2018-09-26, 11:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ett tips i all välmening. Testa att besöka Kina och Ryssland någon gång. Jag har aldrig varit träffat någon i mitt liv som har så mycket fel och snackar så mycket bullshit som du. Du är ju värre än Lööf.

Satir finns definitivt i Kina och används dagligen mot japaner, amerikaner och kinesiska "rednecks". Inget konstigt alls. Jag har visat upp klippet för kineser i Kina och efter att de garvat en stund så säger de att inte alla kineser är sådana. Det är skitnödiga svenskar som lyssnar på den kinesiske ambassadören som oroar sig för detta. Den kinesiske ambassadören är ute efter ett bättre jobb och ligger därför på som han gör. Bara att ignorera han.

Ett annat skit som florerar i tråden är att det inte skulle vara lätt att vara svensk i Kina. Det är inte svårare än att vara tysk eller fransk eller liknande. Sluta upp med alla jävla överdrifter och påståenden. Det enda ni gör är att ge den kinesiske ambassadören vatten på sin kvarn.

Det finns inte en käft i Kina som bryr sig om detta förutom ambassadören och hans vänner som hjälper han till befodran. Kinesen i gemen vet inte ens vad Sverige är. För de flesta existerar bara Amerika, England, Australien, Ryssland, Japan och Kina. Några känner till Kanada också. Det är fler personer som diskuterar detta i denna tråden än vad det är i hela Kina. Det kanske kan ge er lite proportioner på det hela.

Sluta lyssna på troll som Ola Schubert. Det närmaste kinesisk kultur han har kommit är att äta tre små rätter i Sundbyberg.

Har du sett någon satir riktad emot kommunistpartiet i Kina? Eller någon som riktar sig emot känsliga aspekter av den kinesiska kulturen?

Lätt att vara "satirisk" emot japaner och amerikanare, för de bryr inte, och då är det inte ens frågan om satir.
Citera
2018-09-26, 11:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag håller helt med om allt du sa, och grelin1999 kan ta och byta ut sin avatar mot en stor blank röd stjärna.

Man KAN helt enkelt inte vara naiv inför Kina och dess styre, då det t o m finns ett eget ord för de som kritiserar staten Kina = dissidenter. I vilka andra länder hör man detta ord någonsin uttalas? Men i Kina blir man fiende mot staten om man säger något negativt om den.

DOCK - Den här hackiga skivan till kedja av händelser utvecklade sig till en kass påverkansoperation - och som tur är lyckades de inte. (Läser ni, herr Ambassadör, det lyckades INTE!)
TV-programmet var plumpt, ja. Men det är gjort av lallande dårar, så vem bryr sig egentligen?
Vem bryr sig? Men herregud – svensk public service har gjort sig till internationellt åtlöje och dessutom förolämpat kineserna. Många borde bry sig och frågan om svensk public service i dess nuvarande form borde verkligen aktualiseras, men det faller utanför denna tråd.

Citat:
Ett tips i all välmening. Testa att besöka Kina och Ryssland någon gång. Jag har aldrig varit träffat någon i mitt liv som har så mycket fel och snackar så mycket bullshit som du. Du är ju värre än Lööf.
När det gäller censur och ofrihet i Kina så visar kartläggningen från Freedom House dystra siffror:
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/china
China’s authoritarian regime has become increasingly repressive in recent years. The ruling Chinese Communist Party (CCP) is tightening its control over the media, online speech, religious groups, and civil society associations while undermining already modest rule-of-law reforms. The CCP leader and state president, Xi Jinping, is consolidating personal power to a degree not seen in China for decades. The country’s budding civil society and human rights movements have struggled amid a multiyear crackdown, but continue to seek avenues for protecting basic rights and sharing uncensored information, at times scoring minor victories.
Att ge kinesiska regimen fullt legitim anledning att kritisera svensk public service, och i viss utsträckning möjligen även polisen, är synnerligen korkat.
Citera
2018-09-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Har du sett någon satir riktad emot kommunistpartiet i Kina? Eller någon som riktar sig emot känsliga aspekter av den kinesiska kulturen?

Lätt att vara "satirisk" emot japaner och amerikanare, för de bryr inte, och då är det inte ens frågan om satir.

Jodå, jag har sett satir mot Xi, även om det plockas ner snabbt för det mesta. Men ingen blir fängslad av den.
Citera
2018-09-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vem bryr sig? Men herregud – svensk public service har gjort sig till internationellt åtlöje och dessutom förolämpat kineserna. Många borde bry sig och frågan om svensk public service i dess nuvarande form borde verkligen aktualiseras, men det faller utanför denna tråd.

När det gäller censur och ofrihet i Kina så visar kartläggningen från Freedom House dystra siffror:
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/china
China’s authoritarian regime has become increasingly repressive in recent years. The ruling Chinese Communist Party (CCP) is tightening its control over the media, online speech, religious groups, and civil society associations while undermining already modest rule-of-law reforms. The CCP leader and state president, Xi Jinping, is consolidating personal power to a degree not seen in China for decades. The country’s budding civil society and human rights movements have struggled amid a multiyear crackdown, but continue to seek avenues for protecting basic rights and sharing uncensored information, at times scoring minor victories.
Att ge kinesiska regimen fullt legitim anledning att kritisera svensk public service, och i viss utsträckning möjligen även polisen, är synnerligen korkat.

Exakt, och all form av kritik mot SVT här är att ge den kinesiska regimen vad de vill ha. Gemene kines skiter fullständigt i detta.
Citera
2018-09-26, 11:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Exakt, och all form av kritik mot SVT här är att ge den kinesiska regimen vad de vill ha. Gemene kines skiter fullständigt i detta.
Tvärtom, det visar att vi har en frihet i Sverige som saknas i Kina. Och SVT fälls vidare förhoppningsvis i granskningsnämnden.

Citat:
Jodå, jag har sett satir mot Xi, även om det plockas ner snabbt för det mesta. Men ingen blir fängslad av den.
Läs rapporten från Freedom House i mitt förra inlägg så ser du flera exempel på kineser som fängslats för opposition och kritik.
Citera
2018-09-26, 11:39
Medlem
Citat:
Tvärtom, det visar att vi har en frihet i Sverige som saknas i Kina. Och SVT fälls vidare förhoppningsvis i granskningsnämnden.

Läs rapporten från Freedom House i mitt förra inlägg så ser du flera exempel på kineser som fängslats för opposition och kritik.

Ja, men du får skilja på satir och organiserad kritik. Organiserad kritik är förbjudet, fängelse. En satirisk bild från en privatperson får du inte fängelse för.
Citera
2018-09-26, 11:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, men du får skilja på satir och organiserad kritik. Organiserad kritik är förbjudet, fängelse. En satirisk bild från en privatperson får du inte fängelse för.
Svårt att dra gränser, jag skulle då inte vilja chansa. Kolla t.ex. följande (från Freedom House):
Citizens continued to be punished, often harshly, for expressing views critical of the authorities, accessing banned content, or sharing information on taboo topics in 2017. For example, in April a court in Shandong Province sentenced Wang Jiangfeng to two years in prison for using a banned nickname for Xi Jinping in a group message on WeChat.
Citera
2018-09-26, 11:46
Medlem
Inte första gången svensk humor lett till fnurra på den diplomatiska tråden. För ett antal år sedan nallebombade en svensk reklambyrå Vitryssland. Brutna diplomatiska relationer som resultat. Återupptogs förra året om jag minns väl.

Då var det en reklambyrå. Den här gången är det statlig megafon SVT som ger sig utomlands. Vem är chefen på SVT som godkänt idén? SVT får hävda sig blå att de är självständiga från regeringen men utlänningar kommer aldrig att orka sätta sig in i hur medierna funkar här, eller vad som är humor i Sverige.

Även om SVT tror sig vara världens navel så har de ingenting att göra utanför Sveriges gränser. SVT har helt enkelt inte kulturkompetensen.
Citera
2018-09-26, 11:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Och det är du säker på?

Sedan plockas de ju ner snabbt, vilket säger något.

Att sedan du kallar mig "troll" och "värre än Annie Lööf", är kanske "satir" ifrån din sida, men misslyckad sådan, då jag inte bryr mig speciellt mycket. Hade jag inte hållt med dig om mycket, och kanske fått en ny insikt, så hade jag inte ens kommenterat saken.

Men faktum är att jag tycker att SVT gick för långt när det gäller en specifik sak i "informarionsfilmen": Att kinesiska turister skiter vid matbordet", med tillhörande förbudsskylt.
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-09-26 kl. 12:21.
Citera
2018-09-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och det är du säker på?

Sedan plockas de ju ner snabbt, vilket säger något.

Att sedan du kallar mig "troll" och "värre än Annie Lööf", är kanske "satir" ifrån din sida, men misslyckad sådan, då jag inte bryr mig speciellt mycket. Hade jag inte hållt med dig om mycket, och kanske fått en ny insikt, så hade jag inte ens kommenterat saken.

Men faktum är att jag tycker att SVT gick för långt när det gäller en specifik sak i "informarionsfilmen": Att kinesiska turister sköter vid matbordet", med tillhörande förbudsskylt.

Att du tar till dig information ger dig respekt. Men du uttrycker helt fel kritik mot både Ryssland och Kina i dina inlägg. Du går på massmedias bild som väldigt ofta är felaktig. Gå in på Kinaforumet t.ex. (Därför suger Kina) så får du en betydligt sannare bild från oss som bor här. Jag ogillar dessa regimer, precis som du, men den kritik är ofta felaktig. Problemen i dessa samhällen är på en nivå som journalister inte förstår. För att förstå detta måste man leva i samhället. Det räcker inte med två veckor på Hilton vid Himmelska fridens torg.
Citera
2018-09-26, 12:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vem bryr sig? Men herregud – svensk public service har gjort sig till internationellt åtlöje och dessutom förolämpat kineserna.

Mja, man behöver ju visserligen inte gå längre än till Nalle Puh för att få exempel på hur lättkränkt den kinesiska regimen kan vara..

SVT's tilltag var dock en plump vi gärna hade kunnat leva utan, och jag som Svensk skämdes faktiskt för det ända tills Kina kom ut med ett "svar" (en urdålig rapvideo) på den och som var precis lika löjligt som SVT's provokation.
Citera
2018-09-26, 12:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inte första gången svensk humor lett till fnurra på den diplomatiska tråden. För ett antal år sedan nallebombade en svensk reklambyrå Vitryssland. Brutna diplomatiska relationer som resultat. Återupptogs förra året om jag minns väl.

Då var det en reklambyrå. Den här gången är det statlig megafon SVT som ger sig utomlands. Vem är chefen på SVT som godkänt idén? SVT får hävda sig blå att de är självständiga från regeringen men utlänningar kommer aldrig att orka sätta sig in i hur medierna funkar här, eller vad som är humor i Sverige.

Även om SVT tror sig vara världens navel så har de ingenting att göra utanför Sveriges gränser. SVT har helt enkelt inte kulturkompetensen.

Det är väl inte vårt problem om utlänningar inte kan hålla reda på hur svensk media fungerar?

Ansvarig utgivare för Svenska nyheter heter Thomas Hall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in