• 1
  • 2
2018-09-25, 02:08
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Finns det någon typ av vuxendagis för psykiskt sjuka där man kan gå för att få bättre hälsa och jobba för att komma in i samhället igen?
Citera
2018-09-25, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Finns det någon typ av vuxendagis för psykiskt sjuka där man kan gå för att få bättre hälsa och jobba för att komma in i samhället igen?

Med rätt hjälp kan man kommer tillbaka till samhället igen
Citera
2018-09-25, 02:42
Medlem
GormDenGamles avatar

Gå på gruppmöten. Vet dock inte om det finns dagliga.
Börja med en terapeut och hör dig för där.
Senast redigerad av GormDenGamle 2018-09-25 kl. 03:37.
Citera
2018-09-25, 02:42
Medlem
Lyzzas avatar
Du får kolla in Fontänhusen i Sverige eller utomlands. De är klubbhus med självbestämmande rätt. Partipolitisk, religiöst och stat/kommun obundet.

Medlemskap kostar inget och du har möjlighet att studera och arbeta i och utanför huset. Åka på resor till andra hus. Tex. Moderhuset i New York eller Rejkavik på Island. Himla trevliga ställen.

http://www.fountainhouse.se/ Du får kolla vilket av de 12 husen som ligger närmast dig.

http://www.fountainhouse.se/var-orga...ternationellt/
Senast redigerad av Lyzza 2018-09-25 kl. 02:46.
Citera
2018-09-25, 02:53
Medlem
Jag vet att det finns en sk. ”flitpeng” som går till en slags dagtidssysselsättning kallad ”daglig verksamhet” för personer med nedsatt intelligens/NPF/utvecklingsstörningar/autism mm.

Dvs. för personer som inte har en chans i livet och hade förr i tiden tvångssteriliserats då dessa ansågs vara ”odugliga”.

Huruvida rimligheten av att man borde sätta psyksjuka i samma fack som dessa människor ifrågasätter jag.
Dom vanligaste psykiska problemen man stöter på är defintivt GAD/depression..

Tror inte dessa patienter hade mått bättre av att sättas i samma fack som människor som ligger på en 2årings mentala nivå.

Edit: annars har jag ju hört talas om en viss sida på internet som går under domänen ”Flashback.org”.. den sidan kanske skulle vara något TS.
Senast redigerad av Dr.Beak 2018-09-25 kl. 02:56.
Citera
2018-09-25, 03:12
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Med rätt hjälp kan man kommer tillbaka till samhället igen

Du tror det? Med allt alltså? Spännande inlägg, vidareutveckla gärna med vilken hjälp man behöver.
Citera
2018-09-25, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Du tror det? Med allt alltså? Spännande inlägg, vidareutveckla gärna med vilken hjälp man behöver.
Genom insikten att man kan hjälpa en själv mer än vad man tror.

Tror inte på curlande är rätt väg att gå gällande ”psyksjuka”.
Citera
2018-09-25, 03:21
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Genom insikten att man kan hjälpa en själv mer än vad man tror.

Tror inte på curlande är rätt väg att gå gällande ”psyksjuka”.

Absolut är insikt en bra källa för lärdom, dock funderar jag på t.ex pedofiler. Hur kan man hjälpa dessa tillbaka? Kan man ens göra det verkligen? Kan man hjälpa alla, finns det verkligen lösningar?

Med inlägget jag citerade lät det på honom som att man kan bota vilken psykisk störning som helst med vård, men är det verklighetstroget med t.ex pedofiler, våldtäktsmän, mördare? Går alla att bota, hur gör man det i så fall?
Citera
2018-09-25, 03:31
Medlem
Citat:
Absolut är insikt en bra källa för lärdom, dock funderar jag på t.ex pedofiler. Hur kan man hjälpa dessa tillbaka? Kan man ens göra det verkligen? Kan man hjälpa alla, finns det verkligen lösningar?

Med inlägget jag citerade lät det på honom som att man kan bota vilken psykisk störning som helst med vård, men är det verklighetstroget med t.ex pedofiler, våldtäktsmän, mördare? Går alla att bota, hur gör man det i så fall?
Icke önskvärda beteenden har vi lagar emot.

Förr i tiden tvångsstereliserade man vissa patienter, man gjorde också experiment genom att lobotomera människor och på så sätt oskadliggöra dom.

Givetvis har man även avrättat folk vänster och höger, men det är givetvis en tillfällig lösning på det här problemet.

Men folk begick trots detta hemska handlingar pga. djuriska drifter/impulser som inte gick att styras för dom.
Tror inte ”vuxendagis” kommer funka heller på dina exempel.
Det är fel respons, ”liksom”.

Precis som att det är fel respons att möta terrordåd med kärleksbombade och banderoller där det står ”refugees welcome”.
Citera
2018-09-25, 03:39
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Icke önskvärda beteenden har vi lagar emot.

Förr i tiden tvångsstereliserade man vissa patienter, man gjorde också experiment genom att lobotomera människor och på så sätt oskadliggöra dom.

Givetvis har man även avrättat folk vänster och höger, men det är givetvis en tillfällig lösning på det här problemet.

Men folk begick trots detta hemska handlingar pga. djuriska drifter/impulser som inte gick att styras för dom.
Tror inte ”vuxendagis” kommer funka heller på dina exempel.
Det är fel respons, ”liksom”.

Precis som att det är fel respons att möta terrordåd med kärleksbombade och banderoller där det står ”refugees welcome”.

Ja jag snackar inte om något vuxendagis direkt, jag snackar om regelrätt inspärrning, liksom. Det är personer som inte ska röra sig fritt i samhället så spärra in packen och kasta bort nyckeln är lösningen. Det går inte att bota pedofili eller en instinkt till att mörda...
Citera
2018-09-25, 03:45
Medlem
Citat:
Ja jag snackar inte om något vuxendagis direkt, jag snackar om regelrätt inspärrning, liksom. Det är personer som inte ska röra sig fritt i samhället så spärra in packen och kasta bort nyckeln är lösningen. Det går inte att bota pedofili eller en instinkt till att mörda...
Tror att många fler än vad man tror är kapabla till att mörda.

Pedofili är också säkert vanligare än vad man tror. Känner själv till en dömd pedofil.

Jag är intresserad av att forska om uppkomsten av vissa typer av dessa avvikelser.
Intressant hur många pedofiler tycks vara bögar. Har nog bergis att göra med att dom själva blev utsatta i ung ålder och projicerar därmed sina egna osäkerheter.

Det hela är rätt kusligt då jag själv har mina avvikelser som jag upptäckte att jag var tvungen att dölja redan i 12-årsåldern.
(Nej, jag dras inte till barn).
Men det går defintivt att jobba på med rätt motivation och vilja, men jag frågar mig själv: vad skulle hända om jag fick några fler motgångar i livet?
Skulle jag släppa kulan och göra förstasidan i dagstidningarna?
Citera
2018-09-25, 05:39
Medlem
sfrges avatar
Pedofili går nog inte att bota.
Det är en skruvad sexuell läggning precis som vilken annan avvikande.
Eventuellt så kan man ju få pedofiler att lära sig hantera sina känslor.
Många pedofiler verkar ju ha en helt sjuk sexualdrift som dom inte kan hantera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in