2018-09-24, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag är dock lite förvånad över vilken olik väg Kina respektive Japan tagit vad gäller "Trånghetskulturen". I mina ögon så är det frågan om två ytterligheter, där både alternativen bara känns "för mycket".

I vissa situationer, typ, badhuset, så skulle jag föredra det mer fomella japanska sättet, och alltid vara garanterad fräsht badvatten.

Å, andra sidan, i goda vänners lag, så skulle jag föredra det kinesiska sättet istället.

Men, förstås: "lagom är bäst"
Citera
2018-09-24, 22:52
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Verkar mest vara ordväxling för tillfället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLJPXb/ny-vandning-i-svt-braket-kina-protesterar-hos-ud

Syftet med publiceringen på Youku av enbart sketchen var att fånga upp kinesiska reaktioner.

Varför då? Vad håller SVT på med?
Citera
2018-09-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Äsch, Kina har betydligt större bekymmer nu iom handelskriget mot USA för att detta ska dra ut på tiden.
Tydligen inte.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLJPXb/ny-vandning-i-svt-braket-kina-protesterar-hos-ud
Detta kan eskalera och bli besvärligt för Svenska företag verksamma i Kina.
Citera
2018-09-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
De får anpassa sig till de konventioner som gäller i det land dit de kommer.
Om de nu verkligen spelar teater bara för att visa sina känslor så underlättar det ändå inte för att få sin vilja fram i Sverige. I jämförelse när svenskar får veta att inget rum finns ledigt så finns ingen social acceptans här för att försöka tvinga fram ett rum och protest-sitta i lobbyn. Vi accepterar läget och söker upp annan inkvartering. Men de här tror att de initierar en förhandlings-process när de tjurar och att hostel-personalen skall erbjuda något.

Jo men det är inte så lätt att ändra kulturellt (?) beteende särskilt inte när man befinner sig i stress o är trött, nytt land etc. Sonen ville väl inte förlora ansiktet inför sina föräldrar, det är också en aspekt vi inte har här - det österländska har många hierarkier.
Hade han varit själv kanske han skulle begett sig iväg till annat hostel. Tycker att man som service person ska ta dessa saker i beaktande innan man ringer polisen.
Citera
2018-09-24, 22:58
Medlem
Jahapp.. Och bara för att irritera kineserna än mer och nå ut med sitt budskap till ännu större delar av jordklotet har SVT Humor nu lagt ut en engelsktextad version...
https://www.youtube.com/watch?v=GpjkURzcgi8&feature=youtu.be
Citera
2018-09-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Verkar mest vara ordväxling för tillfället.

Syftet med publiceringen på Youku av enbart sketchen var att fånga upp kinesiska reaktioner.

Varför då? Vad håller SVT på med?
Ja om jag tolkat Kina och deras agerande rätt, OBS! det är bara baserat på mina erfarenheter ..så kommer de inte ge sig förrän de fått en offentlig ursäkt, huven på SVT rullat , de vill markera sin makt över pluttlandet Sverige och kommer nu inte ge sig.
Får de inte det kommer detta trappas upp och det blir en ful men laglig process som medför att Svenska intressen i Kina kan få det mycket jobbigt att bedriva verksamhet.
Vi har trots allt en hel del där, turismen kan vi redan se oss i det blå efter.
Citera
2018-09-24, 23:04
Medlem
Passande till denna historia; "liten tuva stjälper ofta stort lass"
Citera
2018-09-24, 23:11
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
Jahapp.. Och bara för att irritera kineserna än mer och nå ut med sitt budskap till ännu större delar av jordklotet har SVT Humor nu lagt ut en engelsktextad version...
https://www.youtube.com/watch?v=GpjkURzcgi8&feature=youtu.be

De är inte kloka.

Detta kan spåra ur ännu mer. Tur att resten av världen inte gillar Kina mer än vi.

Eler också trollar de oss bara?
Citera
2018-09-24, 23:12
Medlem
Sen kan man ju fråga sig vad f-n hade det varit så farligt att de halvsov i sofforna i lobbyn?. Det var ju uppenbarligen inte ett lyxhotell och det var ju ett-två tiden på natten..Några timmar senare kunde de äta frukost etc. o sen få rummet.
Oflexibla paragrafryttare ska inte jobba på hotell eller med människor som är turister! Bli väktare istället.
Citera
2018-09-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Ja om jag tolkat Kina och deras agerande rätt, OBS! det är bara baserat på mina erfarenheter ..så kommer de inte ge sig förrän de fått en offentlig ursäkt, huven på SVT rullat , de vill markera sin makt över pluttlandet Sverige och kommer nu inte ge sig.
Får de inte det kommer detta trappas upp och det blir en ful men laglig process som medför att Svenska intressen i Kina kan få det mycket jobbigt att bedriva verksamhet.
Vi har trots allt en hel del där, turismen kan vi redan se oss i det blå efter.

De har tidigare "straffat" både Sydkorea och Japan. Inte bara med handelsåtgärder från regeringen utan vanligt folk har slutat handla varor därifrån. Speciellt hårt har det slagit mot Japan men även Sydkorea har haft kännbara effekter av det.
Sydkorea byggde väl upp nåt sorts försvars/radar system med hjälp av USA som kunde se in över stora delar av Kina, om jag kommer ihåg rätt?
Japan vägrade väl för några år sedan erkänna att de begick övergrepp när de ockuperade delar av Kina under andra världskriget? Vet att hatet mot Japaner är extra starkt. Det tas ännu upp i skolor och på tv hur Japanerna våldtog och massakrerade folk en masse... Det har de inte glömt.
De är fruktansvärt nationalistiska. Även om alla inte håller med regeringen i allt de tar sig för så är folk all-in om landet utsätts för hot eller kritik utifrån.
Jag hade verkligen inte velat vara i Kina nu som svensk.
Citera
2018-09-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja,ha, "nu har skiten hamnat fläkten", riktigt ordentligt!

Kinas största engelskspråkiga dagstidning Chinadaily anklagar SVT för rasism, och det inte utan orsak:

http://www.chinadaily.com.cn/a/201809/24/WS5ba821aba310c4cc775e7bff.html

För mig är det fortfarande helt obegripligt hur SVT:

1. Kunde producera en sk. "informationsfilm" med klara rasistiska inslag.

2. Översätta den till ohyfsad kinesiska.

3. Samt lägga ut hela eländet på en stor kinesisk videosajt.

(Och, ja: jag har anmält sekvensen med "lunchbajsandet" och tillhörande förbudsskylt till granskningsnämnden)

När satir inte kan skiljas ifrån renodlad rasism, bör man avstå ifrån att producera sådan sk "underhållning". Detta gäller, i synnerhet, när en internationell incident riskerar att förvärras.

(Men Kinas kommunistparti tackar säkert SVT för att ett så effektivt vapen emot Sverige och svensk kritik, så lägligt levererats av SVT.)

Otroligt att vi håller med varandra. Du som brukar vara anti Ryssland , Kina och sådant.

Jag hörde Jan Helin , äckligt sliskiga som alltid, förklara att någon ursäkt tänker han inte ge. Trots att chefen för SVT nöje gett en. Jan Helin fattar inte vilken shitstorm DETTA ÄR!!!

Man kan väl för fan inte håna ett annat land, på deras eget språk, på deras egen sajt.

Jag har pratat med kineser som haft förståelse för Sverige fram tills detta sista. Nu anser de att det verkar som att Sverige hatar dem. Många har gått från att se Sverige som idylliskt till att bli besvikna och se oss som otrevliga och högfärdiga.

Men det skiter vi i!

Jan Helin slickar hellre sin äckliga frisyr framför spegeln. För Kina är ju en diktatur så dem kan man skämta om. Många kineser jag pratar med beklagar det hela och säger det kommer skada relationen mellan länderna.

Jaja. Vi i Sverige får vad vi förtjänar! Tar in en massa muslimer och förolämpar en miljard kineser. "Höhö, det är ju satir". Typ som att en judenäsa är satir? "Nääää för det är ju en annan sak"

Jag har skrivit till SVT för att klaga.

Jan Helin. Hur tänker du. Hade du gjort samma sak om Kongo? Eller USA?
Nej, såklart inte.
Jävla inkvoterade godhetspucko.

Vi kan vänta oss en minskning av turism och troligen ett sänkt anseende hos kineser för Sverige och därmed också för vår s.k. yttrandefrihet och vurm för mänskliga rättigheter. Men vi förtjänar det!
Citera
2018-09-24, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somenboll
De har tidigare "straffat" både Sydkorea och Japan. Inte bara med handelsåtgärder från regeringen utan vanligt folk har slutat handla varor därifrån. Speciellt hårt har det slagit mot Japan men även Sydkorea har haft kännbara effekter av det.
Sydkorea byggde väl upp nåt sorts försvars/radar system med hjälp av USA som kunde se in över stora delar av Kina, om jag kommer ihåg rätt?
Japan vägrade väl för några år sedan erkänna att de begick övergrepp när de ockuperade delar av Kina under andra världskriget? Vet att hatet mot Japaner är extra starkt. Det tas ännu upp i skolor och på tv hur Japanerna våldtog och massakrerade folk en masse... Det har de inte glömt.
De är fruktansvärt nationalistiska. Även om alla inte håller med regeringen i allt de tar sig för så är folk all-in om landet utsätts för hot eller kritik utifrån.
Jag hade verkligen inte velat vara i Kina nu som svensk.
Nej jag är glad att jag inte är där.
Var där när incidenten med Japan var som hetast och alla Ito Yokado hade en militär pluton som vakta dem för att folket inte skulle hämnas och slå sönder butikerna, ja inte bara dem utan alla Japanska intressen fick under en tid militärt skydd.
De var riktigt sura över de Japanska hyllningarna av deras krigshjältar från ww2.
Men så långt kommer inte detta gå får vi hoppas, men Ikea och andra kommer nog märka av detta om inget görs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in