2018-09-25, 20:20
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotoram
Svensk medborgare, fokusera på det viktiga; är du bekväm med att Kina kidnappar svenska medborgare (jag antar att du också har ett svenskt pass) i ett tredje land? Att världens mäktigaste diktatur försöker underminera Sverige?
Kina är långt ifrån den enda statsmakt som agerar mot dissidenter på det sättet. Mönstret går igen i de flesta stater som implementerar judeomarxistisk doktrin. I Jugoslavien hade de UDBA, i Sovjet var det Chekan osv osv. Fast nu är inte det vad den här tråden handlar om. Att deras agerande ifråga om incidenten med de kinesiska turisterna i Sverige skulle handla om Gul Minhai är ren spekulation från din sida.
Citera
2018-09-25, 20:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Igen, den kinesiska regimen försöker att utpressa Sverige för att få regeringen och UD att sluta lägga sig i en svensk politisk fånges- Gui Minhai- öde. Läs mina inlägg och kommentera detta istället. Är du bekväm med att en utav världens mest repressiva stater har som målsättning att underminera Sverige?
Nej, jag är inte bekväm med det. Men i slutändan är det ett spel som kräver strategiskt tänkande och en långsiktig plan. Att klampa på som Sverige gjort nu är rimligen sämsta alternativet. Sverige hade sannolikt smidigt kunnat glida ur turisthändelsen genom att visa lite ödmjukhet och goodwill (även om det svider för stunden). Istället drog man till med en fullständigt idiotisk satir som givetvis retar gallfeber på kineserna. Det är så inihelvete korkat, onödigt och provocerande så det knappt går att tro att det är sant.
Citera
2018-09-25, 20:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Exakt VAD Sverige borde göra/gjort är både enkelt och självklart, tycker jag:

1) En opartisk utredning av vad som egentligen hände på hostellet där samtliga inblandade parter får komma till tals.

2) En avpublicering av inslaget i ”Svenska nyheter” och en förklaring av vad svensk public service står för enligt lag. Disciplinpåföljd för alla som på något sätt varit ansvariga för inslaget.

Hur svårt kan det vara?

1) Vem skulle anses som opartisk i det här fallet? En utländsk utredare? Generator har ju inga som helst skyldigheter att medverka i en sån utredning. Om de kan misstänkas för att ha begått ett brott kan svensk polis utreda dem, men det verkar inte vara fallet.

2) Vem ska bestämma en avpublicering och förklaring? Regeringen har ingen sån makt i Sverige, och man kan ju föreställa sig ramaskriet när staten ger sig in och detaljstyr SVT's publiceringar.

Så svårt kan det vara.
Citera
2018-09-25, 20:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, jag är inte bekväm med det. Men i slutändan är det ett spel som kräver strategiskt tänkande och en långsiktig plan. Att klampa på som Sverige gjort nu är rimligen sämsta alternativet. Sverige hade sannolikt smidigt kunnat glida ur turisthändelsen genom att visa lite ödmjukhet och goodwill (även om det svider för stunden). Istället drog man till med en fullständigt idiotisk satir som givetvis retar gallfeber på kineserna. Det är så inihelvete korkat, onödigt och provocerande så det knappt går att tro att det är sant.

Du resonerar som om Sverige pratar med en röst. Som det var samma personer som ringde efter polisen, som körde ut kineserna till Enskede och som gjorde den där sketchen.
Senast redigerad av Clay Allison 2018-09-25 kl. 20:56.
Citera
2018-09-25, 21:00
Medlem
Citat:

Nu hör det ju till saken att Sverige inte är som Kina eftersom vi inte har statligt kontrollerad media och att den satiren man "drog till med" alltså inte var något den svenska staten kokade ihop utan gjord av en självständig redaktion som mig veterligen inte behöver ha godkännande av UD innan man sänder nåt. Måhända att de flesta kineserna inte förstår detta, men jag tror nog att du är medveten om detta.
Citera
2018-09-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Iof ganska allvarligt, då var femte människa på planeten är just kines.

Även om skämtet var undermåligt, så spelar det väl ingen roll vilken nation som blir påverkad?
Så det handlar i slutändan om dignitet, ungefär snarlikt som att håna Ryssland?
Citera
2018-09-25, 21:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
1) Vem skulle anses som opartisk i det här fallet? En utländsk utredare? Generator har ju inga som helst skyldigheter att medverka i en sån utredning. Om de kan misstänkas för att ha begått ett brott kan svensk polis utreda dem, men det verkar inte vara fallet.

2) Vem ska bestämma en avpublicering och förklaring? Regeringen har ingen sån makt i Sverige, och man kan ju föreställa sig ramaskriet när staten ger sig in och detaljstyr SVT's publiceringar.

Så svårt kan det vara.
1) JO kan utreda polisens agerande och omständigheterna kring det.

2) SVT kan avpublicera sitt eget material och förklara varför.

Citat:
Du resonerar som om Sverige pratar med en röst. Som det var samma personer som ringde efter polisen, som körde ut kineserna till Enskede och som gjorde den där sketchen.
Så framställer rimligen de kinesiska makthavarna det – alltså Sverige som en entitet.
Citera
2018-09-25, 21:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
1) JO kan utreda polisens agerande och omständigheterna kring det.

2) SVT kan avpublicera sitt eget material och förklara varför.

Så framställer rimligen de kinesiska makthavarna det – alltså Sverige som en entitet.

1) Då tycker jag att du, kinesiska staten, kineserna eller någon annan JO-anmäler händelsen. Det är fritt fram.

2) Det kan SVT göra om SVT vill, eller om de blir fällda i någon rättslig eller publicistisk instans. Återigen, anmäl.

Ja, eftersom förhållandena är mycket mer så i Kina, och för att tjänar på det i den här kampanjen mot Sveirge.

Kom ihåg, det mesta tyder på att Kina var ute efter en konflikt med Sverige, och det hade troligen inte spelat nån roll vad vi hade gjort.
Citera
2018-09-25, 21:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu hör det ju till saken att Sverige inte är som Kina eftersom vi inte har statligt kontrollerad media och att den satiren man "drog till med" alltså inte var något den svenska staten kokade ihop utan gjord av en självständig redaktion som mig veterligen inte behöver ha godkännande av UD innan man sänder nåt. Måhända att de flesta kineserna inte förstår detta, men jag tror nog att du är medveten om detta.
Nja, SVT är public service och verksamheten är reglerad i lag och det finns krav på saklighet och opartiskhet i sändningarna. Det här är förstås en knepig balansgång men någonstans finns förstås gränser för vad som är acceptabelt...
Citera
2018-09-25, 21:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
1) Då tycker jag att du, kinesiska staten, kineserna eller någon annan JO-anmäler händelsen. Det är fritt fram.

2) Det kan SVT göra om SVT vill, eller om de blir fällda i någon rättslig eller publicistisk instans. Återigen, anmäl.

Ja, eftersom förhållandena är mycket mer så i Kina, och för att tjänar på det i den här kampanjen mot Sveirge.

Kom ihåg, det mesta tyder på att Kina var ute efter en konflikt med Sverige, och det hade troligen inte spelat nån roll vad vi hade gjort.
Om det nu är så att den kinesiska regimen försöker att utpressa Sverige är det knappast jag, (kineserna) eller ”någon annan” (medborgare) som har att hantera det. Det är regeringen som har att hantera problemet. Det är bland annat därför vi betalar skatt – alltså för att få säkerhet som medborgare.
Citera
2018-09-25, 21:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om det nu är så att den kinesiska regimen försöker att utpressa Sverige är det knappast jag, (kineserna) eller ”någon annan” (medborgare) som har att hantera det. Det är regeringen som har att hantera problemet. Det är bland annat därför vi betalar skatt – alltså för att få säkerhet som medborgare.

Men chilla lite, Sveriges säkerhet är inte hotad.

Men du tycker JO ska utreda detta - fast det är inte du som ska anmäla?
Citera
2018-09-25, 21:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nja, SVT är public service och verksamheten är reglerad i lag och det finns krav på saklighet och opartiskhet i sändningarna. Det här är förstås en knepig balansgång men någonstans finns förstås gränser för vad som är acceptabelt...

Hallå det var ett satirprogram. 'Saklighet' 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in