunde engelska. Idag är de flesta som gör affärer utbildade på internationella skolor. Åtminstone de kineser som man har att göra med.
Ja, det är väl få länder som förändrats så mycket de senaste åren som Kina, och mina erfarenheter är ganska gamla vid det är laget, så det kan säkert stämma.
Citera
2018-09-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lepop
Håller till fullo med.

UD svarade tom den Kinesiska ambassaden med att "vi har yttrandefrihet i Sverige"...yttrandefrihet my ass! Hade de sänt motsvarande... m.m.....

Håller med 110%!
Citera
2018-09-26, 21:09
Medlem
Totiuss avatar
Det är någonting som inte stämmer i hela den här soppan. Jag tror på Thomas Halls förklaring men den väcker fundamentala följdfrågor. Den första frågan är VARFÖR det blev så fel. Här ser jag bara två möjligheter: Antingen beror det på nästintill obegriplig inkompetens och dumhet eller så var det en medveten provokation mot Kina. Det behöver därför klargöras VEM eller VILKA som gjorde filmen och HUR dessa resonerade, från A till Ö.
Citera
2018-09-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är någonting som inte stämmer i hela den här soppan. Jag tror på Thomas Halls förklaring men den väcker fundamentala följdfrågor. Den första frågan är VARFÖR det blev så fel. Här ser jag bara två möjligheter: Antingen beror det på nästintill obegriplig inkompetens och dumhet eller så var det en medveten provokation mot Kina. Det behöver därför klargöras VEM eller VILKA som gjorde filmen och HUR dessa resonerade, från A till Ö.
Har inte läst Halls beskrivning men jag har vart verksam o bott periodvis i landet sedan 20+ år tillbaka och sett o hört reaktionerna i Kina på Svenska politikers mång ggr dravel beträffande Kina genom åren
Denna incident är liksom oväsentlig på det sättet då Kina redan innan bestämt sig att markera mot Sverige, om det inte vore denna så skulle det vara någon annan, det är min fulla övertygelse.

Detta är resultatet av Svenska politikers kritiska uttalanden under många år om Kina som många ggr bara är för att visa sig på styva linan för den egna befolkningen och fiska röster.
Det största problemet vi har i Sverige är att vi uttalar oss om saker tagna ur dess sammanhang och är mycket dåligt insatta i Kina som land och varför saker är som de är där.
Nu kommer vi få betala ett pris för vår bror duktig attityd, turismen kommer förlora, svenska företag verksamma i Kina kommer förlora och det är inte bra för ett litet pluttland som Sverige.
Att det sker nu och inte tidigare beror på att nu finns slagträn för Kineserna att använda som svider för Sverige

Räddningen kan vara att vi lyckligtvis inte har en regering och lyckas vi byta ut den befintliga kan den nya kanske släta över detta om de agerar smart.
Vi får hoppas att sladderkäften Margot o hennes vänner kan knipa truten under tiden och inte ställa till med mer elände för landet.
Men mina förhoppningar är små, alla våra politiker leker i en sandlåda och tror att vi är världens centrum som alla ser upp till, och vår media apparat...tja jag orkar inte ens gå in på hur dålig jag tycker den är.
Citera
2018-09-26, 22:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
[…]
Att det sker nu och inte tidigare beror på att nu finns slagträn för Kineserna att använda som svider för Sverige
[…]
Det är precis detta jag tänker på. VARFÖR ger SVT, indirekt under Kulturdepartementet, ett sådant slagträ till Kina? Det är obegripligt, i varje fall för mig. Är det bara dumhet eller ligger det något annat bakom?
Citera
2018-09-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är precis detta jag tänker på. VARFÖR ger SVT, indirekt under Kulturdepartementet, ett sådant slagträ till Kina? Det är obegripligt, i varje fall för mig. Är det bara dumhet eller ligger det något annat bakom?
Ren skär dumhet, vi lever i tron att världen cirkulerar runt oss och vi är oantastbara och därmed kan bete oss som vi vill och kritisera andra som inte beter sig som vi tycker de ska.
Citera
2018-09-26, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ren skär dumhet, vi lever i tron att världen cirkulerar runt oss och vi är oantastbara och därmed kan bete oss som vi vill och kritisera andra som inte beter sig som vi tycker de ska.

Citerar du den kinesiska sverige ambassadören?
Citera
2018-09-26, 23:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, den uppblåsta självbilden, besserwisser-attityden och dumheten är typisk.

Här är den förklaring som den ansvarige utgivaren för Svenska nyheter, Thomas Hall, har gett tidigare idag:
Thomas Hall kommenterar Kina-inslaget "Vi var okänsliga"
https://www.svt.se/svt-bloggen/post/thomas-hall-kommenterar-kina-inslaget-vi-var-okansliga/

Kommer kineserna att nöja sig med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in