2018-09-25, 11:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Buhu vi sjunker i anseende hos kineser.

Iof ganska allvarligt, då var femte människa på planeten är just kines.
Citera
2018-09-25, 13:54
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Iof ganska allvarligt, då var femte människa på planeten är just kines.

En sak är säker, det försök till ursäkt som gjorts av Thomas Hall kommer inte att trösta många.

https://www.svt.se/kultur/kinas-ambassad-vi-kommer-aldrig-acceptera-en-sadan-ursakt

Helt meningslöst i detta läget att försöka förklara vad satiren egentligen gick ut på. Tror inte det är där skon klämmer, Thomas.
Citera
2018-09-25, 15:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotoram
Ja, men vad exakt ska "Sverige" göra då?
Så, än en gång, vad kan Sverige göra? Förslag?
Exakt VAD Sverige borde göra/gjort är både enkelt och självklart, tycker jag:

1) En opartisk utredning av vad som egentligen hände på hostellet där samtliga inblandade parter får komma till tals.

2) En avpublicering av inslaget i ”Svenska nyheter” och en förklaring av vad svensk public service står för enligt lag. Disciplinpåföljd för alla som på något sätt varit ansvariga för inslaget.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2018-09-25, 18:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
SVT har dragit tillbaka klippet ifrån Youku, men skadan är, tyvärr, redan skedd.
Citera
2018-09-25, 18:35
Medlem
Det framstår som att flera här verkar läsa vad jag har skrivit men ändå lyckats undgå vad jag egentligen diskuterar.
Jag har talat om den kinesiska regimens motiv gällande Sverige. Igen; det är Kina som har spionerat på Sverige, via sin ambassadör försökt påverka svensk medierapportering, samt, allra viktigast, fängslat två svenskar av politiska skäl för att sedan paradera dem på statstelevision där de tvingas att "erkänna" sina brott. Vi kan lägga till att den svenska medborgare som alltjämt sitter fängslad, Gui Minhai, först kidnappas från Thailand för att sedan dyka upp på kinesisk tv, sedan "släppas fri" för att återigen kidnappas på ett tåg i Kina mitt framför ögonen på svenska diplomater och nu sitter han antagligen insjuknad i ALS och ruttnar bort i ett kinesiskt fängelse.

Exakt så här ser den diplomatiska situationen mellan de bägge staterna ut, hur svårt ska det vara att förstå detta? Allt det andra är en storm i ett minimalt snapsglas. Den kinesiska regimens taktik är nu att måla upp Sverige som nån form av monstruös förtryckarstat där kineser aldrig kan gå säkra. Sida 1A från diktaturhandbokens första kapitel avdelning "undanledningsmanöver":
Citat:
Jan Weidenfeld, from the Mercator Institute for China Studies in Berlin, said earlier that China’s criticism of Sweden’s domestic human rights over the tourist case was part of a wider Chinese foreign policy strategy on the issue.
“China is trying to relativise human rights in an attempt to say, ‘in Sweden, the human rights of Chinese tourists have been violated’, in an attempt to establish a kind of level playing field,” Weidenfeld said.
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/2165412/china-demands-apology-over-swedish-broadcasters-comedy-show

Så, ska vi tycka att det är allvarligt att världens största diktatur försöker att kölhala Sverige, eller ska vi anse att detta bara är en liten petitess?
Naturligtvis så var SVT:s klipp en gudasänd gåva till regimen eftersom de då har ännu ett "fall" att peka på. Eller tror flera av er här i tråden på allvar att den officiella kinesiska reaktionen, som jag citerade i ett tidigare inlägg, beror på att diktatorerna i Peking är måna om pressetiska regler? Det skulle vara klargörande om ni kan upplysa oss andra om vad ni egentligen tror driver regimen i dess politik gentemot Sverige.
Citera
2018-09-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jowi77
Så du menar att det är okej att vara rasist bara folket lever i en diktatur?

Läs vad jag har skrivit, mina inlägg handlar om den kinesiska regimen och dess agerande gentemot Sverige.
Citera
2018-09-25, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du kan prova diskutera med kineser eller kinessvenskar. Om du känner någon.

Konstigt nog har de, efter Sveriges rasistiska och hånande klipp, fått intrycket att svenskar är hånfulla och rasistiska.

Detta omnämns i Kinas största tidning. Vi sjunker som en sten i anseende hos dem.

Konstigt att folk är känsliga för rasistiskt hån?

Samma som till föregående person, läs vad jag har skrivit, mina inlägg handlar om den kinesiska regimen och dess agerande gentemot Sverige. Ska det vara så svårt?
Citera
2018-09-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Exakt VAD Sverige borde göra/gjort är både enkelt och självklart, tycker jag:

1) En opartisk utredning av vad som egentligen hände på hostellet där samtliga inblandade parter får komma till tals.

2) En avpublicering av inslaget i ”Svenska nyheter” och en förklaring av vad svensk public service står för enligt lag. Disciplinpåföljd för alla som på något sätt varit ansvariga för inslaget.

Hur svårt kan det vara?

Igen, den kinesiska regimen försöker att utpressa Sverige för att få regeringen och UD att sluta lägga sig i en svensk politisk fånges- Gui Minhai- öde. Läs mina inlägg och kommentera detta istället. Är du bekväm med att en utav världens mest repressiva stater har som målsättning att underminera Sverige?
Citera
2018-09-25, 18:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det framstår som att flera här verkar läsa vad jag har skrivit men ändå lyckats undgå vad jag egentligen diskuterar.
Jag har talat om den kinesiska regimens motiv gällande Sverige. Igen; det är Kina som har spionerat på Sverige, via sin ambassadör försökt påverka svensk medierapportering, samt, allra viktigast, fängslat två svenskar av politiska skäl för att sedan paradera dem på statstelevision där de tvingas att "erkänna" sina brott. Vi kan lägga till att den svenska medborgare som alltjämt sitter fängslad, Gui Minhai, först kidnappas från Thailand för att sedan dyka upp på kinesisk tv, sedan "släppas fri" för att återigen kidnappas på ett tåg i Kina mitt framför ögonen på svenska diplomater och nu sitter han antagligen insjuknad i ALS och ruttnar bort i ett kinesiskt fängelse.

Exakt så här ser den diplomatiska situationen mellan de bägge staterna ut, hur svårt ska det vara att förstå detta? Allt det andra är en storm i ett minimalt snapsglas. Den kinesiska regimens taktik är nu att måla upp Sverige som nån form av monstruös förtryckarstat där kineser aldrig kan gå säkra. Sida 1A från diktaturhandbokens första kapitel avdelning "undanledningsmanöver":

https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/2165412/china-demands-apology-over-swedish-broadcasters-comedy-show

Så, ska vi tycka att det är allvarligt att världens största diktatur försöker att kölhala Sverige, eller ska vi anse att detta bara är en liten petitess?
Naturligtvis så var SVT:s klipp en gudasänd gåva till regimen eftersom de då har ännu ett "fall" att peka på. Eller tror flera av er här i tråden på allvar att den officiella kinesiska reaktionen, som jag citerade i ett tidigare inlägg, beror på att diktatorerna i Peking är måna om pressetiska regler? Det skulle vara klargörande om ni kan upplysa oss andra om vad ni egentligen tror driver regimen i dess politik gentemot Sverige.

Naturligtvis så har du rätt igen: Här ett lite inslag om påtvingade sk "Bekännelser", som en Svensk människorättsaktivist fick göra i kinesisk TV. Han fördes bort innan han hann resa till Thailand. Men även där går ingen säker för det kinesiska regimens kidnappningspatruller vilket en svensk-kinesisk bokförläggare, bittert fått erfara. Och han är, för övrigt långt ifrån ensam:

https://www.youtube.com/watch?v=N16MHOiGZsM

https://www.youtube.com/watch?v=tWd-6_nlKBI

https://www.youtube.com/watch?v=h0-aV9-YP_A

"Men detta är ju en falun Gong kanal", japp, och här kommer info om varför de blev förföljda. (I ärlighetens namn så så kan man lugnt hoppa över allt politiskt dribblande i partitoppen, det räcker att veta att det kinesiska kommunistpartiet låg och ligger bakom förföljelsen):

https://www.youtube.com/watch?v=ayH0oyV5Xwo
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-09-25 kl. 19:05.
Citera
2018-09-25, 19:31
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Igen, den kinesiska regimen försöker att utpressa Sverige för att få regeringen och UD att sluta lägga sig i en svensk politisk fånges- Gui Minhai- öde. Läs mina inlägg och kommentera detta istället. Är du bekväm med att en utav världens mest repressiva stater har som målsättning att underminera Sverige?
Gui Minhai låter inte vidare svenskt. Det låter mer som ett asiatiskt än ett nordiskt klingande namn. Kines?
Citera
2018-09-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Gui Minhai låter inte vidare svenskt. Det låter mer som ett asiatiskt än ett nordiskt klingande namn. Kines?

Svensk medborgare, fokusera på det viktiga; är du bekväm med att Kina kidnappar svenska medborgare (jag antar att du också har ett svenskt pass) i ett tredje land? Att världens mäktigaste diktatur försöker underminera Sverige?
Citera
2018-09-25, 20:07
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Det finns ett antal olyckliga omständigheter med allt detta. SVT har haft så kallad otur när de tänkte.

De har uttryckt sig nedsättande om kineser precis på det sätt som de själva starkt fördomer när det sker mot Afghaner eller Somalier. De ger den Svenska dubbelmoralen ett ansikte.

De har sannolikt minskat möjligeten att den där bokförläggaren ska kunna bli fri. Det kan övervägas om den sannolikheten redan var så låg att det inte spelar roll, men det var ändå obetänkt.

De har gjor både kinesiska folket och kinesiska staten avogt inställda mot Sverige. Kina lär nuförtiden äga Volvo och en del annan Svensk industri.

De har dessutom gjort allt detta i SVT:s namn. Ett organ som genom det gamla TV monopolet, och i egenskap av public service är stark kopplat till Svenska staten och kulturdepartementet.

Det är inte utan orsak som Kineserna börjar anse oss både hånfulla och rasistiska. Då spelar det inte längre roll att Kineserna också är det.

SVT är makalöst klumpigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in