Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ja,ha, "nu har skiten hamnat fläkten", riktigt ordentligt!
Kinas största engelskspråkiga dagstidning Chinadaily anklagar SVT för rasism, och det inte utan orsak:
http://www.chinadaily.com.cn/a/201809/24/WS5ba821aba310c4cc775e7bff.html
För mig är det fortfarande helt obegripligt hur SVT:
1. Kunde producera en sk. "informationsfilm" med klara rasistiska inslag.
2. Översätta den till ohyfsad kinesiska.
3. Samt lägga ut hela eländet på en stor kinesisk videosajt.
(Och, ja: jag har anmält sekvensen med "lunchbajsandet" och tillhörande förbudsskylt till granskningsnämnden)
När satir inte kan skiljas ifrån renodlad rasism, bör man avstå ifrån att producera sådan sk "underhållning". Detta gäller, i synnerhet, när en internationell incident riskerar att förvärras.
(Men Kinas kommunistparti tackar säkert SVT för att ett så effektivt vapen emot Sverige och svensk kritik, så lägligt levererats av SVT.)
Otroligt att vi håller med varandra. Du som brukar vara anti Ryssland , Kina och sådant.
Jag hörde Jan Helin , äckligt sliskiga som alltid, förklara att någon ursäkt tänker han inte ge. Trots att chefen för SVT nöje gett en. Jan Helin fattar inte vilken shitstorm DETTA ÄR!!!
Man kan väl för fan inte håna ett annat land, på deras eget språk, på deras egen sajt.
Jag har pratat med kineser som haft förståelse för Sverige fram tills detta sista. Nu anser de att det verkar som att Sverige hatar dem. Många har gått från att se Sverige som idylliskt till att bli besvikna och se oss som otrevliga och högfärdiga.
Men det skiter vi i!
Jan Helin slickar hellre sin äckliga frisyr framför spegeln. För Kina är ju en diktatur så dem kan man skämta om. Många kineser jag pratar med beklagar det hela och säger det kommer skada relationen mellan länderna.
Jaja. Vi i Sverige får vad vi förtjänar! Tar in en massa muslimer och förolämpar en miljard kineser. "Höhö, det är ju satir". Typ som att en judenäsa är satir? "Nääää för det är ju en annan sak"
Jag har skrivit till SVT för att klaga.
Jan Helin. Hur tänker du. Hade du gjort samma sak om Kongo? Eller USA?
Nej, såklart inte.
Jävla inkvoterade godhetspucko.
Vi kan vänta oss en minskning av turism och troligen ett sänkt anseende hos kineser för Sverige och därmed också för vår s.k. yttrandefrihet och vurm för mänskliga rättigheter. Men vi förtjänar det!