2018-09-24, 10:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Alltså, jag har klara minnesbilder av att det har stått i någon eller några artiklar att vandrarhemmet försökte hitta alternativt boende åt sällskapet, men nu kan jag inte hitta det längre.

Jag minns däremot inte att det har stått hur kineserna ställde sig till betalning för detta ny boende.
Citera
2018-09-24, 10:41
Medlem
sassafrass avatar
Lugna ner er nu - blir bara jobbigt när tråden blir nerlusad med en massa tjafs fram o tillbaka.

Jag ser dock Frasselitos poäng. Representanten för hotellet som uttalat sig var så vitt jag förstår inte på plats på kvällen, utan återger (utan särskilt mycket detaljer) vad som berättats för honom. Det kan inte uteslutas att personalen som faktiskt var på plats utelämnat info som skulle få denne eller hotellet att framstå i dålig dager. Eller så är det bara så enkelt att gästerna var extremt odrägliga och gjorde sig omöjliga på platsen, trots att hotellet gjort sitt bästa för att hjälpa dem. Tycker ändå att det finns ett litet hål i historien här.
Citera
2018-09-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Lugna ner er nu - blir bara jobbigt när tråden blir nerlusad med en massa tjafs fram o tillbaka.

Jag ser dock Frasselitos poäng. Representanten för hotellet som uttalat sig var så vitt jag förstår inte på plats på kvällen, utan återger (utan särskilt mycket detaljer) vad som berättats för honom. Det kan inte uteslutas att personalen som faktiskt var på plats utelämnat info som skulle få denne eller hotellet att framstå i dålig dager. Eller så är det bara så enkelt att gästerna var extremt odrägliga och gjorde sig omöjliga på platsen, trots att hotellet gjort sitt bästa för att hjälpa dem. Tycker ändå att det finns ett litet hål i historien här.
Alla fattar att denna incident i sig inte utlöste någon kris och vanliga Kineser ansåg det vara pinsamt agerande av turisterna.
Detta användes som politiskt slagträ mot Svensk politik som Kina anser lägger sin näsa i blöt i saker de inte borde bry sig om.
Skulle denna historia inte hänt skulle de hittat en annan att blåsa upp, de hade helt enkelt bestämt sig för att markera mot Sverige.
Ser liksom ingen mening att fördjupa sig i vem o hit o dit, för det spelar ingen roll, Kina skulle bara funnit en annan väg att markera.

Satiren är en annan historia som retade upp vanliga Kineser och gav ytterligare vatten på kvarn politisk och en verklig anledning att agera.
Citera
2018-09-24, 17:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ja,ha, "nu har skiten hamnat fläkten", riktigt ordentligt!

Kinas största engelskspråkiga dagstidning Chinadaily anklagar SVT för rasism, och det inte utan orsak:

http://www.chinadaily.com.cn/a/201809/24/WS5ba821aba310c4cc775e7bff.html

För mig är det fortfarande helt obegripligt hur SVT:

1. Kunde producera en sk. "informationsfilm" med klara rasistiska inslag.

2. Översätta den till ohyfsad kinesiska.

3. Samt lägga ut hela eländet på en stor kinesisk videosajt.

(Och, ja: jag har anmält sekvensen med "lunchbajsandet" och tillhörande förbudsskylt till granskningsnämnden)

När satir inte kan skiljas ifrån renodlad rasism, bör man avstå ifrån att producera sådan sk "underhållning". Detta gäller, i synnerhet, när en internationell incident riskerar att förvärras.

(Men Kinas kommunistparti tackar säkert SVT för att ett så effektivt vapen emot Sverige och svensk kritik, så lägligt levererats av SVT.)
Citera
2018-09-24, 17:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Äsch, Kina har betydligt större bekymmer nu iom handelskriget mot USA för att detta ska dra ut på tiden.
Citera
2018-09-24, 18:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Äsch, Kina har betydligt större bekymmer nu iom handelskriget mot USA för att detta ska dra ut på tiden.

sant, vilket är tur för oss.........
Citera
2018-09-24, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej, det är DU som påstår, jag har redan bevisat i skrift, det blir upp till bevis för dig nu.
Jag skriver hur hotellet borde ha gjort.

Du påstår att hotellet har gjort så.

Eftersom du påstår att hotellet har försökt lösa situationen genom att hänvisa turisterna till ett annat hotell så är det du som har bevisbördan för detta påstående.

Du har inte kunnat leverera något sådant. Ta och lyssna på ditt egna tips, kanske.
Citera
2018-09-24, 19:41
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja,ha, "nu har skiten hamnat fläkten", riktigt ordentligt!

Kinas största engelskspråkiga dagstidning Chinadaily anklagar SVT för rasism, och det inte utan orsak:

http://www.chinadaily.com.cn/a/201809/24/WS5ba821aba310c4cc775e7bff.html

För mig är det fortfarande helt obegripligt hur SVT:

1. Kunde producera en sk. "informationsfilm" med klara rasistiska inslag.

2. Översätta den till ohyfsad kinesiska.

3. Samt lägga ut hela eländet på en stor kinesisk videosajt.

(Och, ja: jag har anmält sekvensen med "lunchbajsandet" och tillhörande förbudsskylt till granskningsnämnden)

När satir inte kan skiljas ifrån renodlad rasism, bör man avstå ifrån att producera sådan sk "underhållning". Detta gäller, i synnerhet, när en internationell incident riskerar att förvärras.

(Men Kinas kommunistparti tackar säkert SVT för att ett så effektivt vapen emot Sverige och svensk kritik, så lägligt levererats av SVT.)

Tycker också det var väldigt oetiskt som SVT agerde. Dock finns det en chans att det glöms bort nu om inget mer händer för att trissa upp stämningen. Det är lite oklart vad Kina egentligen vill, men än att ha en ursäkt, men man får anta att det ligger med bakom. Kanske är det bara demonstrerande mot att Sverige välkomnar Laman?
Citera
2018-09-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det finns på riktigt hur många exempel som helst i den här tråden. Mitt förslag är att du läser den.

Jag har läst den från start till slut. Varje gång en länk krävs har den "plötsligt" blivit raderad. Väldigt skumt.
Citera
2018-09-24, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du svartmålar lite väl mycket. Kinas största problem kommer i stället vara demografi. Som amerikana brukar säga: "Kineserna kommer kanske att bli gamla innan de hunnit bli rika". Tillkommer också att produktivkrafternas utveckling kommer att ändra kinesernas attityder och värderingar, vilket kan göra det svårt för kommunistpartiet att hålla fast vid sitt maktmonopol, och innebära social oro.

Indien har inte dessa två problem, vilket kommer att gynna dem långsiktigt.

Återigen helt fel. Demografin är inget problem då de äldre är knappt en promille i ekonomin. Problemet för Kina är att allt fler kräver mer betalt samtidigt som man sparar så mycket man kan på banken. Det ger en skev balans i ruljansen på pengar och kommer sänka ekonomin.

Indien har en extrem inflation och har satsat på ett affärsområde som är lätt och billigt att flytta på. Indien kommer vara den stora förloraren i framtiden med Indonesien som en trolig vinnare.
Citera
2018-09-24, 21:49
Medlem
Min personliga uppfattning om detta är att svt spottar på kineser här med sin "satir".
Jag är inte något språkgeni, men satir, njaa, är blackface också satir?

Kineser har länge varit fritt fram att baktala, bespotta och förudmjuka, givetvis utan att de befinner sig på hörbart avstånd. Jag upplever detta ofta, och vi svenskar är inte värst.

Det förvånar mig att svt gör detta, har kultureliten kanske så mycket tillbakahållen kritik av andra folkgruppers tvivelaktiga beteende (där riktig satir hade varit befogad) att det spiller över på 1,3 miljarder kineser.
Citera
2018-09-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Tycker också det var väldigt oetiskt som SVT agerde. Dock finns det en chans att det glöms bort nu om inget mer händer för att trissa upp stämningen. Det är lite oklart vad Kina egentligen vill, men än att ha en ursäkt, men man får anta att det ligger med bakom. Kanske är det bara demonstrerande mot att Sverige välkomnar Laman?
Inte bara DL, det är mer bakomliggande.

De avråder redan Kineser att resa till Sverige och hänvisar dem till Finland o Norge så vi kan kallt räkna med betydligt mindre turister därifrån.
Vissa blir säkert glad över det men ett land som Sverige som är i behov av arbete som inte kräver allt för mycket utbildning så kan jag tycka att det är trist.
Vi skulle kunnat istället utveckla och kanske hjälpa Kinesiska turister att bete sig korrekt i landet istället för att håna dem, kanske vi kunnat göra en bra hacka på det istället……men det tåget har gått och det lär ta lite tid innan detta är glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in