Ja, men vad exakt ska "Sverige" göra då? Politiker och regering kan(och bör) inte springa runt och fördöma TV-inslag när en diktatur så önskar. Det här är egentligen ingenting i jämförelse med det som får Sveriges och Kinas relationer att vara skakiga. Räcker med att bara att se tillbaka på vad som hänt de senaste åren: Kina har
spionerat på exilkineser i Sverige, Kinas ambassadör har sprungit runt och halvt om halvt
hotat svensk media om de inte rapporterar "korrekt" om Kina, slutligen så har Kina arresterat två svenska medborgare (varav en kidnappades i Thailand) av politiska skäl och efter, åtminstone psykisk, tortyr tvingat dem att erkänna sina "brott" på kinesisk TV (var det många svenskar som begärde en offentlig ursäkt från kinesisk TV då?).
Det är Kinas diktaturparanoia som är orsaken här, nåt jäkla turistgruff och halvlyckat satirinslag är naturligtvis ointressanta för regimen (lade sig den kinesiska ambassaden i "Kinapuff-gate" för några år sedan?) och hade ignorerats totalt om det inte låg politik bakom. Kina använder nu det här för att försöka testa om den taktik som man tidigare prövat med sina grannländer, dvs utpressning och hot för att få sin vilja igenom, även fungerar på västländer.
Vårt land är tyvärr försökskaninen här, och det leder igen till min inledande fråga, vad exakt kan Sverige göra? Tyvärr inte mycket är nog det dystra svaret, när nu Kinas utrikesministerium tagit upp det hela så pekar ju det mesta på att de går all in för att försöka pressa Sverige på att sluta prata om Gui Minhai (svensk-kinesen som alltjämt är fängslad):
Citat:
The Foreign Ministry strongly protested on Monday a recent Swedish TV show insulting China in its news program, demanding Swedish Television SVT take immediate actions to eliminate the bad effects....The anchor of the SVT show maliciously used very vulgar language against China and the Chinese people, which has incited discrimination, bias and provocation against China and other ethnic groups, and is a clear breach of journalistic ethics, Foreign Ministry Spokesman Geng Shuang said on Monday....China strongly condemned the malicious act, and the Foreign Ministry and Chinese Embassy in Sweden lodged a complaint and strong protest to the Swedish side, Geng said.
China reserves the right to take further actions on the issue, he added....The program breaks the basic moral principles of mankind, and gravely challenges human conscience, and is a serious violation of media professional ethics, the embassy said.
http://www.chinadaily.com.cn/a/201809/24/WS5ba8dc36a310c4cc775e7c99.html
Det tar emot att ens länka till dravlet, det är uppenbart motbjudande (och skrattretande) att en regim som
fängslar fler journalister än någon annanstans ska läxa upp Sverige om pressetik (eller för den delen rasism när man håller nära en miljon uigurer och kazaker i fångläger i detta nu). I en normal värld skulle Kina för länge sedan ha bett Sverige om ursäkt för deras brott mot svenska medborgare, men nu ska man försöka vända detta till Kina är ett offer. Bisarrt.
Tyvärr kommer man nog att lyckas få med sig vanliga kineser på de här tåget. Jag har som jag har nämnt i tidigare inlägg bott i Kina av och till i mer än tio år, så jag tror mig ha nån form av insyn här. Gemene kines är varken dissident eller ultraregimtrogen, utan faller snarare in någonstans däremellan.
När det gäller saker som anses kränka Kina är man dock oftast utan pardon. Lägg därtill att de, oavsett vad de själva tror, är hjärntvättade efter att ha levt hela sina liv i en total ekokammare formad av partiet.
Det spelar ingen roll att det objektivt sett är sinnessjukt att säga kinesiska turister saknar legala rättigheter i Sverige när deras vistelse i Sverige är enda gången de överhuvudtaget kommer att vara i närheten av en rättsstat, många kineser tror nu det. Dito om svenskt polisbrutalitet.
Så, än en gång, vad kan Sverige göra? Förslag?