Det framstår som att flera här verkar läsa vad jag har skrivit men ändå lyckats undgå vad jag egentligen diskuterar.
Jag har talat om den kinesiska regimens motiv gällande Sverige. Igen; det är Kina som har spionerat på Sverige, via sin ambassadör försökt påverka svensk medierapportering, samt, allra viktigast, fängslat två svenskar av politiska skäl för att sedan paradera dem på statstelevision där de tvingas att "erkänna" sina brott. Vi kan lägga till att den svenska medborgare som alltjämt sitter fängslad, Gui Minhai, först kidnappas från Thailand för att sedan dyka upp på kinesisk tv, sedan "släppas fri" för att återigen kidnappas på ett tåg i Kina mitt framför ögonen på svenska diplomater och nu sitter han antagligen insjuknad i ALS och ruttnar bort i ett kinesiskt fängelse.
Exakt så här ser den diplomatiska situationen mellan de bägge staterna ut, hur svårt ska det vara att förstå detta? Allt det andra är en storm i ett minimalt snapsglas. Den kinesiska regimens taktik är nu att måla upp Sverige som nån form av monstruös förtryckarstat där kineser aldrig kan gå säkra. Sida 1A från diktaturhandbokens första kapitel avdelning "undanledningsmanöver":
Citat:
Jan Weidenfeld, from the Mercator Institute for China Studies in Berlin, said earlier that China’s criticism of Sweden’s domestic human rights over the tourist case was part of a wider Chinese foreign policy strategy on the issue.
“China is trying to relativise human rights in an attempt to say, ‘in Sweden, the human rights of Chinese tourists have been violated’, in an attempt to establish a kind of level playing field,” Weidenfeld said.
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/2165412/china-demands-apology-over-swedish-broadcasters-comedy-show
Så, ska vi tycka att det är allvarligt att världens största diktatur försöker att kölhala Sverige, eller ska vi anse att detta bara är en liten petitess?
Naturligtvis så var SVT:s klipp en gudasänd gåva till regimen eftersom de då har ännu ett "fall" att peka på. Eller tror flera av er här i tråden på allvar att den officiella kinesiska reaktionen, som jag citerade i ett tidigare inlägg, beror på att diktatorerna i Peking är måna om pressetiska regler? Det skulle vara klargörande om ni kan upplysa oss andra om vad ni egentligen tror driver regimen i dess politik gentemot Sverige.