2018-09-25, 17:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Logik säger att medvetanden måste designa ett system som har en funktion.
Åtminstånde tills ateisterna har hittat' bevis för en stor smäll av skapelse eller ökande komplexitet.
Varför skulle vi "ha hittat" bevis för "stor smäll av skapelse" när vi inte tror att det skett någon "stor smäll av skapelse"?

Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
För troende som saknar logiskt-tänk, så är det "logiskt" att system har designat sig själva av en slump.. eftersom ett designat system bevisar ingenting enligt de troende.
De troende behöver inte vänta på bevis för varken Stor Smäll av Skapelse, komplexitet eller gudars designförmåga.. innan dom lärde sina barn att livet är en meninglös skapelseresultat av en stor explosion av skapelse.
"Vi" tror inte heller "att system har designat sig själva av en slump".
Det är du som tror att vi tror det.
Citera
2018-09-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är en ”större kraft”? Måste det vara Gud, t.ex? Kan det vara en okänd gud, eller kanske en hinduisk gud? Kan det vara tio gudar, med olika roller?

Om man tänker efter ett steg längre i hur dom högre djuren tex fick sina hörselsinnen, så
borde man, enligt mitt tycke se att det finns en "skaparkraft" bakom. I ditt inlägg talar
du om Gud, men du utesluter den abrahamiske guden. Kan inte den abrahamiske gudens
existens helt enkelt vara den korrekta uppfattningen? Våra kristna förfäder var inte korkade.
De såg helheten utan en massa krusiduller och accepterade saker som dom var.
Jag tror tex att 1700-talets visa män var långt mycket smartare än dagens intellekuella.
Det är bara att kolla på, förmodligen den mest kompletta konstitutionen som ett land har.
Den skrevs på 1700-talet och är USA:s konstitution. Det går inte hitta så visa män i dagens
moderna värld. Så det vad dom visste om Gud och sånt redan för flera hundra år sedan har
förlöjligats i dagens värld.
Citera
2018-09-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Om man tänker efter ett steg längre i hur dom högre djuren tex fick sina hörselsinnen, så
borde man, enligt mitt tycke se att det finns en "skaparkraft" bakom. I ditt inlägg talar
du om Gud, men du utesluter den abrahamiske guden. Kan inte den abrahamiske gudens
existens helt enkelt vara den korrekta uppfattningen? Våra kristna förfäder var inte korkade.
Jag tror tex att 1700-talets visa män var långt mycket smartare än dagens intellekuella.
Det är bara att kolla på, förmodligen den mest kompletta konstitutionen som ett land har.
Den skrevs på 1700-talet och är USA:s konstitution. Det går inte hitta så visa män i dagens
moderna värld. Så det vad dom visste om Gud och sånt redan för flera hundra år sedan har
Jo, den kristna guden kan vara den rätta. Tusentals gudar kan vara den rätta.
Dock går ju tråden ut på att bevisa Gud, och eventuellt specificera vilken version det avser. Det kan ju även vara så att den Gud som existerar inte är i närheten av vad de olika religionerna påstår. Det går att spekulera hur mycket som helst.
Som jag förstått det var väl några av ”förfäderna” i USA deister, d.v.s. de trodde på en skapare som inte lade sig i männskors affärer. Och ja, det är nog smartare än en teistisk version av Gud. Så där håller jag med dig. Dock går inte en sådan Gud att bevisa.
Citera
2018-09-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Varför skulle vi "ha hittat" bevis för "stor smäll av skapelse" när vi inte tror att det skett någon "stor smäll av skapelse"?

"Vi" tror inte heller "att system har designat sig själva av en slump".
Det är du som tror att vi tror det.
Han måste tro att ”vi” tror på något ännu knäppare än vad han själv gör. Det är nog enda sättet för han att få det att se logiskt ut. Därför hittar han på åsikter åt/om oss.
Citera
2018-09-25, 17:35
Medlem
Citat:
Jo, den kristna guden kan vara den rätta. Tusentals gudar kan vara den rätta.
Dock går ju tråden ut på att bevisa Gud, och eventuellt specificera vilken version det avser. Det kan ju även vara så att den Gud som existerar inte är i närheten av vad de olika religionerna påstår. Det går att spekulera hur mycket som helst.
Som jag förstått det var väl några av ”förfäderna” i USA deister, d.v.s. de trodde på en skapare som inte lade sig i männskors affärer. Och ja, det är nog smartare än en teistisk version av Gud. Så där håller jag med dig. Dock går inte en sådan Gud att bevisa.

Det hela kommer sig av att de hade kontakt med livet som det är. Men nog om det.
Här handlar det om att bevisa att Gud finns. Vad anser du att en sån såkallad självökande
komplexitet som hörselsinnet kommer ifrån? Det är flertalet ytterliggande faktorer
som måste samverka för att högre liv ska få något sånt som ett hörselsinne.
Det talar för att det finns en "skaparkraft". Varför kan inte den traditionella guden vara den
"skaparkraften"?
Citera
2018-09-25, 17:49
Medlem
Citat:
Det hela kommer sig av att de hade kontakt med livet som det är. Men nog om det.
Här handlar det om att bevisa att Gud finns. Vad anser du att en sån såkallad självökande
komplexitet som hörselsinnet kommer ifrån? Det är flertalet ytterliggande faktorer
som måste samverka för att högre liv ska få något sånt som ett hörselsinne.
Det talar för att det finns en "skaparkraft". Varför kan inte den traditionella guden vara den
"skaparkraften"?
Frågan är felställd; varför är den tradionella guden den ”skaparkraften”? Den frågan passar bättre in på tråden.
I fråga om hörselsinnet har jag ingen aning, och jag hänvisar alltid vetenskapliga frågor till vetenskapen. Själv är jag ingen vetenskapsman. Och det är ändå bättre du bevisar Gud innan vi går in på vad Gud eventuellt skapat.
Citera
2018-09-25, 17:55
Medlem
Citat:
Frågan är felställd; varför är den tradionella guden den ”skaparkraften”? Den frågan passar bättre in på tråden.
I fråga om hörselsinnet har jag ingen aning, och jag hänvisar alltid vetenskapliga frågor till vetenskapen. Själv är jag ingen vetenskapsman. Och det är ändå bättre du bevisar Gud innan vi går in på vad Gud eventuellt skapat.

Jaha, nu blev det överkurs även för dig, du kan inte längre bortförklara hur det verkar ligga till.

Om jag ska definiera Gud, så säger jag att han är vår fader. Jag vill inte köra ned vissa
svårförklarliga saker i halsen på någon. Men faktum är att tillkomsten av hörselsinnet kan inte
förklaras med annat än att det finns en yttre intelligent kraft som styr evolutionen.
Citera
2018-09-25, 17:56
Medlem
Citat:
Hört talas om evolutionsteorin? Det är vetenskaplig fakta att alla våra sinnen långsamt utvecklats fram steg för steg. Att du är för dum eller envis för att acceptera detta gör det inte mindre sant.

Våra förfäder var varken smartare eller dummare än folk idag, åtminstone inte de intellektuella skikten. Däremot var våra förfäder mycket okunnigare. De förstod bara en bråkdel av hur naturen och universum fungerar mot vad vi gör idag.
Citera
2018-09-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Hört talas om evolutionsteorin? Det är vetenskaplig fakta att alla våra sinnen långsamt utvecklats fram steg för steg. Att du är för dum eller envis för att acceptera detta gör det inte mindre sant.

Våra förfäder var varken smartare eller dummare än folk idag, åtminstone inte de intellektuella skikten. Däremot var våra förfäder mycket okunnigare. De förstod bara en bråkdel av hur naturen och universum fungerar mot vad vi gör idag.

Evolutionen har bara ett intelligent svar på hur allt kommer till. Det finns en kraft bakom, som
verkar ha en intelligens. Dvs, det handlar inte om slumpens skördar hur saker blir till.
Citera
2018-09-25, 18:20
Medlem
Citat:
Jaha, nu blev det överkurs även för dig, du kan inte längre bortförklara hur det verkar ligga till.

Om jag ska definiera Gud, så säger jag att han är vår fader. Jag vill inte köra ned vissa
svårförklarliga saker i halsen på någon. Men faktum är att tillkomsten av hörselsinnet kan inte
förklaras med annat än att det finns en yttre intelligent kraft som styr evolutionen.
Nja, så mycket överkurs är det inte. Däremot ska jag inte behöva motbevisa ditt påstående, så frågan ”varför är det inte den traditionella guden som .....” är felställd. Speciellt i denna tråd.
Citera
2018-09-25, 18:22
Medlem
Citat:
Evolutionen har bara ett intelligent svar på hur allt kommer till. Det finns en kraft bakom, som
verkar ha en intelligens. Dvs, det handlar inte om slumpens skördar hur saker blir till.
Som jag förstått det så försöker inte ens evolutionen förklara hur liv startade. Det är bara en förklaringsmodell för det som hände efteråt, och fortfarande händer.
Och Gud bevisas inte genom att evolution motbevisas. Gudsförklaringen behöver egna bevis.
Citera
2018-09-25, 18:30
Medlem
Citat:
Evolutionen bevisar hur allt liv har utvecklats fram på egen hand från en enda urorganism. Hur denna enda organism (förmodligen en bakterie) uppstod för 4 miljarder år sedan vet vi däremot inte.

Om Gud nu skapade livet på jorden så skapade han bara denna bakterie. Det finns inget som tyder på att han skulle ha lagt sig i evolutionen sedan dess.

Och jo, alla våra egenskaper som skiljer oss från bakterien vet vi från början har uppstått av en slump.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in